Fulkultur snackar Altered Carbon!

Robot
Fulkultur snackar Altered Carbon!

Netflix storsatsning fick oss ännu mer sugna på bra cyberpunk. Innehåller 100 % mer Gustav än tidigare avsnitt.

#altered-carbon, #fulkultur, #joel-kinnaman, #netflix


FM-guru
F.d. Sisyr

Sett fyra avsnitt hittills. Ganska varierad kvalitet med rätt höga höjder och väldigt djupa dalar. Kvinnan som spelar Ortega är förtvivlat misslyckad i sin roll och drar tyvärr ner serien rätt rejält på egen hand, då karaktären är så pass central i handlingen. Höjdpunkter har varit (utan att spoila) Kovacs besök till kliniken och biker-mormorn.

Gillar cyberpunk i allmänhet och så även i Altered Carbons fall. Jag har inte läst förlagan, men det är en rätt intressant värld som målas upp i serien och som allt som oftast tilltalar både visuellt och manusmässigt. Då talar jag alltså om "world building" och inte storyn.

Återstår att se (för min del) hur bra serien är i övrigt. Fyra avsnitt duger inte att bilda en ordentlig uppfattning på.

MEG
Medlem

En bra serie som varmt kan rekommenderas.


signatur

Death is only the beginning

Tråddemonen
Testpilot

Serien i sig är väldigt bra gjord och har lyckats med att koka ihop något som känns annorlunda men väldigt inspirerad delvis utav många andra serier och filmer. Det finns många bra skådespelare men det finns även de som inte presterar lika bra och därmed blir skådespeleriet lite obalanserat emellanåt. Det rekommenderas för de som är sci-fi intresserade.

Medlem

Sett 3 avsnitt och det gäller att man hänger med i svängarna. Jag tyckte den var väldigt rörig, inte direkt min stil. Så mitt betyg hittills är en svag 2a. Kommer ge den en chans, så kanske betyget ändras.

Medlem

Välgjord sci-fi är alltid värd att se. Men storymässigt ger jag den en 3a.

Medlem

Mycket bra serie men blir dessvärre inte mer än en 3a då de inte riktigt lyckas hålla ihop sluttampen. Hade de lyckats med detta så hade det helt klart blivit en fullpottare.

Medlem

Rollbesättningen av James Purefoy som Bancroft är lika perfekt som när dom valde honom som Mark Antony i Rome. Känns verkligen som roller som passar honom.

Jag har ett par avsnitt kvar men är mycket nöjd med serien. Den har några scener som inte är toppen, men samtidigt andra som är fantastiska.
4/5

Releasehästryttare

Till folk som inte ger serien en 5a:

-

Jag skojar givetvis själv ger jag serien en stark 4a, frågan är om de hinner klart med s2 tills nästa vinter eller om vi får vänta längre.

Medlem
Nja..

Bara sett två avsnitt än så länge med medioker/tråkig handling, rätt tråkiga karaktärer och bitvis sunkigt skådespeleri samt obekväma/osexiga nakenscener. Jag hoppas kvinnliga polisen blir stack-dödad så snart som möjligt. Produktionsvärdet drar upp en del, Kinnaman är sjukt okarismatisk också. Svag 2a so far.

Och hela scenen med kvinnliga polisens consuela morsa som står och micrar mat i världens fulast designade lägenhet that made no sense. Lägenheten är liksom för stor för den sunkiga stilen. Helt plötsligt blev serien lik "huset fullt."

Medlem

Känns tråkigt att säga det för det är en sådan klyscha, men boken är så mycket bättre.
Mycket bättre karaktärer och mera gråzoner, serien är för svartvit.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Avstängd

Jag somnade under första avsnittet, ska ge det en ny chans någon dag.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Kinnamans rollprestation är ganska så medioker i Altered Carbon, den känns som en direkt repris av hans karaktär som han gör i 'The Killing' (det amerikanska försöket till att göra 'Bron'). Kinnamans skådespelartalang har nått sina gränser känns det som.

Så tacksam över The Expanse som är så trogen storyn och karaktärerna i böckerna, även om man valt att i tidslinjen introducera vissa personer i serien annorlunda så håller man sig till böckerna som story och rollbesättningen har utförts på ett perfekt sätt.
Har sett båda säsonger av The Expanse och är just nu i slutet av Bok 2 (Calibans War), resten av bokserien liggandes på vänt. The Expanse är just nu det bästa inom Sci-Fi, och ligger helt klart inom min top 5 lista över bästa Sci-Fi serier någonsin.

Började med att se TV-Serien och blev helt tagen över hur jäkla bra den är, så jag blev nyfiken på hur bra böckerna måste vara om serien är så pass bra, sagt och gjort jag införskaffade hela The Expanse bokserie och började sträckläsa för 1v sedan, blev förvånad och glatt överaskad att se att man är så spott-on med karaktärerna i TV-serie vs böcker.

MEG
Medlem

Jag kan förstå att det finns de som inte fastnar för serien, stämningen påminner om Bladerunner. Det är inte heller skottlossning och hjältar som hoppar ifrån explosioner i varje scen. Jag tycker att det är lite mer en intellektuell serie. I alla fall de avsnitt som jag har sett (har några avsnitt kvar).


signatur

Death is only the beginning

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Chimaera72:

Kinnamans rollprestation är ganska så medioker i Altered Carbon, den känns som en direkt repris av hans karaktär som han gör i 'The Killing' (det amerikanska försöket till att göra 'Bron'). Kinnamans skådespelartalang har nått sina gränser känns det som

Nu har jag bara sett halva serien hittills, men Kovacs är ju knappast särskilt lik Holder. Den senare karaktären är betydligt mer nyanserad och svårspelad, och där gör Kinnaman ett utmärkt jobb. Kovacs å sin sida är tämligen lättspelad och hade nog kunnat spelats av mer eller mindre vilken skådespelare som helst som kan vara en "tough guy".

The Killing är för övrigt baserad på Brottet, inte Bron. Den amerikanska versionen av Bron heter, inte helt oväntat, The Bridge.

På tal om dåligt skådespel nämner jag dock gärna Steven Strait i The Expanse. Lade nästan ner serien på grund av hur dålig han är...

Gnällkuk

Bra serie, men jag måste säga att jag tycker den dalade rejält mot slutet. Hela backstoryn kändes... jag vet, krystad på något sätt. Fick samma känsla som när jag kollade på Anime-serier för länge sedan som följde mangan och de kom ikapp och fick köra fillers. Den biten hade gärna kunnat kortas ned till typ ett avsnitt.

Gillade dessutom inte hans syrra, Kovacs alltså. Märklig karaktär och en märklig relation, de emellan som jag hade lite svårt att fatta tycke för och som kändes lite tafatt skriven.

Gällande Kinnaman, lite som det pratades om i podden. Svårt att avgöra om han tagit kurser hos Steven Segal eller om det är karaktären i sig som ska vara så otroligt stel.

Tycker också det var ett "misstag" att ta upp serien och prata om den, men bara efter fem avsnitt? Borde isf komma en uppföljare. Annars blir det ju som att recensera en film efter mindre än halva filmen gått.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar