System Shock-remaken läggs på is

Robot
System Shock-remaken läggs på is

Nightdive studios tar en timeout innan de återvänder till ritbordet.

#kickstarter, #nightdive-studios, #system-shock


Medlem

Dåligt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra.

Det tyder på en studio som känner ansvar inför uppgiften. Hellre det än att de krystar ur sig nåt som stinker.

Varför reagera som en femåring som inte får sin klubba?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tråkigt*

Dåligt vore det om de fortsatte som de gjort. De sa att spelet tappade sin identitet. De flesta utvecklare/utgivare lär väl bara ha skeppat det oavsett.

Medlem

fyfan va trist

Inaktiv

"A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad"´- Shigeru Miyamoto

Jag skulle säga att det är 99% sant. Även om det idag går att förbättra och förändra ett spel hur mycket man vill efter release så är ändå spelet förstört för många.

Se No Mans Sky, även fast de patchar och lägger till saker så är sannolikheten stor att jag aldrig kommer röra det igen. Även om de lägger till multiplayer så är upplevelsen förstörd och förbrukad redan. Det finns kanske de som fortfarande väntar på att skaffa NMS men det lär vara en minoritet.

Medlem

Enormt fult av dem efter att folk sammanlagt har lagt så mycket pengar på att få se detta. Kan tänka mig att riktigt många känner sig lurade.

Medlem

Jag håller på att skriva en liten guide så folk förstår varför det är dåligt... den är snart klar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

problemet med att få system shock att vara som förr, är att gamers idag är mer medvetna och bättre på spela spel.

Vilket ger oss problemet med just uppföljaren remaken.

förväntar man sig någon känsla likt systemshock när man satte igång det och spela igenom det första gångerna så lurar man sig själv, dock betyder inte detta att denna blir sämre för det

Medlem

Åh vad trist. Jag som hade räknat med att äntligen på uppleva denna kultklassiker i år fast i dagens avancerade grafik. Får vänta lite till då. Grejar inte den grafiken som originalet har. Sådana "relics" kan jag inte ta i med tång, tyvärr. Aja, det blir nog bra i slutändan och jag längtar lite smått till remaken kommer. Spelet ser jäkligt spännande ut och jag tror det kommer passa mig perfekt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Efter remaken av Starcraft är jag tveksam till remakes... igen.

Alltid kul att återuppleva klassiker, men frustrationen att spela ett gammalt spel som har uppdaterats grafiskt men har samma mekanik (kan inte ändra keymapping, inte zooma in/ut, ingen cloudsave, alla andra gamla problem med gammalt gränssnitt osv) förtar mycket av glädjen samtidigt som en förändring av sådana saker i grunden förändrar spelet så att den gamla charmen försvinner. Either way you'll be damned, you can't win!

Men visst, ibland får de till balansen helt rätt, och ibland är det bättre att helt enkelt kalla sitt nya spel "en spirituell uppföljare". Själv hade jag gärna sett en uppdatering av Assassins Creed och Mass Effect, men varken Bioware eller Ubi har mitt förtroende för det där, så...

Medlem

Gjorde en sådan liten Kalle Anka-guide här, den går säkert att förbättra, framförallt kan man lägga till många fler frågor och mål.
Denna utvecklingen borde väl vara Ja-Ja-Ja-Ja-Ja, en massa ja-sägare alltså.

Här är länken om någon vill ha filen, använde yEd.
http://zfight.com/misc/files/kickstarter.graphml


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Då jag håller originalet nära hjärtat känns detta som ett klokt beslut. Ta er tid, grabbar.

Medlem

Spelet tappade allt så fort de gick från re-master till re-imagination. Jävla fiasko alltsammans.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Efter remaken av Starcraft är jag tveksam till remakes... igen.

Alltid kul att återuppleva klassiker, men frustrationen att spela ett gammalt spel som har uppdaterats grafiskt men har samma mekanik (kan inte ändra keymapping, inte zooma in/ut, ingen cloudsave, alla andra gamla problem med gammalt gränssnitt osv) förtar mycket av glädjen samtidigt som en förändring av sådana saker i grunden förändrar spelet så att den gamla charmen försvinner. Either way you'll be damned, you can't win!

Men visst, ibland får de till balansen helt rätt, och ibland är det bättre att helt enkelt kalla sitt nya spel "en spirituell uppföljare". Själv hade jag gärna sett en uppdatering av Assassins Creed och Mass Effect, men varken Bioware eller Ubi har mitt förtroende för det där, så...

Fast StarCraft är ju en Remaster dvs. Blizzard har putsat till grafiken något och styrt till lite högre upplösning. En Remake är ju skapad direkt från grunden, så System Shock kommer att kännas som ett nytt spel som gjorts idag.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Timeout på obestämd tid? Vad fan ska det ens betyda? Ge då pengarna tillbaka till folket, era jävla svin!!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Gjorde en sådan liten Kalle Anka-guide här, den går säkert att förbättra, framförallt kan man lägga till många fler frågor och mål.
Denna utvecklingen borde väl vara Ja-Ja-Ja-Ja-Ja, en massa ja-sägare alltså.

Bra jobbat Hipshot. Sammanfattar en hel del liknande projekt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Fick backer-mejlet igår och blev minst sagt besviken. Otroligt dåligt skött sen första pitchen!

Att de hade en fungerande alpha med en fantastisk känsla i gjorde nog att många hoppade på tåget i tron att det var en relativt säker finansiering. De behövde ju liksom bara lite resurser för att kunna fortsätta med det som de redan BEVISAT att de jobbar med. De hade källkoden till orginalet. De hade Terri Brosius (Shodan) redo för att spela in, licensierad motor och hela mallen för spelet!

Sen får de för mycket pengar i insamlingen och bestämmer sig för att helt skita i den visuella känsla och upplägg de lovat sina finansiärer och vänder dessa ryggen för att i princip göra ett nytt spel med en helt ointressant och osammanhängande estetik i Unrealmotorn. De drabbas, likt amatörer av rang, av totalt feature-creep-madness och inser inte förrän det egentligen är försent att de totalt lämnat sin ursprungliga plan och här kommer det diffusa mejlet till alla backers...

Det finns ingen ursäkt. Om de hade pitchat en idé till ett nytt spel och råkat ut för detta hade det funnits en större förståelse från min sida. Men allt de skulle göra var att jobba vidare på en redan existerande alpha, som folk verkade älska, och färdigställa en uppdaterad version av ett redan existerande spel!

Enligt en anonym person med stor insyn i projektet är kickstarterpengarna spenderade. Enligt Stephen Kick själv skulle det nu ta 18-24 månader innan vi ser ett färdigt spel OM (!) de lyckas ta sig ur sin "hiatus".


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Gjorde en sådan liten Kalle Anka-guide här, den går säkert att förbättra, framförallt kan man lägga till många fler frågor och mål.
Denna utvecklingen borde väl vara Ja-Ja-Ja-Ja-Ja, en massa ja-sägare alltså.

http://zfight.com/misc/images/kickstarter.png

Här är länken om någon vill ha filen, använde yEd.
http://zfight.com/misc/files/kickstarter.graphml

Tekniskt sett så går ju nästan alla kickstarterpengar till hyra, boende, mat, och ibland även lite lyx samt en massa skatt!

eld
Medlem
Skrivet av jonis:

Enligt en anonym person med stor insyn i projektet är kickstarterpengarna spenderade. Enligt Stephen Kick själv skulle det nu ta 18-24 månader innan vi ser ett färdigt spel OM (!) de lyckas ta sig ur sin "hiatus".

Fast det är ju inte direkt en hemlighet, går ju att räkna rätt snabbt hur länge $1.3 m räcker för ett sånt projekt.

Det är ju bekostat av investerare och av studion själv.

Medlem

@Seneca: Du bör nog läsa på dig om hur investeringar fungerar, speciellt kapitlet som handlar om "risk".


signatur

Nämen!

Medlem

Jag tror att NightDive möjligtvis inte klarar av ett så tungt projekt, de har inte ens några lokaler utan jobbar med ett team av spridda enskilda individer på distans.
Hittills har de aldrig utvecklat några spel själva utan bara uppgraderat befintliga spel så de har noll erfarenhet och jag tror ärligt talat att det inte är möjligt att åstadkomma något annat än kaos med de förutsättningarna.
De behöver antagligen sin time-out för att omorganisera hela sin verksamhet så att den fungerar för spelutveckling.

Medlem

10 miljoner är ju knappt kaffepengar i en någorlunda stor produktion.

Tråddemonen
Testpilot

Fasen vad folk har bråttom med att spela spelet. Ni som har donerat till projektet, tror ni på fullaste allvar att ett bra spel släpps efter en dags arbete?
Man kan inte bara kasta pengar på saker och tro att det ska skapas allt fortare. Skaparna vill leverera till de som vill spela spelet, eftersom att kickstartern drog in mer en vad de hade förväntat sig. Och det innebär en hel del planerande eftersom att detta har satt press på skaparna.

Själv har många spel som jag har sett fram emot tagit mellan 10-15år att skapa.

Vill ni att skaparna ska göra klart ett spel utan planering så kommer ni antagligen sitta och gnälla på hur "ovärt" det var att lägga pengar på deras kickstarter. Låt dem ta sin tid att skapa ett bra spel, finns för fan tusentals spel att spela under tiden.

eld
Medlem
Skrivet av Zimpan:

Fasen vad folk har bråttom med att spela spelet. Ni som har donerat till projektet, tror ni på fullaste allvar att ett bra spel släpps efter en dags arbete?
Man kan inte bara kasta pengar på saker och tro att det ska skapas allt fortare. Skaparna vill leverera till de som vill spela spelet, eftersom att kickstartern drog in mer en vad de hade förväntat sig. Och det innebär en hel del planerande eftersom att detta har satt press på skaparna.

Själv har många spel som jag har sett fram emot tagit mellan 10-15år att skapa.

Vill ni att skaparna ska göra klart ett spel utan planering så kommer ni antagligen sitta och gnälla på hur "ovärt" det var att lägga pengar på deras kickstarter. Låt dem ta sin tid att skapa ett bra spel, finns för fan tusentals spel att spela under tiden.

Fast nu är det så att de gick över sin budget och hoppades på att få in mer pengar externt, vilket inte hände. Det är ingen mindre paus, det är en situation där alla med kontrakt kommer sluta och där kärnteamet antagligen kommer sitta med andra projekt tills situationen blir bättre.

Projektet kommer endast fortsätta om de har mer pengar, folk är arga för att de medvetet gick ifrån sin orginal-idé och prototyp och nu har problem med det.

Det är skillnad på projekt som tar längre tid än tänkt och projekt som måste läggas på is för att pengarna tar slut.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Fast StarCraft är ju en Remaster dvs. Blizzard har putsat till grafiken något och styrt till lite högre upplösning. En Remake är ju skapad direkt från grunden, så System Shock kommer att kännas som ett nytt spel som gjorts idag.

Way to go med att fullständigt missa poängen och halva inlägget. Jag har alltså redan kommenterat ditt svar i mitt originalinlägg så jag upprepar mig inte, men du är välkommen att gå tillbaka.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Way to go med att fullständigt missa poängen och halva inlägget. Jag har alltså redan kommenterat ditt svar i mitt originalinlägg så jag upprepar mig inte, men du är välkommen att gå tillbaka.

Det var bara menat till StarCraft rättelsen att det är en Remake inte en Remaster. Missade att redigera bort nedre citatet när det klistrades in i boxen längst ner. Jag förstår vad du menar med det övriga.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Ska man göra en re-make så finns det alltid en risk att originalets estetik går förlorad, detta pga. att tekniken är så pass mycket bättre, samt att det är svårt att återskapa en känsla av nostalgi. Jag grät en skvätt när jag läste det, men känner nog att det är bra att de tar en time-out.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jobbar man hårt med att få till det men inte lyckas, så kan det ju vara värt att nästan börja om från början eller - tyvärr - konstatera att det bara inte går. Jag har ibland återvänt till gamla MMO-spel och andra spel och konstaterat att visst är det lite småhärligt att återse den vid det laget asfula miljön men det fanns en anledning till att jag inte spelar mer - även om det fyller ögonen med tårar när man minns "all the good times".

Historia är till för att minnas, inte återuppleva. It never was THAT good. ...och likväl står man där varje gång, munnen vattnas och man hoppas. Några få gånger lyckas de ju få till stämning helt rätt trots att det egentligen är något helt annat.
Edit: Det är lite som att försöka reparera gamla, gamla foton i Photoshop; man tar gärna i lite för mycket istället för att varsamt putsa bort de värsta reporna och göra färgerna lite försiktigt mindre urvattnade.

Tråddemonen
Testpilot

@eld: Jaha fyfasen, så det var så pass. Då var kanske inte investeringen var speciellt värd. Såg det mer som att de började få scenskräck eftersom de inte kunde uppfylla de mål som många kanske förväntar sig och måste återgå till ritbordet. Men det är väl lite risk i det hela, med att fortsätta på något som en gång var populärt som kanske kammar hem mer en förväntat. Och då får man fasiken hålla i det man lovar.

12
Skriv svar