Trump efter den senaste skolskjutningen: "Våldet i spel formar unga människors sinne"

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

bara en riktig idiot kan tro att spel formar folk på något vis öht, haha. lite samma som att påstå att man blir massmördare av att se actionfilm. men ja att trump är en total pajas visste vi ju alla redan innan valet.

låter som ett ignorant uttalande. hur vet du detta? baserat på deras bakrund upp till den tidpunkten så kanske de spricker när de ser en film eller spelar ett spel. Det är fullt möjligt. Självklart är det inte BARA av spel eller film. Många olika faktorer som spelar in, det är hela deras liv.

Avstängd
Skrivet av monsterbenke:

bara en riktig idiot kan tro att spel formar folk på något vis öht, haha. lite samma som att påstå att man blir massmördare av att se actionfilm. men ja att trump är en total pajas visste vi ju alla redan innan valet.

Man blir ju formad av exakt allt man gör. Det enda man är som människa är ju bara en samling erfarenheter och upplevelser + medfödd biologi såklart. Men givetvis formar ens handlingar en som person. Dock finns det ingen "normal" person som skulle kunna formas till en massmördare av dataspel, det är mycket allvarligare krafter som får en person dit..

Dock har spel "format" en halv generation till att bli assholes online. Kanske inte spelen per se, men den kultur och beteendemönster spelen formar har helt klart påverkat miljontals människor extremt mycket.
Trump ska hålla käften och avsättas, men det lär ju inte hända. Det är väl ingen som ens bryr sig om hans snack angående dataspel ändå får man hoppas..

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nyheten är spelrelaterad - USA:s president uttalar sig om spels påverkan på våldsverkare. Att den resulterar i politiska diskussioner betyder inte att FZ har "politiska skribenter". Vi skriver om politik när det finns spelkoppling ( rörande flera politiska riktningar), det vore märkligt att avstå från att skriva för att det har politisk koppling.

Vi, liksom alla andra medier, tar upp saker som berör våra besökare. Trump + spel är en sån grej. Man är inte nödvändigtvis vänster för att man har kritiska åsikter om USA:s vapenpolitik och vapenlagstiftning.

Ett klargörande: kritik kan vara positiv, negativ, verbal, icke verbal, fysisk, icke fysisk etc. De flesta tolkar begreppet kritik automatiskt som något negativt, men kritik är oftast positiv. Kritik skall snarast ses som ett tillfälle att ha en dialektisk fenomenologisk diskurs.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kebbe:

Meningen var aldrig diskussion. Meningen var en anti-Trump-nyhet följt av vänstervridet ryggdunk.

Haha, någon fick sina ömma tår trampade på...

Nyheten presenterar ju enbart fakta och avsaknar helt värderingar, så jag har svårt att se hur det skulle vara en "anti-Trump-nyhet". Även nyfiken på vad det "vänstervridna ryggdunket" åsyftar. Hoppas inte det är en restriktiv hållning till skjutvapen. Det är sunt förnuft, något jag inte nödvändigtvis kopplar till vänstern...

Medlem
Skrivet av cb99:

Nu har Polisen i Sverige "våldsmonopol" och vi har alla möjliga lagar mot vapen och försök till vapenamesti vilket om jag mins rätt sist inbringade 1 vapen från polen som man nu vill minska.

Vår verklighet är,
Fler skjutningar i Sverige än i andra europeiska länder,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4916&arti...
Känns det nu alls som om våra lagar och förordningar fungerar? Och har det vid något tillfälle blivit mindre vapen i omlopp och mindre våld i vårt samhälle?

Känner du/ni er trygga?
Kommer polisen när du ringer?
Jag har ringt flera gånger när larmet gått på firman och frågat om de kan möta upp, och fått rent ut sagt att det åker vi inte på.

Var går gränsen när de med våldsmonopol inte kan skydda oss och vi inte får?

En av de saker som bekymrar mig allra mest är de politiska beslut som tagits i rask takt som ökar risken att vi kan utsättas för terrorbrott i det här landet då vi tar en allt högre profil runt om i världen och har numera mer eller mindre lämnat vår neutralitet bakom oss.

Vi har ett finger med i spelet i många hörn av världen, och det vore nog fint om vi inte var ett öppet oskyddat samhälle utan något direkt skydd för den typen av brott, hela landet är fyllt av mål och jag mår själv inte bra med släkt/anhöriga och vänner som rör sig i denna oskyddade miljö varje dag, som jag ser det är det inte om utan när nästa "incident" sker.

Personligen tycker jag vi borde ha folkomröstning om varenda en av dessa insatser utomlands då var och en ökar risken för attentat i vårt land då vi aktivt tar mått och steg för att förvandla oss till måltavla där våra liv är insatsen, det finns andra sätt man kan engagera sig på.

-cb99

Att terrorbrott i Sverige skulle vara relaterat till våra utlandsförehavanden är bara hittepå, Terrorister använder det bara som ursäkt för att begå terrorbrott. Hade vi inte haft 200 soldater i Afghanistan eller sagt att vi inte tycker om IS så hade det haft någon annan ursäkt som tex att vi har lättklädda kvinnor, låter barnen gå på dagis, tillber fel gud, äter fel bakelser you name it. VI har haft terrorbrott i Sverige i över 100 år.

Avstängd
Skrivet av Komured:

Att terrorbrott i Sverige skulle vara relaterat till våra utlandsförehavanden är bara hittepå, Terrorister använder det bara som ursäkt för att begå terrorbrott. Hade vi inte haft 200 soldater i Afghanistan eller sagt att vi inte tycker om IS så hade det haft någon annan ursäkt som tex att vi har lättklädda kvinnor, låter barnen gå på dagis, tillber fel gud, äter fel bakelser you name it. VI har haft terrorbrott i Sverige i över 100 år.

Förutom att Akilovs motiv var att vi stöttar anti-ISIS koalitionen då. Vi har inga terroristproblem i Sverige. Låter som en grej man använder som argument för att man vill stoppa invandringen. Och det vill folk ju inte för att de är rädda för nya terrordåd, utan för att man ogillar folk som kommer från vissa länder.

Medlem

En poäng har han trots allt. Man kan likna det med individer som växt upp i krigszoner och levt med vapen - i båda fallen puttar man gränsen framåt för acceptans vad ett vapen kan göra för skada.

För att förtydliga det hela så kan man säga att om du är helt ovan vid vapen så hanterar du det därefter medan om du är van att hantera vapen så vet du var gränserna går. Klart som fan att om du är van så kan du peka vapnet mot en annan individ och veta att det är ofarligt om du gör ditt och datt medan om du är ovan så gör du det inte. Steget för att sedan trycka av och skjuta någon blir mindre om du är van spelare (och "sjuk i huvudet") eller är uppväxt med krig och elände än för en individ som aldrig hållit i ett vapen. Allt handlar om psykologi och acceptans.

Medlem

@kebbe: och även om läraren nu har vapen. Vem fan vill skjuta ett barn? Oavsett om hen har vapen är det nog inget som är lätt att leva med. Att anta att alla lärare vill skjuta ihjäl ungar är konstigt, lätt som fan att skylla på en enstaka person istället för att se vad som är fel på samhället

Medlem

Jag tycker personligen det är urbota dumt att beväpna folk med skjutvapen så lättvindigt som man gör i USA. Problemet är ju mindre om vapen i sig, och mer att det inte går att realistiskt kontrollera när det är så svårt att förutspå galningar eller bara vanliga personer som slår runt, för att inte tala om olyckshändelser. Titta bara på skytten häromåret, och han är ju ändå inte en av de mest anonyma gärningsmännen med tanke på sitt leverne.

Det finns inte något snabbt svar men fler vapen har väldigt låg chans att lösa detta på lång OCH kort sikt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Givetvis skulle jag ha valt att ha vapen i en sån given situation, det kunde ju rädda mitt och andras liv. Men det här handlar om ifall beväpnade lärare faktiskt kommer minska antalet skolskjutningar och offer - det är ju en del som måste klaffa, t.ex. att läraren är på rätt plats, har vapnet med sig och faktiskt klarar att skjuta gärningsmannen. Och det är ett enskilt exempel som inte tar hänsyn till alla potentiella problem med hundratusentals vapen bland miljoner amerikanska barn och ungdomar.

Visst det krävs ju både utbildning och mod av de lärare samt en rejäl lönehöjning annars kan man ju ha speciell skolpolis, Det jag undrar mer på är varför de går till attack mot sin skola och inte hur de gör det vapen har ju inte egna liv som tar över människor som frostmourne i warcraft.

Medlem

Det ända som händer är väl att lärarna blir de första att dödas. Kanske på rasten när alla sitter och äter bullar kommer han in och skjuter ned allihop för att sen gå till barnen.

Medlem
Skrivet av Komured:

Att terrorbrott i Sverige skulle vara relaterat till våra utlandsförehavanden är bara hittepå, Terrorister använder det bara som ursäkt för att begå terrorbrott. Hade vi inte haft 200 soldater i Afghanistan eller sagt att vi inte tycker om IS så hade det haft någon annan ursäkt som tex att vi har lättklädda kvinnor, låter barnen gå på dagis, tillber fel gud, äter fel bakelser you name it. VI har haft terrorbrott i Sverige i över 100 år.

Ja herregud, tror du på den själv?
Och dessutom har du i alla fall uppenbart missat Akilovs egen motivation för den sista händelsen (att vi stöttar anti-ISIS koalitionen) och axlar dessutom rollen som tolk hur potentiella framtida terrorister resonerar trots detta?

Och det där med "använder det bara som ursäkt"? Det är väl just det som är pudelns kärna här eller? Ska vi skapa och förse dem med " ursäkter"?

Bombdåden i Stockholm 2010
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bombdåden_i_Stockholm_2010

Citat:

.......... den svenska militära insatsen i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör.............mera

Jag ska faktiskt ta och spara din kommentar Komured så får vi se om du får rätt vilket jag innerligt hoppas och att fler innevånare i Sverige slipper komma till skada, själv är jag långt ifrån lika optimistisk som du och har svårt att vifta bort fakta

-cb99

Edit in,
Stavning, text.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lika bra att plocka bort brandsläckare och brandvarnare från skolor också, inte ska väl lärare behöva vara brandmän.

Det var nog det dummaste jag har läst i hela mitt liv

Medlem

Det är för mig helt obegripligt hur en president kan vara så ignorant, eller mer troligt korrupt. Det är även helt obegripligt hur svenska medborgare kan sitta här och hålla med honom om att beväpnade lärare skulle lösa problemet, eller att spel och film skulle vara orsaken till gärningsmännens handlingar.

Argumenten som bygger på fall där beväpnade civila lyckats nedkämpa gärningsmän är ett typexempel på anekdotisk bevisföring, något som brukar vara vanligt bland människor som av ren dumhet, lathet eller brist på empati motsäger sig striktare vapenlagar.

Det har sagts förr och tål att sägas igen - ta Australien som exempel på ett land som, från att ha haft ganska liberala vapenlagar till ganska restriktiva sådana, lyckats minska antalet terrordåd drastiskt. Antalet vapenrelaterade våldsdåd i USA är mångt mycket större än länder där restriktionerna är mycket hårdare - det är ett KONKRET och OBJEKTIVT bevis på att skarpare lagar kring ägande och bruk av vapen ger positiva resultat. Men de som sitter och försvara Trump och NRA verkar inte besitta en grundläggande förståelse kring orden objektivitet och fakta.

Medlem

Som vanligt, det är allt annat än som är fel än att alla tillåts springa runt med vapen. Lösningen är...mer vapen åt folket!
Visst, bra där!

Medlem

@FUtech:

Jag anser att det bästa samhället är det samhället med väldigt lite vapen. Problemet är att det finns oändligt med vapen på denna planet. Det har gått så långt att det inte går att stoppa.

Även om man skulle komma med hårda vapenlagar runtom i hela världen så kan den som vill få tag i vapen, få tag i vapen....

Sverige har hårda vapenlagar. Tycker du att det skjuts lite i Sverige?

Det som dom kan göra är att få bort tunga automatvapen från vanligt folk, det borde kunna gå.

Men att få bort vapen i övrigt är helt omöjligt. Just därför så tycker jag att alla med en bra bakgrund ska få gå och handla pistoler, hagelgevär etc för att dessa ska kunna försvara sig mot dom dåliga personerna som får tag i vapen på annat sätt.

Vilket dom kommer att få oavsett om vi vill det eller inte.

@Skelögd: Det är ju alltid samma visa. "Buhu, de dumma människorna får vapen så jag vill också ha vapen."

Men inte menar vapenviljare att de vill ha en simpel Taser utan det ska prompt vara en H&K 417 med rödpunktsikte, jägarmagasin och bump stock. I sovrummet. I hallen ska det vara en Saiga 12 Ga Shotgun med tre trummagasin, lätt tillgängligt och med en extra skarp handskyddslampa så att alla bländas när den klickas igång. Det största hotet kommer ju ändå från huvudingången. Men alla dumma människor är ju inte så korkade så på altanen passar utmärkt att ha ett par älgstudsare. Perfekt om buset kommer på lite avstånd OCH fungerar ypperligt på jaktresorna om hösten. I EDC:n blir det väl en redig S&W Model 500 så att buset inte kaxar sig när skiten träffat fläkten. Inte att förglömma! Frun ska ju ha en liten nätt Glock 9mm för handväskan. Rosa ska den också vara, kanske med små enhörningar på om det inte blir för dyrt. Barnen har varsitt salongsgevär men dessa får de bara röra när farsan är med. Annars är det ajabaja och redan vid 6 års ålder är avtryckardisciplin mer inlärt än både alfabet och multiplikationstabell.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av FUtech:

Som vanligt, det är allt annat än som är fel än att alla tillåts springa runt med vapen. Lösningen är...mer vapen åt folket!
Visst, bra där!

Nu när vi har haft granater och bomber i Sverige är det på tiden att vi legaliserar det så alla kan ha en granat eller bomb i väskan i självförsvar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@hannes.theorell:

Om flera stycken beväpnade personer försöker komma in ditt hus så ska man alltså stå och vifta med en taser?

Sk "home invasions" har numera fått fäste i Sverige och detta kommer bara att bli värre och värre. Alla borde ha rätt till att få försvara sitt eget hem så effektivt som möjligt.

Medlem

Cb99 så svaret är att inte ge folk anledningar att bruka vapen? Så felet ligger hos dörrvakten som inte släppte in Tommy Zetraeus, och inte att han kunde få tag på automatvapen.

För det är precis så mycket av en anledning folk behöver för att ta till våld när de känner att de vill skada folk.
Behövs inga insatser i Afghanistan, det kan vara att någon tittade snett på honom när han bad.

Så om vi ska skydda oss från att förarga folk på något sätt får vi nog förbjuda mänsklig interaktion.

Medlem

@Skelögd: absolut, sen råkar någon skjuta sitt barn som smugit ut i natten för att dricka lite med vänner och fumlar med dörren/fönstret när hen kommer hem.

@Skelögd: Varför ska "så effektivt som möjligt" handla om att du ska ha rätten att döda alla du tror kommer att skada dig?
Bättre då att ta fram effektiva men ofarliga alternativ som inte dödar förövaren. Men näää, det är inte lika häftigt utan det ska vara kulspruta i nyllet på alla du är rädd för.

Det är här jag tror att spelen hjälper vapenbranschen. Spelen marknadsför vapnen och man får en falsk bild av hur "effektiva" vapen är. Därför kommer ingen att vilja ha "non-lethal"-alternativ och vapentillverkarna gnuggar händerna och ökar sin försäljning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@ahrugal:

Vilken tur då att man kan lägga pistolen där barn inte kan få tag i dom.

Medlem

@Skelögd: Inlåsta i vapenskåpet alltså.

Så du tror att, om man upptäcker en dummer som har brutit sig in, så är det första man vill göra att leta efter nyckeln till vapenskåpet?

Är det inte bättre att ha en taser under kudden/på nattduksbordet i så fall?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@hannes.theorell:

Om någon försöker ta sig in i mitt hem mitt i natten så förmodar jag att dom inte gör det för att fråga om min familj sover skönt.

Sedan så är jag hyfsat säker på att folk endast skulle skjuta för att döda om dom inser att det är enda utvägen.

Om du läser mitt första svar till dig så ser du att jag skrev att endast folk med en bra bakgrund ska få skaffa vapen. Inte någon fulltatuerad tjack-Tommy.

Har heller inte skrivit någonting om "kulsprutor".

Jag pratar om pistoler samt ett gammalt hederligt hagelgevär.

Medlem

@Akronym:

Finns det inte fler ställen än vapenskåp?

Litar man inte på sina barn och vill verkligen vara på den säkra sidan så kan man väl låsa in ammunitionen i vapenskåpet och sedan gå runt med lite ammunition i fickan på kvällarna.

Medlem

@Skelögd: Ja, för ungar kan ju aldrig leta igenom sina föräldrars byxfickor, har aldrig hänt. Barn vaknar aldrig mitt i natten och går till sina föräldrars sovrum. Och barn gör aldrig korkade grejor, som att till exempel leka med en riktig pistol eftersom de tror att det fungerar som en leksak.(OBS SARKASM)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nu när vi har haft granater och bomber i Sverige är det på tiden att vi legaliserar det så alla kan ha en granat eller bomb i väskan i självförsvar.

Hehe, faktiskt är det så att handgranater klassas som explosiva produkter och inte som vapen i lagstiftningen.
Det är alltså inte ett smugglingsbrott att föra in handgranater över gränsen.

Därav är mängden granater som kommit in i sverige snäppet större.

Så tekniskt sätt kan du inte åka dit på vapenbrott om du har en granat i handväskan.
Det är värre i lagens ögon att ha en butterfly kniv på sig.

Medlem

@Akronym:

Haha men kära nån.

Tror du inte att man märker om någon rotar i din ficka? Lär ju bli svårt att INTE märka det om man har dragkedja.

Hur många barn tror du är så pass desperata att få skjuta att dom går ner mitt i natten och rotar efter pappas pickadoll och ammunition? Vad ska dom ens skjuta på mitt i natten? Sig själva? Sin mamma och pappa?

Förklarar man vad en pistol är för något och vad den kan göra så skulle 999/1000 barn undvika pistolen som pesten.

Medlem

@Skelögd: Så naivt.

Skrivet av Skelögd:

@Akronym:

Vad ska dom ens skjuta på mitt i natten? Sig själva? Sin mamma och pappa?

Precis..

För övrigt, har du på dig dina byxor när du sover också?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skriv svar