Backlog recension 2 - Wolfenstein the new Colossus

Testpilot
Backlog recension 2 - Wolfenstein the new Colossus

Dags för backlog-spel nr2 för året.

Wolfenstein the new Colossus.

Det är faktiskt avslappnande med lite korridorslakt jämfört med Assassins creed : Orgins öppna värld.
Det är mysigt att hoppa in i ett spel med ID’s grafikmotor igen , den flyter på så bra.
Även med höga inställningar så ligger man lätt över 120Fps hela tiden.

Spelet i sig är inte så nydanande , systemet att hantera sina dubbla vapen känns ganska icke-intuitivt och man fastnar lätt i att ha fel vapen lite längre in i spelet då man samlat på sig många vapen.
Likaså tycker jag det är bortkastat att ha tyngre vapen. Man inte kan uppgradera desssa eller ha dem konstant , de försvinner mellan level-laddning , men de dräller av dem på nivåerna man spelar? Mystiskt designtänk.

Det som är en positiv överraskning är de många filmsekvenserna som verkligen gör mycket för hela stämningen i spelet. Vissa saker är sjukt roliga , särskilt då hela gänget har födelsedagsfest.
Gillar också hela over the top teknologin i spelet med gigantiska robotar , flygande ufon , baser på Venus och annat utflippat (inklusive vapnen).

Just nu retar jag mig oerhört på att Ubercommander uppdragen inte har savepoints på samma vis som kampanjen. Misslyckas man startar man om hela jäkla nivån.
Tur att man kan själv spara , annars hade jag nog ragequittat.
Finns det nåt jag har NOLL tålamod är det för långa nivåer som skall nötas till perfektion för att man skall klara dem kombinerat med dåligt placerade sparfunktioner.

Jag finner inget nöje i att spela om exakt samma moment i början på en nivå 10gånger för att klara av del-moment 7121 som är längre fram i nivån. Misslyckas man nånstans är man därmed tillbaka på steg 1.
Då skall det finnas en välplacerad save direkt innan det svåra momentet eller så avinstallerar jag spelet och kör nåt annat jag finner mer nöjsamt.
Jag minns jag pendlade på gränsen gällande #Alien_Isolation. Deras savesystem var på gränsen till dåligt , som tur var gick det inte så långt och jag klarade till slut hela spelet.

I #Max_Payne_3 , var det en bana där jag nötte tills jag tillslut kom vidare pga av en bugg i spelet. Skulle jag spelat #Max_Payne_3 nu skulle jag hoppat över det och avinstallerat , jag hade mer tålamod då än vad jag har nu.
Eller varför inte äldre iterationer av #GTA - misslyckas du med ett uppdrag så startar du om det från noll inklusive resan TILL platsen , skönt nog fixade de sånt i 5an.

Spel som #Dark_Souls mfl eller #Cuphead är sånt som jag inte rör med tång. Men jag skulle säkert älskat nötandet till perfektion då jag var tonåring.
Jag nötte ju liknande spel då jag var ung och vacker , spel som #Monty_On_the_run eller #Ghost_and_goblins. Jag anser mig klar med sådant nötande i mitt liv

För mig: Är savesystemet dåligt då åker ert spel i soptunnan. Jag gör en mental notering att detta var skit och nästa spel ni gör kommer att skärskådas noggrant och eventuellt undvikas.

Nog om detta. Åter till spelet.
Det har grymma vapen och vapnen har en fin feedback. Hela FPS känslan är i topp. Som sagts innan , grymt snygg grafik med mjuk känsla hela tiden oavsett hur mycket som händer på skärmen.

Banorna är rakt på , är lagom omväxlande och skapligt unika. Bara att kötta på.

En liiiten nitpick är att man fastnar fortfarande på småsaker i miljöerna (fortfarande hänvisar tillbaka till RAGE där jag också retade mig en hel del på detta) , lådor och annat kan visa sig göra att man fastnar och inte kommer loss. Lite slarvigt i ett sånt här pass stort spel tycker jag.

Slutsats : Ger det godkänt med plus i kanten för att det flyter på fint , är snyggt som tusan och att storyn är utflippad och rolig att spela igenom. Extra grädde på moset är att det är svenskutvecklat!

Wolfenstein: The new colossus
3
Bra
+
Grymt flyt & Optimerat
+
Snyggt
+
Svenskutvecklat
-
Lätt att fastna i miljöerna
-
Problem med vapenhanteringen
Det här betyder betygen på FZ
Skägg.
10 Chambers

Folk snackar sig varma om storyn men jag har verkligen inte haft något sug att lira vidare efter de 4-5 timmar jag lirar. Kanske startar upp det igen någon gång.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Folk snackar sig varma om storyn men jag har verkligen inte haft något sug att lira vidare efter de 4-5 timmar jag lirar. Kanske startar upp det igen någon gång.

Du kanske är för gammal för sådant där =P


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers

@uberpwnage2.0: Jag är ju ung! Iaf till imorgon.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Ja haha, Super Mario Odyssey och Zelda Breath of the wild visar verkligen din "unga smak".

