(Nästan) alla vill se PS4 och Xbox One mötas i Fortnite

Robot
(Nästan) alla vill se PS4 och Xbox One mötas i Fortnite
Medlem

Ska man skylla på någon är det Microsoft som sa bestämt nej förra generationen när Sony var positivt inställd. Nu är skon på andra foten och PS4 är betydligt större, klart Sony tackar nej.

Sedan kan man hoppas Sony bestämmer sig för att vara en större person och gå med på det för kundernas skull, men jag anser verkligen inte att de gör något fel med att hålla tillbaka. Vilken konsol barnen kan spela Fortnite med vännerna på kan definitivt leda till ökad försäljning, varför XBOX såklart vill ha crossplay då de ligger efter.

Gnällkuk

@joonsson: Nja, att man sa nej var väl lite en chansning skulle jag gissa. Att Sony säger nej nu är också helt logiskt. Om det börjar bli norm med crossplay så försvinner också en bit av den exklusiva biten som kanske gör att man köper den ena eller andra konsolen.

Eftersom Sony har ett försprång och klart övertag på exklusiva speltitlar som håller riktigt hög kvalité så tror jag Sony valt linjen för att försöka befästa sin roll som herre på täppan. På sikt tror jag dock vi kommer att börja se det på några av de större multititlarna, kan tänka mig att publishers som EA, Activision, Ubisoft etc. kommer att ställa det som ett krav på AAA-spel som släpps på båda konsolerna som har ett stort MP-fokus för att öka på försäljningen.

Tror mer dessa har mer att vinna än MS/Sony faktiskt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers

Jag undrar hur det kommer att funka rent praktiskt. Med Xbox, pc och mobiler tillsammans, och PS4, pc, och mobiler.


signatur
Medlem

@joonsson: Skylla sitt dåliga beteende på något någon annan gjorde för 10 år sedan låter som mellanstadiet.

NuZ
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Är förklarat på twitter och även så det funkar nu med PC och PS4. Om konsol spelar med konsol är det bara konsol server men om t.ex xbox bjuder in PC (PC kan ej bjuda in crossplatform för att hindra ps4 och xbox i samma troligen) så blir det PC server. PS4 har stöd för m+ k redan i fortnite också sedan länge så bara en tidsfråga innan man kan spela med de på xbox också.

Källa reddit @fortnitebr och twitter @Fortnitegame

Edit: IOS har egen server också så länge inte någon crossplatform är inbjuden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@joonsson: Skylla sitt dåliga beteende på något någon annan gjorde för 10 år sedan låter som mellanstadiet.

Varför är det dåligt beteende av Sony att inte tillåta crossplay med en rival?

Vad kan Sony tjäna på det?

MS har sumpat denna generation från start och är förvånad att inte fler spelar på PS4 istället, där det finns mest folk på servrarna. Köpte man fel konsol är det bara att byta. När det kommer till spel har MS knappt några egna studios alls, de vill bara äta av kakan andra bakat. Sony har nästan alla bra exklusiva, så det är där gamers borde spendera sina pengar, rösta med plånboken.

NuZ
Testpilot

@Star Lord: Rösta med plånboken? Ja då tar jag MS direkt! Play anywere är sjukt bra då du har spelet och kan spela det på både xbox och pc. Gamepass för 79 i månaden och fritillgång till allt nytt från MS plus över 100 andra titlar. Bakåtkompatibelt med både xbox och xbox 360 även vissa titlar med upphåttad grafik på den nu starkaste konsolen one x. Alla dina gamla spel som ligger hemma kan du ju inte spela på ps4 utan att köpa spelet igen och bara ha det digitalt som jag förstår det.

Ja PS4 hade en bättre start men xbox gör mycket bra grejjer nu med Spencer i täten och märks nu att MS är ett större företag med mer kraft bakom sig när de väl sattsar. Bara en sån sak som chare controller över stream, freesync, äkta 4k mm gör mycket för den petige. Ja jag äger ett xbox men även ps4 och pc så spelar på allt men håller ej med dig där


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@Star Lord: Precis Sony tjänar inget på det därför vill de inte låta deras kunder spela med Xbox kunder. Jag som kund bryr mig inte direkt om Sony tjänar eller förlorar på det jag vill kunna spela med vänner oavsett konsol.
Sonys exklusiva spel lockar inte mig, jag valde Xbox One för 360 kompabilitet ( har många spel till 360 ) och sen är det ju trevligt att köpa ett spel på Xbox och få det även till windows.

Medlem
Skrivet av D01tY:

@Star Lord: Rösta med plånboken? Ja då tar jag MS direkt! Play anywere är sjukt bra då du har spelet och kan spela det på både xbox och pc. Gamepass för 79 i månaden och fritillgång till allt nytt från MS plus över 100 andra titlar. Bakåtkompatibelt med både xbox och xbox 360 även vissa titlar med upphåttad grafik på den nu starkaste konsolen one x. Alla dina gamla spel som ligger hemma kan du ju inte spela på ps4 utan att köpa spelet igen och bara ha det digitalt som jag förstår det.

Ja PS4 hade en bättre start men xbox gör mycket bra grejjer nu med Spencer i täten och märks nu att MS är ett större företag med mer kraft bakom sig när de väl sattsar. Bara en sån sak som chare controller över stream, freesync, äkta 4k mm gör mycket för den petige. Ja jag äger ett xbox men även ps4 och pc så spelar på allt men håller ej med dig där

Lite som en biltillverkare skrytandes över mugghållaren och stolsvärmen när jag frågar hur många hästar motorn har. Det är inte relevant.

MS har inte öppnat några nya studios. De exklusiva spelen lyser med sin frånvaro. Ditt val är bara märkligt. Sony har verkligen förtjänat sin enorma ledning och att lägga pengar på MS känns bara som att mata trollet. De har bevisat nu att de skiter i nya spel. Bara samma trötta ip:n år ut och år in. Inget en gamer borde premiera och "rösta" för.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@joonsson: Skylla sitt dåliga beteende på något någon annan gjorde för 10 år sedan låter som mellanstadiet.

På vilket sätt är att inte stödja en konkurrent dåligt beteende? Visst, som spelare är det tråkigt, men som affärsbeslut är det helt logiskt och bra. Speciellt när man erbjöd konkurrenten den här möjligheten för 10 år sedan och fick nej. Varför hjälpa dem nu när de hamnat efter och ångrar sig?

Redaktör

Sony riskerar att få sämre rykte när de inte är med, framstår som snikna och revirpinkande när andra är öppna. Microsoft gör ju ett kalasjobb PR-mässigt nu, och det förstärks av att också tredjepartsföretag som gör pc-spel är med på tåget. Nintendo lever ju ett eget liv, men Sony, Microsoft och pc har ju i stor usträckning samma spelutbud och publik. Men eftersom PS4:an leder så stort har Sony inget skäl att göra Xbox mer attraktiv; typ "spela det på PS4 istället".


signatur
Medlem

4 the gamers btw

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Star Lord:

Lite som en biltillverkare skrytandes över mugghållaren och stolsvärmen när jag frågar hur många hästar motorn har. Det är inte relevant.

MS har inte öppnat några nya studios. De exklusiva spelen lyser med sin frånvaro. Ditt val är bara märkligt. Sony har verkligen förtjänat sin enorma ledning och att lägga pengar på MS känns bara som att mata trollet. De har bevisat nu att de skiter i nya spel. Bara samma trötta ip:n år ut och år in. Inget en gamer borde premiera och "rösta" för.

Nu öppnade du fint för en comeback där med hästkrafter i bilar... Du menar som skillnaden i kraft mellan PS4 Pro och Xbox One X? Haha mupp.

MS hade problem med releasen av Xbox One och den dåvarande ledningen på både MS och Xbox-divisionen söp till det rejält, det är det ingen som förnekar, situationen idag är dock helt annorlunda. De senaste åren har de gått från klarhet till klarhet och har idag kommit ifatt och förbi på både hårdvara och tjänster. De nya egna spelen kommer, nu närmast om en vecka släpps Sea of Thieves som också är ett nytt IP, men det kanske du missat.

För att återknyta till trådens ursprungliga frågeställning så är crossplay inget som har med antal spelare att göra, det är inget problem att "komma in i matcher" på någon av plattformarna. Det handlar om att man ska kunna spela tillsammans med sina vänner oavsett vilken plattform man sitter på. Att Sony inte vill det är ju bara konsumentfientligt och kass.


signatur

Jump in.

Medlem

@joonsson: Som sagt jag ser det ur kundens vinkel eftersom jag är en kund. Jag förstår också varför Sony inte vill, men det är dåligt för de som använder deras hårdvara jag ser i alla fall inga fördelar. Hoppas vi med nästa gen kan skita i vilken konsol vänner köpt, på samma sätt som med pc där spelar det ingen roll om jag kör Intel Amd eller Nvidia osv kan spela med folk som använder andra märket.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@joonsson: Som sagt jag ser det ur kundens vinkel eftersom jag är en kund. Jag förstår också varför Sony inte vill, men det är dåligt för de som använder deras hårdvara jag ser i alla fall inga fördelar. Hoppas vi med nästa gen kan skita i vilken konsol vänner köpt, på samma sätt som med pc där spelar det ingen roll om jag kör Intel Amd eller Nvidia osv kan spela med folk som använder andra märket.

Det kan jag hålla med om. Jag ser det mer som tråkigt att MS öppnade med att blockera detta, hade de tänkt rätt från början hade vi redan haft crossplay i 10 år vid det här laget. Men jag hoppas att Sony tänker om, åtminstone för spel de ändå tillåter det mot PC. Vore grymt ur kundsynpunkt, men ett svårt beslut att motivera affärsmässigt tror jag då det gynnar XBOX men inte kommer öka försäljningen av PS4, snarare finns det en risk att den minskar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag undrar hur det kommer att funka rent praktiskt. Med Xbox, pc och mobiler tillsammans, och PS4, pc, och mobiler.

Kanske så här, när man loggar in via en PC till exempel så kan man välja om man vill spelar mot PS4-spelare eller XBOX-spelare?

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Varför är det dåligt beteende av Sony att inte tillåta crossplay med en rival?

Vad kan Sony tjäna på det?

MS har sumpat denna generation från start och är förvånad att inte fler spelar på PS4 istället, där det finns mest folk på servrarna. Köpte man fel konsol är det bara att byta. När det kommer till spel har MS knappt några egna studios alls, de vill bara äta av kakan andra bakat. Sony har nästan alla bra exklusiva, så det är där gamers borde spendera sina pengar, rösta med plånboken.

Sony har inga exklusiva multiplayerspel värda att spela, att säga dom har alla bra exklusiva är din egen åsikt och inte fakta. Betydligt fler spelar Halo 5 än Killzone t ex. Tror t o m fler folk spelar Gears online än någon spelar nån exklusiv ps-titel online öht.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nu öppnade du fint för en comeback där med hästkrafter i bilar... Du menar som skillnaden i kraft mellan PS4 Pro och Xbox One X? Haha mupp.

MS hade problem med releasen av Xbox One och den dåvarande ledningen på både MS och Xbox-divisionen söp till det rejält, det är det ingen som förnekar, situationen idag är dock helt annorlunda. De senaste åren har de gått från klarhet till klarhet och har idag kommit ifatt och förbi på både hårdvara och tjänster. De nya egna spelen kommer, nu närmast om en vecka släpps Sea of Thieves som också är ett nytt IP, men det kanske du missat.

För att återknyta till trådens ursprungliga frågeställning så är crossplay inget som har med antal spelare att göra, det är inget problem att "komma in i matcher" på någon av plattformarna. Det handlar om att man ska kunna spela tillsammans med sina vänner oavsett vilken plattform man sitter på. Att Sony inte vill det är ju bara konsumentfientligt och kass.

Pratar om spel här, det var väl ganska uppenbart?
Sea of Thieves kan jag köra på PC, så det ser jag inte som exklusivt.

Konsumentfientligt?
Användarbasen är inte direkt knaper, så det är ingen av Sonys kunder som drabbas. Vore annat om spelbranchen dök och man behövde flera spelare som fyllde servrarna. Att några köpt fel konsol är ju ganska lätt fixat, bara att köpa PS4.

Skrivet av Dumlen:

Sony har inga exklusiva multiplayerspel värda att spela, att säga dom har alla bra exklusiva är din egen åsikt och inte fakta. Betydligt fler spelar Halo 5 än Killzone t ex. Tror t o m fler folk spelar Gears online än någon spelar nån exklusiv ps-titel online öht.

Om du vill ha fakta så säljer Sony tre gånger mera spel än MS i Europa och dubbelt så mycket globalt. Det finns en anledning till det, eller håller du inte med?
MS gör för lite, för sent. Deras spelutbud av nya exklusiva titlar den här generationen har varit riktigt pinsam.

Medlem

@Dumlen: Jo,tjena. Vem tänker om MP när man tänker om exklusiva spel??? När jag personligt hör "exklusiva spel" då tänker jag direkt på:

Horizon Zero Dawn
Uncharted
God of War
Bloodborne
Detroit
Death Stranding
Last of US
GT
Last Guardian
Det är bara några att nämna och på vilken Platform finns de här spel, ja just det på PS4.
Exklusiva spel på Xbox One? Sry, pinsamt måste jag säga.

Bara ville tillägga för att stoppa alla kommentarer om "fanboy". Jag spelar på PC, har Xbox One X, PS4, Switch och 3DS.

Medlem

@PixelNoise: Det är några av spelen i listan som du nämner sol fick mig att välja PS4an före xbone, så du har helt klart en poäng.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Ambassadör
Xbox

@Star Lord: "Du ser det inte som exklusivt"? Nähä, om du bara ska hitta på egna parametrar för vad som är exklusivt och inte så visst, då går det ju inte argumentera. Faktum är att MS är Xbox och PC, du får dribbla bort det hur du vill. Sitt du där och krama dina exklusiva spel som a la 90-tal bara går att spela på en viss låda.

Allt det här tjafset om vem som har flest/bäst exklusiva spel känns sjukt töntigt. Hur mycket tid spenderas egentligen på exklusiva spel kontra multiplats? I mitt fall kanske 5% av min speltid. Om Sea of Thieves hade släppts på PS4 så hade jag varit glad, vem fan vill hindra folk från att uppleva ett visst spel?

Samma sak med cross play, vad gör det om alla kan spela tillsammans? Om lille Nisse har PS4 men hans tre kompisar har xbox, är din lösning att Nisse måste köpa en ny konsol. Min lösning med att alla spelar tillsammans låter mycket trevligare! Vad är det du inte förstår med konsumentfientlighet? Om Nisses föräldrar måste köpa en ny konsol, eller kanske inte har råd, så är det konsumentfientligt att tvinga dem till det i stället för att trycka på en knapp och tillåta cross play. Ska jag rita en bild?


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot

@PixelNoise: Va? Du ser konsolen som egen. Dey är Microsoft du ska tänka. De säger de själva ju med också alla game updates till win 10. Microsoft har massor av exclusiva spel.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@D01tY: ? Ursäkta men fattar inte riktigt vad du försöker säga. Denna generation Microsoft har massor exklusiva spel??? Ok då.

Jag har absolut inget mot crossplay. Jag är för crossplay. Sony har ingen anledning från ekonomisk perspektiv denna generation att tillåta crossplay mellan PS och Xbox förutom goodwill. Precis som MS gjort förra gen eller har man glömt det?? Hmmm konstigt. Sony nu plötsligt är en "Bad Guy". Isåfall MS är lika "Bad Guy" som Sony.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Star Lord: Ska jag rita en bild?

Gärna, rita en bild som förklarar hur det är Sonys fel att hans föräldrar inte köpte rätt konsol. Även hur de inte kan sälja den och köpa PS4. Stackars Nisse och ojoj, stygga Sony!

NuZ
Testpilot

@PixelNoise: Jag har inte sagt att MS inte är bad guy!? Kolla bara windows 10 och sen förra xbox chefen under 360 tiden Spencer är riktigt vettig nu och ja Sony kan hamna i dålig dager av detta från MP spel utvecklare.

Jag försöker säga att MS inte går den vägen. De vill ha sina spel på PC och x-lådan för det är MS som är plattformen. Inte en specifik låda med hårdvara i.

Sen listan exclusives på xbox store. Rätt stor faktiskt. Ja PS4 har en del bra spel men hur är det just nu med crossplay och bakåtkompatibelitet?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot

@Star Lord: Du låter så agresiv tycker jag. Vi fattar, du tycker Sony gör helt rätt. Inte vi. Men microsoft har sjuuuuuukt mycket större lista exclusiva tittlar så det håller inte till anledning att köpa PS4 över Xbox eller PC.

Bara gå in oå Steam eller Winstore och titta. Listan är tyvärr oändlig med Windows spel som inte finns till underbara Linux eller stygga Sonys freeBSD i PS4an t.ex

#linuxfanboy #steammachine #lågnivåpåhelatråden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Star Lord:

Gärna, rita en bild som förklarar hur det är Sonys fel att hans föräldrar inte köpte rätt konsol. Även hur de inte kan sälja den och köpa PS4. Stackars Nisse och ojoj, stygga Sony!

I mitt exempel så hade Nisse för övrigt redan en PS4 för att förtydliga problemet, men med tanke på resten så är väl inte läskunnighet prio ett.

"Rätt" konsol? Ah, du är en sådan där. Haha, jag ger upp.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av D01tY:

@Star Lord: microsoft har sjuuuuuukt mycket större lista exclusiva tittlar

Här är alla helt exklusiva, retail, inte download, som jag inte kan köra på PC utan måste köpa en xbox:

[Import] Azito x Tatsunoko Legends (Hamster)
Forza Motorsport 5 (Microsoft)
Halo: The Master Chief Collection (Microsoft)
Halo 5: Guardians (Microsoft)
Powerstar Golf (Microsoft)
Rare Replay (Microsoft)
Sunset Overdrive (Microsoft)

Kommande:
[Pending] Natsuki Chronicle (Qute)
[Pending] Shooting Love Trilogy (Triangle Service)
[Pending] Yomi wo Saku Hana (Experience)

Totalt 10 spel. Samma lista till PS4 har över 60 släppta och över 40 kommande. Nästan 10 gånger flera. Ska man dra in download only också blir det ännu mera pinsamt, men vi kan hålla oss till exklusiva retail. Blandar du in andra plattformar är spelen inte exklusiva längre. Hur det funkar kan du se här:
https://gematsu.com/exclusives/ps4

NuZ
Testpilot

@Star Lord: Jag ger upp. Fanboys kan man inte övertala. Med MS filosofi räknar dom med PC Winfows men 3st har skrivit det redan ich du lyssnar inte så må väl, hade gött o skit ner dig!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar