Högt tryck stänger tillfälligt Sea of Thieves för nya spelare

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det var nån på reddit som jämförde SoT med lol. i slutet när man levlat upp sin character till level 30 i lol(som går snabbt som tusan) så handlar det om skins och att klättra i den legendariska stegen. Det receptet verkar ju funka i den genren så varför skulle det inte funka här?

Visst, marknadsför SoT som ett rent PvP-spel där inga fördelar typer av fördelar får finnas så kan jag köpa den liknelsen. Annars är det en helt poänglös jämförelse.

I nuläget är det bara en enorm chans som blivit bortkastad.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av storm72:

Problemet är att 600 kr inte är ett " lattja-runt-mp-co-op-spel" pris på ett spel. Folk räknade nog med att innehållet i spelet skulle räcka längre än 5-7h

Är man osäker och inte tror att spelet räcker länge så finns det 14 dagars trial på Game Pass och därefter 79kr för en månad. Total kostnad för 6 veckor: 79kr. Är det ett bättre pris för "5-7h content" (hittepå)? Sluta tramsa om 600kr hit o dit.


signatur

Jump in.

Inaktiv

649 kr så äger man spelet for Life.
79 kr så äger man spelet i 4 veckor.

Quick maths
549 / 79 = 8.2 (lite lätt avrundat).
8.2 x 4 = 32,8 veckor.

Dvs. Om man prenumererar kontinuerligt på Xbox Game Pass så tar det ungefär 33 veckor innan man är uppe i den summa det kostar att köpa det.

Dock så har man lite att förlora på att prova Game Pass i 14 dagar gratis och se om man tror man kommer vilja fortsätta eller inte och isf hur länge.

Ambassadör
Xbox

@anon_119148: Icke att förglömma att man också får tillgång till 160+ andra spel på Xbox och ett tiotal på PC med Game Pass. Kostnaden per spel är väldigt låg.


signatur

Jump in.

Medlem

Tycker spelet är grymt, betalade gladeligen för det.

Medlem

Var det inte Microsofts serversystem som automatiskt skulle dra igång fler servrar för ett spel vid behov så att sånt här aldrig skulle kunna hända?

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Det var nån på reddit som jämförde SoT med lol. i slutet när man levlat upp sin character till level 30 i lol(som går snabbt som tusan) så handlar det om skins och att klättra i den legendariska stegen. Det receptet verkar ju funka i den genren så varför skulle det inte funka här?

Om nu SoT vore ett e-sportspel så hade kanske den jämförelsen funkat. Men nu kunde det ju inte vara längre ifrån sanningen.
Men jag ska inte klaga, kör bara med 14 dagars gratis game pass. Räknar med att man hinner bli less på spelet innan den perioden är över så då kan man se det som bra gratis underhållning, om än kortlivat.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag vet inte vad folk har för lustiga förväntningar på spelet

Innehåll. Spelet är som att dra fetch-quests i ett MMO utan att man får nått för det
Detta är ett spel som borde ha legat på en 300:- prissumma MAX.

Medlem

@anon_319742: då är väl frågan mot vilket spel man bör jämföra detta emot. Närmast den sanningen torde vara icarus och dom har också bara kosmetiska inslag i form av kläder, men sak samma.

Jag tror man ska vända på frågan istället och undra hur långlivat spelet blir om man skulle införa diverse level begränsningar för att köra vissa skepp med en viss övertag emot andra. Skulle inte det driva bort casual spelarna och när hardcore spelarna drar vidare när nästa "heta" mmo kommer så lämnas hela spelet helt öde.

Som det verkar nu så finns det iaf en eventuell framtid för casuals i detta spelet men ingen direkt framtid för hardcore spelare som troligen behöver betydligt mycket mer matrial än såhär för att ha nåt att göra hela tiden vilket jag kan förstå som en gammal wow-spelare jag en gång varit. Dock så märker jag nu när jag har skaffat familj att det faktiskt finns utrymme i spelvärlden för såna här spel där man inte halkar efter i progress bara för att man inte har 8 timmars lirade varje dag utan kanske 2 timmar i veckan. Jag tror detta spelet är ämnat åt den sortens spelare eftersom det redan finns en uppsjö med hardcore spel där ute och därför blir svårare att slå igenom eftersom konkurrensen är högre i det segmentet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Bulletblues:

Innehåll. Spelet är som att dra fetch-quests i ett MMO utan att man får nått för det
Detta är ett spel som borde ha legat på en 300:- prissumma MAX.

I de flesta MMO jag spelat så har jag grindat reputation för olika factions, det är ju det man gör som progression i SoT, det och drar in guld för att köpa kosmetiska prylar.

Prissumman orkar jag snart inte diskutera längre... Det är ett Game Pass spel i första hand. Jag kan hålla med om att prislappen för att köpa spelet kanske är lite väl högt. Men det är ju inte så att man måste köpa ett spel på release, och de allra flesta spel justeras neråt en relativt kort tid efter release. Det finns som sagt olika alternativ. 6 veckor för 79kr borde ju räcka långt för de som inte tycker att det har något innehåll? Så att...


signatur

Jump in.

Medlem

Var kommer all denna ilska ifrån? Jag tycker det är kul att Rare vågar göra något annorlunda och inte följa den generiska progressionsformalian som existerar i allt för många spel. Är det inte skönt, att det finns alternativ för folk som inte vill nöta "daylies" för att ens ha en möjlighet att uppleva allt i spelet?

Medlem
Skrivet av ViktorMattsson:

Du har tre factions du ska skaffa reputation med.

Som är 2 typer av fetch quests och ett där du ska mörda extremt enformiga fiender.

Skrivet av ViktorMattsson:

För var femte level får du en ”promotion” som i sin tur ger dig möjligheten att få mer avancerade uppdrag.

Som är Fetch Quests, men låt oss spela en sång på en av öarna först för att komma vidare, eller lysa med en lampa. Efter en gång av vardera så är den gimmicken inte intressant längre

Skrivet av ViktorMattsson:

När du har kommit till en viss nivå(man vet inte vilken ännu) får du möjligheten att bli ”Pirate Legend”. När du har nått den har ranken så kommer du få helt nya uppdrag som man inte har fått någon information alls om. Du får ett nytt legendariskt skepp och helt nya kläder/vapen/utrustning som ingen har sett ännu

Lite cosmetics....ok. Och förmodligen mer Fetch Quests. Kanske är mer intressanta, men att göra samma ointressanta grejer (vilket det blev efter en beta) hela vägen fram dit, för mig är det bara att slösa bort tid.

"At the tavern, you can talk to ghostly Pirate Legends who give you hints as to what is coming next. “Say there’s a new trading company, there are new visitors coming to the world - we’re talking about our post-launch plans in a very in-world, in-lore way,” Chapman explains.

“There’s also the Pirate Lord - this character gives you Legendary Voyages, which are the best, most rewarding, most challenging voyages in the game. Because of our voting table mechanic, you can choose to share those voyages with others, so everyone will want to be friends with a Pirate Legend. It means something profound in the world.”

As well as acting as the endgame at launch, this new hub will be the jumping-off point for future content, eventually becoming your default home base. From there, you will be able to progress beyond being a Pirate Legend."

Skrivet av ViktorMattsson:

Jag är inte säker men jag har för mig att den högsta leveln för varje faction är 50. Efter ca 5-6 timmar spelat så är jag level 10 på ena, 5 på den andra och 1 på den tredje.

Kör raiden en gång så är du uppe i högre än så. Varning, den är skittråkig.
Och bara för att nånting tar extremt mycket tid, betyder inte det att det är content. Vem vill döda en fiende i ett MMO i 50 timmar för att lvla max.

Skrivet av ViktorMattsson:

Tittar man på grundmekaniken så måste du styra båten samtidigt som du sköter segel och eventuell förankring medans du reser runt i den gigantiska världen. Medans du gör det kan du samtidigt bli attackerad av spelare, stormar eller Kraken.

Spelets grund är skitbra, men spelet är extremt fattigt....och världen är inte gigantisk. Säger inte att världen behöver vara större

Skrivet av ViktorMattsson:

Du har även ”raids” i form av ”Skeleton Forts”. Först kommer fem vågor av skelett med olika förmågor för att sedan spawna en boss. Samtidigt som det här händer kan vilken spelare som helst komma och attackera.

Kanske är olika, men tror det är 10 vågor. Deras förmågor spelar ingen större roll. Man tar hand allt på samma sätt ändå

Skrivet av ViktorMattsson:

Det här är inte för att attackera någon utan mer för att informera. Blir irriterad över att folk klagar på dåligt content när spelet har funnits ute i ett dygn och spelet tydligt har mer content än många spel på marknaden.

Jasså.... som vad? Av denna typen av spel, för detta pris, kan jag inte komma på nått annat spel med så lite content. Destiny 2 fick en massa skit för att det hade lite content, men där fanns det bra mycket mer saker att göra innan du va hyffsat "klar".

Skrivet av ViktorMattsson:

Jag spelar spel som WoW, PUBG och Fortnite annars vilket i sig också har väldigt repetitivt spelsätt.

WoW har EXTREMT mycket content. PUBG spelas för PvP (till mindre än halva priset) och Fortnite spelas främst för sin PvP (som är gratis) och båda är en helt annan typ av spel

Skrivet av ViktorMattsson:

Att spelet kanske inte faller just DIG i smaken ger dig inte rätt att kasta skit på det av fel anledningar.

Det är sant, men det finns mycket korrekta anledningar att kasta skit på spelet.

Skrivet av ViktorMattsson:

Ha en trevlig vecka!

Detsamma

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Sluta tramsa om 600kr hit o dit.

Vadå tramsa? Det är vad spelet faktiskt kostar. Spelar ingen roll om du kan använda dig av en tjänst för att spela det till et lägre pris, spelets kostnad är fortfarande detsamma. Och för det priset så bör man få mycket mer än det som finns

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

I de flesta MMO jag spelat så har jag grindat reputation för olika factions, det är ju det man gör som progression i SoT, det och drar in guld för att köpa kosmetiska prylar.

I ett MMO är faction grind EN DEL av hela spelet för att låsa upp en viss del av det. Sen kan du lägga till 40 andra grejer du kan göra oxå, och dom flesta grejer ger nånting till sin karaktär. Inte bara en ny hatt eller ett träben, utan förmågan att göra juveler eller mat som ger boosts eller vad det nu kan vara. Extremt stor skillnad mellan ett vanligt MMO och SoT

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Bulletblues:

Vadå tramsa? Det är vad spelet faktiskt kostar. Spelar ingen roll om du kan använda dig av en tjänst för att spela det till et lägre pris, spelets kostnad är fortfarande detsamma. Och för det priset så bör man få mycket mer än det som finns

Ok, det spelar ingen roll att man kan spela det för 79 kr i 6 veckor om man tycker att innehållet ser tunt ut? Det borde väl vara en jättebra deal om man känner att spelet inte räcker så länge? Det vore ju knäppt att betala mer då. Så, trams.

Skrivet av Bulletblues:

I ett MMO är faction grind EN DEL av hela spelet för att låsa upp en viss del av det. Sen kan du lägga till 40 andra grejer du kan göra oxå, och dom flesta grejer ger nånting till sin karaktär. Inte bara en ny hatt eller ett träben, utan förmågan att göra juveler eller mat som ger boosts eller vad det nu kan vara. Extremt stor skillnad mellan ett vanligt MMO och SoT

Nu var det ju inte jag som började härja om MMO och jag påpekade bara att konceptet med att göra quests för reputation inte var direkt främmande i dessa heller. Varför är det så svårt att acceptera SoT för vad det är? Det är inte en hardcore grind simulator, det är inte The Witcher 3:Pirates edition, det är inte ett storyspel eller ett MMO. Det är ett casual co-op piratlir. Att inte hamna efter i level eller gear om man inte spelar en vecka är ju underbart. Jag har andra spel till både grind, story och annat. Sea of Thieves fyller en perfekt lucka.

Spela med kompisar, familj eller driva runt själv på havet med en trevlig podcast i lurarna. Spelmys helt enkelt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ok, det spelar ingen roll att man kan spela det för 79 kr i 6 veckor om man tycker att innehållet ser tunt ut? Det borde väl vara en jättebra deal om man känner att spelet inte räcker så länge? Det vore ju knäppt att betala mer då. Så, trams.

Som du skriver, en bra deal, men det ändrar inte spelets grundpris och det dom själva tycker spelet är värt.

Skrivet av Mortaigne:

Nu var det ju inte jag som började härja om MMO

Men du fortsatt det för att använda det som ett exempel, och ett exempel som inte alls funkade. Din fortsättning va totalt fel väg att gå.

Skrivet av Mortaigne:

och jag påpekade bara att konceptet med att göra quests för reputation inte var direkt främmande i dessa heller.

Det är inte konceptet som är problemet, det är det runt-i-kring. Sen är det stor skillnad iom att du har ett extremt antal andra grejer du kan göra, och inte bara en sak. Du har även gameplay som är väldigt varierande och interaktivt och inte stelt.

Skrivet av Mortaigne:

Varför är det så svårt att acceptera SoT för vad det är?

För folk trodde troligtvis att det skulle vara mer än vad det faktiskt har blivit. Att dom sagt att det som funnits i betorna är bara en del av hela spelet.
Folk älskar grunden som spelet står på och hoppades att det skulle finnas innehåll till den grunden. Att PvPn skulle fungera lite bättre.

Skrivet av Mortaigne:

Det är inte en hardcore grind simulator

Och det är det ingen som säger att det behöver vara heller. Men det finns bra mycket fler nyanser, inte bara svart och vitt.

Skrivet av Mortaigne:

Att inte hamna efter i level eller gear om man inte spelar en vecka är ju underbart.

Samma här, så svart och vitt behöver det inte vara. Man behöver inte ha ett galet skill-tree eller vapen man bara kan få tag i efter 100 timmars grindande som ger plus 200 i DMG. Dock så vill väldigt många vill ha nånting att faktiskt göra som inte blir samma sorts fetch quests i 50 timmar. Det blir extremt enformigt, absolut eftersom deras gameplay när det kommer till strider är rätt kasst. Ingen variation finns varken i PvP eller PvE.

Grunden har dom lyckats väldigt bra med som jag skrivit ett antal ggr. Känslan att glida runt på havet, trollandet av vänner. Finns folk som tycker att det räcker, men uppenbarligen finns det väldigt många som inte tycker det. Det är precis som med No Mans Sky. Vissa älskade att glida runt i rymden, väldigt många gjorde det inte.
Allt är subjektivt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan vintern är lite att ta i. I så fall är CS (utan knivar), Battlegrounds, Fortnite och alla andra mp-spel fattigt på content. Det är en stor lekstuga till havs där innehållet och underhållningsvärdet utgår från individerna och deras påhitt.

Åhnej, Fortnite som är fucking gratis har fattigt med content? Är du på riktigt eller?

Skrivet av vbgbasse:

Det var nån på reddit som jämförde SoT med lol. i slutet när man levlat upp sin character till level 30 i lol(som går snabbt som tusan) så handlar det om skins och att klättra i den legendariska stegen. Det receptet verkar ju funka i den genren så varför skulle det inte funka här?

För att SoT är ett open world lalla runt och ha "kul" medans LoL är en competetive moba?

Skrivet av BlueTeam:

Var kommer all denna ilska ifrån? Jag tycker det är kul att Rare vågar göra något annorlunda och inte följa den generiska progressionsformalian som existerar i allt för många spel. Är det inte skönt, att det finns alternativ för folk som inte vill nöta "daylies" för att ens ha en möjlighet att uppleva allt i spelet?

Priset, du har en bantat mmo-upplevelse som max går att spela i 4-spelar coop, för €60... Sen att gamepass gör att spelet får ett acceptabelt pris är ju bra men €60?! mellan €30-40 hade varit acceptabelt tbh.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av spikes:

Åhnej, Fortnite som är fucking gratis har fattigt med content? Är du på riktigt eller?

Haha, sicken attityd. Nu spekulerar jag vilt men att Fortnite är gratis beror på flera saker. Dels för att ha en usp mot Battlegrounds (som kostar pengar) och dels en kalkylerad risk där man räknar med att få en kostnaderna via mikrotransaktioner. Och hur mycket mer innehåll har egentligen Fortnites Battle Royale-läge?

Min poäng var dock att båda spelen lutar sig mest på andra spelares agendor, snarare än av utvecklarna skapade/scriptade uppdrag. I Fortnite är de extremt tydliga (var sist kvar) medan Sea of Thieves har lite fluffigare.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Utan vintern är lite att ta i. I så fall är CS (utan knivar), Battlegrounds, Fortnite och alla andra mp-spel fattigt på content. Det är en stor lekstuga till havs där innehållet och underhållningsvärdet utgår från individerna och deras påhitt.

Just den kopplingen går inte att göra då det spelen gör är vitt skilt. Dina exempel är alla PvP-spel (inte survival eller va fan det heter - delen av Fortnite men...) med en tävlingsinriktning. Du har inte ett open-world spel som försöker lägga en stor del av spelet till PvE och resterande på medioker PvP. Du har heller inte en prislapp som ens är i NÄRHETEN av den SoT har. Det dom spelen gör är att skapa en personlig progression i att hela tiden bli bättre och bättre. Att va en tryhard, att öva, va lite casual ibland och att trolla sina vänner. JAG har jävligt svårt att tänka mig att det kommer finnas hundratusentals människor med över 1000 timmar i SoT, men jag kan komma att ha fel på den punkten. Jag har faktiskt svårt att se hur SoT ens kommer vara relevant om ett halvår. Dom kanske skapar extremt mycket content framöver. Jag personligen hoppas på det då jag gillar iden med SoT. Och om dom gör det, så kan jag komma att skaffa det i framtiden.

Sen såklart, så finner folk sin egen underhållning. Jag har skrivit det förr, men en av dom stora grejerna för mig och dom jag lirade med är trollandet av varandra, DOCK så finns det inte så mycket variation i det. Spy i en hink och kasta på nån, skjuta ut en från en kanon, eller spränga nån med en kruttunna är inte nått som är speciellt roligt den 23 gången man gör det. Så vad ska man underhålla sig med? Själva njutningen av att segla runt? Funkar säkert för vissa människor, och dom har då hittat sitt perfekta spel. Själv tycker jag Rare har och är jävligt naiva i sitt tänk kring spelet. Jag förstår den, och dom har intressanta tankar, men jag passar inte in på den och jag tycker inte dom har lyckats. Det känns som ett Early Access spel.

När det kommer till MP-spel, så som Division, Destiny, Dying Light, CS eller vad som, så går jag efter $1/per timme principen (när det kommer till CS så på den tidne jag fann skins relevant så la jag den principen på skins). Jag skulle aldrig tycka att SoT är roligt efter 60 timmar.

Allt är subjektivt. Och jag kan förstå båda sidorna, men när det kommer till SoT så är det en av dom största besvikelserna när det kommer till spel för min egen del.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag tror man ska vända på frågan istället och undra hur långlivat spelet blir om man skulle införa diverse level begränsningar för att köra vissa skepp med en viss övertag emot andra. Skulle inte det driva bort casual spelarna och när hardcore spelarna drar vidare när nästa "heta" mmo kommer så lämnas hela spelet helt öde.

Enkelt löst på samma sätt alla andra löst det på; skilj på PvP- och PvE-servrar. Då kan de som vill spela mer seriöst göra det, och casuals slipper vara rädda.

Skrivet av BlueTeam:

Var kommer all denna ilska ifrån? Jag tycker det är kul att Rare vågar göra något annorlunda och inte följa den generiska progressionsformalian som existerar i allt för många spel. Är det inte skönt, att det finns alternativ för folk som inte vill nöta "daylies" för att ens ha en möjlighet att uppleva allt i spelet?

Den kommer från att Rare äntligen gjort ett bra spel igen, men nu totalt slarvar bort det med flummiga designbeslut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av magma:

Spelet har uppenbarligen blivit överhypat via streamers och dylikt. Kommer nog vara populärt i några veckor, kanske månader med lite tur. Sen dör det ut sakta men säkert. På med foliehatten?

Räckte alltså inte alla betatestningar? De kanske borde ha väntat i någon månad till så att servrarna var i sin ordning. Folk har betalt fullpris för detta. Borde inte kosta mer än 200-250kr max.

Servrarna kraschade även under beta-testerna tydligen. Och Rare har inte lärt sig av dessa.. vilket får en att fråga varför de genomförde testerna alls.

Redaktör

Jag vet inte om något stort multiplayerspel haft en helt felfri lansering. Frågan är om det ens går att kringgå när hundratusentals eller miljontals användare försöker komma in samtidigt, det blir ju til sin natur DDOS-artat.

För min del strulade det i tisdags kväll, kom inte in alls. Har även tappat en del rewards, men annars har det funkat okej. Det tycker jag ändå känns ok så här långt. Får kanske anledning att revidera den åsikten nästa vecka om det strular vidare.


signatur
Medlem

jag hade inte några problem i tisdags mer än att reputation inte uppdaterades. spelade andras quests. men vet att endel hade problem att komma in och efter 23:00 eller något så kändes det som vi var rätt ensamma i servern. fick ju gjort en massa uppdrag så var inget problem för oss :-D.

igår funkade det jätte fint. och då jag hade uppdaterat grafikkortet hade jag inga fps drops som det kunde vara på tisdagen.

jag tycker det är jättebra att man kan testa det i 14 dagar gratis för att se om man gillar det. å då jag hört från en massa här så är det ju så lite att göra i spelet att jag då är färdig med det.

Medlem

här förklarar Rare problemena med luanch dagen. det var många mer som spelade på luanch än i betan.

https://www.youtube.com/watch?v=x0KiM8n7e0w

12
Skriv svar