Mod fixar Kingdom Comes utskällda save-system

Robot
Mod fixar Kingdom Comes utskällda save-system
Medlem

Save-systemet hade inte stört mig lika mycket om inte snapsen var så dyr, har för mig den kostade 50 Dreschen, jävla dyr sprit!

Jag har nu slut men de två sista fick jag bra användning av då jag fixade ett fint svärd med hjälpa av en och chainmail med sista

Medlem

Lol var inte så jävla hederlig i ditt rollspelande och pengar är ditt sista probs

Medlem

Det krävs alltså att man dricker en snaps för att spara i spelet?

Nu har inte jag spelet än men så pass ofta som jag brukar spara i spel så låter det ju som att min karaktär kommer vara konstant onykter. Quick-save-beteende är lika med alkoholism med andra ord

Medlem

Tycker det är lite dåligt att dom inte la in ett alternativ där man fick välja.
Typ "hardcore" / "casual". Jag kan förstå att folk gillar detta systemet, men jag förlorade en timmes exploring häromdan bara för jag knappt har råd med dessa potions. Så blev lagom glad och stängde ner spelet för dagen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Millen:

Det krävs alltså att man dricker en snaps för att spara i spelet?

Nu har inte jag spelet än men så pass ofta som jag brukar spara i spel så låter det ju som att min karaktär kommer vara konstant onykter. Quick-save-beteende är lika med alkoholism med andra ord

Du sparar genom att sova i en säng ELLER dricka drycken. 9,9/10 gånger så kommer du spara via sängen då drycken är väldigt dyr.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av zumo:

Lol var inte så jävla hederlig i ditt rollspelande och pengar är ditt sista probs

Meh! Vad skall jag göra med mitt dåliga samvete då?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Låter som en funktion någon av utvecklarna tyckte lät rolig och sen har det gått lite för långt....


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Spelet har även auto-saves som sparar när du klarar quests och vissa händelser sker, så måste inte alltid ha en schnaps.

Spelade introt av spelet igår, riktigt nöjd än så länge, grymt kul! Även om jag spelade bort alla pengar jag fått och egentligen skulle köpa saker för haha, fick hitta dem på annat sätt

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du sparar genom att sova i en säng och dricka drycken. 9,9/10 gånger så kommer du spara via sängen då drycken är väldigt dyr.

"Sova i en säng OCH dricka drycken" eller "Sova i en säng ELLER dricka drycken"?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

"Sova i en säng OCH dricka drycken" eller "Sova i en säng ELLER dricka drycken"?

Haha. Det är ett alternativ, givetvis.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha. Det är ett alternativ, givetvis.

Jag misstänkte nästan det

Geeks Gaming

Säger som jag skrev på en facebook sida. Som nu har 61 likes ^^
Jag gillar hur folk klagar på detta sparsystemet medans klagar man på Dark Souls inte har en casual mode så får man hat meddelanden i 2 veckor.

Har kört spelet nu i snart 10 timmar... inte använt en enda snaps

Dödgrävaren

det autosavar varje gång man startar en quest, mitt under quests etc. Schnappsen är verkligen inte jättenödvändig. Så fattar inte att folk gråter så mycket över det heller, men om man tycker man får en bättre spelupplevelse av att modda in så man kan spara när man vill, go for it. Inte så att det påverkar någon annan än personen som spelar.

Medlem

@Jinxswe: Va? Dark Souls sparar ju exakt där du är när du avslutar spelet? Det är ju mycket smidigare än att behöva leta upp en säng, snaps eller försöka få till en auto-save om du plötsligt måste sluta spela


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Ja den modden ska jag då rakt inte ladda ner, tycker att savesystemet verkar hur härligt som helst. Man behöver tuktas, inte enablas.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Säger som jag skrev på en facebook sida. Som nu har 61 likes ^^
Jag gillar hur folk klagar på detta sparsystemet medans klagar man på Dark Souls inte har en casual mode så får man hat meddelanden i 2 veckor.

Har kört spelet nu i snart 10 timmar... inte använt en enda snaps

Att kunna spara när man vill har inget med casual mode att göra. Dark Souls har ett värdelöst sparsystem det också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Geeks Gaming
Tråddemonen
Testpilot

Där var någon allt bra snabb!

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

@T.Mani: @Newklear: Va inte de jag skrev...

Det var exakt det du skrev, men du kanske menade något annat än det du skrev?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Om inte spelet var fyllt med småbuggar som gör att quests kan gå åt helvete, eller ännu bättre spelet crashar, så kanske det här varit ok.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Om inte spelet var fyllt med småbuggar som gör att quests kan gå åt helvete, eller ännu bättre spelet crashar, så kanske det här varit ok.

Exakt min tanke, spelet känns inte direkt stabilt i dagsläget och då är det ingen höjdare om man inte kan spara regelbundet, finns inget segare än att behöva spela om längre partier pga. buggar/krasher, dessutom kände jag att autosavesystemet var lite märkligt (har dock inte spelat så länge pga. väntar nog på fler patchar) men t.ex. så sparades spelet precis INNAN jag och mina kamrater började kasta bajs på en snubbes hus men inte efter att vi (SPOILERVARNING ) spöat på snubbens son och hans polare, ska det vara hardcore så ska det väl vara tvärtom att det inte sparas innan men däremot efter när man väl lyckas klara det, men men...

Något som hade varit fint vore om spelet sparades när man stängde av också, tyvärr har jag inte alltid tiden att sitta hur länge jag vill med spel och att kunna stänga av närsomhelst för att man behöver göra annat etc. är ganska nödvändigt. Återigen så har jag inte kommit så långt i spelet ännu så det kanske är lugnt när man kan spara genom att lägga sig i sängen och sova lite, däremot har jag läst om tidskänsliga quests etc. så det känns inte heller helt optimalt.

Geeks Gaming

@Dunder: Fortfarande nej. Enda jag jämförde va att folk verkar vara okej att klaga på ett sparsystem som gör det lite svårare och man vill göra det lite lättare och kunna spara när man vill. För man vill spela som man själv vill.
Medans när man klagat på att DS inte va lite lättare för den som vill njuta av en storyn och lägga in ett mer casual läge för man vill spela som man själv vill. Så får man så mycket hat från allt och alla.
Och inget av de hade egentligen påverkat någon annan.

Medlem

Sparsystemet verkar mer påminna om Save points i jrpgs. Inte spelat detta än, är upptagen för tillfället med Dragon Quest 8 till PS2 och där klarar jag mig fint även utan quicksave-knapp.

Medlem

Systemet är iInte värre än vissa JRPGs som redan nämndes eller Dark Souls serien - i DS finns ju inte heller easy vs harcore mode (fast jag önskade det fanns en easy mode...).
Samtidigt håller jag med om att så länge det är buggigt så vill man inte tappa för mycket. Dock är det så, efter ett tag, att nästan(?) alla autosaves finns kvar, enbart manuella saves är till 3 som sparas.
Så, det blir ändå rikligt för att kunna testa några saker innan man bestämmer sig för ett visst sätt man vill gå till vägs. Man kan alltid copy/paste sparfilerna om man inte vill att de skrivs över av programmet....

Medlem
Skrivet av Gen:

"Sova i en säng OCH dricka drycken" eller "Sova i en säng ELLER dricka drycken"?

Själv brukar jag dricka tills jag hamnar i sängen:P IRL, alltså.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

@Newklear: Fortfarande nej. Enda jag jämförde va att folk verkar vara okej att klaga på ett sparsystem som gör det lite svårare och man vill göra det lite lättare och kunna spara när man vill. För man vill spela som man själv vill.
Medans när man klagat på att DS inte va lite lättare för den som vill njuta av en storyn och lägga in ett mer casual läge för man vill spela som man själv vill. Så får man så mycket hat från allt och alla.
Och inget av de hade egentligen påverkat någon annan.

Skrivet av Rh3nium:

Systemet är iInte värre än vissa JRPGs som redan nämndes eller Dark Souls serien - i DS finns ju inte heller easy vs harcore mode (fast jag önskade det fanns en easy mode...).
Samtidigt håller jag med om att så länge det är buggigt så vill man inte tappa för mycket. Dock är det så, efter ett tag, att nästan(?) alla autosaves finns kvar, enbart manuella saves är till 3 som sparas.
Så, det blir ändå rikligt för att kunna testa några saker innan man bestämmer sig för ett visst sätt man vill gå till vägs. Man kan alltid copy/paste sparfilerna om man inte vill att de skrivs över av programmet....

Grejen tycker jag med savesystem är att jag är inte helt överens med stridssystemet ännu (det är ju rätt unikt) vilket gör att jag ofta dör om jag slåss med fler än 1 person. När man dör i KCD så får man börja om från senaste saven och all progress är borta. Vilket gör att jag personligen går och nöd-sparar hela tiden, vilket får mig att känna att det blir en tråkig syssla som jag måste hålla på med om och om igen, istället för att vi bara kan trycka på spara när vi känner för det.

I Dark Souls är svårighetsgraden lättare än det här spelet, för det vipar inte all din progress när du dör. Om du dör två gånger i rad så försvinner dina själar men beronde på hur du gjort innan du dör, kanske du spenderat de mesta på lvl efter en boss, så förlorar man oftast lite till ingenting egentligen om man är lite intelligent. KDC är i jämförelse brutal mot DS.

Dödgrävaren

I KDC så kan man dock undvika strid, vilket kanske är ett vettigare val om du nu har problem med att klara av det. Att man inte kan spara när man vill skulle jag säga gör att de valet har mer påverkan på dig som spelare, och gör ditt beslutsfattande viktigare.

1
Skriv svar