Bärbart spelande

Skribent
Bärbart spelande

Jag är en riktig Mario Kart-knarkare och fick ett återfall i början av veckan. Eftersom jag inte orkade krångla ihop internet till Wii (jag spelar så sällan på den så sladdarna är ett diaboliskt virrvarr i en låda) så föll lotten på det minst lika trevliga Mario Kart 7 till 3DS. Tyvärr verkar det som som att den lilla mojängen fortfarande inte kommer överens med min Wiifi-hotspot, så fixen tog slut innan den ens hann börja.

Men jag fick mersmak på det bärbara spelandet, något som i ärlighetens namn inträffar ganska sällan numera. Så jag tog tillfället i akt och drog hem Ron Gilberts Scurvy Scallywags till Ipad. Förväntningarna var knappast skyhöga, men jag var ändå nyfiken. En recension av pusseläventyret dyker upp i helgen.

I samma veva passade jag på att tanka ner Phoenix Wright Trilogy HD, också det till Ios. Det är de tre första Phoenix Wright-spelen i lite tjusigare skrud, och jag köttade mig igenom första kapitlet ur första spelet. Först kändes det lite tramsigare än vad jag vill minnas (jag har spelat det här förut, för sisådär hundra år sedan). Bolibompa-vibbarna var starka i början, men sedan fann jag mig till rätta i komiken. Ser fram emot att spela fortsättningen och utveckla mina färdigheter som digital advokat.

Igår fick jag plötsligt lust att damma av min Playstation Vita. Jag spelade igenom ett gäng coola användarbanor i LittleBigPlanet PS Vita. När jag skulle göra samma grej i det smått briljanta Sound Shapes dog batterierna i maskinen. Det är lite synd att PS Vita bara har fem minuter batteritid – man hinner inte mer än att dra hem uppdateringarna innan det är dags att ladda.

Ikväll återvände jag till Ipaden och valet stod mellan den interaktiva fantasy-berättelsen Sorcery! eller rollspelet Knights of Pen and Paper. Valet föll på det sistnämnda och wow, vart tog kvällen vägen? Tajt spelkoncept, humor och värme. Jag vet garanterat vad jag ska göra i helgen.

#blogg


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Jag fick frågan av en kompis om vilka spel jag skulle rekommendera för bärbart spelande. Han försöker välja mellan 3DS och Switch. Eftersom jag älskar att spela på båda skickade jag en lista med rekommendationer för båda plattformarna. Vilka skulle ni lägga till?

För Nintendo 3DS:

Rollspel
Bravely Default (väldigt bra jrpg av traditionellt stuk. Gillar du de gamla Final Fantasy-spelen lär du gilla detta)
Radiant Historia: Perfect Chronology (ett underbart jrpg till DS som fått en nyversion till 3DS med putsad grafik och nytt innehåll)
Mario & Luigi: Dream Team Bros (ett otroligt charmigt och roligt rollspel med Mario-bröderna i huvudrollen, rekommenderas varmt!)
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (ett väldigt bra men tidskrävande jrpg, om du gillar genren kommer du älska det)

Plattformare
Kirby: Planet Robobot (en plattformare som osar av charm och läcker design)
Super Mario 3D Land (en riktig Mario-upplevelse med seriens signatur-nivå av god design, presentation och musik. Toppklass)
Kirby Triple Deluxe (Inte lika kreativt som Planet Robobot, men också otroligt charmigt och roligt)

Pusselspel
Professor Layton and the Miracle Mask (i princip alla Professor Layton-spelen är en drömsk kombination av vackert tecknad grafik och allt klurigare pussel)
Virtue's Last Reward (pussel/skräckspel där dina val påverkar vilka som lever och dör, intensivt och väldigt bra!)

Äventyr
Luigi's Mansion 2 (Luigi ska rädda Mario från spöken med hjälp av en dammsugare, ett av plattformens absolut bästa spel. Älskart!)
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D (Alla tre Zelda-spelen listade här är fenomenalt bra, men A Link Between Worlds är det som är unikt för 3DS, de andra två är nyversioner av N64-spelen)
The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Monster Hunter Generations (äventyra, besegra monster, samla föremål, bygg vapen, repetera. Väldigt bra men hög inlärningströskel)
Metroid: Samus Returns (remake på Metroid 2, nästan som ett nytt spel. Fantastiskt bra sci-fi-äventyr, gillar du Metroid är detta ett måste!)

För Switch:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Zelda, open world, briljant på alla sätt. Alla måste köpa!)
Thimbleweed Park (gamla skolans peka och klicka-äventyr av genre-giganten Ron Gilbert, humor, berättande och design i världsklass)
Mario Kart 8 Deluxe (ett av de bästa Mario Kart-spelen har blivit bättre, hysteriskt roligt själv men framför allt i goda vänners lag)
Splatoon 2 (färgstarkt pangande som kräver att du har folk att spela med)
Mario + Rabbids: Kingdom Battle (strategispel i stil med X-com fast med underbar design och humor alá Nintendo och Ubisofts Rabbids-karaktärer, ett klart måste för plattformen)
Rayman Legends Definitive Edition (ett alldeles fantastiskt bra plattformarspel med god presentation, musik och nivådesign)
Super Mario Odyssey (ett av de absolut bästa Mario-spelen, alla delar är så briljant smidda att jag nästan kokar över av nerdgasm)
Xenoblade Chronicles 2 (ett jrpg som inte är utan sina brister, men ett stort och välstöpt jrpg med 100+ timmar på en bärbar konsol, mycket imponerande)
Steamworld Dig 2 (ett pusseläventyr som är snillrikt designat och helt enkelt fantastiskt roligt att spela.)


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar