Det första spelminnet!

Tråddemonen
Testpilot
Det första spelminnet!

Tjena alla! Tänkte dra ihop en diskussion som kan vara rätt så rolig att få höra från allas sida, var någonstans spelintresset började hos er. Posta det absolut första spelet ni spelade, så kan vi alla få en nostalgitripp in i det förflutna inom spelvärlden.

För mig var jag 3år gammal när mina storebröder satte mig i soffan framför TVn och introducerade tv-spel. Det absolut första jag spelade var SEGA Mastersystem 2 och spelet var Alex The Kidd in Miracle World. Minns fortfarande spelets ljuva toner och grafik.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Kul!

Mitt första spelminne var att spela SMB3 med pappa vid TVn på nedervåningen (sittandes på golvet såklart). Trots att jag var tre bast och han närmare fyrtio så klarade jag men inte han av att hoppa över det första hålet i banan. Tror inte jag kom så mycket längre dock.

Jag hade nog spelat både SMB1 och 3 innan detta tillfälle, men det är det första jag kommer ihåg.

Har tyvärr inte kvar den kassetten eller NESet då mina föräldrar gav bort det till vår kusin när vi fått ett SNES...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Det var nog när kusinens pappa köpte Nes och Zelda år 1989 när jag var tre år gammal.
Som tur var bodde vi grannar, så man var ju där en del gånger.
Det var rätt krångligt i den tidiga åldern, men det var roligt ändå.

Medlem

Det första jag minns är när jag och min äldre syster spelade Super Mario Bros 3 på TVn i mammas sovrum. Innan det hade jag nog bara spelat något enstaka Game & Watch och lite C64-spel. Jag var runt 6 när jag började spela, och har inte slutat sen dess.

Inaktiv
Pong 1985 - Första spelminnet

Mitt första spelminne va när farsan tog med ett Pong från hans jobb 1985. Underbart roligt!

Men måste medge att Super Mario Bros till 8-bitars Nintendo räknas som det bästa (första minnet).

Medlem

Minns när farsan på mitten av 1970-talet kom hem med en Pong-konsol. Den var i modefärgen beige med bruna reglage. Högteknologisk sensation när man helt plötsligt kunde spela elektronisk tennis på tv:n. Det kändes som att segla in framtiden när man rattade strecket som träffade den fyrkantiga pricken med ett blipp. Man kunde spela hockey också genom att justera ett reglage så man styrde två parallella streck istället. Svårighetsnivån kunde också justeras så att längden på strecket blev kortare och därmed svårare att träffa pricken med.

Avstängd

Första TV-spelet: Pong. Hos min kusin, hans far hade köpt ett TV-spel. Detta var 70-tal och säkerligen det första TV-spelet som fanns tillgängliga i Sverige, han var nog ganska tidigt ute to.m.
Jag kan inte minnas att det lämnade efter sig något jätteintryck hos mig,. Hade det varit något rymdspel hade man tyckt det varit fantastiskt säkert.

Första datorspelet: Strangeloop. Fick det till min commodore 64 som jag fick i julklapp. Fantastiskt, tyckte man. Mycket pg.a att det var ett spel som inte var linjärt (vilket var det enda man testat innan i arkadhallar, TV-spel hos vänner osv) utan man kunde gå runt i olika rum och utforska och försöka förstå vad man skulle göra, det var något helt nytt.. Det är nog det som gjort att jag än idag föredrar spel med mycket utforskning framför något linjärt.

Tråddemonen
Testpilot

Kul att det finns så många "veteraner" som började spela långt tillbaka inom spelhistorian.

Medlem

Det var en Jul för en herrans massa år sedan. (vet inte exakt hur länge sedan det var)
Alla i våran familj var hemma hos min då levande farmor och farfar i Forsbacka. (ett litet samhälle strax bortanför Gävle)
Mina föräldrar hade köpt ett Sega Master System (North American/European-versionen) till mig och min storebror i Julklapp.
Kommer tyvärr inte ihåg vilket spel vi spelade först men jag tror det var Gauntlet.
Det kan även ha varit Hang-on eller Snail Maze som var inbyggt i basenheten.
<3


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Releasehästryttare
Tråddemonen
Testpilot

@Devan: Haha mycket goda minnen från spelet! Lirade mycket hos grannen där man fick turas om på samma dator.

Medlem

Castle of illusion och quackshot till sega megadrive 16 bit.
Minns att nallens leksaker hade fått in ett 30-tal februari 1991 och var där när jag fyllde 5 med farsan för att köpa en födelsedagspresent till mig. Jag var världens lyckligaste den dagen Saknar min barndom som faen! Känns som allt var så mycket lättare då... gick till skolan sen var det fotbollsträning och efter det turades jag och ett gäng klasskompisar om att gå hem till varandra och spela lite tv-spel. Det var kul då en hade nintendo 8 bitars och en annan super nintendo. Fick även provspela på commodore 64. Har för mig att det var Indiana jones.

