UFC 2010 kräver kod för onlinespel

Robot
Inaktiv
UFC 2010 kräver kod för onlinespel

Jävla påhitt. Kan det här vara lagligt i Sverige?

Medlem
Skrivet av aspunk:

Jävla påhitt. Kan det här vara lagligt i Sverige?

Varför inte?

Jag skiter dock i det, finns ingen anledning att lira online.

Medlem

Bra att de tar tag i begagnad marknaden, eftersom den skadar mer än vad piratkopiering gör.

Innan jag blir påhoppad för detta, så måste folk förstå att ni ÄGER aldrig ett spel. Utan ni "lånar" eller får tillstånd att använda en licens av spelet. Så inga idiotiska jämförelse med begagnade bilar här tack.

Medlem

Jag tycker det är ett helt ok koncept. De har helt nya online features och de måste få betalt för det i och med att beg. marknaden är så stor som den är. De levererar det som de lovar att sälja med en online del.

Kräv att butiken som säljer det begagnat dra ner priset som ersättning för saknad av onlinedel.

5 dollar är ändå väldigt lite. Skit i att köpa ett skrov eller lunch ute en dag och vips har du råd med att låsa upp online om du köpt det begagnat.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Bra att de tar tag i begagnad marknaden, eftersom den skadar mer än vad piratkopiering gör.

Innan jag blir påhoppad för detta, så måste folk förstå att ni ÄGER aldrig ett spel. Utan ni "lånar" eller får tillstånd att använda en licens av spelet. Så inga idiotiska jämförelse med begagnade bilar här tack.

Jag köper, dvs jag tar ca 500+ kr av mina surt förvärvade pengar och köper ett spel. Så snälla, bullshitta inte med begrepp som "lån".

Frågan är om det inte är olagligt att inte skriva på spelförpackningen att online-stöd inte gäller begagnade spel. Vi får se hur dom skriver det, sen hoppas på en stämning.
Ska spelbolagen hålla på och lägga sej i begagnat-marknaden så borde dom lämpligen sänka nypriserna också, då man får en vara med lägre andrahands-värde.
Det är ett jävla trams att begagnat-marknaden på spel skulle orsaka någon "skada". Köper man något är det fritt fram enligt lag att sälja det igen, spelbolagen som girigt nog gör så här kommer bara att förlora på det.

Så, p g a av detta så kommer jag att vänta tills detta spel sjunkit till 450 kr innan jag köper det, det är inte värt lika mycket som andra spel.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av kaealy:

Bra att de tar tag i begagnad marknaden, eftersom den skadar mer än vad piratkopiering gör.

Innan jag blir påhoppad för detta, så måste folk förstå att ni ÄGER aldrig ett spel. Utan ni "lånar" eller får tillstånd att använda en licens av spelet. Så inga idiotiska jämförelse med begagnade bilar här tack.

Jag köper, dvs jag tar ca 500+ kr av mina surt förvärvade pengar och köper ett spel. Så snälla, bullshitta inte med begrepp som "lån".

Ja, du köper en licens. Vilket är att du tillåts låna spelet, du äger det aldrig. Du kan vrida och vända på det hur du vill, enligt lag är det vad det är.

"Så, p g a av detta så kommer jag att vänta tills detta spel sjunkit till 450 kr innan jag köper det, det är inte värt lika mycket som andra spel. "

Haha köpa begagnat eller nytt för 450 kr? För om du menar nytt så har ju företagen lyckats precis med vad de vill uppnå. Roande att du inte förstår dig på problematiken när du ska göra precis det de vill uppnå.

Nej, hoppas någon jävla domstol tar tag i detta svineri.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Nej, hoppas någon jävla domstol tar tag i detta svineri.

På vilka grunder skulle en domstol ta tag i detta? Online delen av ett spel är en extra tjänst som det helt är upp till utvecklarna / publishern att välja om de vill implementera. Om du köper spelet nytt i butik får du en kod för att låsa upp dessa extra funktioner, däremot får du betala extra för att låsa upp dem om du köper ett begagnat spel.

Så enligt din åsikt så bör man också kunna stämma Microsoft för att de tar betalt för Xbox Live Gold? Eller stämma Aftonbladet för att de tar extra betalt för att se deras plussidor etc...

Skrivet av Döbringer:

Det är ett jävla trams att begagnat-marknaden på spel skulle orsaka någon "skada". Köper man något är det fritt fram enligt lag att sälja det igen, spelbolagen som girigt nog gör så här kommer bara att förlora på det.

De enda som tjänar pengar på begagnat handeln är butikerna som sysslar med det, dvs utvecklaren / publishern får inte ett öre av det. Ett nytt spel kostar idag oftast 499-599kr om du köper från en online butik, det är inte speciellt dyrt, och oftast billigare än vad du får betala på t ex Game eller Gamestop för samma spel som är begagnat.

Era snålargument håller inte för fem öre.

Medlem

Så det finns människor som faktiskt köper begagnade spel... Begagnade spel är ju ofta inte mycket billigare än nya, så varför inte betala lite extra och därmed stöda utvecklarna?

Medlem

Vad som verkar glömmas av är att begagnatmarknaden är så mycket mer än bara butikernas försäljning. Jag har visserligen inga siffror på det men skulle tro att privatpersoner utgör en lika stor, om inte större, del. Många av dessa säljer sina gamla spel för att kunna köpa nya. Om detta tilltag visar sig sänka värdet på begagnade spel finns risken att det påverkar försäljningen av nya.

Medlem

Om inte någon är intresserad av att betala för online tjänsten så finns det ju ett alternativ att inte köpa det... Och om det inte är någon efterfrågan så är det inte något spelföretagen kommer köra på. Eller så blir det en kanon tjänst och folk betalar... Det är vi köpare som avgör mer en så är det inte. Det är deras spel och dom avgör vad dom vill göra med det eller inte. Sedan är det upp till er om ni tänker betala för online tjänsten

kaealy, snart är priserna på spel lika höga som på en begagnad bil.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ja, du köper en licens. Vilket är att du tillåts låna spelet, du äger det aldrig. Du kan vrida och vända på det hur du vill, enligt lag är det vad det är.

Man kan hoppas att folket vaknar en dag och inser hur mycket företagen styr deras liv.

Drömma kan man.

Även om man inte äger programvaran i sig så äger man dock box/manual/skiva/etc och rätten att använda programmet, vilket man kan sälja vidare. Den som köper programmet begagnat har samma rättigheter som den som först köpte programmet, AFAIK, vilket är..

Citat:

Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.

Så om spelet i sig är 100% multiplayer så tror jag att företagen kan få problem, i Sverige. Och vad gäller dåliga licensavtal..

Citat:

Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

Se rubriken "Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.", https://lagen.nu/1960:729

Någon som har gått mer än 15 poäng företagsjuridik på Universitet kanske kan förklara det bättre, eller i mer detalj.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Bra att de tar tag i begagnad marknaden, eftersom den skadar mer än vad piratkopiering gör.

Innan jag blir påhoppad för detta, så måste folk förstå att ni ÄGER aldrig ett spel. Utan ni "lånar" eller får tillstånd att använda en licens av spelet. Så inga idiotiska jämförelse med begagnade bilar här tack.

Du får gärna berätta HUR den begagnade marknaden gör mer skada än piratkopiering? Att spelet finns på begatmarknaden betyder iaf att det någon gång köpts för fullt pris. Finns det 5 begade spel så det betalats fullt pris 5 gånger.
Finns det 5 nedladdade kopior har dessa betalats 1gång, eller mer troligt 0 gång.

Jag är inte sarkastisk, jag är helt enkelt inte insatt i detta och tycker själv det verkar rent svinigt att ta betalt för att få ansluta samma spel genom ett nytt system. Att det bara är 5dollar (35kr), mindre än ett skrovmål, spelar ingen roll då det är hela principen och konceptet som känns fel, får lika gärna vara 99cent, samma skit endå.

Men som sagt, jag är inte sarkastisk och vill inte hoppa på dig utan snarare att du förklarar för en som inte är insatt hur du kommer fram till din åsikt?

Tack på förhand


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av kaealy:

Bra att de tar tag i begagnad marknaden, eftersom den skadar mer än vad piratkopiering gör.

Innan jag blir påhoppad för detta, så måste folk förstå att ni ÄGER aldrig ett spel. Utan ni "lånar" eller får tillstånd att använda en licens av spelet. Så inga idiotiska jämförelse med begagnade bilar här tack.

Du får gärna berätta HUR den begagnade marknaden gör mer skada än piratkopiering? Att spelet finns på begatmarknaden betyder iaf att det någon gång köpts för fullt pris. Finns det 5 begade spel så det betalats fullt pris 5 gånger.
Finns det 5 nedladdade kopior har dessa betalats 1gång, eller mer troligt 0 gång.

Jag är inte sarkastisk, jag är helt enkelt inte insatt i detta och tycker själv det verkar rent svinigt att ta betalt för att få ansluta samma spel genom ett nytt system. Att det bara är 5dollar (35kr), mindre än ett skrovmål, spelar ingen roll då det är hela principen och konceptet som känns fel, får lika gärna vara 99cent, samma skit endå.

Men som sagt, jag är inte sarkastisk och vill inte hoppa på dig utan snarare att du förklarar för en som inte är insatt hur du kommer fram till din åsikt?

Tack på förhand

Enkelt!
N är någon köper ett spel begagnat så är de ofta berädda att betala ett par hundra (ofta flera) för att spela spelet, en förtjänst som i 90% av fallen hamnar direkt hos butiken. Skulle de istället köpt ett ex. billigare online, eller nytt i butik så hade utvecklarna fått ta del av pengarna.

En person som piratar/laddar hem spelet var inte beredd att betala ett öre för det, alltså ingen fölust. Om han sedan köper spelet så blir det troligen begagnat, vilket ger förlust för utvecklaren och vinst för affären. Begagnat i butik "lurar" utvecklarna på pengar folk är villiga att betala, piratkopior skulle de aldrig fått betalt för, alltså ingen förlust.

Dock känns det som fel metod, bättre att erbjuda DLC eller något annat vid "nyköp" än införa en straffavgift för multiplayer. Bland de mindre insatta konsumenterna (föräldrar) så kommer fortfarande begagnat vara huvudmarknad och ev. merkostnader lär de inte förstå. Bättre att sänka priset på spelet, lägga in mer DLC eller liknande som gör det lockande att köpa nytt, inte straffa kunden som köper beg.

Inaktiv

om spel är lån hur mycket får jag tillbaks när jag vill lämna tillbaks det?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av kaealy:

Bra att de tar tag i begagnad marknaden, eftersom den skadar mer än vad piratkopiering gör.

Innan jag blir påhoppad för detta, så måste folk förstå att ni ÄGER aldrig ett spel. Utan ni "lånar" eller får tillstånd att använda en licens av spelet. Så inga idiotiska jämförelse med begagnade bilar här tack.

Du får gärna berätta HUR den begagnade marknaden gör mer skada än piratkopiering? Att spelet finns på begatmarknaden betyder iaf att det någon gång köpts för fullt pris. Finns det 5 begade spel så det betalats fullt pris 5 gånger.
Finns det 5 nedladdade kopior har dessa betalats 1gång, eller mer troligt 0 gång.

Jag är inte sarkastisk, jag är helt enkelt inte insatt i detta och tycker själv det verkar rent svinigt att ta betalt för att få ansluta samma spel genom ett nytt system. Att det bara är 5dollar (35kr), mindre än ett skrovmål, spelar ingen roll då det är hela principen och konceptet som känns fel, får lika gärna vara 99cent, samma skit endå.

Men som sagt, jag är inte sarkastisk och vill inte hoppa på dig utan snarare att du förklarar för en som inte är insatt hur du kommer fram till din åsikt?

Tack på förhand

Enkelt!
N är någon köper ett spel begagnat så är de ofta berädda att betala ett par hundra (ofta flera) för att spela spelet, en förtjänst som i 90% av fallen hamnar direkt hos butiken. Skulle de istället köpt ett ex. billigare online, eller nytt i butik så hade utvecklarna fått ta del av pengarna.

En person som piratar/laddar hem spelet var inte beredd att betala ett öre för det, alltså ingen fölust. Om han sedan köper spelet så blir det troligen begagnat, vilket ger förlust för utvecklaren och vinst för affären. Begagnat i butik "lurar" utvecklarna på pengar folk är villiga att betala, piratkopior skulle de aldrig fått betalt för, alltså ingen förlust.

Dock känns det som fel metod, bättre att erbjuda DLC eller något annat vid "nyköp" än införa en straffavgift för multiplayer. Bland de mindre insatta konsumenterna (föräldrar) så kommer fortfarande begagnat vara huvudmarknad och ev. merkostnader lär de inte förstå. Bättre att sänka priset på spelet, lägga in mer DLC eller liknande som gör det lockande att köpa nytt, inte straffa kunden som köper beg.

Ja såklart tjänar utvecklarna inget på att spel går att sälja begagnat. Och hur lågt det officiella priset än går, kommer ju såklart begpriset alltid att ligga under.

Men jämnför inte med piratmarknaden. Den, om något, förstör för utvecklarna. Ditt argument om att piratkopierare inte skulle betala ett öre håller inte;
Piratkopierare vill ju fortfarande spela och om det var omöjligt att kopiera/ladda ner spel så skulle de allra flesta av dessa krypa till korset och köpa spel istället.

Nu tror jag att i just detta fall är det bara frågan om att försöka tjäna lite extra pengar men tanken är iof exakt samma som alla onlinespel som kräver månadsavgift.
Köper man t.ex. "WoW" så KÖPER man spelet, cdn, bookleten m.m. men tillåtelse att ansluta till servrarna är något man "lånar" i regel månadsvis.

Om man vrider det på det sättet är det ju faktiskt helt lysande....5 dollar för en livstids onlinsespelande.

Jaja, tycker endå det känns ruttet, underhåll för dessa servrar går hur som helst inte att jämnföra med något mmo.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av aspunk:

Jävla påhitt. Kan det här vara lagligt i Sverige?

Jo visst är det lagligt, men det tyder också på skitsnack, Jag menar hur troligt är det att bara ETT PS3 spel gör så här? Då lär ju THQ skämmas lite.


signatur

I'm having noobs for breakfast

Medlem

Vilket problem alla ser i detta, förstår inte. Eller är ni så glada i att skänka pengar till Game och liknande. Fan begagnade spel som dem gett 100-200 kr för kostar ju like mycket och ibland mer än att köpa nytt. Whats the problem?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Köpt skiten, det sämsta spelet jag köpt, om du inte var jätte förtjust i förra UFC så kommer du bli grymt besviken på detta


signatur

Ledare av den svenska APB Klanen

Besök www.eqbm.se för mer information!

1
Skriv svar