Recension – Kingdom Come: Deliverance

Avstängd

@RolftheBarber: går ju att spara när som helst så länge du har saviour schnapps.
går också att ändra en configfil så man kan spara utan schnapps.

Medlem

@PrinceToadstool: Jo, men problemet är ju att schnaps kostar. Att ändra i config-filer känns kanske inte riktigt som den perfekta lösningen. Jag gillar konceptet med att de vill undvika quickloads, men som sagt, behöver man bajsa och sen åka då kan det vara gött att få avsluta precis där man är och sen fortsätta senare. Tar du bort den savefilen när du laddat den undviker du "problemet" med quickloads.

Avstängd

@RolftheBarber: att ändra i configfiler har varit en definierande del av pc-gaming i alla tider. Att just kunna modda spel så de blir mer som man själv vill.

Medlem

@bleken: underligheten kanske någon hintar honom att du är bakom. Ibland vänder dom sig om och ibland inte. Verkar random. Kanske beror på skillsen personen har och ja dom har skills precis som oss som spelar.

phi
Medlem

Nu har jag spelat i ca 4 timmar men jag pallar inte längre. Jag får ärligt talat psykbryt på spelets buggar och savesystem som inte alls lirar bra ihop hos mig.

Får återkomma om ett par månader istället.

Medlem

@denza: svårt att tro att nån hintar i sista sekunden när alla håller på att slåss. Och tror inte heller där e nån skill som gör att du känner att folk kommer upp och slår/slashar med ett svärd ⚔ så att du kan vända direkt utan att behöva bry sej om den man slogs med från början.

Medlem

Bra recension, blev sugen på detta spel.
Kanske blir att köra detta när jag känner mig klar med zelda botw.

Fråga. Hur är spelet att spela med handkontroll.
Spelade witcher 3 med handkontroll på pc, gick mycket bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Zimpan: Håller med till fullo !
Det känns verkligen som att man är i en enslig medeltida by, där det är ett litet samhälle...
Otroligt levande värld, med alldeles rätt balans på realism / arkad, för att det skall bli ett mästerverk.
Så som jag sa till min kusse i morse. Jag personligen har kunnat lira MAX inställningar i 4k med 40-50 fps ungefär.
Men i 1440p flyter det väldigt bra kring 60 fps, samt har jag inte haft en enda krasch sedan betan. Även om några har fått det så är det alltid så. Vissa setups är dåligt optimerade till en början..

Designflaws, buggar, glitches och andra små brister är ett billigt pris att betala när spelet har så väldans mkt content. Hellre halvpolerat men fantastiskt rolig gameplay, än 7 timmar toppolerat världsklass .

Medlem

@Molotov:
Jag lirar med en 1440p 144hz 27" samt med en 65" 4k TV.

Lirar mus/tangentbord vid skärmen, och xboxkontrollern till TV. Det fungerar alldeles utmärkt i de flesta sammanhang. Rent av bekvämare i somliga saker. Däremot lockpick etc är väldigt bra att ha mus till, då sparfunktioner, som bekant, är väldigt snåla.

KoP
Medlem

Någon som har testat konsolversionen utav spelet? Är den lika buggig som pc verren?

Medlem

@zumo: goda nyheter.
Vissa spel vill man avnjuta framför projektorduken och då är handkontroll mer lämpad. Brukar ha en trådlös mus brevid ibland som extra.hjälpmedel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Eftersom det bara fick 3 så blir det inget köp! Inväntar ett bättre spel från deras sida.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag kräver att man går tillbaka och drar ner betyg på samtliga recensioner där spel lidigt av buggar vid release...

Sen kan ni komma på kriterier för hur ni ska recensera på ett liknande sätt er emellan. Personliga åsikter är bra men inte att ha olika utgångspunkter för då kommer spel aldrig att få objekiva bra betyg utan subjektiva dåliga

Medlem

Förlorade 10 timmars gameplay igår då utvecklarna tydligen inte hade någon annan lösning än att ladda en gammal save.... Tråkigt att de ska vara så här när man köper ett spel, det är ju trots allt inte en early access jag köpt. Men trots detta så har jag skit roligt med spelet. Allt förklaras dock inte så bra av spelet så man har mycket kvar att lära sig.

Medlem

Jag är 30 timmar in, för mig är det definitivt 10/10. Just för att jag inte klarar av Single Player spel. Detta är det bästa sedan Skyrim och Witcher 3. Fantastiskt enligt mig, buggigt, absolut. Men inget som oftast förstör gameplay, har hänt en gång att jag ej kunde gå igenom en dörr och var tvungen att reloada spelet och hade då inte sparat på ca 30 minuter.

MEN, vilket fantastiskt spel. Man kommer tex till en point i storyn där du absolut ej kan ta dig vidare om du inte har slipat på dina färdigheter med vapen och strid. Man märker GROV skillnad på att ha en färdighet på 5 och 10, det är oerhörd skillnad. Det folk inte verkar förstå med spelet är att du har inte allt framför dig, du måste lära dig, folk vill ha allt direkt. Underbart spel.

Jag har nu ca 12 timmar av spelande idag, och jag tänker spela alla dom 12, hej.

Medlem

Har riktigt kul. Inga krascher, eller konstigheter. Några buggar som skrivits ovanför dock. Har en ett halvår gammal drivrutin till grafikkortet. Ligger mellan 40-65fps, allt på High i 1080p, första gen core i7 (nehalem) 3,2 ghz ( ej överklockad ). Geforce gtx 970 ( överklockat 100mhz gpu, och 400mhz minne )

Riktigt bra spel, absolut värt att köpa. ( ca 7 timmar spelat )


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Quake-konnässsör

Fallout 4 på Survival mode har väl några likheter, där gick det väl bara och spara när man hade lagt sig för att sova? Kan vara lite andra möjligheter också, Save and Quit skulle vara uppskattat, men jag tycker om att man måste tänka på konsekvenserna när man gör saker, så man inte kan utnyttja quicksave systemet hela tiden. Men systemet är inte för alla

Medlem

Frugan är med grabben hos svärföräldrarna, så I afton påbörjas en spel 60 timmar lång spelhelg man inte sett sen tonåren, precis när detta släppts. Underbart!

Medlem

Spelar på high med ett 1080, ligger på stabila 50 fps(vilket duger fint till det här spelet). Jag måste säga att jag tycker att det är ett av de bättre spelen på länge, det finns en del buggar; men jag har inte erfarit en enda krasch och buggarna som jag utsatts för har varit i stil med att en (icke-essentiell)NPC fått spel och snurrar i cirklar på samma plats eller att min häst fastnat på ett staket en stund.

Dialogen är fantastisk, rustningssystemet i en helt ny klass för sig och striderna har en rejäl tyngd i sig(känslan av att du vet att det där jäkla svärdet inte har en chans att gå igenom din rustning är ny och spännande). Jag skulle inte titta så mycket på det faktum att spelet fick 3/5 i betyg, om du gillar historia, rustningar och rollspel är det ett fantastiskt spel.

Medlem

"Saviour schnaps är för dyrt i början"

Sa han utan att ens ha försökt göra egna som knappt kostar något alls.

Och att dra ner betyget pågrund av mindre buggar som fixades dag 1 är väl lite torftligt.
Skyrim fick väl skyhöga betyg även fast det i princip var ospelbart?

Redaktör
Ponny

@Molotov: Tack! Bara spelat med mus+tangentbord så vet tyvärr inte. Någon annan som vet? Blev faktiskt nyfiken på hur striderna och pilbågen funkar med handkontroll.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

@breahl: Gissar att det här är någon form av sarkasm? Ett betyg på spel är ju alltid subjektivt.

Medlem

Håller med er som säger att buggar ska reflekteras i totalbetyget till ett lir. Ska köpa det här i helgen, e lite utav en historiebuff så det ska bli jättespännande att sätta sig in i.

Ambassadör
Xbox

Det vore väl trevligt om FZ återvände till spel en stund efter release för att göra en ny recension av typen "state of the game". Det är ju tyvärr så att många spel är buggiga vid release nu för tiden, men en hel del åtgärdas ju månaderna efter.
Jag förmodar att det är många som likt mig inte nödvändigtvis hänger på låset på alla nya spel tex och att intresse finnes.

Sen ska ju också påpekas att det inte är särskilt konsekvent huruvida recensenterna tar hänsyn till hur buggigt ett spel är eller inte är här. Assassin's Creed Unity 5/5 någon?


signatur

Jump in.

Medlem

Fler än jag som har problem med CPU användning till 100 %? Har en i7 7700k 4.2 GHZ. Får grova temps på typ 70 C bara efter 30-40 min.

Redaktör
Skrivet av nekered:

Jag kräver att man går tillbaka och drar ner betyg på samtliga recensioner där spel lidigt av buggar vid release...

Sen kan ni komma på kriterier för hur ni ska recensera på ett liknande sätt er emellan. Personliga åsikter är bra men inte att ha olika utgångspunkter för då kommer spel aldrig att få objekiva bra betyg utan subjektiva dåliga

Om spel lider av svåra buggar påverkas betyget negativt, Kingdom Come är inte första gången det sker.

Spel är som film, litteratur och musik: en upplevelse. Recensentens jobb är att beskriva upplevelsen och förmedla vad han/hon tycker om den. Det är inget som kan mätas, och därför är recensioner alltid subjektiva (låt vara med en del objektiva inslag).


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: att subjektivt ta med delar i jämförelse med andra spel med samma problem för att dra ner ett betyg är tyvärr ett tecken på bristande kvalité i recensionen. De blir därför inte tillförlitliga. Har man satt ett betyg baserat på buggar i detta spel så ska man även ha med det i andra. Speciellt när det haft en så pass betydande del i slutbetyget.

För att vara tydlig så är jag ägare av spelet och skiter i vad ni ger det i betyg. Det jag vill påvisa är problemet som ni har och vad det medför för de som läser. Speciellt när så många andra spel i dag lider av samma sjukdom

Medlem

@nekered: men det är väll inte du som bestämmer vad den personen som gör recession tycker buggar är ett - och störande sak eller om den personen inte bryr sej om den sortens av buggar och inte låter ser påverka betyget. Buggarna är ju just nu ett - och man kan ju inte med 100% säga att dom kommer fixa dom så då kan man ju inte sitta och vänta med att göra en tidig recession. En recession e vad den tycker on den spel tiden han har haft och ifall den personen stör sej på att ens karaktär har fel namn eller på att där e en bugg eller två e ju endån hans personliga åsikt

Medlem

@Mortaigne:

Visst hade det varit en ide, men om utgivarna av spelet inte vill ha negativ kritik på grundutav buggar så föreslår jag att de inte släpper buggade spel.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Halvars90:

@Mortaigne:

Visst hade det varit en ide, men om utgivarna av spelet inte vill ha negativ kritik på grundutav buggar så föreslår jag att de inte släpper buggade spel.

Mja, med min tanke så får de skit vid buggig release med allt vad det innebär av sämre betyg etc men återrecensionen är ju bara till i konsumentupplysningssyfte, det påverkar ju inte så att säga.

Att bara släppa en recension vid release och sen lämna spelet därhän är ju kanske inte helt uppdaterat till nutida förhållanden.


signatur

Jump in.

Skriv svar