Days Gone flyttas till 2019

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Deliverans:

AI? Tror du alla zombies i horderna har egen AI? Du har ingen aning..... Du vet inte hur de har löst detta, men de gör det, ok? Sluta sitt och lek att du vet hur en spelstudio löser sina designs. Days Gone släpps 2019 och kommer att ha sådana där world war z horder av zombies. Det räcker så.

Går ju iofs att luska ut lite kring gameplay videos så man får en grundlig förståelse, tittar man på absolut första gameplayen så ser man att när två freakers kommer i kontakt med varandra så kommer de dessutom att springa sida vid sida. Vet inte riktigt den korrekta termen för den typen utav AI system, men det finns liknande kring ett antal spel sen innan. Vet att vissa strategispel har liknande system t.ex. sen även fast de flockas så har de en form utav "detect" funktion då huvudkaraktären smyger sig förbi en flock i en E3 video. När de går själva så fungerar de mer individ mässigt när det kommer till beteenden via AI, finns på andra E3 videogenomgången då banan är belagd utav snö. Men inget är ju final med tidiga versioner, kan ju vara så att de har uppdaterat AIn en hel del vid release. Men jag har själv suttit och kollat igenom klippen en hel del för research, då själva spelidén var guld med att balansera ett TLOU liknande spel med openworld.

Skrivet av Deliverans:

Då borde verkligen leveldesign och narrativa teamet boka in ett möte där på SIE Bend Studio whereever that is, och reda ut var det gick snett
Såg nyss på deras Wiki att det var de som gjorde Syphon Filter, de hade man ju kul med på PS1

Wooh det var ju lite ballt iofs, det var inget som jag visste sen tidigare.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Vill bara flika in att State of Decay 2 är i huvudsak ett singleplayerspel som nu råkar får 4-player co-op som grädde på moset.

Härliga tider. Då lägger jag in det i min att-köpa lista. Tackar för det infot

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

Vet inte riktigt den korrekta termen för den typen utav AI system, men det finns liknande kring ett antal spel sen innan. Vet att vissa strategispel har liknande system t.ex. sen även fast de flockas så har de en form utav "detect" funktion då huvudkaraktären smyger sig förbi en flock i en E3 video. När de går själva så fungerar de mer individ mässigt när det kommer till beteenden via AI, finns på andra E3 videogenomgången då banan är belagd utav snö. Men inget är ju final med tidiga versioner, kan ju vara så att de har uppdaterat AIn en hel del vid release. Men jag har själv suttit och kollat igenom klippen en hel del för research, då själva spelidén var guld med att balansera ett TLOU liknande spel med openworld.

Ja, nu killgissar jag, men varje separat zombie behöver ju inte ha sin egen "AI" de kan även bara vara i deras loopande kräl/run animationer och dras på splines efter spelaren, typ. Samt även bundlas ihop i groups, precis som du noterat. Jag skulle gissa att animationerna är minst lika dyra som AIn när det är många på skärmen samtidigt.
Kan vara så att de är så stolta över deras nya system/lösning att de ger info om hur i videos, devcommentaries osv, innan release, inte ovanligt att man gör så.
Jag är personligen mer intresserad av världen, karaktärerna, storyn, combat och sånt än huruvida de kommer eller inte kommer lyckas ha en miljon zombies på skärmen samtidigt. Det såg coolt ut, men om detta är ett 50-70 timmars spel så vill jag inte ha krälsvansen efter mig hela tiden :-/

Tråddemonen
Testpilot

@Deliverans: Tror de går lite efter vad ett playstation klarar, som senaste horden man såg på andra E3 videon när Deacon spränger väggen så verkar swarmen inte vara oändligt med zombies som den tidigare videon hade visat. Ett antal freakers tror jag rullar på bra utan någon som helst fara. Gillade även att freakers går på ljud som kan distrahera dem också.

Jag är lite som du och har en viss oro kring det, gillar inte hela temat med bikers, samt Deacons yrke som jag nämnde i tidigare kommentar. Men sen vet man inte, han kanske blir en älskvärd karaktär i framtiden. Jag har ju haft fel tidigare. Däremot gillar jag mycket utav det påhittade inom upplägget utav spelet, som att camps skapar "Meat walls" som har idén om att föda freakers och sedan få dem att gå vidare.

Avstängd

@Zimpan:
Alltså, visst borde horden/krälsvansen i princip vara dödsmaterial? Dvs hinner den ifatt dig så är du rökt. Som i WWZ filmen. Det känns så iallafall, blir konstigt om man bara kan ställa sig i en dörr och slakta alla. Så egentligen behöver inte "svansen" ha någon AI, utan bara de zombies(heter de freakers i spelet?) som lossnar från svansen. Så länge de är i svansen har de alla nåt slags kollektivt "medvetande". Kommer den ifatt dig så är du lika rökt som när en clicker flyger på dig i TloU, så förstod jag idén med att ha en sån hordsvans iallafall..

Tråddemonen
Testpilot

@Deliverans: Var ju en väldigt bra sammanfattning utav systemet måste jag säga tror det är exakt som du säger.

Medlem

@Deliverans:

Ja och nej, alltså spel generellt är ju brutalt dyra att utveckla, speciellt AAA-spel, så deadlines är en självklarhet även om det kan vara tragiskt för kreativiteten när sådant ska ut var eller vartannat år.

Oavsett så finns de ju massa interna deadlines, och någonstans vill jag ändå påstå att de behövs för att saker ska bli gjort. Exempelvis av det man läst av Valves situation nuförtiden verkar det vara precis det lyxproblemet företaget har, oändändligt med resurser men ingen vettigt krav/projektsstyrning. Inget spel blir gjort om allt får ta så lång tid som skaparen av modellel,animationen,banan etc vill.

Medlem

Tycker det är trist när tråden hamnar ur kanten av huvudämnet. Spelet ser jag fram emot och kommer troligtvis bli badass kanske får mig köpa en PS4 i alla fall. Såg väldigt skojigt ut.

Medlem

Folk klagar på spel som släpps för tidigt, folk klagar på att spel inte släpps vid preliminärt datum då det behöver mer tid.

Finns ingen vinnare I dessa diskussioner det visar dock passion vilket är bra.

12
Skriv svar