Nordamerika kommer börja markera spel som har köp i sig

Robot
Nordamerika kommer börja markera spel som har köp i sig

Ser dock ingen skillnad på lootlådor och DLC.

#esrb, #lootlådor


Medlem

Loot Hero lät ju spännande...

Medlem

Så en etikett som i stort sett inte betyder ett skit när majoriteten av alla spel som säljs idag har någon form av ingame betalning eller dlc etc.

Medlem

Det krävs något mer sofistikerat system för att det skulle fungera. I och med att i princip samtliga företag försöker sälja lite extra runtom så kan man inte ha samma beteckning på varje box.

Monster hunter world är ett bra exempel på ett spel som har DLC på ett ok sätt. Säkert många som inte ens vet att det går att köpa emotes och annat skräp i det spelet också.

Fifa däremot har ju ett extremt sjukt system på att mjölka pengar.

Att ha samma stämpel på dessa två spel är inte direkt hjälpsamt som konsument.

Medlem

@Barkbiten: Det betyder mer än du tror med tanke på att spelföretag måste rapportera detta lagom till launch. Sen så är är det inte bara du och jag som har råd att köpa spel, en stor del av marknaden är omyndiga eller betalar betydligt mer för spelen om man tittar på världsbilden och inkomst

Jag tycker det är en bra ide, det sänder en markör åt företag med en dålig modell som bara gynnar spelföretagen. Det är en myt att tripple A spel ska kosta 500-700 kronor för att dra in. Titta på indie marknaden, även om de inta har samma löner generellt så blir många rika och deras dev team tjänar förhållandevis bra för sin region. Sen om jättarna skyller på lönerna så kanske du ska ta en titt i spegeln, spel görs inte för Sverige eller västvärlden.

Det är utan tvekan en bra markering enligt mig.

Medlem
Skrivet av Elixx:

@Barkbiten: Det betyder mer än du tror med tanke på att spelföretag måste rapportera detta lagom till launch. Sen så är är det inte bara du och jag som har råd att köpa spel, en stor del av marknaden är omyndiga eller betalar betydligt mer för spelen om man tittar på världsbilden och inkomst

Jag tycker det är en bra ide, det sänder en markör åt företag med en dålig modell som bara gynnar spelföretagen. Det är en myt att tripple A spel ska kosta 500-700 kronor för att dra in. Titta på indie marknaden, även om de inta har samma löner generellt så blir många rika och deras dev team tjänar förhållandevis bra för sin region. Sen om jättarna skyller på lönerna så kanske du ska ta en titt i spegeln, spel görs inte för Sverige eller västvärlden.

Det är utan tvekan en bra markering enligt mig.

Kan inte avgöra om du håller med mig, är någonstans mitt i mellan eller om jag var otydlig? Jag tycker inte etiketten eller idén i sig är dålig utan utförandet från ESRB och ESA. För det är jävlig stor skillnad på expansion, dlc vs microtransactoner, lootboxes och att ha samma etikett för alla dessa är vilseledande, otydligt och inte ärligt alls.

Hur vet jag om spelet bara har dlc och inte lootboxes också? Det vet jag inte för enda gången jag vet om det inte är lootboxes i spelet är om etiketten inte sitter där. Alla spelföretag får inte ens sina spel ratade av ESRB så det finns ju loopholes bara där, men jag antar dem spelen redan är i status quo.
Sen vet ju alla exakt varför de gjort så här och det är ju för att alla stora spelföretag är de som styr ESA och ESRB. De vill ju inte att man ska kunna se vilka spel specifikt som har vad, dfr det är otydligt.

Jag vet inte alls vad du pratar om nu och varför du blandar in löner? Varför ska jag titta i spegeln och vadå spel görs inte för Sverige och västvärlden? Vilka länder görs spelen för då och varför ens blanda in det? Västvärlden är ju för fan halva globen och de flesta spel som svenskar spelar är gjorda i USA eller av andra europeiska länder. Jättarna du pratar om är ju för tusan de som styr ESA/ESRB som du säger skyller på lönerna som jag fortfarande inte vet varför du blandade in i konversationen.

"Det är utan tvekan en bra markering enligt mig." Jag antar det? Men är det tíllräckligt och inte bara något ESRB gör för att slippa att länders regeringar ska lägga sig i mer? Mer troligt...

Ambassadör
Xbox

Slag i luften. Det är ju snarare så att de spel som innehåller gambling borde få en åldersgräns som följer respektive lands/stats åldersgränser. Med det menas inte som dagens töntiga märkningar utan snarare såsom spel och lotteri är begränsat i lagstiftning. Inte roligt att göra spel riktade mot barn (och deras föräldrar) såsom Star Wars, Overwatch mfl när de har 18/21-års gräns, och en hård sådan.


signatur

Jump in.

Medlem

Säga vad man vill om lootlådor men jag måste säga att jag gillar idén med ParentalTools.org. Ett stort problem vare sig man lagstiftar eller ej är kunskap hos föräldrar. Sidan är långt ifrån perfekt men jag gillar allt som leder till större kunskap. Gäller både för spel och i allmänhet. Får hoppas att åtminstone någon använder sidan framöver.

Medlem

Tror ni det kommer påverka föräldrars beslut att köpa spel till sina barn? Eller andra vuxna.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Tror ni det kommer påverka föräldrars beslut att köpa spel till sina barn? Eller andra vuxna.

Inte föräldrar för de köper alla spel till sina barn. De hade till och med köpt House party till sina barn utan än tänka efter. Men Gamers påverkar det nog

Medlem

Tycker det borde räcka med att ta bort större DLC från denna etikett så att den faktiskt markerar lootlådor samt mikrotransaktioner för skins osv. Skönt att de också går ut med att lootlådor inte är hasardspel, speciellt inte i spel som Overwatch eller Shadow of War där det du får i lådorna inte har något monetärt värde överhuvudtaget. Åldersgränser och liknande är helt fel väg att gå, möjligen i spel som CS:GO där du kan köpa och sälja det du får i lådorna men absolut inte i spel utan sådana system.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Slag i luften. Det är ju snarare så att de spel som innehåller gambling borde få en åldersgräns som följer respektive lands/stats åldersgränser. Med det menas inte som dagens töntiga märkningar utan snarare såsom spel och lotteri är begränsat i lagstiftning. Inte roligt att göra spel riktade mot barn (och deras föräldrar) såsom Star Wars, Overwatch mfl när de har 18/21-års gräns, och en hård sådan.

Jag är helt enig i ovan. Ett enkelt och konsekvent sätt att få bort otyget till lootlådor som går att köpa för riktiga pengar. Men det är viktigt att det inte träffar DLC och övriga dylika produkter som inte är av hazard-karaktär.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Skumt det där med att man "alltid får något". Tycker det är att jämföra med att lotto skulle bli helt fritt så länge alla vann 1 spänn minst varje gång man spelade.

Medlem

@joonsson: Oavsett om det enligt lagen inte ses som "gambling" eller hasardspel är det en ful mekanik som lockar fram samma typ av beroende. Du kanske inte vinner något av verkligt värde men du upplever samma "rus" och spelutvecklarna är väl medvetna om detta och utnyttjar det till fullo.

Man kommer inte ifrån det att ett "legendary skin" känns som en vinst och ett "common skin" eller en dubblett ses som en förlust om du sitter och slänger riktiga pengar på loot-lådorna. Får du i som man i dem flesta spel kan få en dubblett så har du i stort sett fått en nitlott, så argumentet att man alltid får något av värde fungerar inte heller.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@blackidus: Håller med dig. Oavsett vilka intentioner spelutvecklarna har blir resultatet att man mjölkar pengar ur en liten del av spelarbasen som inte kan sätta rimliga gränser för sig själva. Spelmissbruk existerar inte bara vid Vegas-maskinerna.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Garanteras att få något? I CS:GO betalar man cirka 20 kronor för en nyckel och det man är garanterad att få är något för ungefär 30 öre, vilken finfin vinst. Lootlådor så som de är i CS:GO är bara ett hasardspel, köper du 100 nycklar så kanske du får något värt 100 kronor. Jag har nog öppnat närmare 100 lådor genom mina tusentals spelade timmar och jag har aldrig fått något speciellt värdefullt. Mycket som man får i CS:GO kan jämföras med en skrapad lott, man får skräp.. Allt billigt kan man köpa på Steam Market, man öppnar lådor för att få de riktigt dyra grejerna = chansen att förlora är 99.99%, har du TUR så kan du få något som är värt 2-4 euro så att du kan köpa 1-2 nya nycklar men den chansen är också ungefär 99%.

I Triss ''vinner'' man åtminstonde tillbaka 50% av allt man lägger in om man köper en hel bunt med 100 trisslotter. Triss är metematiskt uträknat så att det SKA finnas vissa mindre större vinster för dem som köper en enstaka lott lite då och då, för att om man köper en endaste lott och vinner 100-200 kronor så känner man att det finns en chans på större pengar och då finns chansen att man spelar mer och då får Triss får tillbaka det du en gång ''vunnit''. Triss massproducerar lotter, själva lotterna är bara skräp för Triss, det är pengarna som triss bryr sig om.

Jag köpte Hundratals triss förut för ett experiment när jag spelade mycket poker, du måste köpa tusentals lotter för att kanske få en bunt som har en större vinst, men när du väl har köpt tusentals lotter så finns chansen att din vinst på tusentals kronor fortfarande är en fet förlust..

Jag spelar inte längre Triss då jag vet oddsen för att vinna större ''obetydliga odds'' men det är bra mycket bättre att spela en Triss några gånger om året än att köpa lådor i CS:GO om du inte vill ha billigt skit.

Vill jag ha något i ett spel så köper jag hellre grejerna direkt på steam market då jag bara spelar spel som finns på steam för tillfället. Att köpa lådor i spel som fungerar som CS:GO är inget annat än ett hasardspel.

Spel som Overwatch är annorlunda, där får du credits och väldigt ofta grymma skins och du behöver inte betala ett öre för att öppna de lådor som du får genom att spela spelet.

1
Skriv svar