Helgnöje, hobby eller slöseri med tid?

Ambassadör
League of Legends
Helgnöje, hobby eller slöseri med tid?

Vad skulle citatet bli från det jag har skapat i helgen? "May the winter be with you"? "The force is coming"? Ni undrar kanske vad jag snackar om. Svaret är något av de tre påståendena som ges i rubriken.

Jag har spenderat dagen med att göra en gif. Detta är första gången jag gjorde en så startsträckan var ganska lång. Jag måste ändå säga att jag blev ganska nöjd. Då jag aldrig gjort något liknande innan hade jag inga dyra program att förlita mig på utan skapade allt med gratisprogrammen vlc och gimp. Varje frame är redigerad för sig, vilket var lite av en pina.

Här är resultatet (Kanske spoilervaring?):

Någon som har tips på nästa steg i en möjlig fortsättning av denna hobby? Finns det något smartare sätt att göra det på? Något bättre program? Är nästa steg att lägga månadslönen på Abode CreativeCloud?

#blogg #dali

Skägg.
10 Chambers

Rotoscoping är tidsödande, och gjort frame för frame. Har inte så stor erfarenhet från att klippa i Adobes produkter men vet att det finns 3d-tracking i After Effects.


signatur
Releasehästryttare
Medlem

Det är ju inte slöseri med tid så länge du har kul när du gjorde det. Om du inte skippade skolan eller jobbet för att göra det här, då var det slöseri med tid.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ja, rotoscoping är tidsödande, men går rätt enkelt när man bara justerar masker i AE. Enkelt jämfört med att göra det i GIMP dvs och extraherar alla frames från VLC som OP antagligen gjort

Skägg.
10 Chambers

@Picardo: Kan tänka mig att arbetsflödet i AE är något mer förfinat


signatur
Medlem
Skrivet av Bennii:

Det är ju inte slöseri med tid så länge du har kul när du gjorde det. Om du inte skippade skolan eller jobbet för att göra det här, då var det slöseri med tid.

Håller helt med, om du har kul när du gör något så är det inte slöseri med din tid!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@dali:
AE är att föredra. Man har väl 30-dagars testperiod. Då kan du leka runt utan att känna att det blir dyrt.
Automatisk tracking fungerar dock inge bra på random klipp med dåligt ljus och mycket motionblur.
Ska man göra egen fäktning är det desto lättare då man förmodligen kör med en pinne som man målatspeciella färger i ett mönster på eller något som står ut mot resten.

Ambassadör
League of Legends

@Carl Johansson-Sundelius: @Picardo:
Ja, det känns som AE är nästa steg. Jag fortsätter i Gimp och ser om nöjet finns kvar om några veckor.

@Tiggaren:
Du har nog helt rätt. Tror inte jag kunde använt 3D tracking för att göra denna gifen då jag själv inte såg Aryas svärd i majoriteten av framesen. (hatar/älskar att skriva svengelska)

Hennes svärd (eller värja kanske är en bättre benämning) var böjd vid flera tillfällen så om man kollar noga kan man se den sticka fram vid sidan.

@Bennii:
Så sant.

1
Skriv svar