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zimpan:

@Carl Johansson-Sundelius: Ja haha, Super Mario Odyssey och Zelda Breath of the wild visar verkligen din "unga smak".

Gamez är ganska barnsligt .


signatur
Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du kanske är för gammal för sådant där =P

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@uberpwnage2.0: Jag är ju ung! Iaf till imorgon.

Ash , ungdomar! Efter 47 års ålder(ung) kan detta argument bita på mig

Men som jag raljerade lite i mitt inlägg , med ålderns-visdom vet man vad man gillar och tycker om i spel. Att sen gilla "barnsliga" spel är ju bara bra. Man är ju ung i sinnet som gamer. Ellerhur?

Medlem

Lustigt spel Wolfenstein 2. Det är som det både fattar vad som var bra med Wolfenstein 1 men även totalt missar det. I slutändan blir de evigt långa filmsekvenserna lite tjatiga (även om några är underbara) och alla moment som är till för att dra ut på spellängden (tänker framförallt på Ubercommandos) är inte särskilt imponerande. När spelet var slut kändes det som att klippa en film på mitten. Storyn blir mest hängande i något slags vakum och alla lösa trådar var egentligen bara något häftigt för stunden som aldrig får utrymme att växa. Hur tjatigt det än är med Hollywood action vet de i alla fall hur pacingen i en story ska utformas, något som verkligen inte infinner sig här. Nivåerna saknar även variation och blir mest samma sak. De häftiga fienderna hinner knappt utnyttjas innan spelet är slut.

Mitt absolut största problem är att spelet vill att du ska spendera tid på att göra det spelet inte är bra på. "Stå över en armor och tryck på e för att plocka upp", "hitta Max leksaker", "lös ett urtråkigt segt pussel för att låsa upp nya nivåer du redan spelat", "smyg istället för att skjuta". VA?! Varför håller man inte uppe tempot i spelet genom att automatiskt plocka upp allt när man springer över det. Vad är roligt i att spamma "e" hela tiden? Spelet är ju svinbra på att skjuta så varför jobbar spelet hela tiden med att få mig att inte göra det?

Känslan finns ju verkligen där. Den är något av det bästa som finns inom fps för min del. Intensivt och roligt när det väl ska skjutas. Det är egentligen rätt nära att vara svinbra, men mycket konstiga val drar ner på hur roligt jag har med spelet. Vad som borde vara ett Doom med Nazister blir ett Call of Duty inspirerat av Doom.

Tycker i slutändan 2:an lider av att vara bra på mycket istället för att vara bäst på något, som 1:an.

Testpilot
Skrivet av Pettor:

Lustigt spel Wolfenstein 2. Det är som det både fattar vad som var bra med Wolfenstein 1 men även totalt missar det. I slutändan blir de evigt långa filmsekvenserna lite tjatiga (även om några är underbara) och alla moment som är till för att dra ut på spellängden (tänker framförallt på Ubercommandos) är inte särskilt imponerande. När spelet var slut kändes det som att klippa en film på mitten. Storyn blir mest hängande i något slags vakum och alla lösa trådar var egentligen bara något häftigt för stunden som aldrig får utrymme att växa. Hur tjatigt det än är med Hollywood action vet de i alla fall hur pacingen i en story ska utformas, något som verkligen inte infinner sig här. Nivåerna saknar även variation och blir mest samma sak. De häftiga fienderna hinner knappt utnyttjas innan spelet är slut.

Mitt absolut största problem är att spelet vill att du ska spendera tid på att göra det spelet inte är bra på. "Stå över en armor och tryck på e för att plocka upp", "hitta Max leksaker", "lös ett urtråkigt segt pussel för att låsa upp nya nivåer du redan spelat", "smyg istället för att skjuta". VA?! Varför håller man inte uppe tempot i spelet genom att automatiskt plocka upp allt när man springer över det. Vad är roligt i att spamma "e" hela tiden? Spelet är ju svinbra på att skjuta så varför jobbar spelet hela tiden med att få mig att inte göra det?

Känslan finns ju verkligen där. Den är något av det bästa som finns inom fps för min del. Intensivt och roligt när det väl ska skjutas. Det är egentligen rätt nära att vara svinbra, men mycket konstiga val drar ner på hur roligt jag har med spelet. Vad som borde vara ett Doom med Nazister blir ett Call of Duty inspirerat av Doom.

Tycker i slutändan 2:an lider av att vara bra på mycket istället för att vara bäst på något, som 1:an.

Jaa!! du har så rätt. Jag tyckte det var väldigt mysko att man hela tiden skulle trycka på E (pickup) för att få ammo eller armor som låg på marken. Nivåerna är strösslade med powerups , att då frenetiskt trycka E för att plocka upp dessa mitt i en strid sabbade en hel del av flytet må jag säga.
Man stannade hellre och lät fiender komma till dig än att springa runt i korridorerna och kötta som man gjorde i DOOM.

Då storyn var kvar hade jag 0 intresse av att spela extramissions för att plocka upp dessa extrasaker. De enda extramissions jag tog var för att få alla upgrades på gubben.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Lustigt spel Wolfenstein 2. Det är som det både fattar vad som var bra med Wolfenstein 1 men även totalt missar det. I slutändan blir de evigt långa filmsekvenserna lite tjatiga (även om några är underbara) och alla moment som är till för att dra ut på spellängden (tänker framförallt på Ubercommandos) är inte särskilt imponerande. När spelet var slut kändes det som att klippa en film på mitten. Storyn blir mest hängande i något slags vakum och alla lösa trådar var egentligen bara något häftigt för stunden som aldrig får utrymme att växa. Hur tjatigt det än är med Hollywood action vet de i alla fall hur pacingen i en story ska utformas, något som verkligen inte infinner sig här. Nivåerna saknar även variation och blir mest samma sak. De häftiga fienderna hinner knappt utnyttjas innan spelet är slut.

Mitt absolut största problem är att spelet vill att du ska spendera tid på att göra det spelet inte är bra på. "Stå över en armor och tryck på e för att plocka upp", "hitta Max leksaker", "lös ett urtråkigt segt pussel för att låsa upp nya nivåer du redan spelat", "smyg istället för att skjuta". VA?! Varför håller man inte uppe tempot i spelet genom att automatiskt plocka upp allt när man springer över det. Vad är roligt i att spamma "e" hela tiden? Spelet är ju svinbra på att skjuta så varför jobbar spelet hela tiden med att få mig att inte göra det?

Känslan finns ju verkligen där. Den är något av det bästa som finns inom fps för min del. Intensivt och roligt när det väl ska skjutas. Det är egentligen rätt nära att vara svinbra, men mycket konstiga val drar ner på hur roligt jag har med spelet. Vad som borde vara ett Doom med Nazister blir ett Call of Duty inspirerat av Doom.

Tycker i slutändan 2:an lider av att vara bra på mycket istället för att vara bäst på något, som 1:an.

Armorn som fiender tappar när de dör plockas upp automatiskt , samma med ammon de tappar. Men den som är liggandes (västar, ammolådor) måste du trycka på. Tycker att det var en bra avvägning då man kanske kan skjuta lite fler fiender innan man går tillbaka och plockar upp armorn så att inte något går förgäves. Gäller framförallt på högre svårighetsgrader.

Tycker som många andra att storyn var värdelös faktiskt. Den höll sagan vid liv men tycker att Engel borde varit med mycket mer. Hade varit roligare om det faktiskt kom större trupper som patrullerade och att granaterna faktiskt gick att döda med.

Medlem

Jag gillade 2:an, men det var lite för mycket story för min smak. Return to castle wolfenstein var en perfekt blandning mellan story och gameplay. 90%+ av tiden fick man gameplay.
Sen spawnar fiender ibland helt random (fast man precis varit där nyss och "rensat").
Karaktärerna är det egentligen inget fel på men ibland glömmer jag att det är ett spel jag spelar, utan istället en serie/film.

Tycker man borde kunna skippa alla cutscenens och quick-time events (speciellt om man redan har sett det tidigare). Och precis som fler antyder ovan borde wolfenstein ha varit mer som doom. Att behöva trycka på "e" fungerar i spel som nya prey men i ett fast-paced fps som wolfenstein ska man bara behöva "gå över" items för att ta upp dom.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ash , ungdomar! Efter 47 års ålder(ung) kan detta argument bita på mig

Men som jag raljerade lite i mitt inlägg , med ålderns-visdom vet man vad man gillar och tycker om i spel. Att sen gilla "barnsliga" spel är ju bara bra. Man är ju ung i sinnet som gamer. Ellerhur?

Kan nog nästan påstå att det var du som "lurade" in mig i den magiska spelvärlden och är fortfarande fast 29 år senare men jag kan ju alltid luta mig tillbaka över att nån åtminstone är äldre än mig

Skämt åt sido, bra recension


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Manna:

Armorn som fiender tappar när de dör plockas upp automatiskt , samma med ammon de tappar. Men den som är liggandes (västar, ammolådor) måste du trycka på. Tycker att det var en bra avvägning då man kanske kan skjuta lite fler fiender innan man går tillbaka och plockar upp armorn så att inte något går förgäves. Gäller framförallt på högre svårighetsgrader.

Jag håller med. Jag som spelade på högre svårighetsnivå tyckte det var kanon att man plockade upp västar, etc, med E-knappen. Det blev lite mera taktik i eldstriderna helt enkelt. Så den speldesignen passade mig perfekt.

Medlem

Tycker storyn var mycket overklig på bästa möjliga sätt. Plot-twists man aldrig i livet kunnat gissa på förhand. När det gäller spelkänsla så tycker jag att nånting gått snett sedan de tidigare två spelen. Nu springer man alldeles för fort, vilket speciellt märks i trånga utrymmen. Vapnen är mycket mer svårhanterade, och modellerna är inte heller lika roliga som innan.


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar