Heart of Darkness-benchmark – Så presterar FZ:s 75 000-kronorsdator!

Robot
Heart of Darkness-benchmark – Så presterar FZ:s 75 000-kronorsdator!

Vi har byggt Sveriges fläskigaste gamingburk. Nu testar vi hur snabb den är.

#asus-rog, #heart-of-darkness, #inet


Medlem

Ja, detta visar hur krävande 4K är. Jag ser det fortfarande som en gimmick-grej.

Medlem

Rolig läsning och stilrent byggd dator!

Hur många watt drog nätaggregatet under de tyngsta spelen och hur mycket av de 128 GB RAM användes som mest?

Medlem

Minecraft kan kanske vara ett kul spel å se om ni kan skapa något lagg med TNT explosioner!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Redaktör
Skrivet av Zidious G:

Ja, detta visar hur krävande 4K är. Jag ser det fortfarande som en gimmick-grej.

Ja, vi får nog vänta minst en grafikkortsgeneration innan 4K blir nåbart med grafikkort som inte kostar +5000 kr. Blir intressant att se om pc-spelsutvecklarna går åt konsolhållet, med olika tekniker för att skala upp till 4K.

Skrivet av dawah:

Rolig läsning och stilrent byggd dator!

Hur många watt drog nätaggregatet under de tyngsta spelen och hur mycket av de 128 GB RAM användes som mest?

Tack! Jag kollade inte det denna gång, vi får ta med det i kommande tester. Tanken är att klocka fekalierna ur den och testa igen med lämpligt spel. Ja, Crysis i 4K, men även Star Citizen och... well, ge förslag.


signatur
Medlem

Ja 1440p lär bli ny standard för en bra skärm innan 4k kommer bli riktigt gångbart för gamers. Så mkt pixlar när man sitter så pass när skärmen kräver ganska stor skärm för att texter m.m. inte ska bli assvårt att läsa. Windows har ju tydligen fortfarande en hel del scaling problem utanför spel, så man skulle nog irritera sig en hel del på sånt.

OT: Kul test! Alltid roligt att läsa vad vissa monster klarar av jag la nyss 23,000 på en dator och 12,000 på en skärm. Kul att jämföra prestandan mot en dator mer än tredubbla priset. Spel att testa? Sök på cpu-krävande spel? Typ total war. Starcraft 2 kanske är cpu?

Redaktör

@JocheNSwe: kylning och pimpning är en rätt betydande del av de 75 000 kronorna för HoD, så din maskin blir sannolikt inte varvad av den. Vad har den för komponenter?

Total War: Warhammer 2 var med i testet, men det gav irrationella siffror och krånglade rejält så det ströks.


signatur
Medlem

Prova Killing Floor 2 i 4K med Nvidia Flex på gibs and fluids. Flex är lite buggigt med fpsen men ändå.

Medlem

I väntan på att Star Citizen får bättre flyt (INTE BARA 20 FPS) så skulle jag vilja se ett test på PREY och Ashes of the Singularity.

Medlem

"[...] med allt maxat och dubbla grafikkort tar GTA V vansinniga 15 GB grafikminne i anspråk".
Det är en känd bugg i det spelet. Man kan inte använda mer VRAM än vad grafikkortet har, som i det här fallet är 11 GiB. Spelar ingen roll hur många grafikkort man har, man får bara minnesmängden från ett av dem.

Känns som det här bygget är meningslöst ur flera perspektiv. 128 GiB RAM är totalt overkill för en speldator och jag kan inte komma på något användningsområde som ni skulle ha användning för den mängden arbetsminne på kontoret. Valet av processor. Ni hade klarat er lika bra med en i7 8700K (som kostar runt 3500 kr). I spelen skulle ni ha fått högre fps, särskilt om den överklockas. Detta då spel tycker bättre om högre klockfrekvenser och IPC än fler kärnor.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Tomas Helenius: ok då förstår jag. Final fantasy VX har väl en ganska fläskig benchmark?

Jag har en i7 8700k OC till 5,0 vattenkyld. 1080ti rog som ni har. Den presterar som ett monster och borde hålla några år helnöjd iaf. Skärmen jag har är en ultrawide 34" Asus Rog PG348. 1440p 100hz. Ultrawide valde jag mest för jag älskar filmer också och 21:9 är det ju på många filmer också.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Känns som det här bygget är meningslöst ur flera perspektiv. 128 GiB RAM är totalt overkill för en speldator och jag kan inte komma på något användningsområde som ni skulle ha användning för den mängden arbetsminne på kontoret.

Kan köra ramdisk och få enorm prestanda över ssd.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@Metroid: Att den är meningslös är ju typ halva grejen varför den byggdes så om jag inte missuppfattat?


signatur

Nämen!

Medlem

Skall bli intressant att följa upp. Angående 4k så känns det mer som en TV-grej. Att spela med det, då man sitter så nära skärmen och på relativt små skärmar, så känns ju 4k som lite overkill.

Efterlyser test (med bilder/video) av ESO!

P.S. Jag gillar att ni använde "Konklusion".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Kan köra ramdisk och få enorm prestanda över ssd.

Förutom syntetiska tester som specifikt testar läs- och skrivhastighet på SSD - i vilket användningsområde skulle den prestandaskillnaden märkas?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Btw, som jag nämnt tidigare skulle jag vilja se Prey eller Dishonored 2 i 4k på den.

Fundering, är det så att det är Göteborgska drag som slunkit in i Bänk testerna? Total(pooängen). Det utdragna poängen låter Göteborgskt när jag läser det så


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Metroid:

Förutom syntetiska tester som specifikt testar läs- och skrivhastighet på SSD - i vilket användningsområde skulle den prestandaskillnaden märkas?

