Metacritic prisar de bästa spelbolagen

Robot
Metacritic prisar de bästa spelbolagen

Vilket spelbolag släppte egentligen flest bra spel under 2017?

#metacritic, #spelåret-2017


Medlem

Så denna lista prioriterar kvantitet över kvalité? Förstår inte riktigt varför man drar gränsen vid 12 släppta spel eller missar jag något?

Ja, "maggropskänslan" är att listan handlar till 85% om ekonomi & marknadsförinng, snarare än kvalité. Ungefär som att konstatera att MacDonalds lagar bäst mat i världen, baserat på antal restauranger och kunder som gör tummen upp åt BigMac.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Korken:

Så denna lista prioriterar kvantitet över kvalité? Förstår inte riktigt varför man drar gränsen vid 12 släppta spel eller missar jag något?

Skrivet av Ti994a-C64-Amiga-PC:

Ja, "maggropskänslan" är att listan handlar till 85% om ekonomi & marknadsförinng, snarare än kvalité. Ungefär som att konstatera att MacDonalds lagar bäst mat i världen, baserat på antal restauranger och kunder som gör tummen upp åt BigMac.

Antalet spel som ligger bakom genomsnittet är ju relevant. Annars kan ett företag släppa 3 riktigt bra spel och tävla på samma villkor som ett företag som släpper 30. Det blir ju betydligt mer utmanande att få ett högre genomsnitt i det sistnämnda fallet.


signatur
Testpilot

Ah jag vet inte, Metacritic känns alltid "sådär". Jag är knappast intresserad av om ett företag släpper bra spel kontinuerligt, det jag är ute efter är topparna. Det som är average bra, är ju såklart intressant men kommer inte sticka ut tillräckligt.

Om Bethesda hade släppt två stycken 10/10 spel och resten det året var 5/10 hade det räckt gott för mig, det var väl den poängen jag försökte få fram.

Medlem

Surprise, EA är inte med på topp 10 xD


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Avstängd

Bra sammanställning. Hoppas bara att de inte räknat in user scores. Det är en irrelevant siffra.
Tror folk missförstår listan här dock. Detta har inte med spelutveckling att göra, utan om publishing. Där handlar det givetvis om kvantitet. Om en publisher har så pass bra portfolio av studios under sig och lyckas skapa ett release schedule så att 12+ titlar går så där bra så har de gjort ett jättebra jobb. Publishing handlar mycket om tajming. Spel får inte bara bra betyg för att de "är bra". sånt tänker user score och enskilda människor på. Branschen är en känslig apparat där olika spelnkrigar om platser i release kalendern.

Avstängd
Skrivet av korvmos:

Surprise, EA är inte med på topp 10 xD

Släppte de ens 12 spel 2017?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av korvmos:

Surprise, EA är inte med på topp 10 xD

De hade kommit på niondeplats om de hade kvalat in på den stora listan.

Skrivet av Deliverans:

Släppte de ens 12 spel 2017?

11 stycken enligt Metacritic.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De hade kommit på niondeplats om de hade kvalat in på den stora listan.

Att komma på 9:e plats av alla världens förläggare är ju en enorm prestation.

Avstängd

Ett spel i månaden med snitt MC 73 är absolut godkänt. Det är liksom inte lätt att göra spel och sälja dem... Särskilt med dagens galet hårda konkurrens. Lekt med tanken att Paradox och Starbreeze skulle gå ihop och starta ett grymt nordiskt publishingföretag. Undra hur många spel de tillsammans gör på ett år?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Deliverans:

Att komma på 9:e plats av alla världens förläggare är ju en enorm prestation.

Det sa jag inte heller. Vi nämnde det kort i nyhetstexten men deras procent av högpresterande titlar sjönk drastigt mellan 2016 (då de låg på plats 1) och 2017. Så här skrev Metacritic som kommentar på EA:s poäng.

Citat:

EA normally lands in our major publishers list (a year ago, in fact, it ranked #1 on that list), but a decreased release slate in 2017 led to a demotion to our mid-size publishers chart. Speaking of decreases, EA's Metascore average fell precipitously last year, and the publisher's rate of critically approved games plunged from 79% to just 48%. (Metacritic users, meanwhile, trashed almost all of EA's releases.) The company's many 2017 disappointments included Need for Speed Payback and Star Wars Battlefront II. EA's best game last year? FIFA 18.


signatur
Medlem

Skulle varit roligare att se värsta spelbolagen


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det bästa är väl att räkna hur många spel som nått över 90 eller nåt liknande? Det handlar ju ändå om vem som släppt flest bra spel, sen om man dessutom släpper 27 skitspel borde inte spela nån roll. Drar man ett snitt över alla spel så hamnar man sämre till även om man släppt flest bra spel om man mäter med den metoden.

Medlem

Vilket skämt spelindustrin kan vara ibland.

Medlem

Borde väl fan inte vara mängden spel utvecklarna ger ut, utan kvaliteten och spelarnas tycke istället. När jag väl kollar reviews på Metacritic är det utefter community review score.

Medlem

CD Projekt Red?

Medlem
Skrivet av kissekatt:

CD Projekt Red?

Dom släppte väl inte 12st Witcher?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av kissekatt:

CD Projekt Red?

De släppte väl inte ens ett spel förra året? Denna lista gäller endast de som släppte minst 12 spel under 2017.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det sa jag inte heller. Vi nämnde det kort i nyhetstexten men deras procent av högpresterande titlar sjönk drastigt mellan 2016 (då de låg på plats 1) och 2017. Så här skrev Metacritic som kommentar på EA:s poäng.

Hm. Du sa inte vadå? Hänger inte med.. 2017 var väl inte direkt nåt höjdarår för EA, överlag så släpper ju inte EA så mycket spel om man tar bort EA Sports. Så som de arbetar så är ju Games och Sports totalt separerade. Vore egentligen intressant att se deras snitt om man tittar på EA Games och EA Sports var för sig. Games labeln är faktiskt en underdog i spelbranschen då.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Men en utgivare som släpper tre fantastiska spel är väl bra mycket mer intressant än en som släpper trettio medelmåttiga?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det mest imponerande är väl att Nintendo släppte 31 spel och ändå hamnar på andra plats? Jag menar 1,2 Switch och ett gäng 3ds spel drar ju ner deras snitt.

Avstängd
Skrivet av Nomman:

@Carl Johansson-Sundelius: Men en utgivare som släpper tre fantastiska spel är väl bra mycket mer intressant än en som släpper trettio medelmåttiga?

Vad menar du med "intressant"?

Medlem

@Deliverans: Intressant (för mig som konsument) att köpa spel från.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd
Skrivet av Nomman:

@Deliverans: Intressant (för mig som konsument) att köpa spel från.

Förstår verkligen inte... Om en utvecklare släpper 20 spel varav 1 är superbra, är det då inte intressant om de andra 19 spelen är kassa...? Varje titel står väl för sig själv? Resonemanget är märkligt, men men, to each his/her own.

Skägg.
10 Chambers

@Deliverans: Tror ni pratar om varandra, och menar samma sak.


signatur
Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Deliverans: Tror ni pratar om varandra, och menar samma sak.

Som man gör på interwebzet

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Deliverans:

Förstår verkligen inte... Om en utvecklare släpper 20 spel varav 1 är superbra, är det då inte intressant om de andra 19 spelen är kassa...? Varje titel står väl för sig själv? Resonemanget är märkligt, men men, to each his/her own.

Helt klart ett märkligt resonemang, men så var det ju heller inte alls det resonemanget som Nomman förde. Läs hans inlägg igen. Hans exempel berörde företag som släppte 30 medelmåttiga spel kontra ett som släppte 3 fantastiska. Företag som gjort 20 spel varav 1 "superbra" ingick inte.

Det var också alltså företagen som hans inlägg handlade om, inte specifika spel.

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Helt klart ett märkligt resonemang, men så var det ju heller inte alls det resonemanget som Nomman förde. Läs hans inlägg igen. Hans exempel berörde företag som släppte 30 medelmåttiga spel kontra ett som släppte 3 fantastiska. Företag som gjort 20 spel varav 1 "superbra" ingick inte.

Det var också alltså företagen som hans inlägg handlade om, inte specifika spel.

Förstår ändå inte vad det har för relevans.. Men men, det kanske har det för vissa

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Förstår verkligen inte... Om en utvecklare släpper 20 spel varav 1 är superbra, är det då inte intressant om de andra 19 spelen är kassa...? Varje titel står väl för sig själv? Resonemanget är märkligt, men men, to each his/her own.

Självklart står varje spel för dig. Plants vs. Zombies är bra, trots att det är EA som står som utgvare, t.ex.

Ska man mäta hur bra en utgivare är spelar det i min mening ingen roll hur många spel de släpper. Bara hur bra spelen är. T.ex. tycker jag att CD Projekt Red och Bethesda är bättre än EA, även om EA till och från lyckas hosta upp något vettigt.

Och det påverkar så klart mitt konsumtionsmönster. Spel från en bra utgivare vågar jag förhandsboka, eller köpa utan att läsa recensioner. Spel från utgivare som EA m.fl. vill jag läsa något hundratal recensioner av innan jag vågar köpa dem.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

12
Skriv svar