TV4 gör reportage om "gamers" och kompisar

Relik 📜
TV4 gör reportage om "gamers" och kompisar

Forskare vid Uppsala Universitet visar i en rapport att "gamers" inte har färre kompisar än andra. Intressant, men knappast oväntat för oss i svängen. Efter detta konstaterande kan vi istället vända blicken mot TV4:s rapportering runt det hela.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/gamers-har-inte-f%C3%A4rre-...

Jag tycker det känns som ett 10 år gammalt klipp sett till innehållet och vinkeln. De verkar uppriktigt förvånade! Allt från de inledande frågorna till orimligt dammiga "verkliga vänner, som finns i skolan".

Skrattfest och skämskudde, samtidigt!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Skägg.
10 Chambers

Alltså. Vafan. Kan man ens kalla sig forskare efter en studie med 115 personer?


signatur
phi
Medlem

Betalar vi verkligen skattepengar för sån här "forskning"? Det är ju vansinne i så fall.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av phi:

Betalar vi verkligen skattepengar för sån här "forskning"? Det är ju vansinne i så fall.

Råkade läsa en tabell från skattebetalarnas förening en gång om vad skattepengarna går till. Hårresande läsning. Staten (vi) betalar för de mest sjuka och onödiga grejer.


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alltså. Vafan. Kan man ens kalla sig forskare efter en studie med 115 personer?

Hahahah! Inte nästa Nobelpristagare som har gjort denna studie?

Skrivet av phi:

Betalar vi verkligen skattepengar för sån här "forskning"? Det är ju vansinne i så fall.

Låter snarare som ett skolprojekt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alltså. Vafan. Kan man ens kalla sig forskare efter en studie med 115 personer?

Fungerar för undersökningarna som hänvisas till när man talar om 50/50 könsfördelning bland spelarna.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Råkade läsa en tabell från skattebetalarnas förening en gång om vad skattepengarna går till. Hårresande läsning. Staten (vi) betalar för de mest sjuka och onödiga grejer.

Tja, forskning handlar ju om att hitta sånt vi inte känner till och då vet man ju inte vart man kan tänkas hitta det. Om det nu hade varit så att en viss social grupp hade svåra problem så kanske det aldrig skulle uppdagas utan såna här undersökningar.
Det finns massor av viktiga upptäckter som aldrig hade existerat utan galna forskare med vansinniga projekt.

Medlem

dom kunde bara fråga mig så hade dom fått svar direkt på frågan under mina 30 år av gaming så lite koll har man hur man själv och andra har haft sina kompis kretsar, det är sådan steriotyp att gamers ska vara utan kompisar bara för dom sitter framför datorn större delen av sin lediga tid. Vilket jag tror grundar sig i att dom som ej spelar mycket dator har ej aning om att vi kan vara mer sociala än andra genom att vi sitter och har kanske Voip dygnen om igång med våra polare och även andra medier vi kan snacka med folk igenom.

Medlem

Sådant som att avgöra vilken forskning som är 'relevant' är inte så enkel som det låter. Mycket relevanta upptäckter sker i studier där upptäckten som görs inte är avsikten med studien.

Något som alltid är spännande är hur media behandlar forskningsartiklar. Många sammanfattningar från nyheter leder ofta till reaktioner som "Varför behövde någon ens studera det här?", men ofta är det på grund av forskningsmotiveringarna uteslutits ur själva nyhetsreportaget.

Här är abstract från artikeln(Do adolescent gamers make friends offline? Identity and friendship formation in school) i fråga:

Today adolescents grow up and make friends in an increasingly digital society, which has led to the study of potential effects of digital gaming on youths' friendships. To date studies have tended to focus on online settings with a knowledge gap concerning the role of gaming identity for friendship formation in offline settings. The current study addresses this, applying a longitudinal social network approach—to investigate whether being a gamer impacts adolescent friendship formation.

Data was collected by questionnaire from an entire cohort (n = 115) of pupils (age 16–18) on three occasions during their first year in a Swedish high school. Data was analysed using a stochastic actor-oriented model, developed for testing hypotheses concerning social network changes.

Results show that being similar in terms of identifying as a gamer at the later part, but not the start, of the school year makes a friendship 1.5 times more likely. We conclude that shared identities related to digital gaming influence individuals' offline, everyday social relationships as, in the analyses of changes over time to youths' school networks, digital gaming seems to motivate friendship formation.

