Final Fantasy XV till pc använder Denuvo – redan hackat

Robot
Final Fantasy XV till pc använder Denuvo – redan hackat

Hackergrupp använde spelets demo för att kringgå skyddet.

#denuvo, #drm, #final-fantasy-xv, #square-enix


Medlem

Jag har en fundering.

Får Square Enix ersättning från dem som skapade Denuvo nu? om man tänker lite alldagligt, du köper en tjänst som inte fungerar, reklamation? skadestånd?

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag har en fundering.

Får Square Enix ersättning från dem som skapade Denuvo nu? om man tänker lite alldagligt, du köper en tjänst som inte fungerar, reklamation? skadestånd?

ja jag hade nog inte blivit så glad om jag var bossen i squre enix nä.....

Medlem

Rätt åt dem.

Medlem

Karma kanske, men samtidigt så kan också sådant här göra att utvecklare drar sig för att använda demos, vilket vore något negativt för oss alla.

phi
Medlem

@Ztreek: Lär finnas undantag i kontrakten som säger att Denuvo aldrig kan garantera att aldrig bli hackade.

Så är det inom infosec i alla fall. Ifall ett företag, landsting etc anlitar ett företag för låt säga en sårbarhetsanalys eller ett penetrationstest av deras IT så finns det aldrig några garantier i kontrakten. De kan lika gärna bli hackade dagen efter testet och aldrig få några pengar tillbaka eller kräva skadestånd.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Jag har en fundering.

Får Square Enix ersättning från dem som skapade Denuvo nu? om man tänker lite alldagligt, du köper en tjänst som inte fungerar, reklamation? skadestånd?

Tveksamt då det verkar vara helt och hållet Square's tabbe som skapat detta problemet. Denuvo kan ju inte vara ansvariga för andra utvecklares brist på kompetens.

Medlem
Skrivet av Ender:

Karma kanske

Har square varit elaka mot valpar eller vad syftar du på?

Medlem

Jag skulle kalla detta för Karma.

Dom har i stort sätt också kastat en stor summa pengar in i elden.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Voorhees:
Är ju deras fel att dom inte hade satt DRM på demot.....
och preload filerna....


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

"Tyvärr verkar det som att Square Enix kastat sina pengar i sjön än en gång, då en kinesisk hackergrupp ska ha använt sig av filer i spelets demo för att relativt enkelt kringgå skyddet."

Tyvärr? Snarare rätt åt dem. Nästa gång kanske de lärt sig av läxan och skippar DRM, vilket vore en vinst för oss alla.

Medlem
Skrivet av Striva:

Har square varit elaka mot valpar eller vad syftar du på?

Dels på vad ovanstående forumanvändare sa och dels på vad som nämndes i artikeln, nämligen att de använder sig av det där värdelösa kopieringsskyddet efter att dem sagt att de inte skulle göra det. Nu var det dock inte min poäng, utan hur piratkopierandet kanske kan få oanade konsekvenser. Många som laddar ned spel illegalt brukar dessutom hävda att dem gör det för att kunna testa spelet först, vilket då är ett skott i foten då just ett demo var vad som användes för att knäcka kopieringsskyddet.

Kunde önska att de som knäcker kopieringsskydden var mer selektiva med vilka spel de piratar...utvecklare som ger oss demos är "the good guys" bara genom den enkla anledningen.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

@Voorhees:
Är ju deras fel att dom inte hade satt DRM på demot.....
och preload filerna....

Jo men lite skum situation ändå, alla gnäller på att det släpps för lite demoversioner. Sen när det väl gör det så utnyttjas det till att slippa betala för hela spelet. Spelet ska ju inte ens behövs crackas om folk nu bara laddar ner för att testa om det funkar osv, demot finns där för det.

Gen
Medlem

Så jävla farligt är det väl inte med Denuvo? Det som däremot inte är okej är att man säger att man inte ska använda Denuvo och sen ändrar sig i sista sekunden.

Skribent
Skrivet av Ztreek:

Jag har en fundering.

Får Square Enix ersättning från dem som skapade Denuvo nu? om man tänker lite alldagligt, du köper en tjänst som inte fungerar, reklamation? skadestånd?

Tjänsten fungerar som den ska. Problemet var att Squenix inte använde den i demot samt att Origin av oklar anledning släppte okrypterade filer som pre-load (istället för krypterade, som på Steam).

Skrivet av Ender:

Dels på vad ovanstående forumanvändare sa och dels på vad som nämndes i artikeln, nämligen att de använder sig av det där värdelösa kopieringsskyddet efter att dem sagt att de inte skulle göra det. Nu var det dock inte min poäng, utan hur piratkopierandet kanske kan få oanade konsekvenser. Många som laddar ned spel illegalt brukar dessutom hävda att dem gör det för att kunna testa spelet först, vilket då är ett skott i foten då just ett demo var vad som användes för att knäcka kopieringsskyddet.

Kunde önska att de som knäcker kopieringsskydden var mer selektiva med vilka spel de piratar...utvecklare som ger oss demos är "the good guys" bara genom den enkla anledningen.

Squenix har aldrig uttryckligen sagt att Denuvo inte skulle användas. Däremot stod det inte listat på Steam förrän fram tills nyligen, vilket jag håller med om kan verka lite ohederligt.

Och om skyddet skulle vara värdelöst skulle utgivare knappast spendera pengar på det. De får uppenbarligen valuta för pengarna, även om spelet bara är skyddat under några dagar efter releasen.

1
Skriv svar