Ganska självklart. Under laddningstider i spel och i spel där resurser strömmas från disken under spelets gång.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marcus8958: Tycker folk brukar säga att skillnaden mellan en SATA SSD och en nvme SSD knappt märks i vanligt användande som spelande. Men ramdisk ger alltså en märkbar skillnad i spel mot ex en Samsung 960pro som de använder?

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@marcus8958: Tycker folk brukar säga att skillnaden mellan en SATA SSD och en nvme SSD knappt märks i vanligt användande som spelande. Men ramdisk ger alltså en märkbar skillnad i spel mot ex en Samsung 960pro som de använder?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Testade 3Dmark Fire Strike Ultra på min egen maskin bara för att jämföra lite med Heart of Darkness, slog er med hela 3 poäng utan SLI=)
3Dmark Fire Strike Ultra resultat

Specs:
CPU: AMD Ryzen R7 1800X (3,8 ghz)
GPU: Asus Strix Geforce 1080Ti OC (Lite fabriksöverklockad, troligtvis det som gav mig lite extra poäng)
RAM: 2x G.Skill TridentZ RGB 8GB 3200mhz
Moderkort: Asus Crosshair VI Hero

Kan fixxa mer 3Dmark tester om det är intressant, tyckte det kunde vara kul att ha nåt att jämföra med.

Medlem

Varför redovisar ni inte 1% siffrorna också, hur långt ner i FPS eran SLI-lösningen kan droppa, jämfört med ett singelkort.
Är övertygad om att upplevelsen är sämre med 2 grafikkort än 1 i flera av spelen ni testar.
Håller fortfarande kvar åsikten att ni borde kört med enbart ett grafikkort för det här systemet. Alternativt gått på ett Titan kort istället.

Ni får mer än gärna testa WoW: Legion eller varför inte Battle of Azeroth, om ni nu har tillgång till alphan!

Medlem

@marcus8958: Agility 3 är en SATA SSD och agility serien var deras budget alternativ. Går inte riktigt jämföra med en Samsung 960pro tyvärr. Säger däremot inte att det är fel att köra en ramdisk om man har 128GB ram i sin speldator, var mer nyfiken på om det faktiskt gör någon nytta med tanke på priset.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Struggle:

@Metroid: Att den är meningslös är ju typ halva grejen varför den byggdes så om jag inte missuppfattat?

Vi ville bygga en dator där priset inte var en spärr, någonstans. Skulle vi addera alla jobbromansen i priset skulle den helt plötsligt bli ganska billig.


signatur
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@marcus8958: Agility 3 är en SATA SSD och agility serien var deras budget alternativ. Går inte riktigt jämföra med en Samsung 960pro tyvärr. Säger däremot inte att det är fel att köra en ramdisk om man har 128GB ram i sin speldator, var mer nyfiken på om det faktiskt gör någon nytta med tanke på priset.

Nej självklart är det skillnad. Det finns bättre och snabbare mekaniska diskar i testet. Finns snabbare SSD diskar än i testet och det finns snabbare ram än i testet. Men det är inte precis som om dagens mekaniska diskar är lika bra som SSD diskar och SSD diskar lika bra som RAM.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Helt galet att Project Cars 2 inte går att driva i 4K och 60fps på en burk som kostar 75000!
(Inte burkens fel iof, men ändå), det visar att 4K inte är här ännu i alla spel och till humana priser under 15.000 kr

Jag kör fortfarande allt i 1080p och kan nästan köra alla spel på Ultra i 60 fps på ett GTX 1060 med en i7:a i botten! Det är bara GTA V som inte går att köra på Ultra men nästan om man customizar/optimerar ordentligt i grafikinställningarna.

Det vore intressant att se hur Project Cars 2 ser ut på en Xbox One X i 4K som kostar 5000kr vs Heart of Darkness för 75.000
https://www.youtube.com/watch?v=kjXxgKSHc94

Tycker man får mycke prestanda för pengarna med en Xbox One X som förmodligen klarar Projekt Cars 2 i 4K och 30 fps, har inte kollat men gissar det ligger där någonstans samt att texturerna inte är lika bra på Xbox One X som på PC.

Kikade snabbt på detta test mellan Xbox One X och PS4 Pro (där Project Cars 2 tydligen flyter bättre på PS4 Pro i 4K och båda konsolerna ligger nära 60fps)
https://www.youtube.com/watch?v=r81jUOvULQY

I detta klipp flyter Project Cars 2 i 60fps och 4K på Xbox One X.
https://www.youtube.com/watch?v=_YCVse3ISrM

Medlem

Det finns ju moderkort med två CPU platser, är det något spel kan utnyttja eller är det något som bara stöds av typ renderingsprogram?

Medlem

Jag vill se en test på Supreme Commander.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

Sitter grafikkorten skevt? Ser ut som det på första bilden.

@DJMar: Går säkert hitta något spel, men för en speldator räcker egentligen 4-6 processorkärnor väldigt långt.

Medlem

GTAV är diarré baserat. Så länge man har gräs på ultra och tillägger x8 i MSAA så finns det inget system som kan maxa spelet i 60fps i 4k. Kul att veta ändå, något man kan använda som test några år framåt.

4k är fortfarande dildo. 4k bara bevisar hur klena alla grafikkort egentligen är, och det har pågått ett tag nu. Förhoppningsvis så gör nästa generation 4k rättvisa. Tekniken har ju redan legat där, men Nvidia vill mjölka som faaaaaaaaaaaen.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ganska självklart. Under laddningstider i spel och i spel där resurser strömmas från disken under spelets gång.

Fantastiskt, starta WoW på 2 sekunder istället för 3! Klar förbättring. Att jag inte tänkte på det.

/s


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

123
Skriv svar