Test – Hori Onyx

Robot
Test – Hori Onyx

Jakten på en vettig tredjepartskontroll till Playstation 4 fortsätter.

#hori, #kontroller, #onyx, #playstation


Medlem
Citat:

Microsofts 360-kontroll var hästlängder bättre än Sonys Sixaxis och Dualshock 3.

Är det bara jag som tycker det beror på vilket spel man spelar?


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Dualshock 4 är inte på nått sätt nån förbättring.
Har ogillat playstations placering av analoga spakarna ända sen första ps1kontrollen.
Tur att man har en cronusmax så man kan köra med xbox360 kontroll på ps4


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Som stolt förespråkare av Dualshock 4 så tycker jag att det är jättesynd att Sony valt att ge tredjepartstillverkare jobbet att göra premium-kontroller åt dem. Hade gärna lagt pengar på en Dualshock 4 "Elite". Jag använder dock Xbox One-kontrollen till PC då det varit lättare en längre period och tittar på att införskaffa mig en Elite controller. Har inga som helst problem att byta emellan DS4an och Xbox One-kontrollen.

Jag håller Hori högt som kontroll-tillverkare, främst för deras tidigare alster likt HORI MEGA COMMANDER till Mega Drive. Så det är tråkigt att de inte når upp till samma nivå idag.

Trevligt med lite Praktikant-Gustav-skriverier!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Jag förstår inte riktigt det här. Finns verkligen behovet av en annorlunda ps4-kontroll? Precis som Xbox motsvarighet är DualShock 4 en kontroller i toppkvalitet som man kan få för ett bra pris. Senast jag var i USA kostade en DS4 $40.

Ännu mindre förstår jag varför ett företag vill ge sig in på den här marknaden. Det är bortom min förståelse hur ett företag kan bestämma sig för anta utmaningen att utveckla en kontroll och tro att man kan ta fram en konkurrensmässigt alternativ till DS4, både kvalitets- och prismässigt, speciellt med tanke på de storskalsfördelarna Sony har vid sin massproduktion.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Grukk:

Jag håller Hori högt som kontroll-tillverkare, främst för deras tidigare alster likt HORI MEGA COMMANDER till Mega Drive. Så det är tråkigt att de inte når upp till samma nivå idag.

Trevligt med lite Praktikant-Gustav-skriverier!

Jag hoppades på mer just för att det var Hori och inte Razer/liknande som tillverkat kontrollen. Tyvärr föll den mig inte i smaken.
Och tack för komplimangen!

Skrivet av yoloswaggins:

Jag förstår inte riktigt det här. Finns verkligen behovet av en annorlunda ps4-kontroll? Precis som Xbox motsvarighet är DualShock 4 en kontroller i toppkvalitet som man kan få för ett bra pris. Senast jag var i USA kostade en DS4 $40.

Ännu mindre förstår jag varför ett företag vill ge sig in på den här marknaden. Det är bortom min förståelse hur ett företag kan bestämma sig för anta utmaningen att utveckla en kontroll och tro att man kan ta fram en konkurrensmässigt alternativ till DS4, både kvalitets- och prismässigt, speciellt med tanke på de storskalsfördelarna Sony har vid sin massproduktion.

Nej, det är en underlig marknad. Och precis som du säger så är Dualshock 4 allt annat än en dålig kontroll. Jag skulle, precis som andra redan sagt, mycket hellre se en elitevariant från Sony. Lite tyngre med bättre brytare och mönstrade gummigrepp.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Man kan väl inte bedöma promiskuiteten hos en ädelsten.

Medlem

@yoloswaggins: i det här fallet handlar det.väll om att ge ut en kontroll där man ändrat placeringen på dom analoga spakarna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Huruvida latensen påverkar upplever du endast i multiplayerspel online. Det är då de tillsynes obetydligt små millisekunderna avgör i en man-mot-man strid, inte i singelplayerspel som recensenten nämner.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BlueTeam:

Huruvida latensen påverkar upplever du endast i multiplayerspel online. Det är då de tillsynes obetydligt små millisekunderna avgör i en man-mot-man strid, inte i singelplayerspel som recensenten nämner.

What? Gustav pratar om input-lagg, inte ping-lagg.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

What? Gustav pratar om input-lagg, inte ping-lagg.

Folk som inte vet vad de snackar som klagar på saker de inte förstår.

Välkommen till kommentarsfält på nätet.


signatur
Skägg.
10 Chambers

@Empa: Det är lätt att missförstå saker i text. En läxa jag försöker lära mig efter sisådär 16 -17 år av FZ-skrivande


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

What? Gustav pratar om input-lagg, inte ping-lagg.

Lägg inte ord i mun är i du snäll. Först registreras inmatningen från kontrollen (input latency) och därefter skickas informationen via nätverket (network lag). Att påstå att inputlag inte har en betydelse i multiplayer är inte korrekt. Däremot medger jag att en mätning av kontrollens inputlag via onlinespelande är missledande eftersom "ping-lagget" är en större faktor och kan enkelt överskugga resultatet. Såvida inte en jämförelse görs lokalt via splitscreen/systemlink eller med ett tredjepartsprogram.

Nu är det bra att det nämns att inputlagget inte är helt åt skogen, att det inte har en en negativ påverkan på "vanligt" spelande, men för en ännu djupare dykning skulle jag vilja se en jämförelse mellan en trådad- och trådlös kontroller. Jag förstår att det är inte alla som bryr sig om de få millisekunder som inputlagget kan påverka, så länge det fungerar ok, att jag är i minoritet gällande en mer djupgående analys.

Tack för en annars mycket bra recension!

Skägg.
10 Chambers

@BlueTeam: Det var inge meningen att lägga ord i munnen på dig, trodde helt enkelt att det rörde sig om ett missförstånd. Fridens liljor!


signatur
Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@BlueTeam: Tack för feedbacken! Jag gjorde tyvärr ingen uppstyrd jämförelse mellan input-lagg i trådat och otrådat läge, men som jag skriver i texten så var det inget som störde mig.

Som ett sidospår kan nämnas att jag även tog en sväng med Razer Raiju, och jag upplevde inga större skillnader i responsivitet. Detta gäller dock också i enspelarlägen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

1
Skriv svar