Fräcka Fredag #52 - Kingdom Come-fest, Expressen-beef och mer!

Robot
Fräcka Fredag #52 - Kingdom Come-fest, Expressen-beef och mer!

Om en timme drar vi igång livesändningen, något du vill att vi ska prata om?


Medlem

jag vill ni journalister ska jaga mer info om spel som vi inte hört ett dyft om på ett bra tag, dead island, state of decay 2 själv har jag väl grävt lite, spekuleras release vid mars i sommar, men vi vet inte ett jota om spelet i sig utöver det man fick vid announcen.

Där är overkills the walking dead vad hände med hellraid? allt blev helt tyst.

http://hellraid.com/ Jättemånga intressanta spel kommer i år dock har vi glömt dom flesta pga tiden som gott är det svårt som speljournalist få fram lite info/intervjuer?

Tråddemonen
Testpilot

Vill höra vad ni tycker om METAL GEAR Survive, som släpps på tisdag.

Moderator | Testpilot

Blir det någon Secret of Mana recension?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har ni varit och snackat med Sea of Theves studion och bombarderat dem med våra frågor ni bad om för ett tag sedan? När skrivs/publiceras denna artikel i så fall?

Jag ser gärna en skön och slapp FZ stream med Kingdom Come: Deliverance.
Streama gärna på Twitch.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag saknar lunchstreamen, speciellt när Calle Jocke och Frida dominerar i PUBG.

Medlem

Jag vill att ni ska ta tag i att stapla upp kriterier för hur ni sätter betyg. Säkerställa kvaliteten i de recensioner som ni gör.

Nej det fungerar uppenbarligen inte med hur ni gör idag.

Redaktör

@nekered: man recenserar inte utifrån kriterier, det är för mycket som skiljer mellan olika spel så det går inte att kategorisera sånt.

Vad är det som inte fungerar med våra recensioner, tycker du?


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: jag pratar inte om kriterier för hur mycket poäng saker och ting ska vara utan jag menar att man har olika delar som måste värderas i en betygsättning. Ett utmärkt exempel är senaste kingdom come där man av naturliga orsaker har med buggar som en del i betyget. Flertalet trippel A titlar har också lidit av detta men där betydande buggar inte dragit ner betyget.
Det känns rejält oproffsigt att ha det så, speciellt med de andra saker som är bra med tex kingdom come. Och att vifta bort det hela med förklaringar som "Man recenserar inte utifrån kriterier" och liknande gör det hela mer oproffsigt.

Ta istället tag i problemet och att buggar ska vara en stående punkt som faktiskt värderas i betyget istället för att subjektivt ta med det när det passar.

Är nog enda gången jag upplevt att buggar som subjektivt tas med i betygsvärderingen som ett kvalitetsproblem.

Medlem

Det handlar ju om helhetsintrycket.
I vissa fall tycker recensenten att buggarna sticker ut så pass att dom drar ner helhetsintrycket och i vissa fall inte.
Svårare än så är det inte.

Medlem

@virror: precis min mening också men det är ju inte det som är problemet.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av nekered:

Är nog enda gången jag upplevt att buggar som subjektivt tas med i betygsvärderingen som ett kvalitetsproblem.

Det är frekvent förekommande i alla spel som dras med dåligt tekniskt utförande. Oklart hur du lyckats undvika att läsa recensioner av sådana titlar tidigare, men ett väldigt tydligt exempel på detta är väl recensionen av Batman: Arkham Knight som gavs 4 i betyg. Recensionen avslutades med denna ; "Betyget avser Playstation 4-versionen av spelet, Arkham Knight på pc skulle blott få en 2:a i sin nuvarande form."

Det är väl också helt och hållet upp till recensenten att bedöma om denne tycker att buggar påverkar spelupplevelsen negativt så pass att betyget påverkas eller inte.

Känns lite som att du mest är irriterad över att ett spel du gillar inte fick högre betyg.

Medlem

@Sisyr: inte spelat det ännu så jag har fortfarande ingen åsikt.

Det är det som du belyser i början som är ett problem och nej jag har inte missat detta innan och heller inte diskussionen kring det. Jag har bara inte gett mig in i dialogen. Min personliga åsikt är att samtliga spel med buggar av stor betydelse vid release skall ha ett sämre betyg än vad det annars skulle ha fått. Subjektiva åsikter är heller inget problem.

Problemet är när en recensent väljer att bortse från buggar med hög betydelse som påverkar slutbetyget. Oavsett spel. Det är dessutom av stor betydelse för var man vill befinna sig som recensent. Kvalité är ju något som kommer att ta stryk om man missbrukar sin guidande roll i det hela.

Moderator | Testpilot
Skrivet av nekered:

Ta istället tag i problemet och att buggar ska vara en stående punkt som faktiskt värderas i betyget istället för att subjektivt ta med det när det passar.

Men sedan beror det ju också på hur mycket buggarna förstör spelupplevelsen. Är det mycket spelkrascher och problem som gör att du inte kan spela spelet ordentligt så klart att betyget går ned. I andra fall kan det ju vara buggigt men att det kanske bara handlar om text på vapen och subtitles, då gör det ju inte lika mycket. Dessutom är det givetvis olika från person till person. Det märks rätt bra med Kingdom come att vissa personer är buggarna ett problem med och inte lika mycket för andra då andra aspekter lyfter spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: japp. Håller helt med. Problemet gäller lika buggar. Inte olika. Dessutom så påverkar buggarna oavsett vad man har för subjektiv upplevelse. Är ju även en del i problemet.

Finns en hel del annat också att tillägga naturligtvis.

Viktigt i min ståndpunkt är att jag inte är ute efter att man ska ha det som innan utan fortsätta som man gör nu med recensionerna. Däremot så bör man upprätthålla en kvalité kring betygsättningen som i detta fall skulle innebära att nästa spel som någon recenserar som innehåller likadana buggar av samma art och betydelse även får nersatt betyg. Detta är något man inte har gjort utan man har lite valt själv när man ska ha med det i slutbetyget. Inte i alla fall men i en del betydande.

Utan att ha spelat det så kanske en tvåa är mer korrekt i betyg pga buggar!? Eller håller det en trea?

Moderator | Testpilot

@nekered

Visst! Men som jag var inne på så beror det ju på vad det är för buggar och hur de påverkar upplevelsen. Två olika spel kan vara jättebuggiga men bara ett av dem blir ospelbart på grund av det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av nekered:

@Tomas Helenius: jag pratar inte om kriterier för hur mycket poäng saker och ting ska vara utan jag menar att man har olika delar som måste värderas i en betygsättning. Ett utmärkt exempel är senaste kingdom come där man av naturliga orsaker har med buggar som en del i betyget. Flertalet trippel A titlar har också lidit av detta men där betydande buggar inte dragit ner betyget.
Det känns rejält oproffsigt att ha det så, speciellt med de andra saker som är bra med tex kingdom come. Och att vifta bort det hela med förklaringar som "Man recenserar inte utifrån kriterier" och liknande gör det hela mer oproffsigt.

Ta istället tag i problemet och att buggar ska vara en stående punkt som faktiskt värderas i betyget istället för att subjektivt ta med det när det passar.

Är nog enda gången jag upplevt att buggar som subjektivt tas med i betygsvärderingen som ett kvalitetsproblem.

Buggar ÄR en stående punkt att hålla koll på när man recenserar. Nämner vi inte buggar har vi inte stött på några buggar vi tycker är så besvärliga att de behöver tas upp. Det har hänt att vi missat saker, men det hör till undantagen, är knappast någon standardpraxis. Rörande buggar i AAA-spel: Mass Effect: Andromeda är ett färskt exempel som inte slapp undan buggkritik.

Du sa åt oss att bedöma utifrån kriterier, jag svarade varför vi inte gör så. Det var en förklaring av hur vi jobbar och varför, inte en bortviftning.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: lite hårda ord kanske nu när jag läser igen. Men bättre förklarat vad jag menar i den andra tråden. Tack för ett bra forum för spel

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av nekered:

@Sisyr: inte spelat det ännu så jag har fortfarande ingen åsikt.

Det är det som du belyser i början som är ett problem och nej jag har inte missat detta innan och heller inte diskussionen kring det. Jag har bara inte gett mig in i dialogen. Min personliga åsikt är att samtliga spel med buggar av stor betydelse vid release skall ha ett sämre betyg än vad det annars skulle ha fått. Subjektiva åsikter är heller inget problem.

Problemet är när en recensent väljer att bortse från buggar med hög betydelse som påverkar slutbetyget. Oavsett spel. Det är dessutom av stor betydelse för var man vill befinna sig som recensent. Kvalité är ju något som kommer att ta stryk om man missbrukar sin guidande roll i det hela.

Men när menar du att man har bortsett från detta? Exempel?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Blir det någon Secret of Mana recension?

Skulle gärna vilja se en svensk recension på detta också men
det känns inte som att det blir av. För såvida det inte är stortitlar som final fantasy, monster hunter och ni no kuni brukar de mer ultrajapanska anime-speltitlarna* ej täckas av FZ utan av gamereactor, robot eller loading.

Kanske har vi turen att Fredrik på FZ kan och vill recensera?
Han står för de flesta japanska släppen:
https://www.fz.se/arkiv/forfattare/89431

*Ultrajapanskt

Skägg.
10 Chambers

Kul att så många frågar om Secret of Mana. Vi har faktiskt ett PS4-ex som jag skulle kunna tänka mig att skicka till någon som är beredd att göra en recension i forumet.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Skulle väl kunna tänka mig att skriva en recension. Har ändå inget för tillfället att skriva inom forumet iaf så.

1
Skriv svar