Nyversioner av äldre spel

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Nyversioner av äldre spel

Jag tänkte mig att det vore trevligt att ha en samlande tråd för nyheter runt nyversioner av gamla spel, det är ju minst sagt i ropet just nu.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Såg att det dykt upp en trailer för nyversionen av Valkyrie Profile Lenneth, en riktigt trevlig del i Valkyrie Profile-serien som släpptes på PSP. Teaser-trailern säger inte särskilt mycket (ingenting egentligen), men jag hoppas att det blir en vettig version och inte som med många gamla jrpg:s som släppts på Steam med hopplöst förfulad grafik och andra underligheter.

https://wccftech.com/valkyrie-profile-lenneth-teaser/

Valkyrie Profile Lenneth var riktigt trevligt så jag hoppas att de inte sätter foten i munnen allt för mycket med den här versionen. Kommande nyversionen av Radiant Historia ser ut att kunna bli riktigt lyckad så förhoppningsvis kan Square Enix också få till det här.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Castle of Illusion - 2013

I folkmun Castle of Illusion HD. Det är inte lika mycket en remake som många andra spel, då det är ett helt annat spel, men med samma namn, handling och samma tema på banorna. Utöver det är de inte jämförbara. Jag brukar kalla det för en "reimagination"

TIll skillnad från originalet till Mega Drive är detta i 2.5D samt stundvis 3D.

http://store.steampowered.com/app/227600/Castle_of_Illusion/

Mycket trevligt spel som går att klara på kort tid, men gameplay är stadigt och speletfärgglatt. Jag sörjer att detta blev Sega of Australias enda spel. De lyckades ju så bra med denna.

Är även ett trevligt speedrunspel som klockar in på runt 35 minuter.

Originalet:


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Releasehästryttare
Medlem

Eftersom PC-versionen var långt ifrån perfekt när den kom så spelade jag aldrig Dark Souls. Så kanske blir det att jag testar remastern som släpps i maj.

Gen
Medlem

De nyversioner jag lirat det senaste är Castle of Illusion som nämndes ovan, riktigt bra spel förövrigt!

Sen har jag även kört Giana Sisters som nog är en nytolkning av originalet snarare än en remake.

BioShock Remastered är exakt samma spel bara att det fungerar på nya system. Patchen som släpptes i slutet på December gjorde Remaken spelbar igen.

Ratchet & Clank till PS4, jäkligt grymt spel och värdig namnet "Remake".

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: ja just det, minns när 2.5d-versionen presenterades men sedan glömde jag av det och testade aldrig spelet när det släpptes. Gillar Castle of Illusion-originalet rejält så det får jag allt ta och spana in, tack för påminnelsen!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Gen: +1 på Ratchet & Clank, den nyversionen är snudd på ett nytt spel, och riktigt bra! Och nu senast kom ju Shadow of the Colossus-remaken som är grymt bra, och även Crash Bandicoot N Sane Trilogy var ju en suverän kombination av nostalgi och fräsch uppdatering.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Releasehästryttare

@Bennii: Är inget fel på ds så länge du installerar dsfix vilket tar 1 minut!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Gen:

Ratchet & Clank till PS4, jäkligt grymt spel och värdig namnet "Remake".

Riktigt fint spel! Aldrig spelat Ratchet & Clank förr, men fantastiskt fint spel!

Skrivet av Loevet:

@Grukk: ja just det, minns när 2.5d-versionen presenterades men sedan glömde jag av det och testade aldrig spelet när det släpptes. Gillar Castle of Illusion-originalet rejält så det får jag allt ta och spana in, tack för påminnelsen!

Vilken tur du har då! Det försvann från Steam i nått år för att Disney och Steam var "ovänner" eller något liknande. Många Disneyspel försvann från Steam, men nu verkar de vara tillbaka. Bör tillägga att Grant Kirkhope skrivit musiken till remaken, dock är det mest nyarrangeringar av originalmusiken, men även lite nyskrivet.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

För er som gillar jrpg:s och aldrig har spelat Radiant Historia rekommenderar jag att ni håller ögonen på Radiant Historia: Perfect Chronology som släpps till 3DS i mars. Originalet till DS är riktigt bra och utifrån demo-versionen av Perfect Chronology ser det ut som att nyversionen blir en trevlig möjlighet för en ny publik att uppleva spelet. Extramaterialet som lagts till lär väl bara bli ytterligare grädde på moset.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Ducktales Remastered

En annan Disneyremake. Blev dock väldigt besviken på denna. Jag gillar verkligen originalet till NES, även om jag tycker bättre om 2an.

Jag tycker inte att egentligen något är bättre än originalet, förutom att det är fantastiskt snyggt. Cutscenes som stör flytet och en "collision detection" under all kritik. Blir skadad trots tydliga hopp på fiender med käppen, samt att "springer" du ner för en kant och håller ner knappen för pogo-hopp så registreras det inte. Tappade tålamodet rätt snabbt.

Men det är helt klart en remaster som måste nämnas. Jag tror jag framförallt blev besviken då det är Wayforward som gjorde spelet.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: Just ja, kom ihåg att jag laddade ner det till PS3 och blev som du beskriver besviken över kollisionsdetekteringen, var väldigt off jämfört med originalet. Som du nämner har ju Wayforward många bra titlar under bältet, Shantae-spelen, Contra 4, med flera, så det känns som att de borde haft bättre magkänsla för hur spelet skulle översättas till modernt format. Men vem vet, kan kanske ha varit utgivarens påtryckning eller inbladning från licensägaren som ställde till det för utvecklingen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Loevet: Ja de kan ju sitt, har en bra motor. Även om om jag inte direkt var jätteimponerad av Shantae: Half-Genie Hero så har de ett väldigt bra track record som du säger.

Blev så besviken för jag hade verkligen sett fram emot DuckTales jättemycket så det blev ju bara pannkaka av det hela.

Blev desto mer glad när jag spelade Castle of Illusion, som visserligen inte heller hade någon drömstart, då det var en 30fps cap för PC på release. Lite senare kom en 1.1 patch som fixade 60fps. Jag minns att jag drog in en inofficiell 60fps-patch innan det blev officiellt fixat!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Den fullständigt horribla Steam-versionen av Chrono Trigger är ju i ropet nu, till den nivå att utvecklarna själva fått svara på den svidande kritiken. Istället för att vänta på att Square Enix ska korrigera den versionen, tvivlar på att de riktigt gör det faktiskt, är jag glad över att ha DS-versionen i min ägo. Finputsningarna och tilläggen de gjorde i DS-versionen är på det stora hela bara positivt, och det är något särskilt med att spela det på en Nintendo-konsol ändå Trist att spelet inte är med i uppställningen i SNES Classic Mini, är ju helt klart ett av plattformens och genrens bästa någonsin.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar