Internet och wi-fi...

Medlem
Internet och wi-fi...

Håller på att bli härligt irriterad just nu och innan jag åker och kastar in lite prylas genom NetOnNets fönster så vill jag bara försäkra mig om att det inte är handhavande fel.

Har nyligt fått 300/300 fiber till min lägenhet och har skaffat mig ett trådllöst nätverkskort till min PC (Asus PCE-AC56) samt en trådlös router (Asus RT-AC87U).

Vid routern står en Mac-Mini uppkopplad via ethernet och får full fart både till och från (omkring 300mbps).

Jag har en surfplatta, smartphone samt en äldre iMac som samtliga är anslutna mot routern via WiFi 2.4gh och får okej hastigheter och stabil uppkoppling, inget märkvärdigt att kräva av dessa dock.

Min PC däremot, med det nya fina nätverkskortet uppkopplat via WiFi 5ghz kommer knappt upp i 30mbps ned, och konstigt nog bättre men fottfarande alldeles för dåliga 80mbps upp!?

Routern har den senaste firmwaren, är resettad och rebootad och jag har gått igenom alla inställningar och kollat att inget verkar tokigt. Desamma med PCn, som för övrigt nyligt är ominstallerad och fått de senaste drivrutinerna för samtlig hårdvara.

Enligt windows har jag full signalstyrka på WiFin och en indikerad hastighet på 585mbps, vilket ju ska vara mer än tillräckligt för att maxa ut min internetuppkoppling.

Så...jag har läst en del klagomål ang Asus prylar, men många verkar ju inte ha några problem alls med dem.
Jag är väldigt nära att åka tillbaks med både kort och router men vill först fråga och hoppas att det är något jag missat.

Så om någon vet, vad är det som felar?? Och varför får jag tre gånger så snabb uppladdning???


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kör du på 5ghz bandet?

Medlem
Skrivet av DAoG:

Kör du på 5ghz bandet?

PCn går på 5ghz, har testat den över 2.4 och får sämre resultat.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har du kollat att duplex inte blivit förändrat?

Provat att byta kanal, kanske har du några grannar som slåss om samma kanal?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Har du kollat att duplex inte blivit förändrat?

Provat att byta kanal, kanske har du några grannar som slåss om samma kanal?

På 5ghz är jag enligt sniffandet ensam på kanal 100, på 2.4 "bråkar" den med 3 andra nätverk. Har lagt på den kanal som har minst aktivitet.

Vart kollar jag "duplex"?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Högerklicka på din anslutning, välj egenskaper och sedan konfiguera-knappen. Klicka på fliken "Avancerat" och sedan scrolla ned till "Speed&Duplex" kolla så det står på auto.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hittade en tråd om just det nätverkskortet på Reddit, verkar som ett tips där hjälpte en del.
Värt att kolla upp.
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/64ek76/windows_...


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Hur gick det för dig?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Du måste också förstå att den informationen på produkternas specifikationer och lådor är bara teoretiska siffror, dvs hårdvaran i sig är kapabelt men pga reglerade standarder och fysikens lagar så blir praktiken en annan. Det är likadant med "upp till" som var lite av en nervstickare för några år sedan gällande bredband, där kabelavståndet till stationen (ADSL) dikterade hur bra din lina blev.

Jag har en D-Link 868L som agerar accesspunkt (har pfsense dator som router) och från kabel till wifi så kan jag max, under optimalt förhållande, utnyttja 365-375Mbit LOKALT.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Högerklicka på din anslutning, välj egenskaper och sedan konfiguera-knappen. Klicka på fliken "Avancerat" och sedan scrolla ned till "Speed&Duplex" kolla så det står på auto.

Aha...Men jag hittar inget i den listan som hänvisar till "duplex" :/

Skrivet av PurreSnurre:

Hittade en tråd om just det nätverkskortet på Reddit, verkar som ett tips där hjälpte en del.
Värt att kolla upp.
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/64ek76/windows_...

Intressant! Har dock tyvärr testat samtliga förslag de nämner utan framgång. Mitt kort svarar inte på drivrutinerna då de är för ett USB kort och om jag tvingar igenom installationen fungerar inte kortet alls
Passade även på att söka och testa lite andra drivrutiner specifika för mitt kort men utan framgång.

Skrivet av PurreSnurre:

Hur gick det för dig?

Tyvärr dåligt än så länge men stort tack att du tagit dig tid att försöka hjälpa mig Det uppskattas!

Skrivet av ohem:

Du måste också förstå att den informationen på produkternas specifikationer och lådor är bara teoretiska siffror, dvs hårdvaran i sig är kapabelt men pga reglerade standarder och fysikens lagar så blir praktiken en annan. Det är likadant med "upp till" som var lite av en nervstickare för några år sedan gällande bredband, där kabelavståndet till stationen (ADSL) dikterade hur bra din lina blev.

Jag har en D-Link 868L som agerar accesspunkt (har pfsense dator som router) och från kabel till wifi så kan jag max, under optimalt förhållande, utnyttja 365-375Mbit LOKALT.

Ja nog förstår jag att jag inte bör räkna med att maxa ut mitt internet men hade åtminstone räknat med något bättre än det 8år gamla ADSLmodem med inbyggd trådlös router som nu skall ersättas.

Det marknadsförs ju för tusan för 800+ Mbps och jag får knappt 30 med alla prylar i samma rum utan hinder emellan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

@Soulless: Hir nära står routern/datorn varandra? Testat flytta datorn någon meter?

Medlem

@Soulless:

Byt nätverkskortet, routern är kanon har storebrodern.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

@Soulless: Du kan få mer utav routern om du byter ut nätverkskortet, den har bara 2 men routern använder 4 MIMO antenner som "delar upp" trafiken. Jag rekommenderar att du uppgraderar dig till AC88.

https://www.techadvisor.co.uk/review/wifi-routers/asus-rt-ac8... Längst ner av artikeln finns benchmarks så du kan få ett hum om vad du kan förvänta dig, dem olika radioknapparna visar resultat efter olika förhållanden.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Vill tacka alla som haft inlägg i tråden, men jag tappade allt tålamod och tog en promenad till firmabilen.
Har nu två fasta uttag vid min dataplats och hyfsat diskret installation fram till routern...

Kommer att lämna igen nätverkskortet men väljer att behålla routern då jag trots allt behöver trådlöst till mobila enheter. Tackar alla för hjälp och intresse!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar