Stor uppdatering till Kingdom: Come Deliverance har levererats till konsol

Robot
Stor uppdatering till Kingdom: Come Deliverance har levererats till konsol
Medlem

En fråga till er som spelar. Hur tycker ni spelets status är på PC? Är de stora buggarna fixade? Känns det fortfarande opolerat? Det känns som det börjar bli dags att köpa och testa.

Medlem
Skrivet av Bennii:

En fråga till er som spelar. Hur tycker ni spelets status är på PC? Är de stora buggarna fixade? Känns det fortfarande opolerat? Det känns som det börjar bli dags att köpa och testa.

Jag har spelat 78 timmar så långt och hos mig funkar det överlag bra. Efter senaste patchen är det förstås ännu bättre i och med att jag inte längre fastnar i smårummen i vissa värdshus (vilket brukade kräva en reload), samt att trappbuggen är fixad. Jag är väl ganska stryktålig vad gäller buggar i spel men ändå skönt att slippa dem måste jag säga.

En trevlig bonus i patchen är att man kan spara spelet när man vill utan att behöva dricka Saviour schnapps, som kan vara rätt svåra att få tag på i början. För min del så störde jag mig aldrig på det, men det är ju bra för spelare som känner att de behöver spara oftare.

Förresten, spelar man på PC så kan jag rekommendera att gå in på Nexusmods och se om man hittar någon intressant mod. Jag tyckte till exempel att den gula pricken mitt på skärmen bara var i vägen, så den har jag tagit bort med No Reticle-modden. En liten detalj men jösses vad den lyfte spelkänslan!

Medlem

@Nemo: Nice. Det blir nog ett köp när lönen trillar in på kontot.

Medlem
Skrivet av Bennii:

En fråga till er som spelar. Hur tycker ni spelets status är på PC? Är de stora buggarna fixade? Känns det fortfarande opolerat? Det känns som det börjar bli dags att köpa och testa.

Köpte spelet några veckor efter det släpptes, tror de hann patcha lite innan dess. Spelat ca 40 timmar på PC senaste veckorna. Inte märkt av några direkta spelförstörande buggar och få grafikbuggar men jag kanske har haft tur.

Visste visserligen om att spelet kunde vara buggit, anpassa mig därefter och tänkte på att undvika saker som kan trigga igång buggar i spel. Självklara saker som att inte masha tangenter när spelet laddar eller när scriptade events körs. Sen också undvika hoppa in på ställen utvecklarna nog inte vill ha dig eller börja bete sig som ett galning. Samt mindre saker som att inte alt+tab fram och tillbaks eller ha massa skit körandes i bakgrunden, något man inte vill ha oavsett då spelet är krävande som det är.

Vet inte om det gjort någon större skillnad men värsta jag råkat ut för är saker som att npc:er inte börjat skjuta i pilbågstävling, en häst som flög ovanför sitt bås, npc:er som fastna i ett läge när jag dödade någon som jag troligtvis inte borde dödad och trappbuggen. Lite små irreterande men inget jättefarligt.

Npc buggen i pilbågstävlingen är inte värre än man tvingas gå därifrån och då inte kan vinna tävligen (förlora bara lite cash). Fallet jag döda en person jag troligtvis bara skulle slagit ner var lite värre. Höll på och slogs skitlänge och fanskapet vägra gå ner, så drog fram svärdet och spetsa honom istället x). Den sidoquesten verkar också buggat ut och enda questen jag inte kunnat slutföra, kanske kan trigga igång den så den slutförs men är osäker. *Update: ja det gick att slutföra sido questen men vissa utav npc:erna är fortfarande fast i eventet som ägde rum när vi slogs. Tips är att kanske inte döda gubben i Pestilence Sido Questen när man slåss med händerna, vet inte om det bara är en bugg eller något de inte tänkte på, borde oavsett patchas.

Trappbuggen var lite sur också och ganska konstigt att den inte blivit rättad tidigare, men knappast någon gamebreaker då man bara kunde hoppa för att komma vidare. Inte heller sett några större grafikbuggar som försvinnande huvuden eller liknande. Där har det bara varit mindre saker, de större problemen blev kanske rättade tidigt på PC.

Totallt kan jag inte påstå spelet varit värre än något annat openworldspel, kanske rent av stabilare jämnfört med många andra AAA-spel i liknande skala och tycker det är lite absurt hur folk kan vara så kritiska till just det här spelet. Men som sagt jag kan ha haft tur också.

-

Köpa eller inte? Normalt brukar jag aldrig köpa sådan här spel förrän kanske 6 månader efter release eller när priset gått ner. Dock kändes det ganska fel att inte stödja en utvecklare som faktist försöker göra något utöver det vanliga. Utvecklarna har allt att bevisa och det märks att de bryr sig om sin skapelse.

Än så länge har det visat sig att jag gjorde rätt beslut. Jag har haft jäkligt skoj och kan inte minnas senast jag levde mig in i ett spel på det här sättet. Är det ett perfekt mästerverk? Nej, Kingdom Come Deliverance har många små och stora problem men i sin helhet tycker jag det är bland det bästa spel som gjorts på flera år.

Största problemet det här spelet har är nog inte buggarna utan snarare attityden och förväntningarna dagens gamers och speljournalister har idag om hur spel ska spela sig själva. Eller som han i Worth A Buy sa i sin video...

Ambassadör
Xbox

Nu börjar det närma sig köp för min del. För köpas ska det! Ett riktigt rpg, historisk förankring etc...det ser helt enkelt perfekt ut.


signatur

Jump in.

KoP
Medlem

Dags att köpa spelet till Xboxen snart då (om 5-6 månader).

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nu börjar det närma sig köp för min del. För köpas ska det! Ett riktigt rpg, historisk förankring etc...det ser helt enkelt perfekt ut.

Skrivet av KoP:

Dags att köpa spelet till Xboxen snart då (om 5-6 månader).

Att tänka på för övrigt för er stackare som kör på konsol, har ni inte redan uppgraderat till en SSHD eller SSD är det nog dags att göra det nu. Laddtiderna på konsol var tydligen brutalt långa. Kan tänka mig en uppgradering till en SSHD eller SSD kan skala av rejält på laddtiderna.

*Host, eller kanske dags att investera i en vettig PC nu, laddtiderna är på några få sekunder och man kan lira i mer än 30fps, just saying...

Ambassadör
Xbox

@Sapiens: Kör i alla fall på en One X, så minst dåligt i alla fall. Men ja, en bra extern hårddisk står på listan.


signatur

Jump in.

Avstängd

@Sapiens:
Flyter perfekt på min PS4Pro och det är inte alls långa laddningstider.
Ni stackare som kör PC verkar dock ha en del issues.

Avstängd

Där kom första blockern. Kan inte följa med riddarna till Neuhof. Spelet dör, laddar inte. Flera på internet med samma blocker. Det quest man får "Pebbles".
Någon som vet hur man kommer vidare?

1
Skriv svar