Dark Soulsspelare klarar hela serien utan att bli träffad en enda gång

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@yoloswaggins: Blev bara frustrerad utav klippet, vilket slöseri med speltid.

Jo, ser man på det i efterhand så kan det ju kännas som det, men har vi inte alla spenderat hundratals / tusentals timmar i spel som vi i efterhand tänkte "vafan gör jag med mitt liv..."? Jag har det iallafall, men hen som postade "flow" bilden där uppe har helt rätt, att nå det state:t är key i allt detta, man glömmer allt annat och även om man gör något helt retarded, som jag när jag kutade omkring i hela witcher 3 och samlade grejer för att kunna bygga alla treasure hunt weapons/armor för att kunna placera dem på hyllorna och ställningarna i Geralts hus. Eller nåt maniskt mission jag gjorde åt mig själv i fallout 4 då jag också skulle bygga nånting. Vi gör ju helt störda saker, men i själva flowstadiet existerar ingen relevans.
Jag tycker ju streams och sånt är horribelt att titta på, men från just den här killens vinkel så har han ju lyckats med något extremt, och dessutom spelat in det. Han känner säkert ingenting för detta nu i efterhand, men flowstadiets natur är ju "in the moment", och den måste få leva (och dö) där. Livestreams har någon slags relevans ändå, eftersom vissa karismatiska personer kan "smitta" tittarna med sitt flow. Dock tycker jag personligen att de som tittar då är lite som att de "piggyback rider" på streamarens flow, det känns för mig som det ultimata slöseriet med tid, istället för att göra det själv menar jag.

Tråddemonen
Testpilot

@Deliverans: Haha! Har lite samma känsla kring att titta på streams, känner hellre själv att jag spelar en att se någon spela ut ett spel åt en. Har däremot streamat själv med en kompis back in the day, känner att engagera sig och skapa nytt material är något jag själv hellre gör. Men spelmässigt så ser jag att om inte spelet har något värde att spelas om dvs, story, massiv spelvärld, val och konsekvenser så hamnar spelet ganska fort på hyllan som ett minne blott. Händer ibland att jag får nostalgikänsla och kan spela om ett spel, men det händer allt för sällan numera.

eld
Medlem
Skrivet av yoloswaggins:

Det är upp till var och varje individ att avgöra. Jag tycker dock inte att detta ser särskilt kul ut:

Känns ju lite tråkigt att undvika utmaningar genom livet.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Va? Det var ju inte du. Skulle jag se en film på dig när du spelar så skulle jag stänga av direkt för jag har roligare saker att göra. Killen som spelar dark souls gör ju det av sina anledningar. Jag skulle rekommendera att spela själv istället för att beskåda andra, och försöka projicera på dem om de har kul eller inte.
När du ser det på det sättet, visst låter det skevt?

Jag tycker att det blir lite väl mycket dubbelmoral här när du skriver att jag inte bör projicera på andra om de har kul eller inte, och i samma mening skriver att andra bör spela själva snarare än att titta på när någon annan spelar.

Sen huruvida jag streamar mig själv när jag spelar och vad du skulle tycka om det saknar relevans i själva diskussionen.

Du frågade mig vad som är "kul". Jag svarade att jag tycker att varje person får avgöra det. Till viss del fattar jag grejen av speedruns och att slå rekord i spel, men att bli så upprörd som många blir när de misslyckas verkar inte särskilt hälsosamt. Jag ställer mig frågande till hela konceptet. Jag tror att många speedrunners hade gjort sig själva en tjänst av att titta sig själva i spegeln och fundera kring vad de gör och vad de spenderar sin tid på. Är det verkligen är värt det? Gör detta dem lyckligare i livet? Här är dock en speedrunner som är självmedveten:

Avstängd
Skrivet av yoloswaggins:

Jag tycker att det blir lite väl mycket dubbelmoral här när du skriver att jag inte bör projicera på andra om de har kul eller inte, och i samma mening skriver att andra bör spela själva snarare än att titta på när någon annan spelar.

Sen huruvida jag streamar mig själv när jag spelar och vad du skulle tycka om det saknar relevans i själva diskussionen.

Du frågade mig vad som är "kul". Jag svarade att jag tycker att varje person får avgöra det. Till viss del fattar jag grejen av speedruns och att slå rekord i spel, men att bli så upprörd som många blir när de misslyckas verkar inte särskilt hälsosamt. Jag ställer mig frågande till hela konceptet. Jag tror att många speedrunners hade gjort sig själva en tjänst av att titta sig själva i spegeln och fundera kring vad de gör och vad de spenderar sin tid på. Är det verkligen är värt det? Gör detta dem lyckligare i livet? Här är dock en speedrunner som är självmedveten:

Klickar aldrig på streamlänkar.
Nä, jag projicerar inte. Nu trasslade du in dig i ditt eget argument. Du myntade ordet "kul" först, och sa nåt i stil med att du inte tycker att de verkar ha "kul".
Jag vet att folk som tittar på streams tycker det är "kul"/intressant eller vad de nu har för anledning. Jag reflekterar inte över deras incitament, just eftersom det är 100% subjektivt och då (i min mening) irrelevant (för mig). Ordet "kul" existerar inte ens för mig.
Din senaste post kryllar ju av projektioner^^ "hälsosamt", "värt det", "lyckligare", "göra sig själv en tjänst" osv. Detta är ju bara fantasier/projektioner i ditt huvud.

Om du tar bort ordet "kul" ur ekvationen, så kvarstår bara det som har relevans: de gör det de gör för att de vill det. Man behöver inte betrakta dem och försöka avgöra (åt dem) om de har "kul" eller spenderar sitt liv "rätt".
Vi kan dra det ännu längre: Det finns väldigt få tillfällen i livet överhuvudtaget då man behöver bry sig om vad andra människor gör, och varför. Särskilt folk man inte känner eller någon som helst relation till.
Jag säger inte att folk "borde" spela själva istället för att glo på streams. Man gör vad man vill.
Men jag påstår att det blir konstigt att sitta och bedöma streamarens "lycka" eller hur "kul" hen har. Har DU kul när du tittar på streamen så är ju det "kul" för dig, och där stannar liksom "interaktionen" mellan dig och streamaren.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Klickar aldrig på streamlänkar.
Nä, jag projicerar inte. Nu trasslade du in dig i ditt eget argument. Du myntade ordet "kul" först, och sa nåt i stil med att du inte tycker att de verkar ha "kul".
Jag vet att folk som tittar på streams tycker det är "kul"/intressant eller vad de nu har för anledning. Jag reflekterar inte över deras incitament, just eftersom det är 100% subjektivt och då (i min mening) irrelevant (för mig). Ordet "kul" existerar inte ens för mig.
Din senaste post kryllar ju av projektioner^^ "hälsosamt", "värt det", "lyckligare", "göra sig själv en tjänst" osv. Detta är ju bara fantasier/projektioner i ditt huvud.

Om du tar bort ordet "kul" ur ekvationen, så kvarstår bara det som har relevans: de gör det de gör för att de vill det. Man behöver inte betrakta dem och försöka avgöra (åt dem) om de har "kul" eller spenderar sitt liv "rätt".
Vi kan dra det ännu längre: Det finns väldigt få tillfällen i livet överhuvudtaget då man behöver bry sig om vad andra människor gör, och varför. Särskilt folk man inte känner eller någon som helst relation till.
Jag säger inte att folk "borde" spela själva istället för att glo på streams. Man gör vad man vill.
Men jag påstår att det blir konstigt att sitta och bedöma streamarens "lycka" eller hur "kul" hen har. Har DU kul när du tittar på streamen så är ju det "kul" för dig, och där stannar liksom "interaktionen" mellan dig och streamaren.

Jag vill inte lägga mig i hur andra lever sina liv. Jag varken kan eller vill avgöra åt någon om de har kul eller lever sina liv på rätt sätt. Som du säger, vi kan bara konstatera att de gör det de gör för att de vill det.

Men som betraktare kan jag inte hindra mig själv från att fråga huruvida de verkligen vill det. Jag använde ordet ursprungligen ”kul” av förenklingsskäl i syfte att försöka beskriva min poäng på ett så enkelt sätt som möjligt. I det ordet menade jag bland annat att ha roligt, vara lycklig, må bra och hälsosamt. Utifrån det jag sett så verkar somliga dedikera sina liv för att uppnå ett rekord i ett tv-spel och när jag ser deras reaktioner när de misslyckas verkar de lida oerhört mycket. Jag känner även igen samma tendenser som kan finnas hos spelmissbrukare, och av dessa anledningar tror jag att speedrunning kan vara ohälsosamt.

12
Skriv svar