Mest prenumererade streamern på Twitch tjänar minst 2,5 miljoner kronor i månaden

Medlem

Underhållning som direkt kan nå nästan hela världen, klart det växer. Sen är det lite konstigt att folk ser ner på detta jämfört med fotbollsspelare etc. För den generella uppfattning där är väl densamma?

Sen är det inget som stoppar en spelutvecklare från att streama spelet som de varit med och skapat efter lansering heller. Det kan väl hjälpa till att bygga sin viewerbase om något.

Medlem

Min son brukar titta på streamers som spelar men jag tycker de mest skriker saker som "oh my god" och "shit dude". Tror inte de skulle sitta så om de satt ensamma och spelade om ingen såg eller hörde dom. Hela meningen är ju att spela spelet själv.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Riktigt så är det inte. En spelutvecklare tvivlar jag på har i tanken att "jag ska göra spel som andra kan försörja sig på". Många paraleller dras ju mellan film, spel och musik. Enda spel inte har gemensamt för det mesta är att du får visa upp materialet utan upphovsrätts påföljder. Lite som att spela upp en artists musik på en internetradio för alla att lyssna på. Men vilka artister eller skivbolag går med på det? Eller streama en film på diverse "betalfria" sidor. Inte en enda. Spel är en gråzon som utvecklare kan till viss del skylla sig själva för. Men tror knappast att Johan 35 med 6års spelutvecklingsutbildning och 10års erfarenhet skulle vara nöjd att någon som inte bidragit till kreationen tjänar upp till 10gånger mer och inte gått ut gymnasiet/högskolan.

Folk donerar och betalar för prenumerationer för att stödja specifika streamers, personligheterna snarare än spelen de spelar. Ingen har "rätt" till dessa pengar utöver personen som streamar samt företaget som äger plattformen, allra minst de som gör spelen. Du borde själv kunna se skillnaden mot att rakt upp och ned streama film eller musik, det handlar inte om någon gråzon någonstans.

NuZ
Testpilot

Men herregud vad folk reagerar på denna nyhet! Låter som avundsjuka på en del. Jag är iaf glad för honom. Följt honom i ett par år och sett han växa. Sjukt kul. 7års slit har belönat honom bra!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Pada:

Underhållning som direkt kan nå nästan hela världen, klart det växer. Sen är det lite konstigt att folk ser ner på detta jämfört med fotbollsspelare etc. För den generella uppfattning där är väl densamma?

Det är väl inget konstigt med det? Man behöver självklart inte hålla med, men konstigt är det ju inte. Att vara streamer och att vara fotbollsspelare är två vitt skilda saker. Vill du jämföra fotbollsspelare med någon i spelvärlden så är det e-sportare, inte streamers.

Medlem

Jag ser inga kommentarer på hur mycket gratisreklam streamers gör för utvecklarna/utgivarna många gånger helt utan att ha bett om det. Dom hjälper till att sälja spelen om det är ett bra spel.

Sett många gånger och gjort det själv. Köpt en hel del spel för att streamers har "sålt" in det till mig bara genom att göra en underhållande stream.

Inaktiv

Att betala någon för att de ska spela spelen åt en är något jag aldrig kommer förstå. Samtidigt så avskyr jag Twitch som plattform inklusive användarbasen som ibland får en att undra över mänsklighetens framtid.

Däremot att dra in såpass mycket pengar på det är jag imponerad över. Hade absolut gjort detsamma om jag hade det som krävdes.

Man undrar om denna våg av streaming i framtiden kommer leda till att spel utvecklas exklusivt för streaming och ingen "vanlig" person kommer kunna spela dem.
Tänker mig ett tätt samarbete mellan streamers och utvecklare som skapar unikt content för att sändas på streams och därigenom behålla exklusiviteten.

Medlem

Kul för honom! Han är sanslöst duktig på vad han gör (både på att spela och att snacka skit), så jag förstår att tittarna strömmar till.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Gen
Medlem

Konkurrensen är ju stor inom det området så kudos till honom att han lyckats. Då och då brukar jag själv kolla och det är alltid 60-70k som kikar när han äger folk i Fortnite. Sjukt kul att titta på.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Folk donerar och betalar för prenumerationer för att stödja specifika streamers, personligheterna snarare än spelen de spelar. Ingen har "rätt" till dessa pengar utöver personen som streamar samt företaget som äger plattformen, allra minst de som gör spelen. Du borde själv kunna se skillnaden mot att rakt upp och ned streama film eller musik, det handlar inte om någon gråzon någonstans.

Hur tänker du nu? Utan spelutvecklare, inga spel. Så personen som streamar får inga donationer eller reklampengar. Ett spelföretag investerar miljoner på ett spel. En spelare investerar 500, tjänar miljoner. Att säga att de som gör spelen inte skulle ha rätt till pengarna är trams. Kolla bara på Nintendo som svingar sin stämmarklubba. För de har rätt till att skydda sitt material.

"6. Limitations on Your Use of Software

6.1. Your licence to use Software is a non-exclusive, non-transferrable, personal licence to use the Software for private use only on the applicable Authorised Systems (as indicated on the box for Disc-Based Software, in the product description for Digital Software or otherwise notified by us to you from time to time) and only in Europe, the Middle East, Africa, India, Russia and Oceania.

6.2. You must not use Software commercially, broadcast it, charge for its use or make other public performance of it without express permission from us and, if the publisher is another company, additionally from the publisher."

Taget från eu.playstation/legal. Läs det ett par gånger så förstår du. Det fet stilta

Medlem

Helllivette vad avundsjuk jag blir aaargh!

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Hur tänker du nu? Utan spelutvecklare, inga spel. Så personen som streamar får inga donationer eller reklampengar. Ett spelföretag investerar miljoner på ett spel. En spelare investerar 500, tjänar miljoner. Att säga att de som gör spelen inte skulle ha rätt till pengarna är trams. Kolla bara på Nintendo som svingar sin stämmarklubba. För de har rätt till att skydda sitt material.

"6. Limitations on Your Use of Software

6.1. Your licence to use Software is a non-exclusive, non-transferrable, personal licence to use the Software for private use only on the applicable Authorised Systems (as indicated on the box for Disc-Based Software, in the product description for Digital Software or otherwise notified by us to you from time to time) and only in Europe, the Middle East, Africa, India, Russia and Oceania.

6.2. You must not use Software commercially, broadcast it, charge for its use or make other public performance of it without express permission from us and, if the publisher is another company, additionally from the publisher."

Taget från eu.playstation/legal. Läs det ett par gånger så förstår du. Det fet stilta

Inga spel = IRL-streamers. Finns mängder av streamers som delar upp sina sändningar 50/50 mellan spel och IRL. Vet inte vad du har svårt att förstå i situationen; Pengarna är ingen förlorad inkomst för företagen.

Det fetstilta avser kommersiell användning och gäller således inte på exempelvis Twitch där sändningen är gratis att ta del av. Prenumerationer och donationer är alla frivilliga och görs för att stödja kanalen, "Directly support the broadcaster" som Twitch uttrycker det.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inga spel = IRL-streamers. Finns mängder av streamers som delar upp sina sändningar 50/50 mellan spel och IRL. Vet inte vad du har svårt att förstå i situationen; Pengarna är ingen förlorad inkomst för företagen.

Det fetstilta avser kommersiell användning och gäller således inte på exempelvis Twitch där sändningen är gratis att ta del av. Prenumerationer och donationer är alla frivilliga och görs för att stödja kanalen, "Directly support the broadcaster" som Twitch uttrycker det.

Nu får du ge dig. "Ninja" tror jag knappast fick majoriteten av sina tittare för IRL. Eller Felix eller nån annan massiv streamer. Förstå bara att om utvecklare helt plötsligt skulle säga nej till streaming, alltså alla. Så e det slut på en gång. Kudos till dom som tjänar sina pengar så. Har inget emot det. Jag jobbar med det jag tycker är roligt och har det jag vill ha så varför bli anklagad för avundsjuka?

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Nu får du ge dig. "Ninja" tror jag knappast fick majoriteten av sina tittare för IRL. Eller Felix eller nån annan massiv streamer. Förstå bara att om utvecklare helt plötsligt skulle säga nej till streaming, alltså alla. Så e det slut på en gång. Kudos till dom som tjänar sina pengar så. Har inget emot det. Jag jobbar med det jag tycker är roligt och har det jag vill ha så varför bli anklagad för avundsjuka?

"Nu får du ge dig" - Brukar låta så när man har slut på argument. Men sitt du och vänta på att utvecklare börjar "säga nej till streaming", får se hur länge det varar samt hur konsumenterna reagerar på det. Ett steg i den processen vore kanske att sluta skicka ut gratiskoder i förväg till dessa hemska människor? Eller undvika att köpa halva Twitch för att fylla förstasidan med sin nya release (á la Ubisoft). För inte är väl utvecklare intresserade av marknadsföringsaspekten av dessa hemskheter..

eld
Medlem
Skrivet av Pholiage:

Hur tänker du nu? Utan spelutvecklare, inga spel. Så personen som streamar får inga donationer eller reklampengar. Ett spelföretag investerar miljoner på ett spel. En spelare investerar 500, tjänar miljoner. Att säga att de som gör spelen inte skulle ha rätt till pengarna är trams. Kolla bara på Nintendo som svingar sin stämmarklubba. För de har rätt till att skydda sitt material.

"6. Limitations on Your Use of Software

6.1. Your licence to use Software is a non-exclusive, non-transferrable, personal licence to use the Software for private use only on the applicable Authorised Systems (as indicated on the box for Disc-Based Software, in the product description for Digital Software or otherwise notified by us to you from time to time) and only in Europe, the Middle East, Africa, India, Russia and Oceania.

6.2. You must not use Software commercially, broadcast it, charge for its use or make other public performance of it without express permission from us and, if the publisher is another company, additionally from the publisher."

Taget från eu.playstation/legal. Läs det ett par gånger så förstår du. Det fet stilta

Spelföretagen tjänar otroligt mycket på streaming, har du inte märkt hur mycket företag letar upp streamers för att spela deras spel nära lansering?

Medlem

Är tydligen massa bots som re-subbat med twitch prime han ligger vanligtvis på ca 6k subs i månaden

Medlem
Skrivet av own2k:

Är tydligen massa bots som re-subbat med twitch prime han ligger vanligtvis på ca 6k subs i månaden

Nej, vad snackar du om. Bottarna har bara varit ett problem senaste veckorna. Han hade minst 50k subs innan dess.

Tror du seriöst en streamer med 80-100k concurrent viewers "bara" har 6k subs?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Nej nej nej, läs om, skrev "drömjobbet att inte ha gjort ett skit i spelet" med syfte på artikeln där man alltså inte spenderat en timme på att bygga upp själva spelet men kan tjäna storkovan på spelet ändå, genom att spela det = drömjobb.

Sen visst, det krävs ju sin del "talang" att kunna kommentera på ett fyndigt sätt medan man spelar...

Ja, och det var det jag skrev inte var drömjobbet för alla, som du sen tyckte var babbel. Nu är det alltså jag som får skriva "vad babblar du om?".

Skrivet av B-itta:

Och man behöver självklart ha specifika kunskaper/talang inom spelbranschen, kunskaper som inte direkt tar en vecka att lära sig...

Vad är det för specifika kunskaper/talanger en utvecklare behöver ha som inte går att applicera i andra branscher?
Visst, spelmotorkunskap kanske inte är så användbart om man blir utvecklare i en helt annan bransch, men generellt går det mesta att föra över.

Så jag står fast vid att det inte är särskilt synd om de som faktiskt får jobba med sina drömjobb.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nu är det ju som så att det är något fuffens på gång med just denna streamer.

Twitch köptes upp av Amazon och amazon har ett erbjudande där man kan ta en gratis trial (Där man ska uppge kreditkort för att sedan cancel subscription, men folk har hittat vägar att undgå detta) och då få tillgång till att "subscriba" till 1 streamer med såkallad "Twitch Prime".

Och detta är då vad som öser in till hans kanal även när han är offline och om man tittar närmare på vem det är som subscribar så är det alltid ett tomt konto som inte följer någon, vilket tyder på att det handlar om Bottar.

Även på hans youtube kanal kan man se att han från ingenstans fick en massa följare och views om man scrollar ner på denna sida:
https://socialblade.com/youtube/user/ninjashyper

Känns som ett stort bedrägeri att han har bottar som utnyttjar en Trial och jag skulle inte vara förvånad om han delar vinsten med de som styr ett stort bot-nätverk för att subscriba till honom.

Medlem

Vad är det som är så intressant med en pajas som han? Att man betalar för att se nån sitta och skrika och spela spel?

eld
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, och det var det jag skrev inte var drömjobbet för alla, som du sen tyckte var babbel. Nu är det alltså jag som får skriva "vad babblar du om?".

Vad är det för specifika kunskaper/talanger en utvecklare behöver ha som inte går att applicera i andra branscher?
Visst, spelmotorkunskap kanske inte är så användbart om man blir utvecklare i en helt annan bransch, men generellt går det mesta att föra över.

Så jag står fast vid att det inte är särskilt synd om de som faktiskt får jobba med sina drömjobb.

Det är inte det lättaste att hoppa mellan spelutveckling och andra it-jobb eller vice versa, många år för att bli insatt i det.

Sen är spelutveckling ett POTENTIELLT drömjobb, men inte nödvändigtvist ett drömjobb för de flesta. Det är mycket slitgöra för att faktiskt få göra det man vill göra.

Medlem

Kul för dom! Tyvärr verkar de största streamers inte gör något annat än att just streama dock tyvärr. Men de är stora utav en anledning.

Medlem

Vet ni inget om Ninja sedan tidigare tycker jag ni ska hålla kakburken stängd Han är EX Pro spelare i en rad spel å fan värd det han gör imo! Riktig grinder

Medlem

Man kanske borde prova på det här med streaming ändå? Då kanske det skulle kunna leda till ytterligare en inkomstkälla så att det blir till några fler kulor som sedan kan spenderas på diverse investeringar Hmm..


signatur
Medlem

Ser ju onekligen suspekt ut på social blade att t.ex hans youtube subs har gått från ~500 subs per month till 700,000-1,900,000 subs per month. Bara lite. Så det är ju inte otroligt att nåt liknande pågår på hans twitch streams.

NuZ
Testpilot
Skrivet av raxogox:

Nu är det ju som så att det är något fuffens på gång med just denna streamer.

Twitch köptes upp av Amazon och amazon har ett erbjudande där man kan ta en gratis trial (Där man ska uppge kreditkort för att sedan cancel subscription, men folk har hittat vägar att undgå detta) och då få tillgång till att "subscriba" till 1 streamer med såkallad "Twitch Prime".

Och detta är då vad som öser in till hans kanal även när han är offline och om man tittar närmare på vem det är som subscribar så är det alltid ett tomt konto som inte följer någon, vilket tyder på att det handlar om Bottar.

Även på hans youtube kanal kan man se att han från ingenstans fick en massa följare och views om man scrollar ner på denna sida:
https://socialblade.com/youtube/user/ninjashyper

Känns som ett stort bedrägeri att han har bottar som utnyttjar en Trial och jag skulle inte vara förvånad om han delar vinsten med de som styr ett stort bot-nätverk för att subscriba till honom.

Skrivet av Talie:

Ser ju onekligen suspekt ut på social blade att t.ex hans youtube subs har gått från ~500 subs per month till 700,000-1,900,000 subs per month. Bara lite. Så det är ju inte otroligt att nåt liknande pågår på hans twitch streams.

Det är gratis loot till spelet Fortnite som är väldigt populärt med Prime. Så många tittare skaffar prime nu just för det speciella skinet de får så därför öka det massivt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Varför är det värre? En streamer på twitch är underhållning för de som väljer att titta. Precis som att en filmstjärna är med i filmer som är skapade för att underhålla. Du pratar som att sport/filmstjärnor gjorde något oerhört viktigt för mänskligheten jämfört med streamers när de sysslar med samma sak. Underhållning.

Vet i tusan om jag skulle vilja byta med en film/tvserie-skådis som kan ha 16-timmarsarbetsdagar varje dag under större delen utav året. Folk verkar tro att skådisar bara glider runt, det är förbannat mkt jobb bakom det hela.
Streamers form utav underhållning är något enklare, speciellt om man bara sysslar med streaming och inte sysslar med att skapa annat content via youtube vid sidan av, att sitta och spela sina favoritspel framför en publik är inte riktigt samma sak som att tagning efter tagning dag efter dag försöka spela en annan person tills man får till det perfekt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Man kanske borde prova på det här med streaming ändå? Då kanske det skulle kunna leda till ytterligare en inkomstkälla så att det blir till några fler kulor som sedan kan spenderas på diverse investeringar Hmm..

Det är kanske roligt i början men som alltid när något blir "tvång" kan man börja må dåligt av det.
Man kanske känner sig tvingad att spela för att inte tappa prenumeranter t.ex.
En del streamers är sjukt trötta på att lira ett visst spel varje dag 8tim men dom kan inte byta för att det är spelet som publiken vill kolla på. Man tvingas vara underhållande fast man egentligen vill kasta datorn ut genom fönstret typ.

Allt är inte guld och gröna skogar så att säga

Medlem

Efter att ha läst lite bland kommentarerna har jag insett följande:
Åsikter är olika. Folk gillar olika. Att argumentera för att folk tycker olika och påstå att en åsikt är fel är ganska korkat.

Att sedan bli arg för att någon tjänar pengar på trams är ganska meningslöst. Efterfrågan har ingen regelbok.

Medlem
Skrivet av eld:

Spelföretagen tjänar otroligt mycket på streaming, har du inte märkt hur mycket företag letar upp streamers för att spela deras spel nära lansering?

Jag tror man får skilja på "företag" och spelutvecklare dessvärre. Det är nog ytterst ovanligt att personer som jobbar med att utveckla spel faktiskt får ta del av de vinster som företaget de jobbar för gör. De jobbar för en fast lön precis som folk i filmbranchen.

123
Skriv svar