Eller varför detta resultat ö.h.t är intressant, här taget från artikelns diskussion:

Moreover, our results in some sense contradict previous studies that have shown that increased time spent on gaming can reduce offline social circles (Cuihua & Williams, 2011; Li et al., 2016; Pasquier et al., 1998; Subrahmanyam et al., 2000). However, this study focuses on identity effects rather than time use, which studies have shown often does not correspond when it comes to digital gaming (Eklund, 2015a; Juul, 2010; Kallio et al., 2011). Gaming, then, could be a salient enough feature of adolescent social life that it can have a structuring function in everyday life. In an increasingly digital world it is possible that digital activities such as gaming are replacing previous cultural identities based, for example, on music taste.

Som framgår har tidigare studier visat på att spelande kan reducera sociala cirklar, men den här studien fokuserar på identitet och hur digitaliseringen leder till förändring av den sociala miljön.

För oss kanske det här inte är särskilt revolutionerande, men våra anekdota erfarenheter kan inte användas inom forskning. Särskilt av forskare som inte är en del av ett gaming-community(eller ö.h.t insatta i spel), vilket gör att sådana här studier ofta har en relevans som inte framgår helt självklart, då det kan användas som underlag för helt annan typ av forskning på exempelvis hur digitalisering påverkar oss som individer.

Edit: Stavfel

Relik 📜

@Athaleos: Om det inte framgick i min trådstart är det inte så mycket forskningen i sig som TV4-inslaget jag lyfter på ögonbrynen åt - förtydligar det. Frågeställningarna och metainformationen mellan intervjuerna låter för mig som samma snack vi hörde strax efter millennieskiftet.

Vissa av formuleringarna, "verkliga vänner" till exempel, känns helt enkelt väldigt världsfrånvända. Som om reportaget vill stå på en piedestal och titta ned mot alla stackars gamers.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

@emilakered: Det var mer vissa kommentarer i tråden som fick mig att inse att det kan vara nödvändigt att förklara varför forskning inte alltid direkt framstår som relevant(även när den kan vara det).

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alltså. Vafan. Kan man ens kalla sig forskare efter en studie med 115 personer?

Är det för få?

Hur stora urvalsgrupper brukar du själv använda dig av?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Alltså. Vafan. Kan man ens kalla sig forskare efter en studie med 115 personer?

Skrivet av Apgalen:

Är det för få?

Hur stora urvalsgrupper brukar du själv använda dig av?

Jag ser inte själv några direkta problem med urvalet i denna studie med tanke på att undersökningen tycks vara kvalitativ, samt även kompletterats med andra kvalitativa analyser. Forskarna har därtill själva noterat att undersökningen förstås inte tillåter en att dra några direkta slutsatser kring befolkningen överlag (även om TV4 verkar tro annat), utan att fler, liknande studier på andra populationer behövs för att dra konkreta slutsatser.

Men jag kanske är ute och cyklar, var några år sedan jag själv höll på med detta.

Medlem

Varför skulle ''gamers'' ha färre vänner än andra?

Skägg.
10 Chambers

@Apgalen: Haha, jag är ingen forskare, men vill minnas att över tusen är önskvärt för att få fram siffror med statistisk säkerhet. Men som en del sagt, det kanske inte var behövligt här.


signatur
Medlem

Att jag inte har många vänner beror mer på att jag är en osocial person än att jag är en gamer.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Antalet som behövs beror helt på studiens natur, kvalitativ respektive kvantitativ

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag ser inte själv några direkta problem med urvalet i denna studie med tanke på att undersökningen tycks vara kvalitativ, samt även kompletterats med andra kvalitativa analyser. Forskarna har därtill själva noterat att undersökningen förstås inte tillåter en att dra några direkta slutsatser kring befolkningen överlag (även om TV4 verkar tro annat), utan att fler, liknande studier på andra populationer behövs för att dra konkreta slutsatser.

Men jag kanske är ute och cyklar, var några år sedan jag själv höll på med detta.

Det stämmer bra. Rapporten är nog snarast ett underlag för metastudie, men indikerar ändå hur den digitala världen, inklusive gaming, blir mer och mer normaliserad och socialt accepterad.

"Gamers har vänner!?"-vinklingen är som sagt sjukt trött. Media drar ofta snabba, förenklade och felaktiga slutsatser från studier för "klick".

Medlem

Alla vet ju att det är Bokers som är mest antisociala och kriminella!

Relik 📜
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Apgalen: Haha, jag är ingen forskare, men vill minnas att över tusen är önskvärt för att få fram siffror med statistisk säkerhet. Men som en del sagt, det kanske inte var behövligt här.

Skrivet av Athaleos:

@Carl Johansson-Sundelius: Antalet som behövs beror helt på studiens natur, kvalitativ respektive kvantitativ

Nej, tror inte heller antalet är ett problem – även om det var länge sedan jag gjorde något liknande. Som @Athaleos säger, en kvalitativ studie med intervjuer och djupa analyser snarare än korta "webbfrågor" är en helt annan sak. Sålänge urvalet är bra krävs det inte tusentals deltagare för att kunna dra slutsatser, även om dessa bara är "fler studier behövs".

Intressant och självkritiskt sidospår, förresten. Vi blir irriterade när "vanlig media" uttalas sig naivt och oinsatt om gaming, men är snabba med att slå oss på bröstet och kritisera hur forskning går till – ett område vi sannolikt inte är experter inom.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Apgalen: Haha, jag är ingen forskare, men vill minnas att över tusen är önskvärt för att få fram siffror med statistisk säkerhet. Men som en del sagt, det kanske inte var behövligt här.

Nej, det beror helt på vad man vill ha fram. Vill du veta hur Sverige kommer att rösta i nästa väl lär du behöva ringa runt en del, men det är ju en betydligt enklare studie att genomföra.

Jag har sett studier inom smala områden som bara omfattar 6-10 personer, speciellt inom psykiatrin. Då finns ett underlag för nästa person som gör något på samma område eller något angränsande, och vips har du en metastudie som i slutändan ger rätt så goda resultat.

Det viktiga är att studien är väl genomförd, så vad som definierar en forskare är nog snarare den vetenskapliga metodiken och hanteringen av data

Börjar känna mig som om jag står med pekpinne och predikar här! Jag gillar forskning, helt enkelt

Skägg.
10 Chambers

@Apgalen: grymt svar ju, tack!


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Tyvärr så känns det som att grundhypotesen för forskningen speglar den syn som jag märkt att några av mina kollegor har. Mina kollegor är främst kvinnor mellan 40-65 så de har allt från småbarn till vuxna och även i den åldern som reportaget tar upp.

Det har vid mer än ett tillfälle kommit upp hur hemskt det är att ungdomarna slösar all sin tid framför datorn och att de inte umgås med några kompisar. Här sätts dessutom idrott som en motpol till spelande, där idrott är bra och TV/dator-spelande dåligt. Blivit många näst intill hätska samtal om detta. Att inte kan se den sociala aspekten med att göra något tillsammans oavsett om de träffas öga mot öga så handlar det nog mycket om att de inte vill försöka förstå. Telefon är väl socialt och accepterat?

Att en förälder inte kan få sina barn kan lämna datorn är väl inte så mycket datorns fel som det är hur mycket barnet lyssnar på föräldrarna. Denna fråga kan jag dock inte säga så mycket om då jag inte själv har barn så situationen är för mig okänd. Men det känns som att det är lättare att skylla det på något materiellt än att granska sig själv. Men det är troligtvis inte riktigt så enkelt.

Men om detta reportage kan få tyst på dem tycker jag att det uppfyller en funktion. Men att ha en hypotes som känns empiriskt fel, tycker jag tyder på att det är fel personer som håller i forskningen. Skulle gärna se metoden de använde. Riktad fråga ofta ger dumma svar.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

det behövs ju tyvärr sådana hära studier och det är bra att det kommer på tvn med för det är fortfarande ett stigma att vara gamer. är helt klart bättre nu men det hänger fortfarande kvar mycket.

Medlem

Stopp och belägg. Antalet vänner du har på Facebook eller i ett datorspel spelar spelar ingen roll om det inte uppfyller dina sociala behov som människa.

Om du får 3 ”bra inlägg” på FZ gör dig knappast mer sedd och förstådd som en människa. Det som händer är att du tror att du är social, men det är bara din anonyma avatar som tillfälligt får mer utrymme i tråden, men ingen meningsfull social interaktion har uppstått.

När det kommer till social interaktion i forum och datorspel saknas det i 95% av fallen en meningsfull ”social kvalitet” i form av att någon ger dig stöd, återkoppling, utbyte, starkare mening till ditt liv. Utan den sociala interaktionen online är allt som oftast distant och onärvarande.

För att vi människor ska kunna få ett meningsfullt socialt utbyte behövs långvarig ögonkontakt, empati och ett utbyte av konstruktiv och meningsfull innebörd för båda som människor. Närvaron i ögonkontakt och öron är ofta viktigare än vad som sägs. Beröring är också viktigt, alltså en klapp på ryggen, en hand på axeln (utan ögonkontakt).

TLDR;
Det är inte antalet vänner, det är närvaron och kvaliten i utbytet som är viktigt för att båda ska få sina sociala behov tillfredsställda. Så om tonåringarna hänger ute med vänner, eller spelar tv-spel är inte de viktiga, utan snarare om de faktiskt lyssnar och ser varandra på ett meningsfullt och konstruktivt sätt.

Delar de med sig om sina känslor och stunder de varit svaga eller misslyckats? Ställer de intresserade frågor om varandras känslor, tolkningar, uppfattningar eller om vad som verkligen driver dem som människor? Nä? Då är det inte tillräckligt djupt och meningsfullt, oavsett vad de håller på med för sekundär aktivitet.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Sipmo:

Stopp och belägg. Antalet vänner du har på Facebook eller i ett datorspel spelar spelar ingen roll om det inte uppfyller dina sociala behov som människa.

Om du får 3 ”bra inlägg” på FZ gör dig knappast mer sedd och förstådd som en människa. Det som händer är att du tror att du är social, men det är bara din anonyma avatar som tillfälligt får mer utrymme i tråden, men ingen meningsfull social interaktion har uppstått.

När det kommer till social interaktion i forum och datorspel saknas det i 95% av fallen en meningsfull ”social kvalitet” i form av att någon ger dig stöd, återkoppling, utbyte, starkare mening till ditt liv. Utan den sociala interaktionen online är allt som oftast distant och onärvarande.

För att vi människor ska kunna få ett meningsfullt socialt utbyte behövs långvarig ögonkontakt, empati och ett utbyte av konstruktiv och meningsfull innebörd för båda som människor. Närvaron i ögonkontakt och öron är ofta viktigare än vad som sägs. Beröring är också viktigt, alltså en klapp på ryggen, en hand på axeln (utan ögonkontakt).

TLDR;
Det är inte antalet vänner, det är närvaron och kvaliten i ert utbyte som är viktigt för att ni båda ska få era sociala behov tillfredsställda. Så om tonåringarna hänger ute med vänner, eller spelar tv-spel är inte de viktiga, utan om de lyssnar och ser varandra på ett meningsfullt och konstruktivt sätt.

Däremot så hindrar ju inte datorspel dig att träffa folk utanför det. Jag ser det som ett till tillfälle för att knyta kontakter. Många av mina allra bästa vänner jag har fått genom spel. Först träffats på internet och spel och sedan börjat umgås öga mot öga. Sen är det väl ingen annan än personen själv som vet vad som ger ett meningsfull socialt utbyte för personen. Svår och farlig sak att generalisera.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@phi: Forskare söker anslag. Såväl statliga som privata. Det finns inget som säger att denna studie fått anslag av Vetenskapliga Rådet och det kan således inte knytas till skattepengar. - Från en som arbetar på en institution.

Medlem

Skulle vilja påstå att det är vuxna som skaffar barn som har färre vänner, så har det iallfall blivit för mig Tappat kontakten med både irl vänner och spelkompisar sen jag blev "vuxen". Speciellt tydligt blir det när man skaffar barn långt före ens vänner gör det.

Ambassadör
Xbox

Nu har jag kollat närmare på själva undersökningen. Den var ju inte så dum ändå. Snarare TV4 som är korkade (oväntat!) i sin rapportering.


signatur

Jump in.

Avstängd

Mediarapportering av forskning är oftast snedvriden för att det ska kännas som en "nyhet" att rapportera. Vem bryr sig exempelvis om små framsteg med batterier även om detta är vad som faktiskt sker hela tiden med batterier?

Jämför det med headline som lyder: "Förbluffande ny batteriteknik. - 'Kan ge din smartphone 1000 timmar batteritid', säger forskare". Observera ordet "KAN" vilket innebär att det inte gör det för många framsteg är små, speciellt inom batteriteknik.

Massmedia har också en allmänt dålig vetenskaplig journalistik (de är knappast forskare, förstår sig knappast på den vetenskapliga metoden, tolka statistik, eller olika forskningsperspektiv).

Massmedia är inte långt ifrån "Illustrerad vetenskap" (som du bland annat ALDRIG får använda som "vetenskaplig källa" på seriösa universitet!) när det gäller den vetenskapliga rapporteringen, med andra ord.

Det borde vara svensk lag på att lära sig skeptiskt tänkande i grundskolan (för att lära sig urskilja fakta från propaganda) vilket grundar sig på den vetenskapliga metoden och hela idén med att "kunna testa falsifierbara hypoteser".

12
Skriv svar