Heart of Darkness-benchmark – Så presterar FZ:s 75 000-kronorsdator!

Medlem
Skrivet av Struggle:

@Metroid: Att den är meningslös är ju typ halva grejen varför den byggdes så om jag inte missuppfattat?

Om man bygger en speldator och sätter i en processor som kostar ca 9500 kr, som får stryk av budgetprocessorer i en hel del spel, det är ganska dumt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag vill se en test på Supreme Commander.

Benchmark of the singularity!

Testpilot

Inte ute ännu men Metro Exodus bör bli intressant att testa.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Fantastiskt, starta WoW på 2 sekunder istället för 3! Klar förbättring. Att jag inte tänkte på det.

/s

50% snabbare. Det finns säkert spel som tar längre tid att starta än 2 sekunder.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

50% snabbare. Det finns säkert spel som tar längre tid att starta än 2 sekunder.

En skillnad som en överväldigande majoritet öht inte skulle märka. Det gör det absolut, men skillnaden mellan en RAMdisk och en PCI-E-baserad SSD är...inte stor...när man mäter laddningstider. Det blir däremot en enorm skillnad i storlek och pris på lagringen.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Om man bygger en speldator och sätter i en processor som kostar ca 9500 kr, som får stryk av budgetprocessorer i en hel del spel, det är ganska dumt.

Bevisar bara att dom som valde ut delarna inte är ett dugg prismedvetna, vilket iallafall jag tycker är den största och viktigaste delen när man bygger ihop ett nytt system, mest bang for the buck..
Därför jag inte är speciellt imponerad av det här bygget, tycker mest dom bara slösat pengar/köpt onödiga delar, som inte nödvändigtvis ger bäst prestanda.

Och den viktigaste delen nämner dom inte ens när man bygger ihop en ny dator, och det är självklart bildskärmen, det är där dom borde spenderat den största delen av sin budget.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Helt galet att Project Cars 2 inte går att driva i 4K och 60fps på en burk som kostar 75000!
(Inte burkens fel iof, men ändå), det visar att 4K inte är här ännu i alla spel och till humana priser under 15.000 kr

Jag kör fortfarande allt i 1080p och kan nästan köra alla spel på Ultra i 60 fps på ett GTX 1060 med en i7:a i botten! Det är bara GTA V som inte går att köra på Ultra men nästan om man customizar/optimerar ordentligt i grafikinställningarna.

Det vore intressant att se hur Project Cars 2 ser ut på en Xbox One X i 4K som kostar 5000kr vs Heart of Darkness för 75.000
https://www.youtube.com/watch?v=kjXxgKSHc94

Tycker man får mycke prestanda för pengarna med en Xbox One X som förmodligen klarar Projekt Cars 2 i 4K och 30 fps, har inte kollat men gissar det ligger där någonstans samt att texturerna inte är lika bra på Xbox One X som på PC.

Kikade snabbt på detta test mellan Xbox One X och PS4 Pro (där Project Cars 2 tydligen flyter bättre på PS4 Pro i 4K och båda konsolerna ligger nära 60fps)
https://www.youtube.com/watch?v=r81jUOvULQY

I detta klipp flyter Project Cars 2 i 60fps och 4K på Xbox One X.
https://www.youtube.com/watch?v=_YCVse3ISrM

Den här riggen var inte byggd för att få optimal pris/prestanda. I så höga upplösningar och inställiningar presterar sällan CPU:n de valde mycket bättre än många äldre i7:or och även i5:or. Kan tom i vissa fall prestera sämre bereonde på om klockfrekvensen är lägre i i9:an. SLI är inte heller speciellt prisvärt och mycket utav resterande kostnaden såsom 128gb är idag inte nödvändigt för att få märkbar bättre spelprestanda. Ett extremt fall av law of diminishing returns. Sen testade de dessutom allt på max inställningar, vilket kan innebära flerfaldigt mer krävande inställningar än det som körs på konsol.

Vill du ha något mer konsolprisnivå med liknande inställningar finns det redan andra jämnförelser.
https://www.youtube.com/watch?v=dGa_7Ds13Ls

Sen vill man lira 4K i högre inställiningar kan det vara okej att nöja sig med att uppgradera grafikkortet, beroende på vilken nuvarande cpu man har och hur cpu-krävande spelen är man kör.
https://www.youtube.com/watch?v=daiF6lYguN4

Dock skulle jag nog vänta på nästa generation Nvidia kort som rycktas komma nu i slutet på våren.

Medlem

Meh! Inte imponerad. Feta komponenter ja men mediokert bygge

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Dock skulle jag nog vänta på nästa generation Nvidia kort som rycktas komma nu i slutet på våren.

Har läst rykten om att dom kommer kosta runt 1500$ pga av brist på komponenter

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Den här riggen var inte byggd för att få optimal pris/prestanda. I så höga upplösningar och inställiningar presterar sällan CPU:n de valde mycket bättre än många äldre i7:or och även i5:or. Kan tom i vissa fall prestera sämre bereonde på om klockfrekvensen är lägre i i9:an. SLI är inte heller speciellt prisvärt och mycket utav resterande kostnaden såsom 128gb är idag inte nödvändigt för att få märkbar bättre spelprestanda. Ett extremt fall av law of diminishing returns. Sen testade de dessutom allt på max inställningar, vilket kan innebära flerfaldigt mer krävande inställningar än det som körs på konsol.

Vill du ha något mer konsolprisnivå med liknande inställningar finns det redan andra jämnförelser.
https://www.youtube.com/watch?v=dGa_7Ds13Ls

Sen vill man lira 4K i högre inställiningar kan det vara okej att nöja sig med att uppgradera grafikkortet, beroende på vilken nuvarande cpu man har och hur cpu-krävande spelen är man kör.
https://www.youtube.com/watch?v=daiF6lYguN4

Dock skulle jag nog vänta på nästa generation Nvidia kort som rycktas komma nu i slutet på våren.

Jepp precis. 128GB är i överkant, jag vet inget spel som kräver mer än 16 GB för att flyta på normalt utan plugin osv..
Vet att kompisar som som kör Space Engeneers och Arc servrar som är minneskrävande så där kan man nog behöva mycke minne.

Jag har 16GB Quad Channel till min i7:a. Fast i många tester så är Dual Channel rekommenderat för spel som i många fall ger bättre prestanda än när man kör minnen i Quad Channel även om det är minimala skillnader. Vet inte hur det blir med en i9:a och 8 minneskanaler kanaler, det kanske inte är så optimalt. Jag har aldrig testat med 8 minneskanaler på en i9:a. Sen är det ju specifkt för olika spel, vissa presterar bättre i dual channel vs quad channel och tvärt om osv.. Det är så många olika saker som spelar in hur man konfigruerat samt hårdvara.

SLI är ju på utgående så jag kan tänka mig att inte så många spel är optimerade för SLI i 4K. Vi är ju bara i början på 4K och jag gissar att 90% av alla gamers fortfarande kör i 1080p, förutom kanske i vardagsrummen där folk börjat skaffa 4K TV. Själv har jag en PS4 Pro men ingen 4K TV, så jag kör allt i 1080p men med garanterat 60 fps som jag tycker är viktigast (särskilt bilspel).

Men jag gillar att FZ testar och ser vad en burk för 75.000 klarar och vilka prestanda den levererar, den blev iallafall snygg med vattenkylningen

Ske bli kul och se mer vad som händer med den burken.

Ett GTX 1080 Ti verkar iaf inte räcka för att driva Project Cars 2 i 4K och Ultra samt 60fps, vi får vänta på nästa generations grafikkort.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jepp precis. 128GB är i överkant, jag vet inget spel som kräver mer än 16 GB för att flyta på normalt utan plugin osv..
Vet att kompisar som som kör Space Engeneers och Arc servrar som är minneskrävande så där kan man nog behöva mycke minne.

Jag har 16GB Quad Channel till min i7:a. Fast i många tester så är Dual Channel rekommenderat för spel som i många fall ger bättre prestanda än när man kör minnen i Quad Channel även om det är minimala skillnader. Vet inte hur det blir med en i9:a och 8 minneskanaler kanaler, det kanske inte är så optimalt. Jag har aldrig testat med 8 minneskanaler på en i9:a. Sen är det ju specifkt för olika spel, vissa presterar bättre i dual channel vs quad channel och tvärt om osv.. Det är så många olika saker som spelar in hur man konfigruerat samt hårdvara.

SLI är ju på utgående så jag kan tänka mig att inte så många spel är optimerade för SLI i 4K. Vi är ju bara i början på 4K och jag gissar att 90% av alla gamers fortfarande kör i 1080p, förutom kanske i vardagsrummen där folk börjat skaffa 4K TV. Själv har jag en PS4 Pro men ingen 4K TV, så jag kör allt i 1080p men med garanterat 60 fps som jag tycker är viktigast (särskilt bilspel).

Men jag gillar att FZ testar och ser vad en burk för 75.000 klarar och vilka prestanda den levererar, den blev iallafall snygg med vattenkylningen

Ske bli kul och se mer vad som händer med den burken.

Ett GTX 1080 Ti verkar iaf inte räcka för att driva Project Cars 2 i 4K och Ultra samt 60fps, vi får vänta på nästa generations grafikkort.

Kör Project Cars 2 iof i "bara" 3440x1440 men med det mesta i max och ligger runt 80FPS (lite lägre om det regnar på vissa banor) så du kommer långt med 1st 1080Ti kort (överklockat)

Medlem
Skrivet av mr_lova:

Kör Project Cars 2 iof i "bara" 3440x1440 men med det mesta i max och ligger runt 80FPS (lite lägre om det regnar på vissa banor) så du kommer långt med 1st 1080Ti kort (överklockat)

Grejt

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Ganska självklart. Under laddningstider i spel och i spel där resurser strömmas från disken under spelets gång.

Jag kände så här i efterhand att jag ville utveckla mitt svar lite angående laddningstider. En användare på HardForum gjorde ett ganska mäktigt test med just olika sorters diskar. Kolla in det så ser du att det inte skiljer så värst mycket, i många fall är det hundradelar i skillnad och ibland är RAMdisken t.o.m långsammare.

En Samsung 850 EVO är fullt tillräcklig för att erbjuda snabba laddningstider och kostar en bråkdel jämfört med både NVME och RAMdisk. En teori är att spel inte är utvecklade på ett sätt som drar fördel av den snabba läshastigheten.

https://hardforum.com/threads/nvme-m-2-ram-drive-raid-sata-ii...


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

testerna ni redovisar är multiplatform. Ger inte det en kraftigt reducerad optimering till pc?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gamer-Tompa:

testerna ni redovisar är multiplatform. Ger inte det en kraftigt reducerad optimering till pc?

Hur menar du? Optimering känns väldigt titelbaserat. Witcher 3 är ju multi, men väldigt pc-vänligt medan Total War: Warhammer är bara pc, men gav inkonskventa resultat.


signatur
Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag kände så här i efterhand att jag ville utveckla mitt svar lite angående laddningstider. En användare på HardForum gjorde ett ganska mäktigt test med just olika sorters diskar. Kolla in det så ser du att det inte skiljer så värst mycket, i många fall är det hundradelar i skillnad och ibland är RAMdisken t.o.m långsammare.

En Samsung 850 EVO är fullt tillräcklig för att erbjuda snabba laddningstider och kostar en bråkdel jämfört med både NVME och RAMdisk. En teori är att spel inte är utvecklade på ett sätt som drar fördel av den snabba läshastigheten.

https://hardforum.com/threads/nvme-m-2-ram-drive-raid-sata-ii...

Det som är intressant med det testet är att mekaniska diskar i raid också ger prestanda motsvarande ssd och ramdisk. Där har du även en mycket bättre pris per gigabyte.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Kan det vara så att processorn är flaskhalsen i vissa speltester för den var inte tillverkad främst för att fungera optimalt i spel?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det som är intressant med det testet är att mekaniska diskar i raid också ger prestanda motsvarande ssd och ramdisk. Där har du även en mycket bättre pris per gigabyte.

Kolla hur många diskar som krävdes för detta och vilka det är. 6 stycken WD Black 1TB kostar ca 5000 kr. Jämför det med en Samsung 850 Evo som kostar runt 3000 kr. Då blir det inte billigare med mekaniska diskar. Sorry.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Metroid:
Krävs bara 4 diskar att köra raid 6.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Metroid:
Krävs bara 4 diskar att köra raid 6.

Det stämmer, men det blir fortfarande dyrare och det finns en anledning till varför han körde med fler.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@jehuty: Så säger de varje gång de ska släppa nytt för att folk ska punga ut cash på de kort som redan är ute eftersom att de gamla korten kommer sjunka i pris.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Alltså skalningen vid SLI är ju helt värdelös, även i 4K...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@Metroid:
Hur är det dyrare? Du lär inte få en ssd med 4tb utrymme för samma pengar som 4tb wd black i raid 6.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

@Metroid:
Hur är det dyrare? Du lär inte få en ssd med 4tb utrymme för samma pengar som 4tb wd black i raid 6.

Man får inte utrymmet från alla diskar i Raid 6. Det är också betydligt smidigare att ha en enda SSD (som inte låter något eller tenderar att gå sönder i förtid i samma utsträckning) än att klämma in 4-8 mekaniska diskar och få Raid 6 att fungera bra och stabilt.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Gnällkuk

Ser fram emot när Frida sätter tassarna i systemet och överklockar det. Just nu är det bara skrytbygge som, med handen på hjärtat, presterar tämligen mediokert. Att lägga 75 lax på en dator och sedan knappt mäkta med 60fps i 4K blir ju inte så mycket att imponeras av.

Får instämma med tidigare att jag så klart förstår att det bara ska vara värsta/dyraste, men 128GB RAM och en i9 till en dator som primärt ska användas för spel? Något märkligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Metroid:

Om man bygger en speldator och sätter i en processor som kostar ca 9500 kr, som får stryk av budgetprocessorer i en hel del spel, det är ganska dumt.

Eller bara ren okunskap. Vilket förvisso är dumt.

Medlem
Skrivet av eld:

Benchmark of the singularity!

Vill verkligen hemskt gärna se testdemot köras på en modern kompetent rigg, Tror inte att de kommer upp i några 144 hz i alla fall.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

*En* av Sveriges fläskigaste datorer

Medlem

En lite fläskigare Cpu plus lite extra och ni hade kunnat gjort detta:

https://www.youtube.com/watch?v=tXI7RrMFtB8&t=216s

Jo Linus är lite fånig men wth.

Medlem

Vem som helst med pengar kan köpa det dyraste, att bygga en så högpresterande dator som möjligt hade varit mer intressant. #dryg

123
Skriv svar