Helgdiskussion - Skämmer spelindustrin bort oss konsumenter?

Tråddemonen
Testpilot
Helgdiskussion - Skämmer spelindustrin bort oss konsumenter?

Tjena alla tänkte starta ett nytt diskussionsämne. Det är nämligen så att jag sitter nu med Rare replay collection som har en del gamla klassiker som Battle Toads, när jag såväl spelar några utav spelen så känner jag själv att jag har blivit allt mer kritisk eftersom att spelindustrin har ökat så enormt de senaste åren. Det får mig att känna som konsument att spel idag har lagt ny grund för en viss spel standard och skapat projekt som får mig att känna mig allt mer kinkig i överlag.

Det finns en del remakes nu på senare tid där studios har försökt att få nytt liv i gamla klassiker men har även ändrat på de besvär som tidigare åstadkoms inom spelet. Men samtidigt så känner man själv som kanske har spelat originalet att det ändrar hela spelsystemet i sig, de för bort den nostalgikänslan som jag just strävar efter inom spelen, även om jag själv anser att det är en förbättring. Det har fått mig att tänka efter hur splittrad man kan bli för att få smak för spelet, ena sidan så har det förbättrats, men andra sidan så känner man sig envis, att man fortfarande vill ha kvar de fel i spelet som kan anses vara en viss charm.

Lite bilder för att förstärka diskussionen

Så min fråga till er är, finns det en gammal favorit som ni har spelat på senare tid men inte känt samma uppskattning över? Och om man tänker ”Om det här spelet skulle ha släppts idag, skulle det så ha varit lika uppskattat?” och tvärt om.

Det finns många indiespel som ofta får en väldigt hård kritik kring grafik, system och allt annat. Men om det spelet hade släppts för kanske 20 år sedan så kanske det hade varit en riktig hit.

Så har spelindustrin börjat förstöra retro charmen? Eller har den utvecklats så pass mycket att vi börjar se fel inom spel i dagens läge, och måste numera hålla oss till en viss standard för att vi ska känna oss nöjda?

Tänk efter nu noga kring gamla godingar och spelen i dagens läge som ni uppskattar, skriv gärna vad ni känner och anser kring ämnet.

Jag tror nästan att många saknar retrocharmen i gamla spel. Antalet indiespel med gammal pixelgrafik och peka och klicka mm har ökat lavinartat de senaste åren. Tex så kom det ju nyligen Ion maiden, som inte bara är gjord i retroaktig stil spel utan är gjord på en gammal motor. Samtidigt så har det ju hänt saker som ses som standard idag som inte fanns förr, jag personligen älskade roller coaster tycoon. Jag testade det igen nyligen, medan jag inte hade större problem med grafiken så kunde man inte ens öka på hastigheten på spelet vilket var något jag definitivt saknade.

Sen så är ju framförallt viktigt för 3D grafik att faktiskt se bra ut, spel som doom och liknande visserligen klarat sig ändå, kanske för att stilen är så klassisk. Men 2D är enklare att göra snyggt än 3D. Det finns många 2D spel som fortfarande inte har några problem med grafiken idag. Men titta på tidiga 3D spel så är många oerhört fula med modern standard.

Medlem

Ocarina of time, var HELT J**** FANTASTISKT när det kom. Startade upp det för någon månad sedan...fick inte alls den goa känslan som var då jag spelade det förr, spelade någon timme för att sedan känna att jag var nöjd med att ha kvar det i ultra 4k i mitt minne istället


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Tråddemonen
Testpilot

@eddie the eagle: Ligger något i det du säger kring retrocharmen. Men tänker också på många populära spel i dagens läge som har försökt att bevara retron, som Minecraft, Terraria och Stardew Valley som har blivit väldigt populära.

Håller själv på att utforska lite kring ämnet här hemma. Har dragit i gång SNES och även börjat lira det absolut första Zeldat på 3DS. Det är många spel jag känner en viss tomhet kring, som första Zeldat där jag mest fann frustation då jag inte mindes i vilken ordning man skall utföra vissa saker och gjorde att jag ledsna. Men sen finns de som fortfarande håller en viss kvalité inom spelen, Donkey Kong Country 2 var en utav mina absoluta favoriter som barn. När jag drog i gång spelet igen nyligen så var det exakt lika roligt som jag mindes det.

Tråddemonen
Testpilot

@korvmos: Spelade ut Ocarina och time och Master quest förra året på 3DS med remaken. Grafiken var oerhört charmig och designen kring världen och alla karaktärer har bevarats oerhört bra. Rekommenderar ett 3ds med Ocarina of time, Majora's Mask och A link between world. Finns även nya Metroid och lite annat smått och gott.

Medlem

"Så min fråga till er är, finns det en gammal favorit som ni har spelat på senare tid men inte känt samma uppskattning över?"

Ett par spel faktiskt. Spelade nyligen genom Metroid Prime serien och måste säga att jag minns det som oerhört mycket bättre än det faktiskt är. Jag tycker fortfarande början av spelen är helt underbara men efter halva spelet(spelen?) så känns det ganska repetivt, särskilt när man ska börja jaga nycklar. Herre gud vad frustrerande dötrisst den biten är(som värst i 3:an, då man varit genom skiten 2 gånger tidigare).

Men något som förvånade mig rätt rejält var t.om något "nyare"; Skyrim. Återvände till det i hopp om att kunna komma in i det igen och tycka om det men jag måste ha blivit bortskämd på något vänster för jag stod verkligen inte ut för fem öre. Röstskådespelet var fruktansvärt, atmosfären fullständigt död, grafiken var inte mycket att hurra över heller. Fallout 4 har jag inte några problem med men Skyrim kändes oerhört åldrat(som även FO4 gör på sitt vis pga motorn, även om Special Edition använder densamma). Det enda som jag märkte som kändes bättre i jämförelse med FO4 var nog godrays i Skyrim Special Edition var behagligare. Jag avinstallerade och istället låter jag de goda minnena förbli det de är. (Fattar inte hur de lyckats re-releasa spelet så många gånger, haha.) (Notera att jag inte anser eller spelar Bethesdas spel som "RPGs". För mig är de Action-spel helt enkelt. Storyn och RP-aspekten är helt i mitt eget huvud, inte genom dialog med NPCs - då Bethesda är rätt usla på den biten, haha.)

Med det sagt; anser inte remakes en dålig grej. Absolut inte. Remasters kan vara rätt tråkiga då det bara är ett nytt ansikte men inte en ny tolkning, vilket inte gör mycket för mig då nostalgi är bäst som ett minne. Final Fantasy 7 Remake ser jag väldigt mycket fram emot att se hur det blir!

Tråddemonen
Testpilot

@Luciphear: Spelade ut remaken till Secret of Mana härom dagen. Har tittat på lite klipp på originalet, måste säga att spelet är fullkomligt förändrad med remaken och känns som ett halvklart spel.

Ja fyfasen, vissa spel som gjordes förr kunde man sitta och göra samma sak utan något som helst problem. Men idag är det mycket variation kring spelen som gör att det måste skiftas på något sätt för att få spelen och kännas uthärdliga.

Om man ser på Bethesdas spel i jämförelse med t.ex. Witcher 3 som är ett av de RPG monster på sistonde. Då märker man hur mer engagerat CD projekt har jobbat när det kommer till röstskådespelare och animationer kring ansikten.

Medlem

Bra 2d blir inte fult med åren, för det är exakt och påverkas inte av "bättre" 2d.

Med det sagt:
Secret of Manaremaken ser helt sjuk ut, alltså, det är så fult att JAG blir sjuk av att se det.
Företagen som vill göra dessa remakes är inte villiga att betala för att göra ett bra jobb, för dom har för mycket sidokostnader och dom vet att det kommer inte dra in så mycket för att göra en vinst på det. Man fattar inte att högre upplösning också betyder att man måste göra saker bättre, på hela planet, inte bara göra om pixelgrafik till vektor ala King.

Kan ju göra en lång lista på spel som verkligen blivit helt fördärvade och det värsta är att en helt generation och framtida generationers spelare tror att detta är standarden.

Tar i alla fall två exempel på fördärvet:

Street Fighter 2 HD

Ducktales


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Tråddemonen
Testpilot

@Hipshot: Square Enix hade ju tydligen misslyckats med releasen för Chrono Trigger på steam också om man läser recensionerna.

Fy bövelen, är viktigt att tänka på designen när man gör remakes, HDs och remasters. Finns många äldre gamers som blir förbannade när de ser nostalgiska verk som kladdas över med någon ny visuell smörja. Alltid lika viktigt att hänvisa sig till originalen när man designar.

Medlem

Ett annat exempel är

Castle of illusion från 91 till sega megadrive 16 bit

vs

Castle of illusion 2013


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tycker de flesta idag fokuserar på grafik och 4K och hur många FPS man kan köra spelet i samt att de bara försöker återskapa redan lyckade spel så att dom kan tjäna så mycket pengar som möjligt.

Back in the dayz när jag fick hem en PC-gamer skiva varje månad med speldemos så kändes det som att inget spel var det andra likt. Saknar de tiderna lite. Säger inte att det enbart görs dåliga spel nu men tycker de vågade mycket mer förr och var mer kreativa.

Tråddemonen
Testpilot

@Rackaren: Var lite detsamma med playstation tidningarna som hade en skiva med ett antal speldemos. Måste ha spelat dem i timtal.

Jo men det är sant, dock var mycket utav tv-spelen mer inriktade på barn som konsumenter då det skapades mycket tecknat och komiska karaktärer. Var lite mer fantasi tänk kring det hela, finns många som skapade långt tillbaka och har blivit spelserier som fortfarande hålls vid liv idag.

Medlem

@magma: Tyycker 2013 versionen ser riktigt mysig ut.

Medlem

Jag sitter just nu och betar av min steam-backlog (faktiskt!) och för närvarande spelas KOTOR2 för första gången. Som bekant var det uthastat och fyllt med megastora buggar och problem, därför spelas det med "restored" modden.
Jag tycker bara det är skönt när spelutvecklare/moddare fixar de problem ett spel lider av, nuförtiden patchas ju problemen bort. Du fixar problemen i en bil eller din telefon. Varför skulle spel vara annorlunda i det avseendet?

Jag anser att det som avgör i så kallade "retro" spel snarare handlar om det samlade intrycket och tidlösa faktorer såsom story, soundtrack, röstskådespeleri, atmosfär osv.
För varje nytt spelsläpp måste någonting förändras och förbättras för att locka köpare, driva utveckling framåt och liknande. Samma sak gäller alla tekniska produkter.

Medlem

Ett spel där dom faktiskt lyckades riktigt bra med remake måste väl ändå vara monkey Island 1 och 2 där man kan hoppa mellan originalet och remaken. Givet köp för min del. Och ja, jag lirar oftast på pixel-varianten och drömmer mej tillbaka till mellanstadiet ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Tråddemonen
Testpilot

@KesoMannen: Intressant skrivet Har alltid själv klassat ordet "retro" som något man anser vara en tillbakablick på någonting.

Tråddemonen
Testpilot

@vbgbasse: Haha ja! Jag har själv remaken i en låda här hemma, garvade som fasen i det första spelet när man pratade med de alkoholiserade piraterna. Mycket bra remake måste jag säga!

Ambassadör
Xbox

Efter att ha spelat The Witcher 3 så är det svårt att spela andra spel utan att bli besviken har jag märkt.

OnT: De flesta gamla spel jag gått tillbaka till på senare tid har främst tekniska begränsningar som man inte riktigt har samma tålamod med. Det kan vara brist på sparfunktioner, quality of life-grejer och liknande som faktiskt var sämre förr. Gameplay- och storymässigt håller många fortfarande, tom överträffar mycket av dagens AAA-skit.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ett spel där dom faktiskt lyckades riktigt bra med remake måste väl ändå vara monkey Island 1 och 2 där man kan hoppa mellan originalet och remaken. Givet köp för min del. Och ja, jag lirar oftast på pixel-varianten och drömmer mej tillbaka till mellanstadiet ^_^

Remake of Dott är väldigt bra med faktiskt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Den gyllene speleran var mellan typ 97-2007. Efter har det ibland blivit för stort på ett onödigt sätt som kostar onödigt mycket pengar med dyra skådespelare som ska hyras in och dylikt. Det behövs inte för att göra ett bra spel. Den senaste flugan verkar också vara att modellera riktiga skådespelare, så som Gary Oldman i Star Citizen. Detta hoppas jag dör ut fortare än kvickt.

KoP
Medlem

Spelar hellre indiespel nuförtiden än trippel A titlar. Tycker att spelglädjen som fanns förr har förtvinat i dagens spel, men i många indiespel finns den dock kvar. Spel är mer än bara bra grafik, ljud och hög upplösning.

Avstängd

På tal om final fantasy 7 remaken så tror jag aldrig i livet att den kommer vara lika bra som orginalet var. Man kommer i alla fall inte få samma känsla och det är en av mina favoritspel genom alla tider. Laddade hem det på dator och körde via emultor för några år sedan men var inte alls samma sak som när man startade det första gången på playstation.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av KoP:

Spelar hellre indiespel nuförtiden än trippel A titlar. Tycker att spelglädjen som fanns förr har förtvinat i dagens spel, men i många indiespel finns den dock kvar. Spel är mer än bara bra grafik ljud och, hög upplösning.

Problemet är ju lite att det är så många inblandade i ett trippel A spel. När vi pratar om hundratals anställda som jobbar över flera kontinenter så blir det lätt så opersonligt och "industrialiserat". Jag misstänker att enskilda medarbetare inte har så jättemycket att kunna säga till om, man blir nästan slavar till ledningen och utgivarens visioner. Samtidigt så är det också ett enormt ekonomiskt risktagande vilket gör att utgivaren vill ju ha ett säkert kort så man nästan är garanterad att gå med vinst.

Medlem

Problemet med många remakes är att de ändrar grund spelet för att integrera nya spel mekaniker eller ändra spelet så det blir lättare. Många av dessa förstör de gamla spelen.

Men ett 100% original med bättre grafik är helt ok, för mig.

Medlem

Jag slipper helst retrografik. då jag tycker det är fullt och sabbar inlevelsen.

Med det sagt så är dock spelmekaniken och storyn för mig långt viktigare, så spelar många "retrospel" som ftl, into the breach nu etc.

Om jag fick välja tycker jag dock alltid att spel med bra spelmekanik inte blir sämre någonsin av bra grafik
Witcher 3 tex.

Sen tror jag inte riktigt på teorin att spel var bättre för, känns som man kommer ihåg det bra och har glömt allt annat, vissa spel minns man också med värme tills man tänker efter noggrant.
Spelade mycket icario warriors, rush attack, track en field när man var barn.
Alla dom spelen är egentligen värdelösa med dagens mått, man trycker framåt och en attack knapp, eller smashar kontrollen så mycket det går

Testpilot

Jag har varit med länge och mja ..

Det är så för dig som gamer , då du börjar spela så är spelen i topp även om det egentligen är ett icke direkt superbra spel du börjar med att spela eftersom det är det första spelet du stöter på. Man vill gärna höja denna första upplevelse till skyarna.

Sen spelar man massor av spel och blir ganska blase' efter ett tag.

Citerar mig själv från ett gammalt inlägg:
"Jag brukar dra parallellen till filmkritiker , där recensenten sett allt och ger de icke nyskapande filmerna medelbetyg medans den obskyra filmen filmad med mobilkamera i avloppsystemet i Gambia och som ingen förstår meningen med får toppbetyg för att den faktiskt är nåt "nytt" för recensenten."

Sen efter ett antal spel så vet du vad du gillar och så dyker de där guldkornen upp, spelen du lägger ner otaliga timmar på som verkligen får dig att komma in i världen , tid och rum försvinner , dom minns man för alltid.

Sen är det så att man ser gärna tillbaka till de bra minnen man har till sina klassiska älskade spel och glömmer de dåliga. Så man tittar tillbaka med rosaskimrande glasögon på sina klassiker. Då de sen dyker upp som re-makes så rycks denna slöja bort och man undrar vafan hände

Det är därför jag ytterst sällan ger mig på och spelar remakes på klassiker. Man pajar sina goa minnen helt enkelt.

En annan sak som också automatiskt följer med detta då man tittar tillbaka är att viss spelmekanik , vissa grundläggande saker som byggs upp med åren som "standard" eller grund till spel lite som att man genetiskt hela tiden förbättrar skapelserna så med åren så höjs ribban till hur ett bra spel skall se ut och UI't skall fungera.

Spel som kanske släpps nu och är "ok" hade kunnat bli toppklassade spel om de släpps för 4 år sen eller liknande , ribban höjs hela tiden.

Ett annat tankesätt som jag starkt reserverar mig mot är att "ja men spelen var bättre förr" och "det var mer diversitet på spelen förr" nej , jag motsätter mig detta .

Det bara öser ut nya , fräsha och nydanande spel på olika kickstarter/early access och annat
som verkligen främjar kreativiteten och skapar nydanande spel.
Varje år ökar listan på spel som jag upptäcker och som verkar intressanta och många spel som utvecklar sin genre hela tiden samt att nya typer av spel dyker upp.

Jag skulle aldrig i livet vilja sätta mig och köra igenom gamla C64 , Amiga eller gamla PC spel för den delen heller , skulle bli ärrad för livet att gå på nån retromässa och se dessa spel igen och inse hur fula och dåliga de skulle vara med min erfarenhet anno år 2018

[EDIT] Stavning, meningsbyggnad.

Avstängd

Vissa grafiska remakes av gamla spel hade varit helt fantastiska om de inte hade förändrat en viktig sak som de gjort i många fall: spelmekaniken.

T.ex. i Sonic Generations Episode 1 gjordes en comeback med 2D Sonic The Hedgehog, men hans fysiska acceleration kändes för långsam och för "smooth" jämfört med den mer ryckande accelerationen i de gamla Sega-spelen som man var van vid. Jag vet inte hur det är i Sonic Mania dock.

Ett bra utförande där den huvudsakliga spelmekaniken behölls medan grafiken förbättrades och nya funktioner tillkom utan att offra den ursprungliga spelmekaniken är Mega Man på NES -> Mega Man X1-3 på SNES. Mega Mans acceleration, toppfart, hopp- och skjutkänsla är i princip samma som på NES som på SNES.

Många indiespel lägger mer krut på unik spelmekanik och därmed en annan möjlig speluppevelse för de har ytterst sällan resurser för über-realistic 4K-grafik, dyra skådespelare, hollywood-screenwriters, osv (vilket ironiskt nog gör spelens story i många fall förutsägbar vilket inskränker på den totala spelkänslan).

Ett AAA-spel som har varit bra i alla sina versioner är Sniper Ghost Warrior: trots att det första var linjär SP och sedan i tredje utförandet blev det Far Cry-aktigt så behölls ändå samma unika spelmekanik: din förmåga att skjuta med snipern och få se kulans rörelsebana. Olika snipers med olika skador, och faktumet att du måste överväga din silencer tyckte jag var ett bra tillägg utan att inskränka på den huvudsakliga spelmekaniken med snipern.

Nu kanske det bara är jag: jag stör mig på moderniserade versioner av gamla spel där de försöker göra spelmekaniken så realistisk som möjlig med animationer som bara tar upp speltid för att du inte kan avbryta dem utan måste titta på dem (t.e.x gamla Battlefield 2 vs nya Battlefield 3-4 och CS 1.6 vs CS:GO).

Det blir bara onödigt ögongodis som var coolt de första timmarna (i bästa fall) tills de började inskränka på din spelupplevelse och du började snarare störas över att du måste vänta 2 sekunder för att hoppa över ett staket eller byta tillbaka från handgranat till AWP och vips så är du död. Du belönades alltså inte för att ha snabba reflexer för animationerna är alltid tillräckligt långa att majoriteten av folk kan hinna reagera och utnyttja faktum.

Ajja, mitt perspektiv i diskussion är just hur remakes av gamla spel förstör de gamla spelens spelkänsla genom att försöka modernisera spelmekanikmen med mer realism, fysisk, styrning, animationer, osv. som ger dig en helt annorlunda känsla av kontroll över din karaktär vilket i sin tur inskränker på din spelupplevelse: den blir långt ifrån hur det ursprungliga spelet kändes.

1
Skriv svar