10h i Zelda: BOTW = Bra/Dåliga saker

Skägg.
10 Chambers
10h i Zelda: BOTW = Bra/Dåliga saker

Jag har lirat ungefär tio timmar i Zelda: Breath of the Wild nu och är verkligen inte lika frälst som många verkar vara. Jag gillar verkligen hur spelet inte håller en i handen, ut ur grottan och kööör bara. Men sen då. Efter startområdet känner jag mig lite vilsen. Jag stack till de första byarna, vilket i princip gjorde att jag behövde tillbringa hälften av den effektiva speltiden bara ridandes. Sålde lite stuff, köpte en rustning. Tagit över några goblin-läger, fått svärd som går sönder efter tio fiender.

Jag sitter verkligen och väntar på att spelet verkligen ska dra in mig, ge mig något att kämpa efter som inte är Ganon där borta i horisonten. Zelda var ju ett av de första spelet att verkligen sätta Metroidvania-mekanikerna. Få ny pryl, lär dig använda den, döda bossen med den, upptäck nya områden tack vare den. Det verkar inte existera i Breath of the Wild.

Ger det ett par timmar till men något måste verkligen hända.


signatur
Medlem

Det kanske är så att spelet inte är din "cup of tea". Man måste inte alltid följa strömmen och tycka som majoriteten.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Det kanske är så att spelet inte är din "cup of tea". Man måste inte alltid följa strömmen och tycka som majoriteten.

Absolut inte, mycket handlar ju om tycke och smak. Och att Zelda gör en sådan ny grej lär absolut ha påverkat recensionerna positivt för de som går igång på mekaniken.


signatur
Medlem

Lugn, bara lugn, det kommer
Det tog ett BRA tag innan jag kom in i det också, gav upp flera gånger, men gav det några nya chanser.
Jag som alltid tröttnat och aldrig spelat igenom ett Zelda-spel tidigare förstod inte heller hypen, och tänkte att det här är nog inget för mig.
Retade mig på hur alla vapen gick sönder hela tiden, och tråkigt att fixa mat.
Men efter att kämpat på lite till kom jag på hur allt fungerade, och så här i efterhand kan det vara det bästa spelet jag någonsin kört.
Och då har jag spelat det mesta sen VIC20 o frammåt
Att googla o youtubea hjälpte mig mycket att komma på en del tips och tricks när jag körde fast som värst

Medlem

Det tog närmare 10-15 timmar innan jag själv fastnade för spelet ordentligt. Jag gav mig även av och infiltrerade slottet innan jag ens fällt min första "divine beast", och plockade på mig lite godsaker i form av rustningar, svärd, och en viss sköld. Sedan rullade det bara på och blev ordentligt roligt Det är kul att samla på sig rustningar, uppgradera dem, och även kötta igenom dungeons för att få fler hjärtan eller utökad stamina.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skägg.
10 Chambers

Skönt att höra @ohGr och @marsson90 - vill ju gilla det då Zelda har en särskild plats i mitt hjärta. Mer kul gameplay och mindre transport!


signatur
Medlem

Kanske lite off-topic men började med zelda ocarina of time till 3ds idag. Är också lite lost då jag inte har spelat ett zelda-spel sedan 90-talet men Zelda är spel som man verkligen behöver mycket tid för att uppskatta och se helheten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

För mig var utforskandet och framförallt tanken, "Kan jag komma dit", den drivande kraften. Kan jag verkligen klättra upp för det berget, var kommer jag om jag slänger mig från det berget sen?

Jag sprang runt mycket, har 200 timmar i spelet. Jag måste alltid fylla kartan i såna här spel så tornen var min utgångspunkt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skönt att höra @ohGr och @marsson90 - vill ju gilla det då Zelda har en särskild plats i mitt hjärta. Mer kul gameplay och mindre transport!

Se till att klättra upp och aktivera alla torn du hittar, då de låter dig resa mellan dem som en form av fast travel. Sedan är det även mysigt att bara slänga sig ut från dem med glidaren man får och se vart man kommer.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skägg.
10 Chambers

@marsson90: Men vad händer egentligen med fina häst när jag kör fast travel?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@marsson90: Men vad händer egentligen med fina häst när jag kör fast travel?

Den finns kvar runt området du senast använde den i man kan även ha flera hästar runtom i världen ifall man vill underlätta för sig.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skägg.
10 Chambers

@marsson90: Råkade också kasta min fina stridsvagnarna i sjön när jag tryckte på fel knapp. Livet är hårt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@marsson90: Råkade också kasta min fina stridsvagnarna i sjön när jag tryckte på fel knapp. Livet är hårt.

Stridsvagnarna? Ifall du menar något som är gjort av metall kan du enkelt lyfta upp det med magnetfunktionen på din surfplatta.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Hästarna kan du lämna var som helst men sen återkalla när du är vid ett stable.

Det tar ett tag innan man kommer in i zelda botw men som en annan sa sen blir det bland det bästa man kört på länge.
Det är väldigt öppet och man kan känna sig lite lost utan mål men imo är utforskandet kul med hela spelet.
Inte ett witcher 3 kanske men inte långt ifrån i storlekskännsla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

@marsson90: Haha, stridshammare skulle det stå!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@marsson90: Haha, stridshammare skulle det stå!

Det hade varit bra fett att storma slottet och spöa Gannon med en stridsvagn! The Legend of Zelda: A Tank to the Past.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skägg.
10 Chambers
Gen
Medlem

Jag har inte ens kommit ifrån platån. Fryser ju ihjäl när jag börjar röra mig mot den sista shrinen så jag gav (kanske lite för raskt) upp

Medlem

@Gen: ja du kommer frysa mycket i zelda då
Se till att laga mat eller gör drycker som håller dig varm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Själv tyckte jag det var ett av de sämsta Zelda av alla spelen (förutom de till CD-i). Ångrar att jag ens körde klart det.

Men alla tycker olika som sagt. ._.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fr0gg0.:

Själv tyckte jag det var ett av de sämsta Zelda av alla spelen (förutom de till CD-i). Ångrar att jag ens körde klart det.

Men alla tycker olika som sagt. ._.

Just det som gör spelet så intressant i min mening. Personligen är det nog ett av de bästa då jag roligt nog inte gillat något av 3D liren överdrivet mycket. Zelda var som bäst i 2D och gärna då första så det var en öppen värld och man kunde springa runt lite vars man vill.

Säkert därför jag gillar Breath of the Wild också. Spelet håller inte din hand, du kan gå och göra lite vad du vill. Intressanta mekaniker (annat än vapen som förstörs aningen för fort) som att du kan klättra lite överallt, kul att kunna laga mat som ger dig diverse fördelar samt att shrines är ett välkommet tillägg. Spelet är väldigt lätt att spela i omgångar tack vare dem.

Och är det sedan så svårt att "veta vars man ska" som folk ibland pratar om? Man har väl ändå en quest log så man kan ta sig till de fyra dungeons eller vad man vill kalla det. Resten är väl bara trevliga sidouppdrag där man kan få annan gear och vapen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

@Molotov: Jaha Är det inte svårare än så?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

@Molotov: Jaha Är det inte svårare än så?

Haha näe faktiskt inte. Ta det inte som att jag ger dig en känga, men om man bara utforskar och snackar lite med folk så är det oftast inte så svårt att ta sig vidare


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

@uberpwnage2.0: Det är lugnt, jag vet att jag gav upp alldeles för snabbt

Skägg.
10 Chambers

Nu har jag börjat närma mig första divine beasts. Rackaren i öknen. Självklart ett jäkla smyguppdrag....


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu har jag börjat närma mig första divine beasts. Rackaren i öknen. Självklart ett jäkla smyguppdrag....

Det jag tycker är så skönt är att om något känns lite segt ett tag går det enkelt att gå därifrån för hitta något annat att göra. Sedan gå tillbaka för att tackla "problemet" när en är mer mentalt förberedd. Så gjorde jag många gånger med olika delar.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skägg.
10 Chambers

@Grukk: Jag är aldrig mentalt förberedd för påtvingade smygpassager. Min akilleshäl.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Grukk: Jag är aldrig mentalt förberedd för påtvingade smygpassager. Min akilleshäl.

Du får leja in nån smygexpert! En bulle för mödan är klart värt det!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: det är den divine beast som jag har kvar.
Jag.tog en annan ordning
Är smyguppdraget i själva beasten eller är det när man smyger i det där lägret?

Edit tillägger att det finns ett än drygare smyguppdrag i lost woods
Have fun


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Äh skärpning nu Calle, du som skötte dig så bra när du smög med din partner i din stream på Hunt: Showdown. Är ju precis som gamla Pacman, håll dig på avstånd från fiender (spöken). Klart att du har lite smygkänsla i fingertopparna.

12
Skriv svar