Sea Of Thieves, officiella tråden – frågor / guide / hjälp / spelare / allmän diskussion

Medlem

Efter att ha spelat i någon timme så kan jag konstatera att spelet har för mycket dötid. Antar att det är här man ska fylla det med rollspelande, men min upplevelse är att hela grejen med spelet är att lira det med ett gäng kompisar. Även med det i fokus så känns det som ett indie-partyspel mer än som en fullfjädrad titel.

Inte värt pengarna.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Alltså 650 kr är alldeles för dyrt. Det är väldigt lite content, många gameplay system är jättetråkiga. Konsolutvecklat och balanserat för deras "fördel"
UIx jättedåligt. sikta in med snipern blir sensitivity minus 100.
"matchmaking" är totalt kass och inget kicksystem, istället en brig som blir troll vs troll metoder.

Lock-on system med svärdet, katastrof.

Visst lyckats spelet otroligt bra med en "ny" gameplay-upplevelse, och är superkul med 3 vänner åka runt och PvPa, men systemet är inte så roligt, du kan skjuta 100tals kanoer på en båt utan det händer något.

Kommer i alla fall köra på 14 dagar trial xbox game pass, sen om det är kul efter det köpa game pass en månad för 70 kr, men mer än så blir det inte.

MTX kommer in i spelet efter 3 månader. 3 månader med ett contentlöst spel, jösses.

Inga claner, inga större båtar, inga krig. Spelet har så stor potential men Rare vision om spelet är väldigt dåligt "we want people to recognize you" lyssna ingen kommer bry sig hur du ser ut efter 1 månad efter spelet.

Inaktiv

Min upplevelse av öppna betan är att spelet är på tok för fattigt på innehåll. Du åker bara runt och letar efter skatter på öar, gräver upp dem och åker tillbaka till staden för att sälja dem. Sedan köper du kläder för pengarna. PvP lämnar även det mycket att önska. I en strid så respawnar bara spelarna i oändlighet eller så sänker man motståndarnas skepp och då är det över.
Jättesnyggt och en bra grund att bygga på men detta ger verkligen känslan av en väldigt tidig Early Access eller Alpha.

Medlem

vi var ett gäng å körde å hade det skit kul. massa grejer vi inte förstår ännu som att man får bonus uppdrag ibland å så. var rätt kul att man kan hitta en flaskpost å det är ett uppdrag.

när man kommit upp i level så finns det andra uppdrag också som man kan ta. tippar på att det kommer mer grejer senare men jag är sugen på att köpa det eller spela det på gamespass.

jag hade gärna sett att det var fler inne i servern men det kanske var nu under betan.

Medlem

Hade skitkul. Hamnade med några som var helt odugliga och inte gjorde något flera gånger, sen med flera stycken som satt mig i fängelset utan anledning. Men sen fann jag tre random personer som jag hängde med i flera timmar, blev vän med allihopa och körde med dem tre dagen där på också, vi gjorde lite trading, många skattjakter, några fort och sist lite pvp.

Gick från detta.
https://i.imgur.com/FXUtGpO.png?1

Till detta, majestätiskt.
https://i.imgur.com/gaHML9O.png

Bara att invänta releasen nu.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Moderator | Testpilot

Spelet är kul men alldeles för dyrt. Tycker inte det finns innehåll nog för att kräva ett sådant pris. Melee strider är heller inte så speciella så hela byteshandeln med dödskallarna känns totalt värdelös. Finns som inget djup som skulle vilja få mig att slå ned massvis av dem, och heller inget XP system eller starkare vapen som ska göra mödan värt.

Känns som att mycket hänger på om du har ett trevligt gäng att spela med + X antal bärs. Finns mycket kul att ha genom att söka skatter, jäklas med andra spelare men tror ändå det skulle svalna fort.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

Jäkligt svårt att svara på egentligen, jag har bara spelat första stängda betan egentligen. Missade förra tyvärr och hade bara chans att spela lite på fredagen och då gick det inte att göra något alls i princip, servern var antingen överbelastad (mest troligt) eller så strulade det mellan mig och polaren.

Däremot när jag har spelat med folk har jag haft riktigt kul! Som uber säger, roligast när man kan skrala tillsammans med ett glas rom och ett par bira, men säg vilket spel som inte är det?

Min största gripe med spelet är att vart jag än ska segla så har jag alltid motvind. Känns som jag får kryssa konstant :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag har lirat de två senaste beta-omgångarna och har väl fått in ca 20h i speltid. Jag tror tyvärr det snabbt kommer bli för enformigt. Jag håller med många ovanstående i att det är alldeles för dyrt med 650:-. Blir trial på Game pass och sen får vi se.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Hade skitkul. Hamnade med några som var helt odugliga och inte gjorde något flera gånger, sen med flera stycken som satt mig i fängelset utan anledning. Men sen fann jag tre random personer som jag hängde med i flera timmar, blev vän med allihopa och körde med dem tre dagen där på också, vi gjorde lite trading, många skattjakter, några fort och sist lite pvp.

Gick från detta.
https://i.imgur.com/FXUtGpO.png?1

Till detta, majestätiskt.
https://i.imgur.com/gaHML9O.png

Bara att invänta releasen nu.

Japp, det som är kul när man spelar ett spel första gångerna sen dör hypen ut och man inser att spelet är brett som havet men djupt som en blöt fläck.

Hittade en som sammanställt content på reddit

4 types of weapon (sword, pistol, shotgun, rifle)
3 types of animal
3 types of enemy (Melee skele, Gun skele, Boss skele)
3 factions, but all offer the same 'fetch' style quests ('find x, bring to me')
3 types of NPC (quest givers, vendors and tavern keeps)
2 ship types at launch
1 sea monster
1 map (launch map is the same as beta map) that takes around 10mins to travel from one side to the other provided no stopping/storms/good wind etc
1 combat orientated PvE activity (skele forts)
Maximum of 6 ships per server
Preset character generator (no real character creation)
A boatload of cosmetic items (that we can eventually just pay for with real money)
A good selection of different tools / fun items

för 650 kr får man detta, inte värt någonstans. Finns ingen långsiktighet i detta gameplay heller som tillslut bara blir en tråkig syssla.

Medlem

Betorna har blivit lite nötiga efter så många. Men hoppas på ett galant content drop vid release.
Men avvaktar med inköp tills man kikat lite Twitch sen.

Tror dock på titeln som långlivad co-op &00 "lan" dänga. Men inte ett spel man kommer spela alltför frekvent.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Bra där Zimpan! Jag själv ser fram emot spelet något så enormt! Jag förbeställde det här på Microsoft Store igår. Älskar konceptet, grafiska stilen och allt som har med äventyr att göra. Ju äldre jag blir, ju mer casual blir jag. Så det här är alldeles perfekt för mig!

Måste säga att det jag är mest nöjd över, är sättet de har utvecklat spelet på. Väldigt transparent och lyssnat mycket på communityt, vad det vill se i spelet. Självklart fins det kompromisser och tacka gudarna för det. Men jag gillar hur dem har "haft oss med" i utvecklingen.

Medlem

Tycker grunden är superbra, de har verkligen lyckats få in en känsla som jag inte upplevt tidigare. Så galet mysigt, saknar redan att segla och spela musik.

Men tyvärr känns det som att detta spel har för lite av allt. Tror jag kommer tröttna inom en månad.
Det behövs mer saker som gör att det känns meningsfullt och gör att man vill komma tillbaka.
Speciellt för 600 kr,


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Priset är det som jag kan se tvärt på för det här spelet. Det billigaste är på Amazon för 51 pund eller något vilket blev ca 570kr, vilket fortfarande är mycket pengar. 400kr hade jag tyckt varit mycket rimligt för Sea of Thieves och även om jag har kul i spelet så känns det som att för ca 600kr så får det inte bli långtråkigt.

Med det sagt, jag la ner ca 2 dagar att köpa till mig allt jag ville ha i klädsel väg. Ger det max en vecka av aktivt spelade för att få allt man vill ha. Allting har ju med smak att göra, om jag favoriserar det första svärdet istället för ett svärd man kan låsa upp på rank 67 för gold hoarders eller något så är ju varigheten inte alls stor för min del i spelet.

Om det hade stats även om det bara var passiva stats som 5% med guld eller så, så hade det varit en annan sak att vilja slita häcken av sig för att få det men nu är allt cosmetics.

Hur som helst, jag kommer hålla tummarna att nöjet varar länge. Jag känner mig fortfarande taggad.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Ambassadör
Xbox

Psst, veckans tips: Game Pass 79kr/månad.


signatur

Jump in.

Medlem

Spelet ger en känsla som man inte riktigt upplevt tidigare och CoOP är väldigt skoj, men spelet känns en aning för mycket sandbox och outvecklat för att det ska vara värt 650 kr, rimligare pris hade varit runt 250 kronor med dess nuvarande innehåll.

Medlem

@Mortaigne: jo men vettifan om man vill ha ett abbonemang. är många andra spel man spelar å då blir det fort dyrt att ha ett stötte medlemskap till. spelar man en massa på xbox så är det ju annan grej.

jag funderar dock på games pass också

Moderator | Testpilot

Sea of Thieves går att spela NU bara byta region i Windows till Nya Zeeland och börja tanka


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bara jag som tycker priset är vidrigt? skulle aldrig betala det.

Avstängd

Rare verkar bara sprida bullshit. All utlovat kommande innehåll blir väl säkert av samma kvalitet.

Fråga från ama hur kraken ser ut.
https://m.imgur.com/d0u5qlK?r

Hur kraken faktiskt ser ut.
https://cdn.discordapp.com/attachments/425171917180370954/425...

Patetiskt.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Rare verkar bara sprida bullshit. All utlovat kommande innehåll blir väl säkert av samma kvalitet.

Fråga från ama hur kraken ser ut.
https://m.imgur.com/d0u5qlK?r

Hur kraken faktiskt ser ut.
https://cdn.discordapp.com/attachments/425171917180370954/425...

Patetiskt.

Så Kraken är ormar utan ögon och mun som kan ställa sig upp mer eller mindre från havsytan, fancy!

Medlem

@DrAg00nEn: Det kanske är så att själva kroppen inte har spawnat där, kanske är glitch?
jag gissar bara jag har inte spelat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sea of Thieves går att spela NU bara byta region i Windows till Nya Zeeland och börja tanka

Fick 3,5 goa timmar igår med ovan knep. Hade en härlig sessior med uppdrag från alla tre quest-givarna och lite PVP runt ett aktivt skeleton fort. Har haft riktigt kul än så länge.

Rekommendation till alla: Skaffa 2 veckors gratis trial på Game Pass. Då kan du spela både på Xbox och PC (via play anywhere).


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Varit ett rätt ljummet mottagande hittills, vilket är förståeligt. Det finns inte särskilt mycket att göra, och om det är lite innehåll och utan en progression så blir det snabbt enformigt.
Tycker spelet känns som ett early access spel men med ett AAA pris

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Varit ett rätt ljummet mottagande hittills, vilket är förståeligt. Det finns inte särskilt mycket att göra, och om det är lite innehåll och utan en progression så blir det snabbt enformigt.
Tycker spelet känns som ett early access spel men med ett AAA pris

Ska bli intressant att höra från alla förespråkare under betorna. Då lät det ju att vi skeptiker hade ”noll koll” för det var ”bara betor” och ”långt ifrån final”. Nu är release här och tyvärr verkar det ju som mycket av det förväntade innehållet som ”skulle tillkomma” har uteblivit

Jag vill verkligen gilla detta spel men det verkar bådeför innehållslöst och brist på ett ”mål” för mig. Man seglar bara runt och gör lite uppdrag på random?
Story? Instanser? Bossfighter?
Det känns som dom tagit det tråkiga repettetiva questandet från WoW/mmo’s, men inget mer?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Polpe:

Bara jag som tycker priset är vidrigt? skulle aldrig betala det.

14 dagar gratis och därefter 79kr/månad (+160 andra spel under tiden). Jättedyrt?


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: antar jag bara kan spela så länge jag är subscribed dock? Skiter fullständigt i alla dom andra 160 spelen

Tråddemonen
Testpilot

Ska nog säga att allt med spelet kretsar kring innehåll, pris och vilka vänner man spelar med. Är man själv och ska ut på det stora havet så kanske det inte är så värt att betala fullt pris, då är det lika bra att avvakta och införskaffa när det har sänkts i pris samt byggt på sig lite mer innehåll. Men som jag förstår det så kommer mer innehåll att komma inom de 3 närmsta månaderna. Kan fullt rekommendera att man gör som @Mortaigne säger och betala en liten summa för och spela det.

Medlem

@Mortaigne: för oss på pc så är det inte så många spel dock. jag hade nog haft games pass löpande om jag hade en xbox.

men jag ska testa 14 dagar så får man se om man forsätter eller om man köper spelet. som jag förstår får man 20% rabatt på spelet med games pass

Ambassadör
Xbox
Skrivet av educk:

@Mortaigne: för oss på pc så är det inte så många spel dock. jag hade nog haft games pass löpande om jag hade en xbox.

men jag ska testa 14 dagar så får man se om man forsätter eller om man köper spelet. som jag förstår får man 20% rabatt på spelet med games pass

Ja, det är ju helt klart mer värt om man som jag spelar både Xbox och PC. Det är en handfull bra spel som fungerar på PC också dock, så har man inte kört dem så är det värt att kolla in dem också!

Ja man får rabatt på alla spel i Game Pass, den brukar öka med tiden som ett spel varit i Game Pass. Även DLC är rabatterade. Så det är ju ännu en bonus med Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne: Jag tror han syftade på fullpriset på 650:-

Skriv svar