Recension – Metal Gear Survive, en spya i öknen

Skribent

@Cane: Tycker du.
Jag har ingen större relation till Kojima, om jag ska vara ärlig. Knappast där skon klämmer för mig. Tycker jag förklarar i hyfsad detalj varför jag tycker som jag tycker.

Det är nog snarare så enkelt som att man kan tycka olika. Och jag är knappast ensam om att tycka att det är ett tråkigt spel.

Tråddemonen
Testpilot

Har spelat ett par timmar utav spelet. Visst det är lite som att gå i cirklar då man ofta gör samma sak i spelet. Men skulle nog inte tycka att MG Survive är så mycket sämre en vad jag skulle ha gjort kring t.ex. Minecraft, de känns väldigt lika med sandbox/survive genren. Förstår inte hur Joakim kan ha haft det så tufft med spelet när han skulle recensera det. Har inte haft minsta problem med varken vatten eller de andra överlevnads aspekterna. Robotarna i Comm radion är en aning irriterande, men spelets känns som att det kräver spelare med tålamod. Har man inte tålamod att samla, bygga och uppgradera nödvändigheter så förstår jag många andra spelares frustrationer. Den speltid jag har investerat hitils så skulle jag ge spelet 3/5 en så länge iaf. Känner ingen som helst sorg över att Kojima har försvunnit, då jag finner Death stranding mer intressant och tycker MG Survive är ett helt ok spel. Ser dessutom det hela som att MGS spelserien fick ett bra slut med 5an.

Tråddemonen
Testpilot

@Joakim Kilman: Det är bra jobbat Joakim. Vet hur det kan kännas att spela igenom ett spel man absolut hatar, du har verkligen allt rätt att skriva av dig din frustration som recensent kring spelet och hur hemskt du fann spelupplevelsen. Ta det lite lugnt och variera av med något spel du finner roligt under tiden, så ser vi alla fram emot din nästa recension. Förhoppningsvis så får du spela något i framtiden du gillar.

Skribent

Det vore ju konstigt om alla höll med mig. En sågning är ju av naturen extrem. Det hör liksom till. Klart det då kommer finnas gott om spelare som tycker att jag tar i för mycket. Helt okej för mig, och det finns ju gott om utrymme här i kommentarfältet för folk att bidra med upplevelser och åsikter som skiljer sig från mina.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Cane:

1/5? Really? Luktar stor Kojima bias på den här recensionen. Även om man inte gillar spelet är det fan inte så dåligt som 1/5

Nu har jag bara testat det nån timme hos en vän, men det var ju verkligen inget som gjorde mig sugen på mer om jag säger så. 1/5 förvånar inte.

Medlem

Jag älskar sågningar. Den här gjorde min helg. Skål på er.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cane:

1/5? Really? Luktar stor Kojima bias på den här recensionen. Även om man inte gillar spelet är det fan inte så dåligt som 1/5

Läs texten, det motiverar mer än väl betyget.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Håller inte med om det alls. Förövrigt är det bara att kolla på vilka andra spel ni gett 1/5 för att se hur oärlig den här recensionen är. Känns mer som en hit piece än en seriös recension

Medlem
Citat:

+ Det går att stänga av

Haha ångesten riktigt dryper igenom skärmen, mycket välskriven recension! Inte ett spel jag haft några hökögon på och det låter som att jag bör fortsätta vältra i mitt ointresse.

Medlem

@Cane: men den sitsen har dom ju satt sig i själva isåfall. Mycket möjligt att spelet hade fått ett annat mottagande om det inte döpts efter ett av spelhistoriens största mästerverk. Men väljer man att ta på sig för stora skor får man ju skylla sig själv om man snubblar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cane:

@Carl Johansson-Sundelius:

Håller inte med om det alls. Förövrigt är det bara att kolla på vilka andra spel ni gett 1/5 för att se hur oärlig den här recensionen är. Känns mer som en hit piece än en seriös recension

Du behöver inte hålla med om betyget, vi välkomnar andra åsikter och medlemsrecensioner. Förklara gärna varför du skulle sätta ett högre betyg istället för att kalla vår recension oärlig och icke seriös.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag hade kunnat säga likadant om er Monster Hunter recension, ett spel som jag själv inte gillar alls, skulle rent av sagt säga att det är dåligt. Men varför skulle jag klaga på ert betyg? Ni motiverade varför ni tyckte som ni gjorde och så enkelt är det. Däremot så avskyr jag hela idén med siffror som betyg oavsett vem som sätter eftersom att det finns inget konkret som bestämmer vad som är en 3:a eller en 4:a, där av att jag oftast ignorerar ert betyg och kollar vad ni skrivit. Bästa systemet som jag tycker är att lämna rekomendationer isället, vem skulle spelet passa för. För att använda en väldigt nedsmuttsad term, det känns mera objektivt (även fast recensioner av sin natur är subjektiva). Siffran i sig säger ingenting mer än att skapa irritation i kommentarsfältet (för det händer varje gång o_O).

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: OT: Vad har ni för arbetstider egentligen? Flexibla? Iofs bra att vara aktiva när läsarna det.
Hursom, keep up the good work!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Esri:

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag hade kunnat säga likadant om er Monster Hunter recension, ett spel som jag själv inte gillar alls, skulle rent av sagt säga att det är dåligt. Men varför skulle jag klaga på ert betyg? Ni motiverade varför ni tyckte som ni gjorde och så enkelt är det. Däremot så avskyr jag hela idén med siffror som betyg oavsett vem som sätter eftersom att det finns inget konkret som bestämmer vad som är en 3:a eller en 4:a, där av att jag oftast ignorerar ert betyg och kollar vad ni skrivit. Bästa systemet som jag tycker är att lämna rekomendationer isället, vem skulle spelet passa för. För att använda en väldigt nedsmuttsad term, det känns mera objektivt (även fast recensioner av sin natur är subjektiva). Siffran i sig säger ingenting mer än att skapa irritation i kommentarsfältet (för det händer varje gång o_O).

Betyg är knepiga och utan en motiverande text faller rena siffror ganska så platt. Därför tycker jag det är underligt att sajter såsom Metacritic blivit branschstandard. Genom texten får läsaren en uppfattning om den tänker likadant som skribenten och kan efter det förhoppningsvis ta ett beslut.

Skrivet av ChalleT:

@Carl Johansson-Sundelius: OT: Vad har ni för arbetstider egentligen? Flexibla? Iofs bra att vara aktiva när läsarna det.
Hursom, keep up the good work!

Haha, internet sover aldrig.


signatur

Har testat spelet, och robotarna gör mig galen och jag har bara hört dom i några minuter än så länge.

Medlem

@Joakim_Kilman: Skrattade högt. Väl sågat!

Hoppla! Men, det var vad jag förväntade mig. Ett spel som ingen vill ha.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Även fast jag i mitt tycke lade ner många timmar på metal gear solid v så när jag ser i backspegeln var det rätt dåligt spel.
Detta spel ger en kännsla att urvattna metal gear ännu mer, finns några titlar.tidigare som bidrar till detta.
Sen är jag ingen survival med resurssamlar fan riktigt och vwrkligen ogillade det i mgsv.
Så detta betyg hade jag nog hållt med om jag spelat detta spel, men det kommer jag aldrig göra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Cane:

@Carl Johansson-Sundelius:

Håller inte med om det alls. Förövrigt är det bara att kolla på vilka andra spel ni gett 1/5 för att se hur oärlig den här recensionen är. Känns mer som en hit piece än en seriös recension

Oärligt hade varit att skriva upp spelet ett snäpp bara för att slippa att personer blir arga i kommentarfältet. Insinuationerna att jag skulle vara något slags Kojima-fanboy förbryllar mig, dock. Jag brukar anklagas för att vara raka motsatsen i vanliga fall. Jag är inte särskilt engagerad i varken Kojima eller Konamis förehavanden.

Du får gärna förklara för mig vilka objektivt bra egenskaper Metal Gear Survive besitter som skulle göra det immunt mot ett dåligt betyg. Om det bara handlar om att du råkar tycka om spelet mer än jag så är det ju inte svårare än att vi tycker olika. Det betyder inte att en av oss är "oseriös".

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Betyg är knepiga och utan en motiverande text faller rena siffror ganska så platt. Därför tycker jag det är underligt att sajter såsom Metacritic blivit branschstandard. Genom texten får läsaren en uppfattning om den tänker likadant som skribenten och kan efter det förhoppningsvis ta ett beslut.

Haha, internet sover aldrig.

Både Metacritic och Rotten Tomatoes är ju däremot sidor som endast samlar ihop allas recensioner och försöker få fram ett medelbetyg, sen får de sidorna problem med 1: Köpta kritiker, kolla FF13 som exempel och 2: arga användare som försöker sänka betyget p.g.a olika anledningar, se Diablo 3 som exempel. Det finns en tanke med sidorna och de länkar alltid till sidors recensioner där man kan se hela texten, men det är inte så folk använder det för att de är bekväma av sig. Fördelen som jag själv har sett med andra system är att man som recensent måste tänka i andra banor när man skriver, det finns säkert (se kommentarsfältet) folk som tycker MG Survive är bra, för min del som är ett fan av MG spelen så behöver jag inte ens röra det för att veta att jag skulle hata det och då gillade jag inte MGS5 heller p.g.a. spelets uppbyggnad och story. Däremot så blir jag inte upprörd om någon skulle ge dessa spel toppbetyg så länge de kan motivera det.

Medlem

Ska jag skaffa spelet är det på PC. Använda en trainer och eliminera svält o törst sen köra på utforskande. Men visst då förstörs delen av spelet just survive. Men i molntäcket kanske finns roliga saker o göra

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

1 i Betyg?
Minst en tvåa i alla fall. Själv hade jag nog satt en trea. Helt okay spel för priset (ett par hundralappar billigare än föregångaren).
Och jag gillar spel där man får bygga upp sin egen bas från grunden. Här är det en kamp att få till resurser, både mat och material, vilket gör det intressantare än några andra survival-spel där man trallar genom landskapen utan problem.

Vadå föregångaren, det är inte en uppföljare.
Visst det går ju att jämföra i viss mån, typ som att dom flesta texturer och animationer är copy-paste från mgs v.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Esri:

Både Metacritic och Rotten Tomatoes är ju däremot sidor som endast samlar ihop allas recensioner och försöker få fram ett medelbetyg, sen får de sidorna problem med 1: Köpta kritiker, kolla FF13 som exempel och 2: arga användare som försöker sänka betyget p.g.a olika anledningar, se Diablo 3 som exempel. Det finns en tanke med sidorna och de länkar alltid till sidors recensioner där man kan se hela texten, men det är inte så folk använder det för att de är bekväma av sig. Fördelen som jag själv har sett med andra system är att man som recensent måste tänka i andra banor när man skriver, det finns säkert (se kommentarsfältet) folk som tycker MG Survive är bra, för min del som är ett fan av MG spelen så behöver jag inte ens röra det för att veta att jag skulle hata det och då gillade jag inte MGS5 heller p.g.a. spelets uppbyggnad och story. Däremot så blir jag inte upprörd om någon skulle ge dessa spel toppbetyg så länge de kan motivera det.

Ser flera problem med betygssajter. Dels finns det vissa trösklar för vilka som får vara med (OpenCritic är väl något bättre) och en del sajter sajter sätter uppenbart höga betyg för att hamna högt i listningen. I vårt fall blir det dessutom svårt att översätta en femgradig skala till 10, en skala som i sig är problematisk i och med att allt under 7 anses dåligt.


signatur
Medlem

Metal Gear Survive är långt ifrån det bästa spelet jag spelat. Men det är samtidigt långt ifrån det sämsta jag spelat. Och faktum är att det är bättre än många andra överlevnadsspelet jag spelat.

Bra och dåliga saker med spelet (mina åsikter, inte fakta):
+ Det är väldigt spännande att utforska dimman i jakt på material och nya recept och ritningar.
+ Systemet med syret tillför spänning när man är i dimman...
- ...men är samtidigt irriterande då den tar slut snabbt.
- Samma sak med vatten och mat. De går åt orimligt snabbt. Kan bero på att man befinner sig i ett alternativt universum men det är inget jag fått bekräftat i spelet (än).
+ Samlandet av ritningar som ger tillgång till nya vapen och utrustning ger mig samma känsla av "bara en till" som när jag jagar vapen i Destiny (eller liknande grind-spel)
- Robotarna som påminner dig om att äta, dricka eller fylla på ditt syra VARENDA gång någon av dom går ner under en viss procent är otroligt irriterande!
+ Väldigt obuggigt spel. Vad jag vet har jag inte stött på några buggar än.

Kommer inte på fler saker. Men jag är överlag possitiv till spelet. Om jag skulle sätta ett betyg på spelet skulle det bli 2 eller 3. Ett bra tillfälligt tidsfördriv.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

+ Det går att stänga av

Bryter ihop av garv!

Medlem

Att spelet har en "Mostly Positive" review rate på Steam bevisar ju att man inte längre ens kan lita på kundrecensioner, folk har helt enkelt en förbannat dålig smak.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Att spelet har en "Mostly Positive" review rate på Steam bevisar ju att man inte längre ens kan lita på kundrecensioner, folk har helt enkelt en förbannat dålig smak.

Kund-recensioner på Steam har väl alltid känts litet shady? I synnerhet när det gäller stora releaser.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Tycker att betyget verkar rimligt.
Metascore på 63, och då ska man ha i åtanke att de som ligger som bas för detta är rädda för att stöta sig med större utgivare. En mer ärlig poäng brukar komma från användarna som gav denna sorg 2 hela poäng, vilket ligger i linje med FZ's recension.

Fråga: Stämmer det att man måste betala 10 dollar för en extra save slot, eller är det bara på PS4?


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Skribent
Skrivet av Svartsmurfen:

Tycker att betyget verkar rimligt.
Metascore på 63, och då ska man ha i åtanke att de som ligger som bas för detta är rädda för att stöta sig med större utgivare. En mer ärlig poäng brukar komma från användarna som gav denna sorg 2 hela poäng, vilket ligger i linje med FZ's recension.

Fråga: Stämmer det att man måste betala 10 dollar för en extra save slot, eller är det bara på PS4?

Ungefär. Det kostar 1000 in game-mynt. Det är i runda slängar 90 spänn. Rent teoretiskt kan du väl skrapa ihop till det i spelet, till slut, men det lär ta sin milda tid. Och ja, det är likadant i alla versioner.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Joakim Kilman:

Ungefär. Det kostar 1000 in game-mynt. Det är i runda slängar 90 spänn. Rent teoretiskt kan du väl skrapa ihop till det i spelet, till slut, men det lär ta sin milda tid. Och ja, det är likadant i alla versioner.

Det är ju sådant som man skämtat om tidigare: "Sparfunktion i DLC". Haha fy fan.


signatur

Jump in.

123
Skriv svar