Hemmagjord kebabsås

Medlem
Hemmagjord kebabsås

Jag tycker att den kebabsås man hittar i affären är dyr och rinnig.

Är det någon här på forumet som gjort eller gör egen kebabsås?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Konstiga frågan: Vad är kebabsås för dig? Är det den ursprungliga Vitlök/Tomatsåsen eller den med filmjölk-ish?

Medlem

turkisk yoghurt och majonnäs, blanda med valfria kryddor.

Inaktiv

@DAoG: Valfria kryddor låter ganska ospecificerat. Så du säger att jag kan ta oregano och curry eller cayennepeppar och curry?

OnT: http://lmgtfy.com/?q=hemmagjord+kebabs%C3%A5s

Medlem

Jag gillar Lillesjos "Kebab & Taco" men den är inte ljus med vitlök som skrivet ovan. (Du kan se innehållsförteckningen på bilden om du klickar på bilen på sidan så att en större version kommer upp.) Den är dock starkare och lite smakrikare, inte heller så rinnig. Vet dock inte om den finns i hela landet.

Själv brukar jag ha i curry, cayenne, vitlök, peppar, paprika i yoghurt tillsammans med lite majo lite på känn. Har inte skrivit ned något recept någon gång. Har dock samma problem med att den blir rinnig när den kommer i kontakt med det varma köttet. Samma sak med hamburgardressing/-sås. Den är fast när den är kyld men blir snabbt rinnig när den värms av hamburgaren. Vet inte om det är yoghurten som gör det eller om det är ngt annat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@DAoG: Valfria kryddor låter ganska ospecificerat. Så du säger att jag kan ta oregano och curry eller cayennepeppar och curry?

OnT: http://lmgtfy.com/?q=hemmagjord+kebabs%C3%A5s

Beror ju helt på vad man vill ha i sin sås. Det finns inget riktigt svar på TS fråga.

Gnällkuk

"Kebabsås" är dessutom helt olika beroende på vart i landet man befinner sig. Av någon anledning så finns ingen bra och god kebabsås att få tag på här i Sthlm utan man får bege sig ned till Skåne för att hitta den, obegripligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av tricky:

"Kebabsås" är dessutom helt olika beroende på vart i landet man befinner sig.

Min förra lokala pizzera kallade sina gyros (fläskkött) för kebab och serverade denna med en rosa sås, som i min kompiskrets gick under smeknamnet yoggi smultron. Såsen var god, men det var inte en kebabsås. Det var inte heller vad vissa kallar för gyrossås. För mig är det samma sås som till kebab.

Brukar gå runt problemet och beställa vitlökssås till kebaben


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gnällkuk
Skrivet av Grukk:

Min förra lokala pizzera kallade sina gyros (fläskkött) för kebab och serverade denna med en rosa sås, som i min kompiskrets gick under smeknamnet yoggi smultron. Såsen var god, men det var inte en kebabsås. Det var inte heller vad vissa kallar för gyrossås. För mig är det samma sås som till kebab.

Brukar gå runt problemet och beställa vitlökssås till kebaben

Ja, av någon anledning så är just det är med Kebab något med vitt spridda traditioner och varianter. En djungel! Borde tillsättas en kebabminister och styra upp detta


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Enligt Wiki så innehåller kebabsås gräddfil och (surprise!) kebabkrydda. Och enligt Santa Maria så innehåller kryddan: Svartpeppar, spiskummin, oregano, paprika, cayennepeppar, vitlök, gurkmeja, koriander, chilipeppar. Kockens anser dock att det är rätt med: Chilipeppar, 15% salt, ingefära, paprika, svartpeppar, spiskummin, oregano, kryddor (kryddnejlika, muskotnöt, timjan), kummin, selleri, senapspulver, cayennepeppar.

Så om man inte vill köpa färdig så har man något att gå efter. Tror dock att man måste fråga någon som är från där kebaben kommer ifrån om man vill ha en autentisk.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag gjorde en variant i helgen som jag tycker blev bra.

A-Fil
Majonäs
Paprikapulver
Svartpeppar
Vitlökspulver

Då kebabsås är ett hett ämne i mina trakter så har det ryktats om att vissa kör lite sesampasta och även Fanta (JA! Du läste rätt). Även lite steksky från kebabspettet.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av conthox:

Enligt Wiki så innehåller kebabsås gräddfil och (surprise!) kebabkrydda. Och enligt Santa Maria så innehåller kryddan: Svartpeppar, spiskummin, oregano, paprika, cayennepeppar, vitlök, gurkmeja, koriander, chilipeppar. Kockens anser dock att det är rätt med: Chilipeppar, 15% salt, ingefära, paprika, svartpeppar, spiskummin, oregano, kryddor (kryddnejlika, muskotnöt, timjan), kummin, selleri, senapspulver, cayennepeppar.

Så om man inte vill köpa färdig så har man något att gå efter. Tror dock att man måste fråga någon som är från där kebaben kommer ifrån om man vill ha en autentisk.

Kan det vara så att kebabsås är ett svenskt påhitt?

Jag vet en tjej från Turkiet och hon svär över oss svenskar som förstör "hennes" härliga kebab genom att lägga den på en pizza och ha sås på den. Hon vill visa oss hur riktig kebab är. Detta är dock baserat på twitterkommunikation innan det gick att skriva en roman i ett twitterinlägg.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av billybob:

Då kebabsås är ett hett ämne i mina trakter så har det ryktats om att vissa kör lite sesampasta och även Fanta (JA! Du läste rätt). Även lite steksky från kebabspettet.

Men hur vanligt är det på en skala, alltså att de gör en egen? De jag ser har oftast bara en färdig tub som dom klämmer ut såsen från. (Jag kanske bor på "fel" ställe? )


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Kan det vara så att kebabsås är ett svenskt påhitt?

Jag vet en tjej från Turkiet och hon svär över oss svenskar som förstör "hennes" härliga kebab genom att lägga den på en pizza och ha sås på den. Hon vill visa oss hur riktig kebab är. Detta är dock baserat på twitterkommunikation innan det gick att skriva en roman i ett twitterinlägg.

Det kan mycket väl vara så, precis som vi "såsar ihjäl" pastarätter och dyl. (Italienarna har ju mycket mindre sås, precis så att det smaksätter pastan.) Skulle inte förvåna mig om det är likadant när det kommer till andra rätter.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av conthox:

Det kan mycket väl vara så, precis som vi "såsar ihjäl" pastarätter och dyl. (Italienarna har ju mycket mindre sås, precis så att det smaksätter pastan.) Skulle inte förvåna mig om det är likadant när det kommer till andra rätter.

Jag tog tillfället i akt och frågade henne på Discord.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Ah, där ser man. Men den tomatsåsen skiljer sig mycket från den man får här. Så vet inte var någonstans det har "gått snett".

// edit

Det är heller inte så att dom öser sås över alltihop som vi gör, utan har den vid sidan av. Som det också går att se på Wikisidan ovan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Kan det vara så att kebabsås är ett svenskt påhitt?

Jag vet en tjej från Turkiet och hon svär över oss svenskar som förstör "hennes" härliga kebab genom att lägga den på en pizza och ha sås på den. Hon vill visa oss hur riktig kebab är. Detta är dock baserat på twitterkommunikation innan det gick att skriva en roman i ett twitterinlägg.

Men det som många anser är kebab är ju egentligen Gyros Personligen tycker jag den funkar bra och den jag är van vid.

Medlem

@conthox: Här är det vanligt och tror ingen köper sin sås. Däremot så har man börjat att ha den i flaskor. Gissar att det är hygien eller smidigare att förvara och applicera.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@billybob: Jaa, folk är lite konstiga på så vis.

Gyros är fläsk, och kebab är nöt i mina ögon. Båda är väldigt gott. Å andra sidan så är väl kebab/kebap/kabob bara kött, ofta lamm, inte en viss typ av kött som i Sverige (remsor).

Men för att vara mer inom ämnet. Så skulle jag nog använde yoghurt som en bas för en egengjord kebabsås. Cayennepeppar är ett måste, samt spiskummin. Men det är väl det bästa med att laga mat själv. Ingen annan som bestämmer hur det ska bli än en själv!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Den jag tycker blir bäst är att blanda ca hälften turkisk yoghurt och hälften majonnäs, sedan brukar jag pressa i vitlök, svartpeppar, lite salt samt en skvätt ananasjuice. Sen kan man ju såklart tillsätta cayennepeppar eller annat chilipulver för lite mer hetta, vill man få såsen rödare kan man dessutom tillsätta paprikapulver.

Skägg.
10 Chambers

Dalgrillen i Solna hade en helt fantastisk sås till sin kebab (förutom den obligatoriska röda) som var gul i färgen så gissningsvis currybaserad. Kan fortfarande sakna den sedan vi lämnade Egmont.


signatur
Medlem

Tack för alla tips i tråden.

@DAoG: Jag utgick ifrån ditt recept och lyckades ta fram en väldigt fyllig kebabsås!

Ingredienser
1 dl. Creme Fraiche
0,4 dl Majonäs
0,2 dl Senap
Sedan efter behag vitpeppar, vitlökspulver och lökpulver.

En annan majonäs än den på bilden kan vara att föredra dock. Exempelvis, Eriks äkta majonäs som har betydligt färre E-nummer och en smak av citron.

Medlem

@billybob: Så det är paprikapulver som ger den rosa kebabsåsen?

Skägg.
10 Chambers

@Jokkepalm: gillar Hellmans majo!


signatur
Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

@billybob: Så det är paprikapulver som ger den rosa kebabsåsen?

Paprikapulver ger en rosa färg, men om det är just det som pizzeriorna använder vet jag inte

och som Carl Johansson-Sundelius säger så kan du ju prova Hellmans majo om du inte redan gjort!

Medlem

Kebab betyder väl grillspett, så det är inte en typ av kött eller kryddning.
Som många säger, på flera ställen är det gyros som man kallar kebab.

Men en krydda som är en viktig del av smaken på "vanlig kebab" är spiskummin, så det får man inte missa att ha i såsten.

Men alla vet väl att Eskilstuna Kebab är den bästa?

Medlem

Kebabsås görs inte utav någonting som ni har nämnt ovanför på om :).


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Så här gör jag min kebabsås:
3 dl turkisk yogurt.
1/2 dl Fanta/Zingo.
1 msk Heinz chilisås.
1/2 msk Sambal oelek.
1/2 msk Srirachasås.
1 tsk cayennepeppar.
1/2 tsk paprikapulver.
1 krm vitlökspulver.

Blanda allt, låt stå och dra i kylen någon timme.
Sen får man laborera med chilisås, sambal och sriracha för hur stark man vill ha den.
Detta blir som på västkusten, inget sånt där "röd och vit"-trams som i Stockholmstrakten


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av electric8:

Kebabsås görs inte utav någonting som ni har nämnt ovanför på om :).

Du får gärna upplysa oss om de "riktiga" ingredienserna


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

det går att diskutera länge länge hurvida vilken sås som är godast.
då gör ni såhär, ni åker till kumla. går in på grillcenter, beställer kebabtallrik (gyros) alternativt falafeltallrik.
sen tar man vägen över torget i kumla, hoppar in på svängen och köper deras milda/blandade kebabsås. ica maxi ligger precis mitt emot så där köper man drickan i förbutiken och sen går man till sjöparken två minuter bort och njuter av vackert vårväder och äter den på en bänk med gott sällskap (skriv timme innan så styr jag sällskapet om du kommer själv (köp med så svishar jag)).
Sveriges godaste, synd att ingredienserna inte hittas på samma ställe dock... slut på ord.

1
Skriv svar