Mest prenumererade streamern på Twitch tjänar minst 2,5 miljoner kronor i månaden

Medlem

Jävlar vad förvånad jag blir när jag läser kommentarerna här inne. Här är vi spelälskare som hänger i forumet på sveriges bästa spelsida - och folk fullkomligt bashar spel som underhållning. God damnit, den svenska avundsjukan är sannerligen verklig!

"Varför kolla på andra spela spel åt en?"
Varför kolla på andra spela fotboll istället för att spela själv? Finns så klart flera skäl till varför man väljer att kolla på streamers, rolig personlighet, extremt talangfulla, man vill se spel man själv inte kan spela (fel konsol, otillräcklig dator, etc).

"Okej att man kollar, men varför betala när man kan se gratis?"
För att man vill sponsra underhållning man gillar. Nej, personer som Summit, Ninja och DrDisrespect "behöver" inte din donation på 25kr, men de läser samtidigt upp ditt meddelande, vilket kan vara tillräckligt för att motivera många. Kan inte komma på exempel när andra underhållare gör liknande saker.

"De tjänar för mycket (tom värre än sport/filmstjärnor)"
Ja, de tjänar fantasisummor. Jag önskar att jag tjänade så mycket, men jag kan ändå glädja mig åt deras framgång utan att vara missunnsam och bitter. Fr0gg0 påstår att de inte gör något 'bra', men kolla på just Ninja, för mindre än en månad sedan tjänade han ihop drygt 1.000.000 kr till välgörenhet på mindre än 8 timmar!
De som kollar regelbundet på Twitch vet att det varje dag kommer flera donationer med folk som tackar för att streamern i fråga hjälpt dem genom jobbiga tider.

Detta är bara ett skrap på ytan av varför folk väljer att kolla på, och donera till, streamers.

Egentligen är jag mest förvånad över att behöva skriva detta på ett spelforum...

eld
Medlem
Skrivet av Korken:

Jag tror man får skilja på "företag" och spelutvecklare dessvärre. Det är nog ytterst ovanligt att personer som jobbar med att utveckla spel faktiskt får ta del av de vinster som företaget de jobbar för gör. De jobbar för en fast lön precis som folk i filmbranchen.

Jo men nu pratade vi hurvida företag vill skicka c&d på streamers, vilket de oftast inte känner att de behöver göra.

Spelutvecklare själva brukar inte få ut så mycket av att spelen säljer bra (förutom att de vet att de får behålla jobbet) men att se spelet man arbetat på spelas av många personer eller stora streamers kan kännas väldigt bra.

Medlem
Skrivet av WebeJaxx:

Jävlar vad förvånad jag blir när jag läser kommentarerna här inne. Här är vi spelälskare som hänger i forumet på sveriges bästa spelsida - och folk fullkomligt bashar spel som underhållning. God damnit, den svenska avundsjukan är sannerligen verklig!

"Varför kolla på andra spela spel åt en?"
Varför kolla på andra spela fotboll istället för att spela själv? Finns så klart flera skäl till varför man väljer att kolla på streamers, rolig personlighet, extremt talangfulla, man vill se spel man själv inte kan spela (fel konsol, otillräcklig dator, etc).

"Okej att man kollar, men varför betala när man kan se gratis?"
För att man vill sponsra underhållning man gillar. Nej, personer som Summit, Ninja och DrDisrespect "behöver" inte din donation på 25kr, men de läser samtidigt upp ditt meddelande, vilket kan vara tillräckligt för att motivera många. Kan inte komma på exempel när andra underhållare gör liknande saker.

"De tjänar för mycket (tom värre än sport/filmstjärnor)"
Ja, de tjänar fantasisummor. Jag önskar att jag tjänade så mycket, men jag kan ändå glädja mig åt deras framgång utan att vara missunnsam och bitter. Fr0gg0 påstår att de inte gör något 'bra', men kolla på just Ninja, för mindre än en månad sedan tjänade han ihop drygt 1.000.000 kr till välgörenhet på mindre än 8 timmar!
De som kollar regelbundet på Twitch vet att det varje dag kommer flera donationer med folk som tackar för att streamern i fråga hjälpt dem genom jobbiga tider.

Detta är bara ett skrap på ytan av varför folk väljer att kolla på, och donera till, streamers.

Egentligen är jag mest förvånad över att behöva skriva detta på ett spelforum...

Amen!

Medlem

Är det bara jag eller låter det som Lirik 19k subs är typ helt fel? Han ligger väl på en bra bit
över 100.000? Eller har det hänt något rejält som man missat?

Överlag så är twitch enligt mig det bästa som hänt sen skivat bröd, så jekla skönt att titta på
spel man själv inte har tid att spela pga av bebis samt nya spel som man kanske vill testa,
för att inte tala om turneringarna som sänds wohhaaaa

Jag har aldrig förstått det här extrema hatet mot något man bara måste dela med sig, räcker det inte med att få ut ett "det där är inte för mig därför kollar jag inte". Nej den instängda svenska bara måste få ut sitt "HATA FÖR ALLTID SÄMSTA SOM NÅGONSIN SKAPATS".....tröttsamt och visar bara att den personen inte mår så bra.

Medlem
Skrivet av adrii:

Är det bara jag eller låter det som Lirik 19k subs är typ helt fel? Han ligger väl på en bra bit
över 100.000? Eller har det hänt något rejält som man missat?

Överlag så är twitch enligt mig det bästa som hänt sen skivat bröd, så jekla skönt att titta på
spel man själv inte har tid att spela pga av bebis samt nya spel som man kanske vill testa,
för att inte tala om turneringarna som sänds wohhaaaa

Jag har aldrig förstått det här extrema hatet mot något man bara måste dela med sig, räcker det inte med att få ut ett "det där är inte för mig därför kollar jag inte". Nej den instängda svenska bara måste få ut sitt "HATA FÖR ALLTID SÄMSTA SOM NÅGONSIN SKAPATS".....tröttsamt och visar bara att den personen inte mår så bra.

Dejm kollade nu det stämmer, sjukt att ha över 100 k då när knappt någon annan har det. GG Ninja

Medlem

@B-itta: Vad är det du försöker få sagt? Någon programmerar en del av en modul i ett spel som en streamer spelar, därför ska han ha en del av streamerns kaka?

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@B-itta: Vad är det du försöker få sagt? Någon programmerar en del av en modul i ett spel som en streamer spelar, därför ska han ha en del av streamerns kaka?

Du kanske har läst den senaste tiden om de flesta spelstudios som behandlar sina spelutvecklare som slavar, hårt tidspressade, uppskjuten lön, övertid m.m.?

Påpekar bara orättvisan (som om det fanns rättvisa i världen), hur dem som skapar spelet får utstå all detta slit och tjänar en pytte liten bråkdel av vad en streamare, som inte spillt en svettdroppe på spelet, tjänar in.

Utan spel hade inte streamare ens funnits, så lite mer uppskattning till den som faktiskt står bakom projekten!

Medlem

@B-itta: De som programmerar har valt yrket, de har skrivit på ett kontrakt där de säljer sin tid och kunskap i utbyte mot pengar.

Var är problemet? Det är inte som om de MÅSTE jobba med spelutveckling.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@B-itta: De som programmerar har valt yrket, de har skrivit på ett kontrakt där de säljer sin tid och kunskap i utbyte mot pengar.

Var är problemet? Det är inte som om de MÅSTE jobba med spelutveckling.

I slutändan hade jag hellre sett dem pengarna gå till en person som skapar något, inte spelar spel.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Riktigt så är det inte. En spelutvecklare tvivlar jag på har i tanken att "jag ska göra spel som andra kan försörja sig på". Många paraleller dras ju mellan film, spel och musik. Enda spel inte har gemensamt för det mesta är att du får visa upp materialet utan upphovsrätts påföljder. Lite som att spela upp en artists musik på en internetradio för alla att lyssna på. Men vilka artister eller skivbolag går med på det? Eller streama en film på diverse "betalfria" sidor. Inte en enda. Spel är en gråzon som utvecklare kan till viss del skylla sig själva för. Men tror knappast att Johan 35 med 6års spelutvecklingsutbildning och 10års erfarenhet skulle vara nöjd att någon som inte bidragit till kreationen tjänar upp till 10gånger mer och inte gått ut gymnasiet/högskolan.

Efter som att hans spelande lett till en hel del exponering så borde han nog vara rätt nöjd. Så har iaf de flesta utvecklare valt att se på saken.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Han skapar underhållning, du kanske inte håller med men hundratusentals människor verkar anse att han gör det och gör det förbannat bra.

Dessutom verkar många som neggar på sånt här missa att för varje streamer av den här kalibern finns det tusentals som försöker men misslyckas. Han är en av de bästa på det han gör och tjänar därav pengar på det, fullkomligt logiskt. Var inte så förbannat missunnsam.

Medlem
Skrivet av B-itta:

I slutändan hade jag hellre sett dem pengarna gå till en person som skapar något, inte spelar spel.

Och du tänker likadant om all form av sport i världen också?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av dotque:

Och du tänker likadant om all form av sport i världen också?

Ah den var lite långsökd va?

123
Skriv svar