Switch fyller 1 år! Dela med er av era erfarenheter!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Switch fyller 1 år! Dela med er av era erfarenheter!

Hej!

I och med att Switchen fyller år idag så tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra erfarenheter från detta första år. 15 miljoner sålda konsoler och flera bra spel släppta både fysiskt och digitalt ger många spel att spela. Det går bra för Switchen!

Jag tänkte även dela med mig av vad jag har spelat mest under året på Switchen då det har varit min huvudsakliga konsol tillsammans med PS4an.

1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild - 200 timmar eller mer
2. Mario Kart 8 Deluxe - 65 timmar eller mer
3. Mario + Rabbids - 60 timmar eller mer
4. Super Mario Odyssey - 25 timmar eller mer
5. Axiom Verge - 10 timmar eller mer
5. Shantae: Half-Genie Hero -10 timmar eller mer
5. Pankapu - 10 timmar eller mer

Utöver detta har jag även spelat spelen jag listat i tipstråden om eShop-spel för Switchen!

Vilka spel har ni spelat mest? Vad tycker ni bäst om med switchen och vilken är dess största brist?

Mvh
Grukk

PS. Vilken tur att jag hann skriva mer mina mest spelade spel innan Nintendo min Zeldaspeltid, som det rapporterades om i dagens artikel.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skägg.
10 Chambers

Bärbarheten! Har ingen stationär dator hemma, och teven är mestadels upptagen. Ligger i soffan och lirar nästan varje kväll. Grabbarna är hos farmor i helgen, och fick ta med sig switchen. Kommer sakna den ikväll.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Är imponerad utav switch som konsol i sig, lätt, smidig och oerhört bra system i överlag både med kontroller och att den är lätt som bärbar. Har dock bara Zelda för tillfället till den, då jag inte hade tålamod att vänta på en prissänkning.
Men framtida spel kommer nog bli Yoshi, Mario Kart, Mario Odyssey, Metroid Prime, Kirby och Donkey kong Tropical freeze. Är oerhört glad att Nintendo har börjat utveckla spel som är lite mer relaterat till sina klassiker, om man bortser från nya Zeldat.

Medlem

Jag förstår verkligen inte hur man kan få ut 200+ timmar av Zelda: BOTW. Jag har 35 timmar enligt min Switch och då var jag rätt less på slutet (och jag köpte den i somras så jag har inte tappat några timmar ännu). Det är ett riktigt bra spel, men det planar fort ut och blir bara att man springer runt och försöker hitta saker att göra.

Som konsoll så är ju Switchen riktigt härlig dock, perfekt att ha med sig när man är i stugan eller reser i jobbet. Däremot så är jag väldigt orolig för hur eShop har artat sig. I början så var det en bunt gamla indiespel men som fortfarande var väldigt bra spel (t.ex. Little Inferno, World of Goo och The Binding of Isaac) men tittar man nu så finns det en uppsjö spel som ser ut att ha tagit en eftermiddag att knåpa ihop.

Ta t.ex. "Air Hockey" för 80:-. Spelmässigt så håller det samma nivå som en Unity-tutorial. https://www.nintendo.com/games/detail/air-hockey-switch.

Eller "Island Flight Simulator" som är en nedbantad version av ett Steam-spel från 2015, som sågades rätt bra då det är så långt infrån en simulator man kan komma. https://www.nintendo.com/games/detail/island-flight-simulator...

Sen har man Hamster Co som portar gamla NeoGeo och arkadspel, dom har hittils tryckt ur sig följande lista (alla enskilda spel i eShop): http://www.hamster.co.jp/american_hamster/arcadearchives/swit...

Satt och scrollade igenom listan på spel under 100kr och jag kände att jag lika gärna kunde ha bläddrat mobilspel i Google Play (för att inte tala om att man ser The Trail som jag först spelade på mobilen för över ett år sen som nu släpps till Switch).

Jag förstår att Nintendo vill få fler att utveckla för konsollen efter hur utbudet var på Wii U, men det känns istället som att de drar till sig lyckosökare som vill casha in lite snabbt och gärna släpper en drös enkla spel för att synas maximalt.

Men som sagt, konsollen i sig är riktigt trevlig och det verkar vara en mängd intressanta spel på ingång (Donkey Kong Country blir nästa för mig) och med lite tur så är inte Virtual Console allt för långt borta heller!

/ LordDaimos

Medlem

Har haft mycket kul med min under det gångna året. Men jag känner en viss skepsis och oro inför framtiden. Svårt att toppa 2017 spelmässigt, men vad har de annonserat i år? Kirby och Yoshi?
Ska också bli intressant att se hur deras onlinetjänst blir.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Kul tråd! Jag har blivit oerhört frälst i Switch, och trots att jag är känd som Nintendo-fanboy på kontoret (trots att mitt PS4-bibliotek är överlägset störst) har jag länge gnällt på och varit missnöjd med Nintendo. Men de var min första spelkärlek och därför är det extra underbart att de faktiskt återvänt till storform.

Många ruggigt bra spel har det hunnit bli. Jag har inte summerat speltiden i mina spel, men jag tror att det ser ut något i stil med detta.

1. Zelda: BotW: 135h+
2. Xenoblade Chronicles 2: 115h+
3. Mario + Rabbids: Kingdom Battle: 45h+
4. Super Mario Odyssey: 26h+
5. I am Setsuna: 20h(isch)

Med tanke på hur kort tid jag ägt konsolen har jag ganska många spel, digitala diton inräknade, och en väldigt stor andel av dessa är suveränt bra spel. Om Nintendo och företagen som publicerar på plattformen lyckas hålla ens i närheten samma lägstanivå kommer Switchen ha ett fantastiskt utbud när den fyller två år.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bärbarheten! Har ingen stationär dator hemma, och teven är mestadels upptagen. Ligger i soffan och lirar nästan varje kväll. Grabbarna är hos farmor i helgen, och fick ta med sig switchen. Kommer sakna den ikväll.

Haha! Snällt att låta grabbarna ta den Använder de den mest bärbart eller på TVn?

Hos oss har vi två Switchar och en TV. Jag får oftast TVn och min flickvän spelar på den bärbart. Det passar oss väldigt bra.

Skrivet av Zimpan:

@Grukk: Är imponerad utav switch som konsol i sig, lätt, smidig och oerhört bra system i överlag både med kontroller och att den är lätt som bärbar. Har dock bara Zelda för tillfället till den, då jag inte hade tålamod att vänta på en prissänkning.
Men framtida spel kommer nog bli Yoshi, Mario Kart, Mario Odyssey, Metroid Prime, Kirby och Donkey kong Tropical freeze. Är oerhört glad att Nintendo har börjat utveckla spel som är lite mer relaterat till sina klassiker, om man bortser från nya Zeldat.

Jag tror 2018 kommer bli ett jätteviktigt år för Nintendo. Det kommer sätta ton för Switchens framtid. Jag välkomnar WiiU-portningarna, men vet att många andra vill att de ska jobba på nya spel. Men som du nämner, Kirby, vilket släpps om mindre än två veckor. Det blir Nintendos första stora nya titiel 2018. Jag gillade verkligen Planet Robobot till 3Ds, så om detta är lite liknande till det så kommer jag älska Kirby: Star Allies!

Även Metroid Prime 4 är så klart spännande. Hoppas nu att Bandai Namco (om ryktena stämmer) förvaltar varumärket med respekt. Metroid har flera installationer på bärbara konsoler så det ska bli kul att få något som både kan njutas i soffan och på bussen. Känns verkligen som rätt spelserie att ge kärlek i och med Switchen!

Skrivet av LordDaimos:

Jag förstår verkligen inte hur man kan få ut 200+ timmar av Zelda: BOTW. Jag har 35 timmar enligt min Switch och då var jag rätt less på slutet (och jag köpte den i somras så jag har inte tappat några timmar ännu). Det är ett riktigt bra spel, men det planar fort ut och blir bara att man springer runt och försöker hitta saker att göra.
[...]
Men som sagt, konsollen i sig är riktigt trevlig och det verkar vara en mängd intressanta spel på ingång (Donkey Kong Country blir nästa för mig) och med lite tur så är inte Virtual Console allt för långt borta heller!

Det som ligger bakom mina 200 timmar är framförallt att det inte fanns så mycket annat att spela på Switchen just då. Jag hade inget annat som drog i mig och jag var helt uppslukad av spelet. Spelade även lite Snipperclips med min flickvän, men båda föredrog Zelda.

Jag köpte DKC: Tropical Freeze på releasen till Wii U och älskade det, men klarade aldrig ut det... Så det blir en födelsedagspresent åt mig själv i maj!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd

Hade min i 8 månader.

Mario var tråkigt, har tappat sin charm helt, framförallt var det rätt tråkiga miljöer tyckte jag.

Zelda var väldigt roligt i runt 20h, sen kändes det bara tomt och trist, med en så stor karta hade man hoppats på mer variation, samma fiender hela tiden (visst, många spel har detta problem).

Mariokart, samma problem som med Mario ungefär, fast här är det nog mestadels mitt fel, jag har toktröttnat på spelidén i sig, ger inget, det var inget fel på te.x banorna i sig.

Det jag spelade mest var nog Steam World Dig 2, som finns på flera andra plattformar.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Harmond:

Hade min i 8 månader.

Mario var tråkigt, har tappat sin charm helt, framförallt var det rätt tråkiga miljöer tyckte jag.

Zelda var väldigt roligt i runt 20h, sen kändes det bara tomt och trist, med en så stor karta hade man hoppats på mer variation, samma fiender hela tiden (visst, många spel har detta problem).

Mariokart, samma problem som med Mario ungefär, fast här är det nog mestadels mitt fel, jag har toktröttnat på spelidén i sig, ger inget, det var inget fel på te.x banorna i sig.

Det jag spelade mest var nog Steam World Dig 2, som finns på flera andra plattformar.

Hoppas du hade glädje av den under tiden du hade den. Den är inte för alla.

Som @Carl Johansson-Sundelius lyfte upp, så tror jag bärbarheten är en stor faktor för många. Det har även blivit en stor faktor även för mig, även om det mer min flickvän som använder den bärbart. Det innebär dock att vi inte bråkar om TVn om båda vill spela. Utöver att inte behöva bråka om TVn är bärbarheten en stor för mig när det kommer till indietitlar.

Switchen är tillräckligt stark att spela dessa som de var tänkta i 720p bärbart. Då finns möjligheten att spela den på TVn samt på resande fot. Därför väljer jag helst att köpa de indiespel jag vill spela just på Switchen. SItter och väntar på Hollow Knight i denna stund och kommer nog köpa Celeste på Switchen också.

Det är också bärbarheten som gör att jag tror den passar i de flesta hem, förutsatt att bärbar spelande är av intresse. Även om den till vardags inte påverkar mitt spelade så mycket.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: Håller helt och fullständigt med dig om Metroid Prime 4 och Donkey Kong: Tropical Freeze. Metroid-serien är en av mina absolut största favoritserier och kulturella verk någonsin, så jag är helt orimligt hypad för det spelet. Tyvärr får det nog därför också svårt att nå upp till mina förväntningar. Prime-serien var, trots en svagare andra del, en så fenomenal tolkning av Metroid till 3D att inget annat än ett mästerverk duger. Other M visade att det går att misslyckas kapitalt, och att Samus Returns visade sig vara bra betyder ju inte att de även kommer lyckas med ett nytt 3D-Metroid. Men hoppet lever!

Spelade också igenom DKC: Tropical Freeze på Wii U och älskade det, men det tar emot att koppla upp Wii U:n för att starta spelen där så jag välkomnar också möjligheten att starta en ny runda på Switchen istället. De behöver inte ens förbättra spelet särskilt mycket rent tekniskt, är det bara samma goa spel väl fungerande på Switch blir jag en lycklig pojke.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Spectral:

Har haft mycket kul med min under det gångna året. Men jag känner en viss skepsis och oro inför framtiden. Svårt att toppa 2017 spelmässigt, men vad har de annonserat i år? Kirby och Yoshi?
Ska också bli intressant att se hur deras onlinetjänst blir.

Kirby släpps den 16e mars! Yoshi har inget datum så vitt jag vet. Det har inte ens ett fastställt namn.

Nintendo hoppas väl på att det blir tredjeparttillverkarnas år. Så att de själv kan jobba på titlar för 2019 och framåt.

Jag hade nästan glömt bort onlinetjänsten. Spelar inte lika mycket Mario Kart 8 Deluxe nu. Hoppas verkligen de kommer på något bra där. De sköt ju upp betaltjänsten ett år och jag hoppas nu de tar vara på den tiden.

@loevet: Skulle gärna se DKC: Returns till Switchen också. Helst med lite tillägg och uppfräschning, men även som virtual console. Tänker framförallt på att jag vill kunna välja om jag vill ha waggle-controls eller inte. Jag väljer inte.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gen
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Bärbarheten! Har ingen stationär dator hemma, och teven är mestadels upptagen. Ligger i soffan och lirar nästan varje kväll. Grabbarna är hos farmor i helgen, och fick ta med sig switchen. Kommer sakna den ikväll.

Det är väl bara att ta hem Heart of Darkness Den gör väl ingen nytta på kontoret ändå...blir bara dammig osv.

Skrivet av Loevet:

@Grukk: Håller helt och fullständigt med dig om Metroid Prime 4 och Donkey Kong: Tropical Freeze. Metroid-serien är en av mina absolut största favoritserier och kulturella verk någonsin, så jag är helt orimligt hypad för det spelet. Tyvärr får det nog därför också svårt att nå upp till mina förväntningar. Prime-serien var, trots en svagare andra del, en så fenomenal tolkning av Metroid till 3D att inget annat än ett mästerverk duger. Other M visade att det går att misslyckas kapitalt, och att Samus Returns visade sig vara bra betyder ju inte att de även kommer lyckas med ett nytt 3D-Metroid. Men hoppet lever!

Spelade också igenom DKC: Tropical Freeze på Wii U och älskade det, men det tar emot att koppla upp Wii U:n för att starta spelen där så jag välkomnar också möjligheten att starta en ny runda på Switchen istället. De behöver inte ens förbättra spelet särskilt mycket rent tekniskt, är det bara samma goa spel väl fungerande på Switch blir jag en lycklig pojke.

Nu äger jag ingen Switch och skulle aldrig köpa en men ägde dock en WiiU. DKC:TF är ett sjukt underskattat spel och jag hoppas verkligen att det säljer bra när det kommer till Switchen. Det är riktigt svårt också vilket kan vara frustrerande för vissa men bandesignen är mästerlig, musik/sfk håller hög klass och alla animationer är perfekta. Sen är det stor variation på banor och spelmoment. Rekommenderar det å det varmaste även om man som sagt var blir förbannad över hur jävla svårt det är ibland. Och lycka till att hitta alla hemlisar

Tråddemonen
Testpilot

@Grukk: Finns en hel del de kan göra med nintendos spelserier, speciellt från 64an där mario party, super smash bros osv vart riktigt populära. Skulle vilja se Diddy Kong racing göra en come back också

Skägg.
10 Chambers

@Gen: haha, den tar ju ännu mer plats än en stationär. Har en bärbar gaminglaptop när det tryter.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Grukk:

Haha! Snällt att låta grabbarna ta den Använder de den mest bärbart eller på TVn?

Hos oss har vi två Switchar och en TV. Jag får oftast TVn och min flickvän spelar på den bärbart. Det passar oss väldigt bra.

Väldigt olika, skulle nog säga 50/50 mellan tv och bärbart. Det är ju rent tekniskt deras julklapp, som jag råkar använda när de somnat eller när de vill att jag spelar Zelda.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Zimpan: Ja, jag tror genom att släppa sina populära titlar från framförallt Gamecube, för att det inte funnits förut, på Switch VC så kommer NIntendo få ett uppsving! Om de nu låter oss användare föra över våra VC-titlar från WiiU och 3DS för att kunna spela på Switchen skulle de få ännu mer positiv feedback. Såklart måste de ju släppa NES, SNES och N64 också, men det har de gjort så många gånger.

De har ju så många bra titlar som folk börjar bli nostalgiska för nu, utöver de titlar som det redan dryper om nostalgi om.

Personligen hoppas jag främst på Gamecube och GBA VC till Switchen

@Carl Johansson-Sundelius: Låter som att hushållet behöver en till TV och en vardagsrumsdator


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar