FZ testar Omnideck – VR blir mer realistiskt än någonsin

Robot
FZ testar Omnideck – VR blir mer realistiskt än någonsin

Svensk satsning låter dig vandra fritt i VR-världar. Om du har en miljon kronor över.

#htc, #htc-vive, #omnideck, #omnifinity, #virtual-reality, #vive, #vr


Medlem

rullar man omkring hela tiden? ser inte ut som att man kan stå helt stilla. jobbigt i onward eller nåt om man vill sätta sig på huk bakom cover och sakta glider iväg.

Medlem
Skrivet av quadratis:

rullar man omkring hela tiden? ser inte ut som att man kan stå helt stilla. jobbigt i onward eller nåt om man vill sätta sig på huk bakom cover och sakta glider iväg.

Man glider alltid mot centrum och där finns en platta som är stilla. men du glider inte i spelet. Jag antar att den registrerar bara den rörelsen du gör för förflyttning i spelet och inte rullarna.

Redaktör
Skrivet av quadratis:

rullar man omkring hela tiden? ser inte ut som att man kan stå helt stilla. jobbigt i onward eller nåt om man vill sätta sig på huk bakom cover och sakta glider iväg.

Nej. Rullarna drar dig mot mitten. Men inte ända in till den, snarare lite framför. De ser till att du inte går för långt ut från mitten, kan man säga. Jag tänkte inte specifikt på hur det funkar, men förmodligen funkar det så att de vid behov rullar in dig närmare mitten när du slutar gå, och det kan ta någon sekund. Att huka sig lär gå fint, de rullar mjukt och även om det kan vara lite svajigt handlar det om vana.


signatur
Inaktiv

Intressant! Men ser lite läskigt ut. Hur avläser programvaran hur man rör sig? Är det med kamera/laser eller trycksensorer i rullarna? Antar att man måste ta såna ministeg? För känns som att man lätt skulle kunna kliva av med två långa steg.

Redaktör
Skrivet av anon_306295:

Intressant! Men ser lite läskigt ut. Hur avläser programvaran hur man rör sig? Är det med kamera/laser eller trycksensorer i rullarna? Antar att man måste ta såna ministeg? För känns som att man lätt skulle kunna kliva av med två långa steg.

Om jag förstod rätt sköter Vives sensorer all avläsning, inget sånt i rullarna.

Vi testade bara en kort stund var, så småstegen är mest för att vi var ovana tror jag. Här (36 sekunder in) kör deras teknikchef, som är betydligt mer van. (Jämför honom med Calle, småblårutig skjorta, 1:08, och jag, rödrutig skjorta, 1:14, samt hela första filmen - det är skillnad på balans.) När jag frågade sa de att ingen lyckats komma utanför kanten än, och de har ju gjort detta i ett par år.


signatur
Medlem

Det såg ju lite bajsnödigt ut på rullarna men jag förstår ju varför ^_^

Medlem

Ser fantastiskt ut när teknikchefen kör. Lär man sig och får in tekniken så ser det bra ut. Springa går nog inte?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nils45:

Ser fantastiskt ut när teknikchefen kör. Lär man sig och får in tekniken så ser det bra ut. Springa går nog inte?

Den militära varianten är något större och har mer utväxling. Så borde vara möjligt.


signatur
Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den militära varianten är något större och har mer utväxling. Så borde vara möjligt.

6 meter i diameter. Denna var drygt 4 m tvärsöver.


signatur
Medlem
Medlem

Kan nog bli intressant för att locka folk till arkadhallar, synd bara att själva VR-upplevelsen är undermålig och ohygienisk.

Medlem

Utveckling går fort framåt, kul att se.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kul att se, vr rullar på.
Kostar fler än en veckopeng kan man misstänka.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jag förutspår färre hopp-plintar och trappor i framtida spel tänkta för VR.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Redaktör
Skrivet av jonis:

Jag förutspår färre hopp-plintar och trappor i framtida spel tänkta för VR.

Hah! Det var faktiskt trappor med i en demonstration av tech-killen, var inte svårare än att gå rakt framåt så lyfte karaktären fötterna. Jag tänkte att det måste kännas ovant först, men förmodligen är det inte mer onaturligt än nåt annat styrsätt som man lär sig.


signatur
Medlem

Men va? Är inte rörelsen 1:1? Varför bygger man något sånt här om man sedan ändå inte får 1:1 matchade rörelser? Alltså om jag tar ett steg på 73 cm på plattan vill jag såklart att avataren också kliver fram 73 cm.

Är det inte obehagligt att rulla bakåt när man står still?

Medlem

Läste en annan "recension" på denna igår på en känd kvällstidning, dock var det inte så mycket ang omnidecket utan det var mest annat, som att nötterna med skålar var riktiga bakteriehärdar.

Tack för att ni finns FZ!

Redaktör
Skrivet av Hulle:

Men va? Är inte rörelsen 1:1? Varför bygger man något sånt här om man sedan ändå inte får 1:1 matchade rörelser? Alltså om jag tar ett steg på 73 cm på plattan vill jag såklart att avataren också kliver fram 73 cm.

Är det inte obehagligt att rulla bakåt när man står still?

Att rörelsen inte var 1:1 var ingen issue alls, faktiskt. Jag tippar att högre utväxling gör balanserandet svårare, man står ju trots allt på rörligt underlag. Handlar säkert om vana och kalibrering också, förstås.


signatur
Medlem

Nu har jag letat information förgäves. Så nu frågar jag i tråden här: men hur var det då?? Visst, vi har sett filmerna och ni har berättat hur det funkade. Men hur var upplevelsen då? Varför beskriver ni inte det någonstans? Var det jätterealistiskt, eller var det meh? Berätta om upplevelsen.

Det är ungefär som att recensera ett spel: "det är ett piratspel, och det handlar om.... och grafiken är fin." - men på slutet så vill man höra om det är kul, eller tråkigt? Varför skriver ni inte om spelet är kul eller tråkigt?

Redaktör

@SaraLivblad: det var intressant, som att köra Vive/VR på ett gungigt golv eller lätt berusad. Vi fick bara köra en kort, enkel demo på några få minuter (se första filmen ). Demon i sig var basic: man gick, följt av att en utvecklare överraskad med att hoppa in med roboten, följt av lite pulshöjande skjutande. Kul, som det mesta man testar som är nytt, men som spel betraktat synnerligen blekt (den är ju också gjord för att demonstrera en idé, snarare än långlivad underhållning). I grund och botten känns det som att lira Vive/VR, alltså rejält indragande. Röreslegrejen lyfter inlevelsen ett snäpp, samtidigt som man som nybörjare initialt tänker på hur man rör sig för att hålla balansen. Kan bli riktigt bra i arkadhallar med rätt spel, men det är ett nytt spelkoncept snarare än att man plötsligt kliver in i en shootervärld eller upplever den som IRL.


signatur
Medlem
Virtual Reality upplevelser

Nu väntar vi bara på att Gröna Lund och Liseberg börjar med VR-upplevelser likt "The Void" i Utah! Där man får gå omkring med VR-headsets och faktiskt känna väggar, värme från facklor och spindelnät i ansiktet.
https://youtu.be/kY4lvLw41MI

Skägg.
10 Chambers

@Qezlot: Det är på gång i Stockholm, vrex.se. Vi hoppas få testa snart!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hah! Det var faktiskt trappor med i en demonstration av tech-killen, var inte svårare än att gå rakt framåt så lyfte karaktären fötterna. Jag tänkte att det måste kännas ovant först, men förmodligen är det inte mer onaturligt än nåt annat styrsätt som man lär sig.

Intressant! Gissar att det är precis som det mesta med VR, man måste testa själv helt enkelt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Whatever happened to Virtuix Omni?
Där man faktiskt kan RÖRA sig utan att riskera o ramla :/

https://www.youtube.com/watch?v=Ibg6JBeyh54 - Virtuix Omni - Omniverse Trailer

Ah, här gömmer dem den senaste videon -
https://www.youtube.com/watch?time_continue=94&v=1SlZvuhABGk

...
But this is what we all want
https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=3TsK50XRIZs
KAT WALK + Fallout 4 VR = Best VR experience!

Medlem

Jag har följt och testat Omnideck sedan dom flyttade till Växjö. Måste säga att det blir något helt annat med "oändlig" rörelseyta. Det är en sak man saknar sedan när man kommer tillbaka till "vanlig VR" där man sitter fast i ett band igen... Hitills är det ingen som har ramlat på den, det tar 5-10 minuter att "anpassa" sig och glömma bort den... Spelen får en ny nivå definitivt, testa om ni har chansen.

Här är en film med mig, Omnideck teamet och Alexander Bard när han kom och hälsade på och testade.

1
Skriv svar