Hjälp med felsökning

Hjälp med felsökning

Hej, igår när jag spelade så dog datorn helt plötsligt och rummet fylldes av en speciell doft, ungefär som ngn komponent brunnit till eller liknande. Datorn går inte in i POST när jag försöker starta den, dock har jag lampor som lyser på MB. Därför tänker jag mig att aggregatet verkar funka. Men hur felsöker jag nu fortsättningsvis på bäst sätt? Tänkte plock bort grafikkortet och prova starta, men sen vet jag inte mer. Har ni tips på hur man strukturerat kan gå tillväga för att felsöka på ett effektivt sätt?
Ngn kan ske tom har en idé om vad det kan vara?

Ser fram emot er hjälp!

Tråddemonen
Testpilot

@XDeepBlueDiverx: Kanske inte är den mest datakunniga, men kommer ihåg att en kompis en gång för länge sedan upplevde liknande. Då var det grafikkortet som hade överhettats och förstörts, var tom bubblor på grafikkortet. Detta var förvisso flera år sedan, men det kan ju vara värt och se om någon komponent inte har förstörts innan du går tillväga för att klura ut det. Skulle skruva isär allt och eftersom att det luktade bränt så kanske du kan lukta lite på delarna för och se om du kan lokalisera vart lukten först kom ifrån.

Skägg.
10 Chambers

Om moderkortet har en egen videoutgång borde du kunna, som du själv är inne på, koppla ur grafikkortet och testa. Hoppas det löser sig!


signatur
Grafikkortet var bränt

@Zimpan: tack för ditt svar. Jag gick vidare och plockade ur grafikkortet, startade datorn och då gick den igång förbi Post etc. Luktade igenom GF och mycket riktigt gick det att lokalisera vad som bränt.
Har nu varit på NetonNet och de hanterade utbytet supersmidigt! Hade 1 år av 3 kvar på fabriksgarantin och kunde därmed plocka ut ett nytt GF 1070 istället för det äldre 970 med att pröjsa lite mellanskillnad. Kudos till NetonNet för bra hantering!

Hem och skruva i och den startade upp klockrent igen.

Tack för tipsen!

Mvh Calle

Tråddemonen
Testpilot

@XDeepBlueDiverx: Kul att det löste sig!

Skägg.
10 Chambers

Kul, och nice med uppgradering!


signatur
1
Skriv svar