Rare svarar på spelarnas frågor om Sea of Thieves

Robot
Rare svarar på spelarnas frågor om Sea of Thieves

Vi plockar russinen ur frågestundskakan på Reddit

#frågestund, #kraken, #rare, #sea-of-thieves, #seaoftease


Medlem

Om man har noll vänner så är nog detta spel inge bra


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Om man har noll vänner så är nog detta spel inge bra

Jag spelade ensam ett par gånger när andra inte kunde, hade otroligt skoj måste jag säga! Man är på vakt hela tiden så ingen kommer och snor ens prylar!

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Om man har noll vänner så är nog detta spel inge bra

Då hoppar man på Discord och gör sig några vänner


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Earthscum:

Om man har noll vänner så är nog detta spel inge bra

Finns mycket trevliga människor på Geeks Discord (Innefattar FZ, Sweclockers samt 99).

Välkommen in i värmen! https://discord.gg/rdubuES


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Något som dom är riktigt dåliga med, är att svara om Xbox användarna kommer få 60 fps läge.
Som jag tvekar på själv att det kommer bli verklighet.
Samtliga Beta perioder hade låst 30fps på alla versioner av xbox one, anledningen varför inte xbox one x versionen hade ett 60 fps läge är för att dom vill pusha 4K upplösning.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Godofcheese:

Något som dom är riktigt dåliga med, är att svara om Xbox användarna kommer få 60 fps läge.
Som jag tvekar på själv att det kommer bli verklighet.
Samtliga Beta perioder hade låst 30fps på alla versioner av xbox one, anledningen varför inte xbox one x versionen hade ett 60 fps läge är för att dom vill pusha 4K upplösning.

Rare bekräftade i tråden att Xbox One X är låst till 30 FPS i 4K, precis som du säger. Men som sagt, svårt att hitta något om 1080p.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@Gustav Höglund:
That's just saaaaaad


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

must resist.... playing the PC card.....

Medlem

Verkar som för PC spelare är Windows Store den enda vägen att gå
Jag hade hoppats på att man slapp detta kravet och xbox appen i Windows.
(jag har avinstallerat båda btw)


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

@Sillage:
Windows Store är hemskt af
Hoppas verkligen på att dom kommer släppa det på Steam eller något.
Kanske kommer senare när dom inser att det är inga som köper det där. *Windows store that is*


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem
Skrivet av Sillage:

Verkar som för PC spelare är Windows Store den enda vägen att gå
Jag hade hoppats på att man slapp detta kravet och xbox appen i Windows.
(jag har avinstallerat båda btw)

Framförallt att det kostar 650kr där vilket är sjukt mycket pengar för ett PC spel.

Gen
Medlem
Skrivet av Sillage:

Verkar som för PC spelare är Windows Store den enda vägen att gå
Jag hade hoppats på att man slapp detta kravet och xbox appen i Windows.
(jag har avinstallerat båda btw)

Framförallt att det kostar 650kr där vilket är sjukt mycket pengar för ett PC spel.
499kr tycker jag låter rimligare.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Godofcheese:

@gh0glund:
That's just saaaaaad

Med tanke på hur pass bra spelet flyter i 1080p på min laptop känns det konstigt att de inte erbjuder 60 FPS på konsol.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Med tanke på hur pass bra spelet flyter i 1080p på min laptop känns det konstigt att de inte erbjuder 60 FPS på konsol.

Current gen konsollerna lider av extrem CPU bottleneck.
Det är 1080p 60fps, eller 4k 30fps.
Men tyckte att Microsoft sa att det skulle bli native 60 fps på first party spel, I guess not.

Tycker verkligen att dom ska komma med ett alternativ att man få välja i options om man verkligen vill ha 4k...
Men verkar som att icke 4k användare kommer få spelet nersamplat från 4k which is crap.

Låt folket välja tycker jag.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd

Väldigt mycket "we are thinking about" "not at launch" och dylikt... Får det att kännas mer som ett early access spel än en färdig release


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Hade fått för mig att Sea of Thieves skulle vara någon form av öppen värld och skeppsbyggande, riktigt trist att det bara var småinstanser och väldigt få skepp.

Begränsningen till max 4 spelare per besättning var också en besvikelse för oss som är fler än så.

Ganska mysigt spel i övrigt, själva striderna var riktigt roliga i betan!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av DrAg00nEn:

Väldigt mycket "we are thinking about" "not at launch" och dylikt... Får det att kännas mer som ett early access spel än en färdig release

Ja, tyvärr. Jag är lite förvånad över att det är en öppen approach hos Rare, med tanke på att det är ett fullprisspel. Jag hade hellre sett release till hösten med allt innehåll de tänker släppa fram till dess med från start.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Ambassadör
Xbox

Kan vara värt att återigen påminna om Game Pass för 79kr i månaden för de som är tveksamma till pris etc, fungerar även på PC.

Att inte allt upptänkligt innehåll finns med vid release är kanske inte så märkligt då det är ett långsiktigt, socialt MP-spel som kontinuerligt kommer att fyllas på med mer grejer, det är alltså inte ett 10h singleplayerspel på kassett. Personligen tycker jag är det är skoj när det kommer nya grejer till spel efter release, men det kanske bara är jag.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: jag tyckte det var svårt å se vilka spel som man kan spela på pc med games pass.

Ambassadör
Xbox

@educk: Jag vet inte om det finns någon separat lista någonstans men om ett spel är Play Anywhere (alltså du kan spela det på både Xbox och PC, samma saves etc) och finns på Game Pass så fungerar det.

På rak arm:

Gears of War 4
Halo Wars: Defintive Edition
Halo Wars 2
ReCore Definitive Edition
Riptide GP Renegade
Super Lucky's Tale
Sea of Thieves
Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection
(State of Decay 2 i maj)


signatur

Jump in.

Medlem

Släpp till ps4 skulle vara grymt.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Något som dom är riktigt dåliga med, är att svara om Xbox användarna kommer få 60 fps läge.
Som jag tvekar på själv att det kommer bli verklighet.
Samtliga Beta perioder hade låst 30fps på alla versioner av xbox one, anledningen varför inte xbox one x versionen hade ett 60 fps läge är för att dom vill pusha 4K upplösning.

Kan vara så att det är CPU tungt och då spelar inte upplösningen så stor roll är processorn för klen får du inte 60FPS bara för du sänker upplösningen till 1280x720.

Skrivet av Gustav Höglund:

Med tanke på hur pass bra spelet flyter i 1080p på min laptop känns det konstigt att de inte erbjuder 60 FPS på konsol.

Vad har du för laptop? Troligtvis hade den en betydligt kraftfullare processor än den som sitter i konsolerna.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@jOnÄTÄn: Sant, bra poäng!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Relik 📜

Skrev ett inlägg om 30/60 fps och upplösning i en annan diskussion på SweClockers för några månader sedan. Precis som redan tagits upp här är det mer komplext än vad det först kan verka, då belastningen inte skalar på samma sätt för processor- och grafiktunga saker.

Citat:

Om det vore så enkelt.. En del av utmaningen är att grafik och grafikkvalitet skalar "lätt". Du kan fläska upp upplösning och damma på med detaljer, och det enda som händer är att du behöver med GPU-tryck. Lösningen? Snabbare GPU, vilket är precis vad PS4 Pro och Xbox One X satsar på.

Högre framerate kräver dock dessutom att processorn hänger med. Praktiskt är ju 60 fps betydligt tuffare ställt mot 30 fps även där. På CPU-fronten är det dock svårare att bara fritt skala upp, eftersom konsolerna redan gått all in på en viss (rätt slö) CPU-typ vilken det sedan kodas ganska hårt mot. Att släppa en modell med annan lösning där riskerar dessutom fragmentera marknaden mer, eftersom koden skulle behöva anpassas mycket hårdare ställt mot "högre upplösning, mer detaljer - ja/nej".

Kort ock gott, att vi fortfarande ser 30 fps i mycket även på PS4 Pro och Xbox One X tror jag beror mycket av processorn snarare än GPU:n. Det räcker helt enkelt inte med grafikmuskler för att lösa den biten, utan den enkla vägen är istället att skruva upp det som går - upplösning och detaljnivå.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av Godofcheese:

Något som dom är riktigt dåliga med, är att svara om..

Tycker de riktigt dåliga med att svara på något alls.
Bara massa flum och hemligheter.
Det får mig att tro att det inte blir mer innehåll än betan.

Jag kommer skratta åt alla hundratals insnöade fanboys på reddit och youtube när de inser att betan faktiskt var 95% av fulla spelet och inte 50% som de förväntar sig.

Medlem

Ett litet tips för folk som inte kan bestämma sig, skaffa xbox game pass (yes det är på pc) gratis i 14 dagar, sea of thieves kommer läggas till där när det släpps.

Medlem

@jOnÄTÄn: jag kör max grafik på min gamla i7 860 så det verkar ju inte vara jätte krävande på processor-sidan ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

@vbgbasse: Din i7 presterar mycket bättre per kärna än det som sitter i konsolerna. Arkitekturen de använder i Xbox och ps4 är främst framtagen för energieffektivitet, typ amds svar på Intel atom. Och det är den bra på. Men det går väl inte jämföra helt tack vare optimeringar de kan göra enklare på konsol.

Spelade föresten pubg på en i5 750 ett tag ( typ samma som din processor fast utan hyper threding) och fick mycket bättre prestanda än på Xbox One versionen.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Verkar som för PC spelare är Windows Store den enda vägen att gå
Jag hade hoppats på att man slapp detta kravet och xbox appen i Windows.
(jag har avinstallerat båda btw)

Det är enda sättet att hålla det exklusivt för Windows 10, för det är ju knappast så att det inte GÅR att köra på tex. Windows 7. Dessutom är det ett sätt att kontrollera priset,
MS sponsrade ju det här för att pressa så mycket pengar som möjligt ur det; Dels kommer en del att uppgradera till WinX och dels garanterar exklusiviteten att folk betalar det höga priset.

12
Skriv svar