Recension - När A Way Out är som bäst gör det saker vi aldrig sett i spel förut

Robot
Recension - När A Way Out är som bäst gör det saker vi aldrig sett i spel förut

Josef Fares fick folk att gråta med Brothers: A Tale of Two Sons - med A Way Out vill han få dig att bråka med polarna i soffan.

#a-way-out, #hazelight, #josef-fares


Medlem

Bra recension. Tror inte riktigt på detta spel & det mycket pga co-op. Fina ideér, men svårt att få folk att sätta sig ner tillsammans.

Medlem

Verkar inget vidare, hoppar nog över den här.

Medlem

Hur lång tid tar det att spela igenom spelet?

Jag och min sambo har sett fram emot detta spelet väldigt länge! Finns alldeles för få bra couch co-ops!

Medlem

@Maysay: co-op är nog största anledningen till att jag är intresserad. Blir säkert köp på denna titel i framtiden, priset är inte så farligt heller.

Har främst fått hålla mig till fifa/nhl och mindre indiespel när det gällt co-op. Ett mer storydrivet spel, som samtidigt inte är för långt känns rätt intressant.

Inaktiv

Ser fram emot att lira detta med polarn! Ni skulle låtit Victor Leijonhufvud recensera spelet Hade kunna bli humoristiskt.

Medlem

@TheConsul: Jo, men om man kollar på den stora massan. De spelar nog hellre spel som just Fifa & NHL i sådant fall. Tror jag. Där man inte behöver följa en historia tillsammans, utan kan hoppa in när det väl passar. Visst, ett sambo-spel?

jbx
Medlem

Blir inget köp. Tack för intressant läsning.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

@Maysay: Visst är det så men omväxling förnöjer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Duck:

Hur lång tid tar det att spela igenom spelet?

Vi drog igenom det på drygt 6 timmar men kör du långsammare kan du säkert addera en timme.


signatur
Testpilot

Finns det något "omspelsvärde"? Det enda jag kan tänka mig är att man byter karaktär med den man spelar med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mutumba:

Finns det något "omspelsvärde"? Det enda jag kan tänka mig är att man byter karaktär med den man spelar med.

Det finns som sagt tillfällen då man gör små vägval, vilka resulterar tillfälliga små sidospår. Samtidigt tror jag att att det blir en ny upplevelse varje gång du lirar det med en ny person.


signatur
Medlem

Hade hoppats på en 4:a iaf, men blir köp ändå, främst för att jag som andra lyckats övertala sambon att spela coopen.
250:- är även det ytterst överkomligt.

Edit:
Som vanligt smaken som baken, 26/34 reviews ligger på 80/100 eller mer på metacritic, med en 100.

Sen förstår jag inte varför det på så många ställen GNÄLLS över coop? Det är ju en sjuk brist på bra Coop spel, vill man inte ha Coop, spela nått av alla andra tre miljoner femhundratusenrvå spel som finns att tillgå?
Coopen är ju det som främst gör detta spel intressant.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Liten fråga. Har kollat på Twitch lite nu och blir irriterad på dialoger som spelas samtidigt. Känns som att man kollar på 2 olika streams (eller har 2 youtube fönster öppna samtidigt). Hur är detta momentet? Är det något som man kan störa sig på i längden? Kan man fokusera på det man själv gör?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Maysay: Calle kommer säkert med ett bättre svar senare, men:

Av det jag såg när Calle och Jocke spelade funkar det helt okej. Man är upptagen med sin karaktär och uppdaterar den andra på vad som hände hos en själv. Ljudet tar prio hos den som avhandlar den "viktiga" dialogen. Mixen verkar fungera bra.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

I trailern står det, "you get the game, and a friend joins for free" betyder det att du får 2st exemplar av spelet, fast du köper 1st exemplar? Alltså om jag köper det i fysisk utgåva, så får jag med en kod för en digital version som, säg brorsan. Kan använda. Så slipper vi köpa 2 exemplar för att spela tillsammans?

Medlem

@Locktail: Tror att det betyder: DU köper det, din polare laddar ner demon och sedan kan ni spela hela spelet med varandra. D.v.s inte två exemplar.

Medlem
Skrivet av Locktail:

I trailern står det, "you get the game, and a friend joins for free" betyder det att du får 2st exemplar av spelet, fast du köper 1st exemplar? Alltså om jag köper det i fysisk utgåva, så får jag med en kod för en digital version som, säg brorsan. Kan använda. Så slipper vi köpa 2 exemplar för att spela tillsammans?

Enligt vad Fares förklarat i tidigare video, så köper en spelet, och sedan kan din kompis ansluta och spela med dig via "demo/trial-version" så du får EN kopia, och så länge en har full copy så kan man spela med en kompis som installerar demo

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Maysay:

@Carl Johansson-Sundelius: Liten fråga. Har kollat på Twitch lite nu och blir irriterad på dialoger som spelas samtidigt. Känns som att man kollar på 2 olika streams (eller har 2 youtube fönster öppna samtidigt). Hur är detta momentet? Är det något som man kan störa sig på i längden? Kan man fokusera på det man själv gör?

Spelet sänker volymen på de dialoger som är mindre viktiga. Funkar bra, annars får man synka interaktionerna med polaren.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av whoo:

Hade hoppats på en 4:a iaf, men blir köp ändå, främst för att jag som andra lyckats övertala sambon att spela coopen.
250:- är även det ytterst överkomligt.

Edit:
Som vanligt smaken som baken, 26/34 reviews ligger på 80/100 eller mer på metacritic, med en 100.

Sen förstår jag inte varför det på så många ställen GNÄLLS över coop? Det är ju en sjuk brist på bra Coop spel, vill man inte ha Coop, spela nått av alla andra tre miljoner femhundratusenrvå spel som finns att tillgå?
Coopen är ju det som främst gör detta spel intressant.

Haha, verkligen dumt att gnälla på coop i ett uttalat Coop-spel.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Scream112:

Enligt vad Fares förklarat i tidigare video, så köper en spelet, och sedan kan din kompis ansluta och spela med dig via "demo/trial-version" så du får EN kopia, och så länge en har full copy så kan man spela med en kompis som installerar demo

Exakt. Och du kan göra detta med hur många som helst.


signatur
Medlem

Ett halvmediokert co-op-spel med en story på 6 timmar utan någon större anledning till att spela om det, luktar fiasko tycker jag. Bara att nischa in det på endast co-op till en början var ett misstag. Men eftersom det är ett EA-spel så får det gärna gå åt skogen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av cyprus:

Ett halvmediokert co-op-spel med en story på 6 timmar utan någon större anledning till att spela om det, luktar fiasko tycker jag. Bara att nischa in det på endast co-op till en början var ett misstag. Men eftersom det är ett EA-spel så får det gärna gå åt skogen.

Fiasko är lite väl hårt i min mening. Det är värt att spela igenom, har några riktiga höjdpunkter men är för ambitiöst för sitt eget bästa. Dela prislappen med en polare, köp en kasse dryck, dra igenom det på en eftermiddag.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi drog igenom det på drygt 6 timmar men kör du långsammare kan du säkert addera en timme.

Var inte det konstigt skrivet? Eller, hmm, det gäller väl nästan alla spel som inte har en låst tid, t ex timelimit 15.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers

@Hipshot: Jojo, men menade "kvalitativ" speltid. Man kan snacka med lite mer folk, hitta lite mer roliga detaljer, osv. Sen finns det ju ett visst omspelningsvärde i och med de 6-7 "stora val".


signatur
Moderator | Testpilot

Såg ni Roy & Rogers?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@cyprus: Det är inte ett EA spel.

Medlem
Skrivet av cyprus:

Ett halvmediokert co-op-spel med en story på 6 timmar utan någon större anledning till att spela om det, luktar fiasko tycker jag. Bara att nischa in det på endast co-op till en början var ett misstag. Men eftersom det är ett EA-spel så får det gärna gå åt skogen.

Jag får återkomma när jag spelat det, men som sagt, 250:-, vid release, fantastiskt tycker jag.
För fullpris, nja, kanske inte.

Men för att jämföra med ett extremfall:
Senast vi var på bio blev det IMAX i Mall of scandinavia med plusstol, 255:- per person för en film på typ 1h50 min.

Det jag har svårt att förstå hos många "konsumenter" av spel idag, är att det förväntas att ett spel i klassen 400-600:- ska ge hundratals, om inte tusentals timmar av "värde"?

2 timmar bio med extra allt, 510:-. 6 timmar co-op spel, 250:-.

Och som sagt, förstår inte vad ni gnäller om? Målgruppen är ju co-op, det är ju enda skälet -att- jag spelar det, hela grejen med detta spel är ju just vinklingen co-op, framförallt att man kan köra på splitscreen så man får tillbaka det sociala.

Men men, man är väl i en annan generation som satt och spelade golden eye på 4 players splitscreen back in the days.

Vill man ha äventyr i singleplayer så har man ju 5 uncharted-spel att tugga igenom, Last of us, Horizon zero dawn, finns hur mycket som helst.
Vill man ha multiplayer är det bara ladda ner första bästa F2P-shooter.

Vem vet? Jag kanske är tillbaka om en vecka rejält besviken, men blir det "bara" en 3/5 upplevelse i 6 timmar för 250:- kommer jag iaf vara mer än nöjd.

Medlem

gäller prislappen även för oss på ps4?

123
Skriv svar