https://www.youtube.com/watch?v=_ecLljbhmc0

https://www.youtube.com/watch?v=p2JhxUB4hoQ

Quackshot var farsan intresserad av också så han köpte till det


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Dark Castle på polarens farsas Mac, men utöver det var det klyschigt nog NES spelen. Salomons Key fastnade djupt. Golden Axe nötte man även på arkadhallarna, men jag hade inte tillräckligt med mynt för att nå slutet. Double Dragon var också kul på arkad.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Ett av de allra tidigaste för min del var likt många andra 80-talsbarn att sitta och spela Super Mario Bros på NES med syskonen. Ett annat roligt minne från den tiden var när jag vaknade upp mitt i natten med att det lyste i rummet, och när jag vände mig mot tv:n såg jag pappa sitta där och spela SMB. När jag frågade honom vad han höll på med sade han "schhh, om du somnar om nu får du ett Lego Piratskepp". Jag fick aldrig det där Lego Piratskepp, farsan! Men det är nog också något som många 80-talsbarn har gemensamt, att Nintendo-spelen från 8-bitarseran var något även föräldrarna kunde uppskatta. Tror inte päronen spelade på någon av mina konsoler efter NES-eran.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Haha! Hoppas du införskaffade LEGO piratskeppet när du vart större. Själv fick jag inga nya spel försen jag hade spelat ut de gamla, men föräldrarna märkte att det var ett misstag att säga så när jag vart lite större.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: Haha, tyvärr inte, jag hann växa ifrån Lego innan jag fick de finansiella resurserna att köpa det själv (det kostade typ 1500 kr på den tiden, besinningslöst dyrt! Förstår faktiskt päronen så här i efterhand). Ja det var likadant för oss, jag ägde väldigt få spel till NES eftersom de var så dyra och spelen var betydligt svårare på den tiden. Ägde bland annat TMNT, det tog mig flera månader innan jag kom till Teknodromen


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Håller helt klart med dig! Spel var svårare förr, men sen har de flesta spelen moderniserats mycket som har gjort betydligt lättare kontroller och anpassat mycket spel med svårighetsgrader för de som saknar tålamod.

TMNT har man goda minnen utav, hade en klasskompis jag brukade vara hos efter skolan och lira mycket med. Men minns inte om vi spelade ut det eller inte.

Ambassadör
Xbox

Hm första spelminnena var hos en kompis som hade NES. Han tyckte det var häftigt att hoppa och jaga svampar eller nåt. Själv vart jag föga imponerad och tänkte att det där med tv-spel var nog inget för mig. En tid efter det kom jag i kontakt med en Commodore 64 hos en äldre släkting...och jävlar i det, det var något helt annat! Spel som hade story, flygsimulatorer, rpg och annat fränt. Klippte gräsmattor en hel sommar för att spara ihop till en egen och sen var man fast i dator-träsket. Hade min C64 några år innan jag levlade upp till en Amiga 500.

Första spelet på C64, och mitt första egna var ett ganska tungt flygsim: Gunship.


signatur

Jump in.

Medlem

Underbar tråd som väcker många gamla minnen till liv.

Mitt allra första spelminne var nog när jag åkte in till stan med min far och inhandlade mitt första "tv-spel":

Så vill jag minnas att jag i väldigt ung ålder spelade "Pong" hemma hos en kompis.

Senare blev jag "kompis" med en tjej i grannskapet främst av den anledningen att hon hade ett NES med Zelda hemma. Så om jag lekte med henne ett tag utomhus först (vilket jag tyckte var rätt trist) så fick jag komma in och spela Zelda. Ja jag vet, jag var hemsk som liten.

Därefter kom en julafton jag minns med mycket glädje då jag äntligen fick min första riktiga konsol, ett Sega Master System, med spelen "Choplifter" och "Zillion". Många härliga minnen från den tiden.

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Måste ha varit helt fantastiskt vilket minne!

Tråddemonen
Testpilot

@Guybrush82: Minns själv mr. game & watch med fallskärmshopparna och hajarna

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Oh. Första tydliga spelminnet är att stå bredvid min storebror när han spelade GTA 2 och Unreal Tournament på familjens dator ~ år 2000. Fick sällan prova, men jösses vad kul det var.

Den här introfilmen har en speciell plats i gaminghjärtat.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Mitt första minne var när morsan hyrde ett nes och zelda på statoil. Fortsatte att hyra där varje helg i minst ett halvår innan jag fick ett eget när jag fyllde 5, och det skulle gå 5 år till innan jag klarade spelet!

Medlem

Munchkin till Videopac G7000.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Haha känner igen det där!

Tråddemonen
Testpilot

@Luffan: Ja haha att hyra spel var nog anledningen till varför jag följde med när föräldrarna skulle hyra film.

Tråddemonen
Testpilot

@marcus8958: Gud vad vackert! Där har vi något värdefullt!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@marcus8958: Läckert! Inte ett system jag någonsin ägt, men det där tusans läckert hur som helst.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@marcus8958: Läckert! Inte ett system jag någonsin ägt, men det där tusans läckert hur som helst.

Har inte många minnen från tiden då jag var väldigt ung då. Vet bara att min pappa hade köpt den begagnad och det var dåliga joysticks så han köpte två nya och bytte ut original.
Kommer också ihåg att det var jobbigt att trycka på knapparna. Har för mig att vi gav bort den senare när vi hade C64 och NES.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Redaktör

Det började med ett Pong. Fanns hos min farbror (jag var dagbarn hos hans fru), gissningsvis hade han lånat hem det genom jobbet eller någon kollega.

Första egna spelet var Asteroiods på Atari 2600 - jag och bror spelade skiten ur det. Obegripligt nog gjorde vi detsama med Math Grand Prix, en aptråkig julklapp från en pedagogiskt tänkande mamma.


signatur
Skriv svar