Trump ska diskutera spelvåld med spelindustrin

Medlem

Tror inte att spel eller någon annan form av media är farlig i sig. Tror mer att när en person bryter ihop(eller vad man kan kalla det, tidpunkten då de bestämt sig för att skjuta på en skola t.ex) så drar denne helt enkelt inspiration från det den vet. Är det en gamer kan man nog se liknelser från spel, är det en person som älskar en viss typ av musik kanske det lyssnas på under själva dådet. Är en person benägen att bli kriminell så drar antagligen denne också inspiration från allt den vet om att vara kriminell. Samtiden kommer att spegla alla kriminella handlingar, det kanske kan vara en orsak till att typerna av våldsbrott som trendar ändras genom tiderna.

Så man får helt enkelt se vad personen hade för intressen när dådet begås. Jag tror inte på att intressen i sig leder till dådet.

När det kommer till vapen tror jag inte att bannlysningen av vapen är en slutgiltig lösning, snarare dämpande av symptomen. Tror definitivt att när det slår slint och valet står mellan en kökskniv och ett automatvapen så kan det i många fall vara avgörande. Kan bara försöka sätta mig själv i situationen, jag hade helt klart känt att mitt mål hade uppnåtts mycket enklare med automatvapen. Med kniven kanske jag varken hade fått någon med mig eller lyckats offa mig själv mot slutet.

Brukar undvika att ta del av den här debatten då jag bryr mig väldigt lite, inget kommer få mig att sluta spela dataspel eller gilla deathmetal och jag struntar blankt i om någon annan tror att det gör mig till en mördare, kommer knappast förbjudas.

Medlem

Det är så här det går till när man försöker leda bort uppmärksamheten från de verkliga problemen. Då skyller man på tryckta böcker, seriemagasin, jazzmusik, Elvis, skräckserier, videovåld, rollspel, dataspel, bögar och allt annat som skulle kunna ge en quickfix förutom att det inte gör det.

Avstängd

Han är en clown, jag skulle då inte ens orka åka dit om jag vore ett spelföretag.

Såg en video där en av ungdomarna från skolan i Florida konfronterade honom och berättade att hans bästa vän dött medan han själv stängde in sig i ett klassrum. Han sade bland annat att det enda som kan göra allt bättre är hårdare vapenlagar. Men clownen vill ju ge lärare vapen i stället så dom kan skydda sig, kommer sluta med att alla elever bär ett vapen var också.

https://www.youtube.com/watch?v=-HoAafTYR9w

(55:40 börjar det på typ, han sms:ade sina nära och kära att han aldrig skulle träffa dom mer bland annat.)


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Snart kommer han säkert lämna några synpunkter på Twitch m.m. Jag hoppas alla som stöttade honom under valet fortfarande är nöjda med resultatet. Många påpekade saker men dumförklarades.

Medlem
Skrivet av jooster:

Vad har du för bevis för att det kan påverka människor negativt, och tom mer än de flesta hobbies? Skulle gärna se en källa på detta. Tala för dig själv förövrigt, jag är inte alls intresserad av att ta något ansvar för hur utövandet av en hobby, som jag också brukar, kan påverka vissa individer.

Mjölk är förmodligen också en gemensam nämnare bland många som attackerar skolor, för att inte tala om alla actionfilmer de förmodligen har sett. Men betyder det något? Nej, inget alls.

Det finns många studier som visar att du inte blir galen eller våldsam av spel. Men det finns också många studier inom psykologi som visar att våld i alla tänkbara former har en potentiell ökad negativ effekt på personer med psykisk störning. För att överhuvudtaget förstå vad jag pratar om så måste du ta ett steg ut ur spelträsket och förstå hur psyket fungerar. Det är inte spelen i sig som är problemet, utan det är tillgången till spelen. Vi kan ta vapenhobbyn i USA som ett exempel. Är du mentalt frisk så går du mest troligt inte och skjuter ner barn på en skola bara för att du har vapen som hobby. Det är när en som är mentalt sjuk får tillgång till vapen som problemen uppstår. Samma sak gäller spel. Har någon som är psykisk sjuk tillgång till våldsamma spel så kan det få allvarliga konsekvenser. Därför så har vi som gamers en skyldighet att vara beredda på förändring för att begränsa möjligheten för psykisk sjuka att få tillgång till våldsamma spel. Det du gör just nu är exakt samma sak som vapenlobbyn i USA gör. De avsäger sig alla skyldigheter, ser det som en mänsklig rättighet att äga vapen och all förändring ska ske utanför deras hobby.

Medlem

Trump...
Men det är inte NRA han borde bjuda in för att diskutera huruvida tillgången till vapen är ett större problem? Nej fan, NRA betalar ju hans valkampanjer, av det man känner till...bättre att hitta en annan syndabock än den uppenbara. Visst kan man undra varför en del blir dumma i huvudet (dåliga föredömen kanske), men inte blir det bättre av att dem tillåts utöva storhetsvansinne med vapen iaf.

Medlem
Skrivet av AplAy:

"Däremot så tror jag att de flesta håller med om att någon som är psykisk sjuk bör vara försiktig med spel. Som många reagerar när spel kommer på tal i samband med dödsskjutningar är lite som att vara emot missbruksrehabilitering bara för att man själv älskar att festa och inte har något problem med spriten, så därför är det inget problem för någon." - Mkt bra jämförelse.

Här är en artikel med flera hänvisade forskningsartiklar skriven av en expert inom samma forskningsområde: https://theconversation.com/its-time-to-end-the-debate-about-... (TL;DR: inget orsakssamband mellan spelande av våldsamma spel och masskjutningar eller andra former av massdödningar)

En annan faktor som jag tror är viktig är just kopplat till hur lätt och snabbt det är att få vapen: du hinner aldrig, för det är så lätt att få tag på dem, tänka på vad du är på väg att göra medan du försöker att få tag på vapnen.

Om du hinner tänka före innan du handlar/agerar så kanske du börjar inse att är "fel" eller att du inser att du kommer att vara "körd för resten av livet". Någon som kanske har fått en psykos kanske hinner komma ur sin psykos innan personen har fått åtkomst till dödliga medel för att påbörja sin psykosinducerade massdödning.

En person som blivit sjukt reptiliskt förbannad (som när du tar någon på bar gärning som är otrogen mot dig; antar att det är toppen på ilska man kan utsättas för) kan hinna återhämta sig och få tillbaka logiska förnuftet istället för att agera på 100% impuls med sina snabba och billiga köpta vapen.

Sen när i princip alla republikanska toppolitiker "ägs" av NRA gör ju inte saken bättre precis att få fram nya lagar. "Only a good guy with a gun can stop a bad guy with a gun" och i detta fall så är det NRA som är "the bad guys" så därför fattar jag inte varför amerikanerna inte redan har fått det överstökat ännu??

Artikeln du länkar till handlar mer om att det inte finns bevisade kopplingar mellan våldsamma spel och ökad psykisk ohälsa eller aggression. Alltså att du exempelvis inte utvecklar ADHD-liknande symtom av att spela våldsamma spel. Och detta var jag tydlig med att jag höll med om. Min fråga är mer, hur bra är det att någon med en allvarlig psykisk störning spelar ett våldsamt spel? Skulle det vara bra för den personen att exempelvis gå på en killing spree i GTA? Skulle GTA vara ett lämpligt spel att ha inom psykiatrivården där man kanske låter någon som behandlas för sina mordtankar få spela det? Om inte, vad gör våldsspel så ofarligt ute i samhället?

Att tillgängligheten till vapen är ett stort problem i USA håller jag dock med dig om, och det är ett mycket större problem än spel i och med att det är någon som används för att ta liv. Man kan göra mycket skada på väldigt kort tid. Svärdmannen i Trollhättan hann ta tre liv. Han i Florida tog 17 liv. Så strikta vapenlagar gör stor nytta. Det betyder dock inte att vi behöver nöja oss med poänglösa åldersrekommendation för våldsamma spel, utan även här behövs någon form av restriktion för personer där det är lämpligt. Sen måste psykvården bli mycket bättre i Sverige. Svärdmannen led exempelvis av dolt självskadebeteende, och att en sån sak är dolt är tyvärr väldigt vanligt. Hade man uppmärksammat hans utanförskap och fångat upp honom i tid så hade det gått att förhindra skolattacken.

Så för att sammanfatta det hela. Jag är inte för ett totalt förbud av våldsamma spel. Jag anser inte att man som frisk utvecklar ett farligt beteende pga våldsamma spel, utan att människor som redan är en ökad risk inte bör ha samma tillgång till våldsamma spel.

Medlem

Att "iscensatt" våld påverkar oss är ju en självklarhet. Frågan är hur olika personer påverkas.

Medlem

Bara kolla in alla skolskjutningar i USA, det har skett låååångt innan spelens inträde i världen.

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Bara kolla in alla skolskjutningar i USA, det har skett låååångt innan spelens inträde i världen.

Njae, skolskjutningar har tett sig betydligt våldsammare och i större utsträckning på senare år. En del i det hela är att vi också får all/mycket info om det som sker "serverat" för oss iom internet och öppnare mediatillgänglighet.

Med det sagt tar jag inte något som helst parti för att spel påverkar så till vida att en individ skall begå dessa vettlösa brott. Är personen i fråga sjuk i huvudet, krasst sagt, så kommer det ge utlopp vare sig det finns tillgång till fiktivt våld eller ej. Med det här bakåtsträvande resonemanget som idioten Donald och många förlegade trashankar håller fast vid, så kan vi lika gärna skippa överdrivna actionrullar, Game of Thrones, och annat blodigt och smaskigt som sänds på diverse kanaler.
Om något kan det väl tyckas att filmatiserad våldsamhet bör göra sämre intryck på en lättpåverkad individ än ett spel, då det som syns på rutan har en betydligt "verkligare" karaktär.

Fan vad detta drammel gör mig lack...

Medlem

Som en livslång gamer så tycker jag det här är ett bra iniativ från Trump faktiskt.
För mig står det klart man blir påverkad inte bara av spelvåld men filmvåld med.
Upplever mig själv som väldigt avtrubbad till verkligt våld många gånger och minns när man var yngre och man "härmade" scener ur action filmer man sett osv. med sina polare.
Kunde slutat illa mer än en gång. Så visst blir man påverkad. Inget snack om saken. Betyder dock inte bara för man spelar ett CoD spel så får man "lust" och mörda människor.
Men på liknande sätt som reklam påverkar människors hela konsumtions mönster tror jag definitivt våld i film och spel påverkar oss också.
Vissa mer än andra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det finns många studier som visar att du inte blir galen eller våldsam av spel. Men det finns också många studier inom psykologi som visar att våld i alla tänkbara former har en potentiell ökad negativ effekt på personer med psykisk störning.

Det är mycket möjligt att det gör, men det du skrev i inlägget jag svarade på var:

Citat:

Det är på tiden att vi gamers vågar acceptera att det är en hobby som kan påverka människor väldigt negativt, mer än de flesta hobbyer.

Vilket är ett väldigt laddat påstående som jag gärna skulle se en källa på, för forskning som håller med dig om just detta har jag sett väldigt lite av (av god kvalité iaf). Men nu skriver du här att studier som visar just motsatsen finns det många av, vilket ligger mer i linje med vad jag också sett, så jag antar att du inte längre håller med om ovanstående påstående.

Citat:

För att överhuvudtaget förstå vad jag pratar om så måste du ta ett steg ut ur spelträsket och förstå hur psyket fungerar. Det är inte spelen i sig som är problemet, utan det är tillgången till spelen. Vi kan ta vapenhobbyn i USA som ett exempel. Är du mentalt frisk så går du mest troligt inte och skjuter ner barn på en skola bara för att du har vapen som hobby. Det är när en som är mentalt sjuk får tillgång till vapen som problemen uppstår. Samma sak gäller spel.

Och detta (sista korta meningen) påståendet har du källa på antar jag?
Det är problematiskt att göra jämförelser mellan tillgång till spel och tillgång till vapen, för när du har tillgång till vapen så minskar avståendet till eventuella brott (eller olyckor) avsevärt, vilket det uppenbarligen inte gör för spel då spel inte går att direkt döda någon med. På samma sätt som 'tillfället gör tjuven', ger tillgången till vapen upphov till ökade vapenbrott (https://academic.oup.com/bjc/article-abstract/54/1/53/386842).

Citat:

Har någon som är psykisk sjuk tillgång till våldsamma spel så kan det få allvarliga konsekvenser. Därför så har vi som gamers en skyldighet att vara beredda på förändring för att begränsa möjligheten för psykisk sjuka att få tillgång till våldsamma spel. Det du gör just nu är exakt samma sak som vapenlobbyn i USA gör. De avsäger sig alla skyldigheter, ser det som en mänsklig rättighet att äga vapen och all förändring ska ske utanför deras hobby.

Jag ser det inte som en mänsklig rättighet att spela spel, det vore idiotiskt. Jag tänker bara inte lägga någon energi på att "vara beredd" på något som kanske eller kanske inte visar sig stämma. När forskningen visar enighet i någon riktning anammar jag gärna samma ställning, men forskning som skapar sådan enighet finns vad jag vet inte, och därför tänker jag inte stå 'beredd'. Om du känner dig skyldig för allt ont som händer som kanske eller kanske inte har att göra med spel är det ditt problem, försök inte dra med mig och alla andra gamers ner i det träsket.

Medlem

Att det kan påverka sinnen tvivlar jag inte på.. Men att det orsakar skolskjutningar tror jag inte!!
Det är så mycket annat som ligger bakom sånt skulle jag tro.

Medlem
Skrivet av Thorne:

Det är så här det går till när man försöker leda bort uppmärksamheten från de verkliga problemen. Då skyller man på tryckta böcker, seriemagasin, jazzmusik, Elvis, skräckserier, videovåld, rollspel, dataspel, bögar och allt annat som skulle kunna ge en quickfix förutom att det inte gör det.

Fast allt är ju faktiskt bögarnas fel. Det sjöng de om på TV!

Medlem
Skrivet av hälliz:

Njae, skolskjutningar har tett sig betydligt våldsammare och i större utsträckning på senare år. En del i det hela är att vi också får all/mycket info om det som sker "serverat" för oss iom internet och öppnare mediatillgänglighet.

Med det sagt tar jag inte något som helst parti för att spel påverkar så till vida att en individ skall begå dessa vettlösa brott. Är personen i fråga sjuk i huvudet, krasst sagt, så kommer det ge utlopp vare sig det finns tillgång till fiktivt våld eller ej. Med det här bakåtsträvande resonemanget som idioten Donald och många förlegade trashankar håller fast vid, så kan vi lika gärna skippa överdrivna actionrullar, Game of Thrones, och annat blodigt och smaskigt som sänds på diverse kanaler.
Om något kan det väl tyckas att filmatiserad våldsamhet bör göra sämre intryck på en lättpåverkad individ än ett spel, då det som syns på rutan har en betydligt "verkligare" karaktär.

Fan vad detta drammel gör mig lack...

Som jag skrev i inlägget innan så speglar alla kriminella handlingar samtiden. Så tror inte riktigt att spel osv är anledning till våld, snarare typen av våld kanske. // Min egen forskning.

Medlem

Bara löjligt detta. Han borde istället fundera på hur hans bomber han släppet på länder genererar en våldsam värld. Jävla hyckleri detta. Dagens politik är bara ett stort skämt.

Medlem

Dom får gärna sätta 21 års gräns på tv /pc spel om dom skärper vapen lagarna. Då tänker jag att spel kommer att få en uppsving i mer extremt material när det är vuxen märkt. Vin vin för mej.

Medlem

Trump: Spel gör ungdomar till mördare
Industrin: Vi tänker att det nog är lite mer nyanserat
Trump: Jo, vapen är snälla, spel är helfetet!
Industrin: Fast statistik och forskning
Trump: Ni har pfel!" Vetenskap Är DJÄFULEN! BAN!

I USA får man snart nöja sig med att spela fia med knuff medan man tar en paus från skjutandet med sin minigun.


signatur

K9
:.:

Medlem
Matcha Trump

Jag tycker spelbranchen ska skicka folk från lägsta nivån i företagen att diskutera med Trump. Och ge dom fria händer att säga vad fan dom vill och vågar

12
Skriv svar