Gamers reagerar mot vita husets grova spelvåldsfilm

Robot
Gamers reagerar mot vita husets grova spelvåldsfilm

Klipper istället ihop en video med det vackra och känslosamma i spel.

#spelvåld, #vita-huset


Medlem

Men om spelvåld inte påverkar folk, varför skulle andra känslor göra det då? Man svarar en video som säger att våldet påverkar folk genom att säga "kolla det finns andra saker inom spelvärlden också"?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men om spelvåld inte påverkar folk, varför skulle andra känslor göra det då? Man svarar en video som säger att våldet påverkar folk genom att säga "kolla det finns andra saker inom spelvärlden också"?

Det är väl ingen som påstått att våldet inte påverkar folk? Det handlar väl mer om att skydda barn från grovt spelvåld som de inte är lika bra på att hantera som vuxna?

Medlem

Ett bra intiativ, helt klart. Du upplever mycket inom spelvärlden. Men vad jag anser är det mest värdefulla är alla fina minnen, nya vänner/bekantskaper. Samarbetsvilja som du har inom klaner. Ledarskapsförmågor, omtänksamhet, hjälpsamhet - listan kan göras lång. Själv så kan jag tacka mina gaming-karriär för mina goda engelskakunskaper t.ex.

Visst, våld finns det, och det kommer vi aldrig ifrån, men hellre på en skärm än i det verkliga livet.

Skägg.
10 Chambers

Såklart spelvåld påverkar. Det är ju anledningen till att vi har åldersmärkningar.


signatur
Medlem

Absolut! Finns inget media som berör mig mer än spel, ta tex Life is strange, Fahrenheit, Beyond two souls, mesta ur Telltale, Last of us... ger mig härliga rysningar.

Handlar inte bara om story utan atmosfären med: The witcher serien, Horizon, Origins, m.m.

Kan sitta i timmar och bara njuta av miljöerna och karaktärer.

Medlem

Personligen har jag inte märkt att jag blivit påverkad av våld alls, vilket förmodligen är en lögn. Kommer ihåg när jag spelade Postal 2 och hade katter som ljuddämpare, eller när man pissade på folk och tände eld på dem. Inte kände jag att min empati blev sämre för mina medmänniskor, men inte direkt bättre heller. Det var en kul grej, precis som det är roligt att spöa folk i GTA V. Men jag har aldrig känt att jag på något sätt blivit påverkad av det.

Men om vi ska vända på skutan och titta på spel som jag blivit betydligt påverkad av så är det mycket Graphic Novels. Precis som en känslosam film, har spel som Life is Strange, The Walking Dead S01, The Last of Us, och Brothers: Tale of Two sons fått mig att gråta, skratta, skrika, och gett mig tankeställare flera gånger om. Jag har spelat spel i 20 år och de spelen som hamnar högst upp på min lista är just spelen nämnt ovan. De spel jag känner påverkar mig är de spel som lämnar ett känslomässigt avtryck - vilket ytterst få våldsbaserade spel försöker göra.

Debatten är något snedvriden kan jag tycka. Tittar vi på Detroit: Become Human så har mycket om debatten legat kring domestic violence, och att man ska avskärma från det då det är så hemskt. Men i detta fall påverkar våldet mig positivt, jag sätts i en situation där jag behöver bestämma hur jag ska agera i en sådan situation. Jag är inte den som utför våld för att skada, utan för att skydda. Tror det åtminstone, eftersom spelet inte har släppts ännu.

Det är skillnad på våld och våld helt enkelt. Och nu har jag helt tappat tråden, glömde borde vad min poäng var. Just det, poängen är att det som påverkar mig i spel är inte det man gör utan hur, vad, och varför man gör det. Det känslomässiga avtrycket är det som påverkar och om man känner ett starkt begär över att testa använda katter som ljuddämpare bara för man lirat Postal 2 så ligger problemet inte i spelet utan hos individen.

Sen är debatten i dagsläget huruvida våld i tv-spel påverkar individen att bli en sådan typ av person som vill utföra våldet tv-spel simulerar. Av egen erfarenhet vill jag säga nej, enligt vad jag skrivit ovan. Men jag kan bara tala för mig själv.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ok, jag måste ha missförstått hela debatten. Tycker mig mest ha läst att det enbart ska ses som underhållning (t.ex GTA5 m.m.) när det har länkats undersökningar o.s.v. Men folk tycker det är bra då att de ser över branschen? Har själv inte orkat lägga ner tid på ämnet eftersom det är ganska toxic och slutar med att folk skriker åt varandra.

Medlem

Klart spelvåld påverkar folk men 99% kan ju skilja på spel och verklighet. De få som blir triggade skulle lika gärna kunna bli det av någonting annat.

Tycker det är helt sjukt att detta fortfarande diskuteras motsatsen har väl bevisats ett antal gånger? Det är lätt att skylla på spel om man inte tar tag i det riktiga problemet.

Det finns åldersgräns av en anledning och jag tror det dessutom är viktigt att föräldrar intresserar sig mer av sitt barns spelande. Diskussionen där emellan tror jag är viktig, framförallt när barnen är unga.

eld
Medlem
Skrivet av Maysay:

Men om spelvåld inte påverkar folk, varför skulle andra känslor göra det då? Man svarar en video som säger att våldet påverkar folk genom att säga "kolla det finns andra saker inom spelvärlden också"?

För folk missförstår "påverkar" med "gör folk till mördare".

Spelen har förmåga att precis som film och annan konst påverka folk; göra dem glada, nyfikna, ledsna, arga, äcklade. Men de kan inte få en person att ta ett liv.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Såklart spelvåld påverkar. Det är ju anledningen till att vi har åldersmärkningar.

Nej, anledningen är samma gamla mög som alltid när det gäller ungdomskultur som hårdrock, videovåld, rollspel, etc.
Debatt uppstod på 90-talet och spelbranschen ville undvika begränsande lagstiftning, och införde "frivillig" märkning av spel.
Studier på huruvida spelvåld påverkar fanns inte överhuvudtaget på den tiden, märkningen var ett gensvar på ren moralpanik.

Medlem

@eld: Men använd åldersgränsen och se om föräldrarna m.m. använder sitt förnuft. Hur skulle de reagera om 15-åringen satt och kollade porr + rökte (båda 18-års gräns) i vardagsrummet jämfört med om de spelade GTA5.

Medlem

Erfarna spelare (och filmtittare) blir kanske på gott och ont mer avtrubbade gällande känslopåverkan.
Underhållningen behöver vara allt mer extraordinär för att påverka, och frags i spel är vardagsmat.

Det senaste jag kommer att tänka på var när jag tänkte klappa katten i början av GTA5... ett klick och en högerkrok senare så låg missen död och kände sig nog virtuellt förrådd

Största känslopåverkan jag minns är när en viss person sänks ner i vattnet i FF7.

Våld i spel har nog inte känts av på det viset sedan barnaålder i alla fall, och ilska/frustration/sura miner har mest framkallats pga "otur", buggar eller "orättvisa" situationer i multiplayer. Inte pga innehåll likt videoklippet.

Medlem
Skrivet av Frasstheass:

Ett bra intiativ, helt klart. Du upplever mycket inom spelvärlden. Men vad jag anser är det mest värdefulla är alla fina minnen, nya vänner/bekantskaper. Samarbetsvilja som du har inom klaner. Ledarskapsförmågor, omtänksamhet, hjälpsamhet - listan kan göras lång. Själv så kan jag tacka mina gaming-karriär för mina goda engelskakunskaper t.ex.

Visst, våld finns det, och det kommer vi aldrig ifrån, men hellre på en skärm än i det verkliga livet.

Spot-on med engelskakunskaperna, jobbar inom en internationell branch nu och det är 90% gamingen som gett mig flytande engelska i tal och skrift.

Träffa en gammal polares 10åriga grabb på ett bröllop förra året och killen satt snacka flytande engelska med en av gästerna. helt oblyg helt flawless engelska. Frågade polarn och han hade lärt sig engelska primärt i Minecraft och nåt Runescape

Medlem
Skrivet av Ziern:

Erfarna spelare (och filmtittare) blir kanske på gott och ont mer avtrubbade gällande känslopåverkan.

Bara när det är film och spel dock, vilket du troligen menade. Hela grejen med att det är på låtsas, oavsett hur realistiskt det ser ut på en skärm. Jag kan lova att om någon får skallen avblåst i närheten av mig i verkligheten så kommer, i alla fall jag, bli tokrädd, rejält emotionellt påverkad och troligen behöva viss psykiatrisk vård/stöd efteråt.

Jag kommer aldrig förstå argumenten att virtuellt våld skulle kunna avtrubba någon från verkligt våld.

Medlem

Vacker film!

Det är tråkigt att det är beslutsfattare vars enda och sista riktiga spelerfarenhet är Tetris i en bootlegbar på 80-talet skall bestämma vad som är "rätt" eller "fel" i spel... jag har spelat våldsspel sedan innan jag gick ut lågstadiet och aldrig någon fått för mig att döda eller skada någon, jag har heller aldrig funderar på hur det skulle vara eller på något sätt fantiserat om det. Spel är spel, för att jag kör över 3000 pers i GTA eller skjuter sönder folk i Wolfenstein gör mig inte det minsta avtrubbad. Och jag tror detta gäller 99% av planetens population också, den resterande procenten utgörs av människor som är oerhört trasiga och där problemet är ett helt annat, och det är där man måste ta tag i det. Inte bara skylla på spel.

Även om det skulle vara 100st som skyller på spel efter de massmördat skolungdomar eller kört över folk så är de ju statiskt ovidkommande jämfört med antal människor som spelar våldsspel, och bara det skulle göra hela denna debatten irrelevant. Och skulle man undersöka dessa 100 personer närmare så skulle man i alla fallen se att det är nåt mycker mer trasigt med människorna och att vad som helst skulle kunna trigga dessa att utföra dådet. Spel, en film, en på gatan som säger fel saker, droger eller bara ren psykisk sjukdom. Listan kan göras lång.

Sedan givetvis skall det finnas åldersgränser på spel, precis som det är på film. Men det är inte myndigheter och regeringar som skall bestämma vad jag skall få se/spela och inte se/spela. Och förbjuder de saker så kommer det bara bli än mer intressant och "spännande" att spela och det kommer få motsatt effekt. Kina t.ex har massförbud mot många spel och det stoppar absolut ingen från att ta ner och spela det ändå. Men ja, barn skall kanske inte uppleva sånt här men det är upp till föräldrarna att se till att det inte händer.

Och som @Frasstheass och @Svenpa t.ex påpekar så ger spel så mycket mer tillbaka. Och det är också vetenskapligt bevisat att spel både utökar det sociala nätverket och förbättrar minne, hand/ögonkoordination, responstider osv, och dessa ofta i spel som kräver snabb action.

Att virtuellt våld avtrubbar någon från verkligt våld är rent nonsens och det finns absolut ingen seriös forskning som kan dra de slutsatserna.

Medlem

Folk ser vad dom vill se, i även väldigt blodiga och våldsamma spel är det dom känslomässiga stunderna som jag personligen tar till mig mest av det andra kan bara vara helt enkelt skoj gameplay. Men jag tror att för dom som inte är van att se allt våld som kan finnas i spel tittar just på det för det är inte något dom brukar se.

ELF
Medlem

Slutet på The Longest Journey :'(


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Testpilot

Diskussionen är ju lika , hur var det nu ?

Förr i tiden var ju rockmusik hemska saker
O sen video-vålds diskussionen
Efter det var det ju en sväng med att Rollspelande var förkastligt
Spelvåld har ju dessutom snurrat ett par svängar.

Det har ju alltid varit så att man vill skylla på fel saker. Normala psykiskt stabila människor har inga som helst problem att särskilja på fantasi och verklighet.

Tröttsamt att sparka på denna döda häst igen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PrinceToadstool:

Nej, anledningen är samma gamla mög som alltid när det gäller ungdomskultur som hårdrock, videovåld, rollspel, etc.
Debatt uppstod på 90-talet och spelbranschen ville undvika begränsande lagstiftning, och införde "frivillig" märkning av spel.
Studier på huruvida spelvåld påverkar fanns inte överhuvudtaget på den tiden, märkningen var ett gensvar på ren moralpanik.

Jag tror du missuppfattade mig. Jag menar inte att spelvåld påverkar dig till den grad att du blir våldsam men det klart det har en effekt, annars skulle det inte finnas där. Det är ju i min värld inga konstigheter att mina barn får vänta med överdrivet våldsamma spel tills de är gamla nog att ha sunda referensramar kring (virtuellt) våld. Det är inte moralpanik.


signatur
Medlem
Medlem

Hmmm förstår inte direkt meningen med att dom gör den videon. Det är ju inte så att Trump och vitahuset säger att alla spel är dåliga, och jag tror ju säkert att dom är medvetna om att där e mer spel än våldsspel, men dom anser att det e just våldet som är det dåliga

Medlem

SKulle väl sträcka mig så långt som att säga att Virtuellt våld avtrubbar en till Virtuellt våld men som många påpekat, om motsvarigheten skulle hända i verkligheten skulle man nog bli rejält chockad.

Medlem
Skrivet av bleken:

Hmmm förstår inte direkt meningen med att dom gör den videon. Det är ju inte så att Trump och vitahuset säger att alla spel är dåliga, och jag tror ju säkert att dom är medvetna om att där e mer spel än våldsspel, men dom anser att det e just våldet som är det dåliga

Hade jag inte varit en extrem cyniker så hade jag sagt att du har rätt, men eftersom jag är det säger jag att Trump (han är inte ensam om det dock) är fullständigt ointresserad av hur spelvåld påverkar barn. Han är bara ute efter att blidka vapenlobbyn genom att skifta fokus till datorspelen. Han är livrädd för att ljuset ska gå upp för folk att europeiska eller asiatiska barn påverkas lika mycket av spelvåld som amerikanska, men det är bara de amerikanska barnen som har tillgång till en arsenal värdig en mindre diktatur.

Vad gäller videon så förstår jag varför dom gjorde den. Naturligtvis kommer ingen att bry sig men folk är folk, även "gamers" ...

Medlem

Dom ställer sig inte frågan varför det bara är amerikanska barn som "på grund av spelvåldet" går till skolor och skjuter ungar när alla ungar världen över spelar samma spel och ser samma filmer.

Allt för att undvika att prata om vapen lagarna, Trump är ju för fan i NRA:s fickor så vad kan man vänta sig.

Kommer ihåg när Michael More skaffade sig ett konto på en bank i USA där varje kund fick ett vapen efteråt 😂
USA är ett enda stort skämt.

Medlem

@MaxWarp: jo det förstår jag att han bara vill få väck fokusen från vapen lagar, eller ja kanske, det e endån Trump och han verkar ju tro på sina egna lögner själv känns det som, så han kanske på fullaste allvar tror att det är spel våldet som gör att det blir skolskjutningar.

Men tycker endån att dena filmen känns på nåt sätt meningslös, för enda han kan "säga" åt den filmen är: Jaha och? Det är ju inte den delen av spelandet som vi menar, det är våldet vi snackar om.

Som redan har sagts tidigare i denna tråd och i många liknande innan dess, så känner jag mig enbart less på själva "debatten". Då allt känns som ännu ett tröttsamt försök att "jaga syndabock", långt, långt ifrån de rimligt misstänktas skara.

Av den självklara anledningen att de verkliga problemen är såväl mycket mer politiskt känsliga som svårare att praktiskt tampas med.

Medlem

@gusgun577: ja jag kommer åxå ihåg när Moore gick in på banken och fick ett gevär när han öppnade ett konto. 😂 Sjukt alltså.

Medlem

Det som har gjort mig personligen mest avtrubbad när det gäller våld och dylikt är utan tvekan "Rapport".

Ja, jag menar nyhetsprogrammet "Rapport". Med "Aktuellt" som enda möjliga konkurrent.

Och visst, jag är medveten om att det finns en skillnad mellan att se nyheter där någon annan har gjort någonting hemskt eller att göra det själv i ett spel, men poängen här att jag redan innan jag hade gått ut mellanstadiet så hade jag sett så mycket mänskligt lidande att det hade slutat beröra mig nämnvärt att se det på skärmen. Det fanns helt enkelt för mycket lidande för att det skulle vara möjligt att bry mig. Så när datorspel började bli en verklighet för mig i början av tonåren, så var all önskvärd avtrubbning redan avklarad.

Jag säger inte att åldersmärkning av spel på något vis är fel, tvärtom. Det är ett bra verktyg för att ge föräldrar en möjlighet att styra sina barns exponering av våld. Men att blint anklaga spelindustrin för att skapa massmördare är lika dumt som att påstå att jazzen är djävulens musik.

Låt oss förbjuda nyhetssändningar innan vi alla blir massmördare.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Stämmer in med andra som kommenterat i tråden. Spelvåld påverkar, precis som alla andra former av innehåll i spel. Det viktiga är att spelvåld, precis som våld i andra typer av media, inte går att jämställa med våld i verkliga livet. Det ena är på låtsas, det andra inte - och folk klarar (surprise, surprise) av att särskilja dem.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

12
Skriv svar