FZ snackar med Josef Fares om kärleken till co-op, "fuck the Oscars" och EA-hatet

Medlem

vilka delar fick ni spela? har ni spelat nått efter man kommer ut från finkan?
fick ni köra motorcykeln, hur var fysiken?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ducci:

vilka delar fick ni spela? har ni spelat nått efter man kommer ut från finkan?
fick ni köra motorcykeln, hur var fysiken?

Vi fick lira 5-6 olika delar, och faktiskt ingen i fängelset. Ingen motorcykel, bara en kortis i en bil. Slänger upp gameplay senare idag, renderar ut nytt klipp nu. Ljudspåret låg viktat 50 % åt höger, måste ha kommit åt något kortkommando.


signatur
Medlem

Helskön intervju, mer sådant tack.
Ja Josef är fan en skön snubbe, gillar hans "no nonsens" attityd.

Jag hoppas att Josef någon gång gör ett story tungt spel med mycket skön och knäpp humor.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Harakiri:

Gillar det hela fast väntar nog att kolla klart tills ljudmixningen är synkad.
Trodde först mina hörlurar hade gått sönder (det har hänt flera ggr) men sen läste jag förklaringen här

Skrivet av caene:

Jag vägrar kolla på videon, ljudet är hemskt. 2018 och ingen koll på elementära grejer. Pinsamt.

Skrivet av kennethbot:

Bara jag som inte alls klarar å kolla på klippet pga ljudet? eller har jag fel på min hörsel?

Tycker de är sjukt obalanserat och det gör de extremt jobbigt kolla på.


signatur
Medlem

En trevlig intervju med den flumskärpta Josef Fares. Tråkigt att de lierat sig med EA som jag inte önskar något gott efter fjolårets fiasko ( särskilt hur ni behandlade mitt älskade Mass Effect).

Medlem

Är imponerad utav A way out, speciellt hur Fares kom på idén, prison break fast i spel form med coop. Spelet har dock en stor Uncanny valley i modeller och animationer som jag tror kanske kommer påverka folk ifrån att köpa det. Jag vet inte hur svårt det är, men om man är en spelstudio som ändå klarar av så pass avancerade saker som man redan ser i spelet så skulle jag ställt lite högre krav på designerna. Det kommer dock inte avskräcka mig från att köpa det, hoppas bara det säljer bra så vi får se fler feta spel från Fares, för han verkar ha en väldigt hög passion för spel utveckling!

Medlem

Hahaha FZ medlemmarna här är fan underbara.

Fares pratar om att alla företag och människor gör misstag (ang loot boxes) och att sånt händer gå vidare med livet, orka bry sig.

FZ medlemmar: Jävla skit värdelösa intervju! Blää 2018 *bullshit* *bullshit* ljudet är fel bläää!

Medlem

Tack som fan! riktigt bra intervju mer sånt här

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jehuty:

Hahaha FZ medlemmarna här är fan underbara.

Fares pratar om att alla företag och människor gör misstag (ang loot boxes) och att sånt händer gå vidare med livet, orka bry sig.

FZ medlemmar: Jävla skit värdelösa intervju! Blää 2018 *bullshit* *bullshit* ljudet är fel bläää!

Högljudd minoritet, betydligt fler hurrarop


signatur
Skägg.
10 Chambers
FM-guru
F.d. Sisyr

Fares känns som en tacksam snubbe att intervjua, haha.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sisyr:

Fares känns som en tacksam snubbe att intervjua, haha.

Väldigt så


signatur
NuZ
Testpilot

Något känns skumt! Han säger inte en krona går till EA? Varför denna helomvändning helt plötsligt eller är det inte hela sanningen? Som t.ex på P3spel när han pratade om EA var han också super överlycklig på EA och när de andra fråga han så sa han inte något utan bara vifta bort det och pratade gott om EA igen.

Nu på med foliehattarna! Kan det vara så att "Pengarna" de får är +poäng och använder Josef som ambassadör. Kan inte vara gratis att skäppa ut ett spel och de tar "nada" för det och att göra det för att studion ska växa? Låter föööör dyr investering.

Bra intervju!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av D01tY:

Något känns skumt! Han säger inte en krona går till EA? Varför denna helomvändning helt plötsligt eller är det inte hela sanningen? Som t.ex på P3spel när han pratade om EA var han också super överlycklig på EA och när de andra fråga han så sa han inte något utan bara vifta bort det och pratade gott om EA igen.

Nu på med foliehattarna! Kan det vara så att "Pengarna" de får är +poäng och använder Josef som ambassadör. Kan inte vara gratis att skäppa ut ett spel och de tar "nada" för det och att göra det för att studion ska växa? Låter föööör dyr investering.

Bra intervju!

Hade lite svårt att hänga med i vad du skriver, men samarbetet är en del av EA Originals. Det initiativet består av att ge små spelutvecklare en plattform och ekonomiskt stöd, och EA tar inte ett öre av det som spelet drar in på försäljning. Unravel och Fe är två andra spel som utvecklats på detta vis.

NuZ
Testpilot

@Sisyr: Hmmm nu när du säger det så låter det bekant men svårt att tänka mig att EA gör detta utan en fet baktanke. Som jag skrev, Foliehattar på. Sedan att han bara pratar gott om EA gör mig lite tveksam


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Hade lite svårt att hänga med i vad du skriver, men samarbetet är en del av EA Originals. Det initiativet består av att ge små spelutvecklare en plattform och ekonomiskt stöd, och EA tar inte ett öre av det som spelet drar in på försäljning. Unravel och Fe är två andra spel som utvecklats på detta vis.

Jopp, och ett företag som EA har så klart råd med sådana här projekt mellan varven och deras baktanke är nog ändå att de får människor som Fares här som inte kan vara annat än helnöjda med hur EA hjälpt till. Skulle jag också varit.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av nils45:

Är imponerad utav A way out, speciellt hur Fares kom på idén, prison break fast i spel form med coop. Spelet har dock en stor Uncanny valley i modeller och animationer som jag tror kanske kommer påverka folk ifrån att köpa det. Jag vet inte hur svårt det är, men om man är en spelstudio som ändå klarar av så pass avancerade saker som man redan ser i spelet så skulle jag ställt lite högre krav på designerna. Det kommer dock inte avskräcka mig från att köpa det, hoppas bara det säljer bra så vi får se fler feta spel från Fares, för han verkar ha en väldigt hög passion för spel utveckling!

Han var väldigt tydlig med att Hazelight är en väldigt ny och väldigt liten studio. Några av utvecklarna var ensamma på sina poster (ljussättning, animation etc.) och om jag inte minns fel sa Josef att många var praktikanter. En av scenerna vi fick se tar ~5 minuter att spela igenom men tog tre månader att utveckla. Med det i bakhuvudet tycker jag att spelet imponerar stort från ett tekniskt perspektiv. Det ser väldigt AAA-mässigt ut trots väldigt ödmjuka ekonomiska medel.

Ett citat från Josef var att "vi har Naughty Dogs kaffebudget för hela vårt spel".


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av D01tY:

@Sisyr: Hmmm nu när du säger det så låter det bekant men svårt att tänka mig att EA gör detta utan en fet baktanke. Som jag skrev, Foliehattar på. Sedan att han bara pratar gott om EA gör mig lite tveksam

Han gav EA rejält med ris för lootlådor och dylikt när vi var där, trots att de hade representanter i rummet samtidigt. Det dyker upp i intervjun.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

NuZ
Testpilot

@Gustav Höglund: Ja jag sett den men som sagt. Har foliehatten på ett tag till, jag iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av D01tY:

@gh0glund: Ja jag sett den men som sagt. Har foliehatten på ett tag till, jag iaf

Är inte den "feta baktanken" väldigt uppenbar? Marknadsföring för EA och goodwill från nya utvecklare (och spelare) som troligen/förhoppningsvis kommer fortsätta samarbetet med dem för framtida projekt.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Han var väldigt tydlig med att Hazelight är en väldigt ny och väldigt liten studio. Några av utvecklarna var ensamma på sina poster (ljussättning, animation etc.) och om jag inte minns fel sa Josef att många var praktikanter. En av scenerna vi fick se tar ~5 minuter att spela igenom men tog tre månader att utveckla. Med det i bakhuvudet tycker jag att spelet imponerar stort från ett tekniskt perspektiv. Det ser väldigt AAA-mässigt ut trots väldigt ödmjuka ekonomiska medel.

Ett citat från Josef var att "vi har Naughty Dogs kaffebudget för hela vårt spel".

Jag förstår vad du menar, helt klart, men jag köper inte "låg budget" eller "att det tar lång tid att utveckla" längre, speciellt när jag vet att folk som moddar eller som gör egna små spel på en eller två man gör snyggare animationer och modeller, det är lite därför jag kritiserar det visuella. Så jag tycker inte att argumentet "låg budget" är något som ska gå ut över det visuella i detta sammanhanget. Även som praktikant så måste man ha en verklighetsuppfattning. Men jag kommer ändå köpa spelet och stötta Fares, men hoppas i framtiden att hans spel är lite mer teknisk snyggare då hans idéer är hur coola som helst.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av nils45:

Jag förstår vad du menar, helt klart, men jag köper inte "låg budget" eller "att det tar lång tid att utveckla" längre, speciellt när jag vet att folk som moddar eller som gör egna små spel på en eller två man gör snyggare animationer och modeller, det är lite därför jag kritiserar det visuella. Så jag tycker inte att argumentet "låg budget" är något som ska gå ut över det visuella i detta sammanhanget. Även som praktikant så måste man ha en verklighetsuppfattning. Men jag kommer ändå köpa spelet och stötta Fares, men hoppas i framtiden att hans spel är lite mer teknisk snyggare då hans idéer är hur coola som helst.

Jag håller inte med. Utvecklingsbudget och deadlines är två jättefaktorer i vilket projekt som helst, inte minst inom spelutveckling. Hur mycket pengar man har att tillgå kommer styra hur många (och hur skickliga) utvecklare man kan anställa. Fasta tidsramar kommer styra vad som är möjligt att få ihop (som håller måttet) innan det är dags att skeppa. Om Fares skulle säga att animationerna behöver vara snyggare kommer det kosta både pengar och tid som hade kunnat gå till annat. Slutprodukten är alltid en kompromiss. Vad går att göra, vad hinner vi göra, vad vill vi lägga krutet på.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag håller inte med. Utvecklingsbudget och deadlines är två jättefaktorer i vilket projekt som helst, inte minst inom spelutveckling. Hur mycket pengar man har att tillgå kommer styra hur många (och hur skickliga) utvecklare man kan anställa. Fasta tidsramar kommer styra vad som är möjligt att få ihop (som håller måttet) innan det är dags att skeppa. Om Fares skulle säga att animationerna behöver vara snyggare kommer det kosta både pengar och tid som hade kunnat gå till annat. Slutprodukten är alltid en kompromiss. Vad går att göra, vad hinner vi göra, vad vill vi lägga krutet på.

Precis. Det går som inte att jämföra med moddare som gör det på egen tid, kanske då också mycket tid i vissa fall, där också större projekt tar lång tid att slutföra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@uberpwnage2.0: Ja, moddare och hobbyutvecklare jobbar sällan/aldrig mot klockan på samma sätt som en kommersiell spelstudio gör.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@caene: Tittade på en mobil och det fungerade helt problemfritt.

Edit: Ser att jag är väldigt sent ute

OT: Bra intervju!

Avstängd

narcissism är nästan alltid underhållande

Inaktiv

Varför inte ha den med fixat ljud i artikeln?

Medlem

ljudet är ju obalanserat, men är ju inte hela världen. går helt klart att lyssna på. kul intervju!

edit: jaha, ni fixade det till slut. missade det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_119148:

Varför inte ha den med fixat ljud i artikeln?

Enkelt, vi hade redan fått en massa trafik på originalklippet och Youtube har ingen funktion för att byta källfil. Vi länkade till den från origanalklippet och klistrade in den i tråden.

Skrivet av quadratis:

https://i.imgur.com/bMB1gtL.png

ljudet är ju obalanserat, men är ju inte hela världen. går helt klart att lyssna på. kul intervju!

edit: jaha, ni fixade det till slut. missade det.

Till slut? Fixen var publicerad 09:49 dagen efter.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag uppskattde denna intervju oerhört mycket. Det får ju vara 50/50 mellan dig och Fares dock för han verkar vara oerhört tacksam att intervjua. Ser gärna mer av denna stil. Är intressant att lyssna på spelutvecklare på detta vis. I synnerhet när det inte är någon regisserad intervju med känslan av att dom har förberedda och ibland intetsägande svar. Förstår att tiden är begränsad och att det finns många frågor att ställa men själv blir jag lite nyfiken på hur många som arbetat med spelet i olika roller etc när det handlar om mindre företag. Även att få lite insikt i hur dom/han bar sig åt för att påbörja ett sådant projekt. Vad var första steget efter "Jag gör det, jag kör."? Kanske några frågor som kan dyka upp någon annan intervju med ett annat mindre företag.

Tack!

123
Skriv svar