Internet - En tro på information, en känsla av sanning

Ambassadör
League of Legends
Internet - En tro på information, en känsla av sanning

Om det du säger är din sanning och det jag hör är min, vilket är det då som stämmer?

Känslor är inte fakta. Att tro är inte att veta. Det är så jag känner och tror.

Det är dessa tankar som skuggat mitt sinne de senaste två dygnen. Vad som började med en tunnelbaneresa fortsatte snabbt ner i den avgrund som jag så väl känner igen. Många skepnader gör sig tydliga i det mörker som lindar sig kring sinnets rofyllda befinnande. Ett psykiskt besvär som leder till fysiska men, med feber och yrsel.

Det spelar ingen roll vad jag tittar på, vem jag pratar med eller hur jag själv tänker. Den kunskap som endast ligger ett par fingersvep iväg är inte svaret på sanningen vi söker. En simpel siffra, ett enkelt beslut, kan i andra ögonen förtälja en helt annan historia. Vad vissa ser som mänsklig godhet kan andra se som djuriska begär.

Under korta stunder tvingas jag stanna upp och titta på mig själv och min omgivning med nygnuggade ögon. Lördagens tunnelbanefärd var en sådan stund. Det jag skådade var skild från det färgglada skimmer jag tidigare vandrat i. Istället såg jag världen svart och vit, snö växlat med asfalt. I ena ögonvrån gömde sig självklarheter och övertygelse och i den andra såg jag den nakna förblindelsen. Att leva med starka ideologier är något oerhört svårt och det krävs antingen en blind idiot eller en ypperligt stark rebell.

Jag anser mig själv inte vara det ena eller andra. Jag är en ensam vandrare i den informativa illusion vi kallar för verklighet. Att internet är en av de viktigaste uppfinningarna i mänsklig historia är något jag förespråkat länge. Dock såsom det används är internet kanske också den värsta. Vi människor har en naturlig reaktion att försvara oss själva och se information på ett sätt som leder till vår egna bästa situation. När vi nu står inför all information vi någonsin skapat gör det oss blinda vilket många har märkt, och nu också utnyttjar. Jag syftar inte på propaganda utan förvirring. Vi översköljs av information i samtliga av dygnets sekunder, till vilken nytta? Att vi ifrågasätter vårt samhälle? Att vi ifrågasätter våra fiender? Att vi ifrågasätter våra medmänniskor? Att vi ifrågasätter vår gemenskap? Att vi ifrågasätter våra vänner? Att vi ifrågasätter oss själva?

Jag står och blickar ut över evighetens gröna vidder. Det enda jag ser är det moln som skuggar mitt sinne. Jag tror att jag känner och jag känner att jag tror.

Tråddemonen
Testpilot

@dali: Håller med dig, det är därför jag söker mig ut så långt ut på landet som möjligt. Där folk delar information kring "riktiga saker" samt riktig lära. Att sitta och läsa om allting kommer inte att underlätta världen för en människa då det handlar om att kunna prestera praktiskt och inte tänka kring hypoteser och teorier.

Albert Einstein hade bra koll på hur världen kan tolkas idagens läge.

Om du är trött på verkligheten som den ser ut inom folktäta områden så råder jag dig att dra ut i skogen och fiska eller campa någonstans och träffa folket som lever längre bort.

Det gör jag själv så småningom när jag tröttnar på all stress och idioter som hellre läser på telefonen istället för att se sig för när de går över gatan. Vilket är väldigt skrämmande i sig.

Ambassadör
League of Legends

@Zimpan: Helt riktigt. Jag har dock problem med landet också, haha. Som uppväxt i skogen har jag efter åren äntligen hittat "hem" till storstaden. Man behöver verkligen en frizon där man kan komma undan vardagens besvär, och njutningar. För mig är det böcker och skrivande som är den enda utvägen.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Albert Einstein hade bra koll på hur världen kan tolkas idagens läge.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/01/28/251F794A00000578-0-...

Enligt snopes' sanning så stämmer inte den där quoten, fyi.
https://www.snopes.com/fact-check/einstein-technology-quote/

Tråddemonen
Testpilot

@dali: Jaha då kan jag förstå att det kan bli ganska jobbigt, är man stadsmänniska så är det svårt att komma ifrån det helt och hållet. Men böcker och skrift som du säger är väldigt pedagogiskt.

Tråddemonen
Testpilot

@delete: Jaha där ser man hahaha, kanske räknas som en idiot själv då

Ambassadör
League of Legends

@Zimpan:
@delete:
Detta är ju guld. Exakt detta jag menar. Vad är riktigt? Vad är sant? Vad spelar det för roll?

Tråddemonen
Testpilot

@dali: Haha ja, handlar ju om hur envis man är som person också. @delete stoppade ju verkligen orden i mun på mig

1
Skriv svar