3D Realms vill släppa 2001 års Duke Nukem Forever

Robot
3D Realms vill släppa 2001 års Duke Nukem Forever

Sägs vara 90 % komplett men licensbråk ställer till det.

#3d-realms, #bombshell, #duke-nukem-forever, #gearbox-software


Medlem

snälla låt detta gå igenom!!!!! <3

Medlem

Nice! Hoppas på det bästa men också att de gör klart de sista 10%


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Fett taggad 😍 följde spelets utveckling i PCG blaskorna när det begav sig 💪🏻

Medlem

Den där trailern har jag sett många gånger och jag anser att den är bland det bästa som gjorts.

Tillsammans med 2003-2004 års S.T.A.L.K.E.R. är den här versionen av Duke Nukem Forever det spel jag drömt mest om att få spela.

Medlem

Sluta bråka, börja trolla. <3


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Kommer inte hända. Det ligger för långt upp på för bra för att vara sant skalan.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Kommer inte hända. Det ligger för långt upp på för bra för att vara sant skalan.

nu ska vi inte va såna..

Medlem

Fjortonåriga jag skulle bajsa på sig av lycka om det till slut kom. Satan vad man dreglade över den där videon.

eld
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nya uppgifter tyder att spelet var 90 % klart 2001 och 3D Realms, som numera är i dansk regi, är sugna att släppa filerna. Detta rapporterar sajten DSO Gaming. Problemet är bara att Gearbox Software, som slutligen färdigställde Duke Nukem Forever, äger rättigheterna till varumärket.

Största problemet är väl att 3d realms behöver pengar för att färdigställa det.

Gearbox verkar villiga att ge dem ett bra deal på en licens, men det är ju för ett spel som fungerar och är någorlunda färdigt.

Medlem

Ign unfiltered podcasten har en rätt intressant intervju med Randy Pitchford där de bl.a. berör Duke licensen.

Medlem

Vi fick ju i alla fall ion maiden. Får suga på den karamellen ett bra tag känns det som.
90% känns ju inte fall inte hopplöst men det här med licenser kan verkligen ställa till det.

Skulle detta spel släppas så kommer helvetet frysa till is på riktigt...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@eld: Jag hade varit villig att crowdfunda detta, om det är pengar som dansken behöver.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Minns när jag såg denna trailern hos en kompis runt 2001, då tänkte jag att det kommer aldrig kunna bli bättre än såhär, vill ha detta så sjukt mycket!

Inaktiv

Skulle kunna bli riktigt bra. Tänk vad mycket resurser och tid man kan spara på att använda en 20 år gammal spelmotor och istället bara göra sjukt häftigt gameplay och mängder av assets och spelfunktioner.
Det har ju varit inne med 8-bit/16-bit-retro. Kanske nästa retroera kan vara PC-spel från millenieskiftet(när de var som bäst).

Medlem

För ett par år sen hade jag älskat att få tag i det här.
Men nu känns det verkligen bara som att de borde låta Duke Nukem somna in.

Jag är väldigt skeptisk till att detta kan bli bra, det känns mera som en snabb cash grab än viljan att ge "Duke en hit". Om det vore så viktigt kan de ju lika gärna läcka filerna till någon grupp.


signatur

Nämen!

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Skulle kunna bli riktigt bra. Tänk vad mycket resurser och tid man kan spara på att använda en 20 år gammal spelmotor och istället bara göra sjukt häftigt gameplay och mängder av assets och spelfunktioner.
Det har ju varit inne med 8-bit/16-bit-retro. Kanske nästa retroera kan vara PC-spel från millenieskiftet(när de var som bäst).

Man sparar mycket mer pengar på att använda en spelmotor från idag än en från 20 år sen!

Fast ja du har helt klart rätt, man kan göra fantastiska spel för mycket mindre pengar.

KoP
Medlem

Låt Duke Nukem vila i frid nångång. Det slutar bara med besvikelse om dom ska prångla ur sig detta gamla vrak.

Inaktiv

@eld: Varför skulle man spara mer på det?
För att alla moderna grafik-APIn redan är supportade i nyare spelmotorer och de har multithreading och sånt?

Oavsett så är poängen att man kan göra mycket mer avancerade och innehållsrika spel än som görs idag om inte lika mycket utvecklingstid går åt till att göra avancerade 3d modeller, texturer, animationer osv.
Samt kan man ha mer avancerad fysik och innehåll i spelet om det inte är lika grafiskt prestandakrävande, t.ex. ha 500 fiender på skärmen samtidigt.

Grafiken i denna trailer är ju fullt tillräcklig för att göra en ösig shooter.

Medlem

Kan i alla fall inte bli sämre än Duke Nukem Frorever som kom ut 2011..

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

@eld: Varför skulle man spara mer på det?
För att alla moderna grafik-APIn redan är supportade i nyare spelmotorer och de har multithreading och sånt?

Flexibla verktyg, mindre dötid, möjlighet att se resultat direkt.

Men du är inne på helt rätt spår annars, spel kan göras så mycket billigare om man skalar ner den tekniska nivån på grafik och sånt.

Det mest advancerade spelet idag kan ju sägas vara dwarf fortress, och det är ju gjort av knappt två personer!

Medlem

Är nog flera år sen jag var inloggad här sist, men den här fick mig att logga in!
Brukar kolla på den här trailern när jag vill ha lite nostalgi och jag får fortfarande gåshud!
Herrejävlar vilket spel detta kunde blivit!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Tjena vad trevligt detta vore.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@eld: Tror mer på att det är licensbråk som står i vägen än pengar faktiskt. Jag hoppas iaf på att det här blir av eftersom gearbox knappt har gjort ett skit med licensen sen DNF släpptes.

Medlem

Legendariskt!

Spelet som byte motor n antal gånger och gjordes om från skratch.

Finns lite roliga uttalanden också:
”The 2001 trailer was 100% scripted cinematic, and not actual gameplay. They built specific demo maps just to record video from to make a trailer. Everything you see in that trailer was phony.” - ex employee

Tyckte själv trailern var grym och skulle köpa spelet om det släpptes nu.

Medlem

När jag såg den där traliern för typ 17år sedan så kan jag svära på att allt såg mkt snyggare ut än "nu"


signatur

R.I.P The_maxx

oan
Medlem

Jag skulle bli så sjukt glad om de lyckas släppa 2001-versionen av spelet. Jag har fortfarande inte tröttnat på trailern

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dotque:

Är nog flera år sen jag var inloggad här sist, men den här fick mig att logga in!
Brukar kolla på den här trailern när jag vill ha lite nostalgi och jag får fortfarande gåshud!
Herrejävlar vilket spel detta kunde blivit!

Ja, blir fortfarande peppad av den. Och den från 1998 som använde Quake 2-motorn.

Skrivet av IceMan:

När jag såg den där traliern för typ 17år sedan så kan jag svära på att allt såg mkt snyggare ut än "nu"

Väldigt grynigt, får rota i det gamla filarkivet om vi har kvar originaltrailern.


signatur
Medlem

Det enda jag skulle önska i detta skulle vara att man slapp "w8 4sync" som man fick göra i Duke3d när man körde multiplayer via Kali

Medlem

3D Realms borde vi väl lyssnat på för sista gången för länge sen nu


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar