Quiz – BioWare genom åren!

Medlem
Skrivet av Deliverans:

@Sapiens:

Okej nu märker man att du inte vet någonting om EA... Du killgissar och skjuter hej vilt från höften här. Vem är det som har lurat i dig allt det där? Det går absolut inte till sådär, och du dramatiskt förenklar saker. Skäms lite på dig nu.
Oh btw, BioWare använde Frostbite i DAI, så den var inte alls ny. Och vadå "inte gjord för RPG" vad tror du ens att det betyder? Om du verkligen har koll, ge lite exempel på vad det är som motorn inte klarar
Nä, det där var skämmigt att läsa. Du brölar i kör med resten av får som inte har en aning hur varken Ea eller något annat företag egentligen fungerar. Typisk "gejmer' mentalitet.

Eller är det kanske för jag varit med och spelat spel senaste 25åren och sett vad storbolag som EA gjort med många av mina favorit utvecklare och spel.

Här tex har du en lista på spelstudios EA tagit ihjäl. Många utav dem enormt framgångsrika utvecklare, som skapat fantastiska spel som genererade enorma vinster till EA. Vi snackar bland annat utvecklare som la grunden till RPG-genren och RTS-genren. Tacken för det var att de blev utsugna och sedan förkastade när EA ansåg de inte var tillräckligt framgångsrika länge enligt deras absurt kortsiktigt giriga tycke. Och som parasiterna de är tog de hand om deras varumärke och gick vidare till nästa utvecklare att suga ut.

Sedan beträffande Andromedas spelmotor:
"The Mass Effect: Andromeda team knew they were going to run into major technical barriers with or without procedural generation. Over the past few years, one of BioWare’s biggest obstacles has also become one of EA’s favorite buzzwords: Frostbite, a video game engine. An engine is a collection of software that can be reused and recycled to make games, often consisting of common features: a physics system, a graphics renderer, a save system, and so on. In the video game industry, Frostbite is known as one of the most powerful engines out there—and one of the hardest to use.

Developed by the EA-owned studio DICE, Frostbite is capable of rendering gorgeous graphics and visual effects, but when BioWare first started using it, in 2011, it had never been used to make role-playing games. DICE made first-person shooters like Battlefield, and the Frostbite engine was designed solely to develop those games. When BioWare first got its hands on Frostbite, the engine wasn’t capable of performing the basic functions you’d expect from a role-playing game, like managing party members or keeping track of a player’s inventory. BioWare’s coders had to build almost everything from scratch."
https://kotaku.com/the-story-behind-mass-effect-andromedas-tr...

Avstängd

@Sapiens:

Jo, alltså jag vet typ allt om frostbite, men du sa att de aldrig använt den innan MEA. Du tänker liksom snett. Du tänker att EA är "onda" som tvingar Bioware att använda FB eller?
FB har ju ett gigantiskt team på typ 80 pers, vissa helt dedikerade till biowares projekt. Vilken motor tror du de annars skulle velat använda?
Det är pga EA som det ens existerar vissa spel, inte trots EA
Släpp den där gamla myten om att förläggare är onda och de stackars utvecklarna sitter och plågas. Det ser inte ut så i verkligheten.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

@Sapiens:

Okej nu märker man att du inte vet någonting om EA... Du killgissar och skjuter hej vilt från höften här. Vem är det som har lurat i dig allt det där? Det går absolut inte till sådär, och du dramatiskt förenklar saker. Skäms lite på dig nu.
Oh btw, BioWare använde Frostbite i DAI, så den var inte alls ny. Och vadå "inte gjord för RPG" vad tror du ens att det betyder? Om du verkligen har koll, ge lite exempel på vad det är som motorn inte klarar
Nä, det där var skämmigt att läsa. Du brölar i kör med resten av får som inte har en aning hur varken Ea eller något annat företag egentligen fungerar. Typisk "gejmer' mentalitet.

To be fair, det enda du gör här är att försöka dumma ner någons svar utan att själv komma med något konkret. Du säger att det inte alls går till på det sättet och följer upp det med ingenting alls själv. Endast skriver på ett nedlåtande sätt och ger en knäpp på näsan.

Skämmigt att läsa, skäms lite på dig nu

Angående er diskussion:
Vet inte själv hur processen fungerar hos EA, men spelbranschen är känd för att ha värdelösa villkor, deadlines, och arbetstimmar för de som arbetar i den. En vän till mig som arbetat på lite olika studios säger att det kan vara helt hemskt, senast jag pratade med honom hade de kört crunch, och i detta fallet var det 12h dagar 6 dagar i veckan, i nästan 1 års tid. De fick betalt för 5 dagar i veckan och 8h arbetsdagar med utlovade bonusar. Enligt honom var det standard inom spelbranchen när ett spel "närmar" sig release och att det oftast är värre än vad de hade. Sen är det vissa företag som sköter detta någorlunda bättre, på Massive (om jag inte missminner mig) så fick de betalt frukost, lunch, middag när det var crunch åtminstone. Osäker på om det var just Massive, kan ha varit någon annan studio.

Sen huruvida det ser ut hos EA vet jag inte men att utvecklare får tillräckligt med tid tror jag verkligen inte. Finns oändligt med spel att peka på för att stödja den teorin. Andromeda är väl ett sådant bra exempel, eller sista Batman som de to m fick dra tillbaka på PC. Spelet var ju enligt WB good enough https://kotaku.com/sources-warner-bros-knew-that-arkham-knigh...

Detta tror jag är en stor anledning till att indie-boomen kom. Folk ville bli self dependent för att inte blir rövknullade av alla publishers och ägare. Om det hade varit guld och gröna skogar, med tillräcklig budget, bra villkor, och tillräckligt med utvecklingstid hade vi inte suttit här med massvis av kickstartade projekt och en hel marknad som väljer att gå indie. Det är i alla fall vad jag tror

Avstängd

@ClockWise:

Vadå "konkret"? Kan ju börja med att EA inte är en spelutvecklare, utan en förläggare. Det är ju inte likadant på Respawn som på BioWare eller Criterion. Studios är ju helt olika varandra.

Orkar faktiskt inte mer i denna icke-diskussion. Fortsätt lek att förläggarna är onda om ni vill, det diffar för mycket i insight här för att ha en produktiv diskussion. Nedlåtande är kanske för att det här tugget Är så felaktigt, gammalt, utslitet och tröttsamt. Man orkar liksom inte sugarcoata det när BS-leveln slår i taket.

Medlem
Skrivet av Deliverans:

@ClockWise:

Vadå "konkret"? Kan ju börja med att EA inte är en spelutvecklare, utan en förläggare. Det är ju inte likadant på Respawn som på BioWare eller Criterion. Studios är ju helt olika varandra.

Orkar faktiskt inte mer i denna icke-diskussion. Fortsätt lek att förläggarna är onda om ni vill, det diffar för mycket i insight här för att ha en produktiv diskussion. Nedlåtande är kanske för att det här tugget Är så felaktigt, gammalt, utslitet och tröttsamt. Man orkar liksom inte sugarcoata det när BS-leveln slår i taket.

Så istället för ett delta i diskussionen som du tycker är uttjatad och felaktig så bestämmer du dig för att tala ner till folk istället och säga att du vet bäst. Bra jobb :)! Jag har aldrig sagt att förläggare är onda, och jag är helt med på att utan förläggare så hade vissa spel aldrig sett dagens ljus. Men det innebär inte heller att förläggare är riddare på vit häst.

Also: EA är både förläggare och spelutvecklare.

Medlem

6/10 Korrekta svar!
Helt okej-bra jobbat! Du har spelat igenom deras kända spel, men bryr dig inte lika mycket om personerna bakom.

Oavsett det rätt mjäkiga resultatet (6/10), så kan svaret vara det bland det bästa jag sett hittills, inte minst hur otroligt väl det stämmer in på mig som person och mitt spelande. Så länge spelet är bra är jag nöjd kan man sammanfatta det med.

För jag bryr mig givetvis inte om fåtal personer i ledande positioner när jag spelar ett bra ett spel, deras namn säger mig ingenting om spelet är bra eller inte. Tycker faktiskt att det är rätt menlöst att fokusera på vad ett fåtal personer gör av de kanske 2-300 som har varit med och gjort spelet jag precis spelat. Visst, är man ansvarig för spelets story i ett story-drivet RPG, har man har all anledning att vara nöjd om spelarna gillar din värld och din berättelse och förtjänar givetvis beröm. Men samtidigt lär lead story writers (eller vad de nu kallas) knappast skriva varenda liten textrad personligen i en spelserie som exempelvis ME 1-3, utan det är snarare hela produktionen som ska klaffa för att få fram ett resultat där storyn får chansen att lysa utan att vägas ner av allt annat i spelet suger.

Lite lustigt att det var just där ME:A misslyckades fatalt! Storyn var verkligen så enormt kliché att till och med en producent av sommarblockbusters i Hollywood skulle skruva generat på sig om spelets handling istället hade flyttas till film-mediet. Karaktärerna var trista, trötta och flamsiga och enormt tillrättalagda det bara går, inget som stack ut över huvud taget, dialogerna hade allt detta likaså, ibland var konversationerna rent pinsamt usla ibland. Buggarna var många och ibland spelförstörande på ett sätt som till och med Betsheda skulle skämmas över (ja, i varje fall kanske 5 minuter innan nästa stora bugg hade påträffats i något av Betshedas spel ), inventory systemet var både onödigt komplicerat och tidskrävande på samma gång. Alla dessa satans laddningstider i rymden, urk! Ofta kändes det som att spela ett segt och tröttsamt mmo i en stor, snygg och alldeles för tom värld. De skapade ju i varje fall med my face is tired, kanske förra årets bästa "det är så uselt att det istället blir hejdlöst komiskt moment" inom spelvärlden och det är något som ingen kan ta ifrån personerna bakom ME:A. Seriöst, hur tusan kunde de släppa spelet i det skicket? Spelade de inte spelet själva, reagerade de inte på hur dialogen, stämningen och sedan grafiken när bevingade citatet levererades, var så diametralt skilda?

Spelmekaniken & grafiken däremot som varit Biowares stora nackdelar tidigare var riktigt bra, speciellt grafiken i spelet var grym vill jag minnas, ME:A universumet var/är sjujäkla snyggt faktiskt.

Synd bara att de inte fick tid nog på sig att fylla detta snygga universum med tillräckligt mycket kvalitativa ingredienser innan spelet skeppades iväg, utan det skulle iväg till varje pris innan det kunde finpoleras och putsas, fyllas med alla de godsaker som gör att ett rpg sticker ur mängden. Små flavor grejer som exempelvis Minsc och hans lika välkända hamster Boo i BG serien, där hamstern tog upp en plats i Minsc's quick slot som man gärna hade använt till att ha spells/potions istället. Det känns lite som att de precis fått klart spelmotorn när EA ringde och sa att de har ett halvår på sig att fylla spelet med innehåll innan det skall vara klart för release. Det är på grund av sådana här små detaljer som gjort att BG serien är välkänd och allmänt älskad 20+ efter att spelet släpptes för första gången. Samtidigt kommer ingen kommer komma ihåg ME:A om dryga 20 år annat än att det var ett fiasko och blottade de enorma bristerna i det företag som släppte BG som sitt första spel.

Blä, jag skulle ju bara göra en quiz och skrev ett lång, rabblande inlägg om Biowares förfall istället.

12
Skriv svar