Far Cry 5, Officiella tråden – Info / Guide / Spelare / Frågor / Hjälp / Allmän Diskussion

Tråddemonen
Testpilot
Far Cry 5, Officiella tråden – Info / Guide / Spelare / Frågor / Hjälp / Allmän Diskussion

Nä nu jäklar börjar det klia i fingrarna på nytt och tänkte att jag skulle skapa en till Officiell tråd!
Som mina tidigare speltrådar så är det bara att läsa rubriken till tråden och allt den innefattar är det som det som gäller.

Far Cry 5 släpps den 27e Mars!
Bara och läsa infon på tråden, sedan bege sig ut och panga!

Hoppas ni gillar tråden!

Story

Far Cry 5 kommer att utspela sig inom Montana Hope county som har blivit övertagen, en man vid namn Joseph Seed har börjat predika kring en ny tro och rörelse som har hjärntvättat befolkningen till att tro på hans ord om en kommande domedag. Rörelsen kring Joseph har fått hans anhängare att begå hemska brott som har skapat rädsla hos resten av befolkningen och i sin tur har fått hela platsen att isoleras från utvärlden. Spelaren kommer att anta rollen som frälsningen till det hemska som pågår inom Montana och starta en egen rörelse för att slå tillbaka mot den vansinnige och extremt religiösa Joseph.

Character creation

När man påbörjar spelet så kommer spelaren att få skapa sin egen karaktär och även välja en utstyrsel, detta kommer att vara en större del utav spelet multiplayer. Då andra spelare kommer att se varandra.

Perks

Det kommer att finnas Perks som kommer låta spelaren att låsa upp färdigheter som kan underlätta en hel del med både rörelsen samt karaktärens egenskaper. Poäng kommer tilldelas till spelaren genom spelets gång som sedan kan öppna upp dessa perks.

Multiplayer

Det som gör Far Cry 5 en aning annorlunda i jämförelse med tidigare spel inom spelserien är att Farcry 5 kommer att kunna spelas igenom helt och hållet inom multiplayer. Anta uppdrag och utmaningar tillsammans!

Vapen

Eftersom att Farcry 5 är sen tidigare ett actionspel så kommer det självklart finnas en hel del vapen. Alla vapen kommer även att kunna anpassas med tillbehör.

Stealth

Inom Far Cry serien så har stealth varit en stor del, om man inte vill gå in och spruta kulor på sina fiender så kan spelaren välja att ta en mer smygande taktik för att utplåna sina fiender. En rekommendation är att använda sig utav pilbåge och ljuddämpare till skjutvapen. Man kan även smyga upp bakom fienden och döda dem genom något som heter stealth kills. Allt handlar om att inte göra sig sedd eller hörd.

Guns for hire/Fangs for hire

Spelaren kommer att kunna anställa andra civila inom Montana till att sammarbeta och hjälpa till med uppdrag, det kommer även finnas djur som kan anställas och slåss mot Josephs rörelse, som en hund eller varför inte en björn vid namn Cheeseburger.

Pengar

För att kunna expandera din rörelse och även inhandla vapen och fordon så kommer spelaren såklart att behöva pengar. Pengar kan du finna i fiendes läger men också så kan du få pengar av att utföra uppdrag eller kontrakt.

Ta över läger och organisationer

För att ta över läger och få ett övertag över Montana så måste spelare utplåna fiender inom vissa läger och baser. Detta görs genom att ta död på alla fiender och sedan få din rörelse att flytta in. Din rörelse kommer att få en större närvaro medan fiendernas närvaro kommer att minska. Detta är ett bra tips för att underlätta din omgivning från motstånd.

Fiska och jaga!

Inom spelet så kommer man såklart att kunna fiska och skjuta på annat förutom de religösa tokarna.

Lite specs till de som lirar på PC

The Minimum (720p, low settings):
•OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only)
•CPU: Intel Core i5-2400 @ 3.1 GHz or AMD FX-6300 @ 3.5 GHz or equivalent
•Video: NVIDIA GeForce GTX 670 or AMD R9 270 (2GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)
•RAM: 8GB

The Recommended (1080p, 60 fps, high settings):
•OS: Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10 (64-bit versions only)
•CPU: Intel Core i7-4770 @ 3.4 GHz or AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz or equivalent
•Video: NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD R9 290X (4GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)
•RAM: 8GB

The 4K-OK (2160p, 30 fps, high settings):
•OS: Windows 10 (64-bit version only)
•CPU: Intel Core i7-6700 @ 3.4 GHz or AMD Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz or equivalent
•Video: NVIDIA GeForce GTX 1070 or AMD RX Vega 56 (8GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)
•RAM: 16GB

The 4K-Wowzers (2160p, 60 fps, high/ultra settings):
•OS: Windows 10 (64-bit version only)
•CPU: Intel Core i7-6700K @ 4.0 GHz or AMD Ryzen 7 1700X @ 3.4 GHz or equivalent
•Video: NVIDIA GeForce GTX 1080 SLI or AMD RX Vega 56 CFX (8GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)
•RAM: 16GB

Officially supported Nvidia cards at launch:
•GeForce GTX600 series: GeForce GTX670 or better
•GeForce GTX700 series: GeForce GTX760 or better
•GeForce GTX900 series: GeForce GTX950 or better
•GeForce GTX10-Series: GeForce GTX1050 or better

Officially supported AMD cards at launch:
•Radeon 200 series: Radeon R9 270 or better
•Radeon 300/Fury X series: Radeon R7 370 or better
•Radeon 400 series: Radeon RX 460 or better
•Radeon Vega series: any Radeon Vega series

Vi får tacka @CommandoNinja för specs infon!

Skägg.
10 Chambers
Moderator | Testpilot

Kommer vänta på recensioner faktiskt. Tyckte inte 4an var så mycket att hänga i granen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har en viss positiv känsla inför Far Cry 5. Storyn och skurken känns intressant. Miljöerna känns inbjudande. Har de lyckats med side quests som de gjorde i Assassins Creed Origins så kan det bli kul. Blir det bara massvis av identiska baser som ska tas över, collectibles som ska samlas in utan anledning och radiotorn som måste bestigas så hoppar jag nog över.

Tråddemonen
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte mycket fiber på tallriken men jämför spelet med en Big Mac & Co med extra pommes.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Kommer vänta på recensioner faktiskt. Tyckte inte 4an var så mycket att hänga i granen.

Håller med, men är inte speciellt förtjust i de indiska miljöerna. Pagan var ju förvisso en riktigt bra skurk.

Skrivet av Bennii:

Jag har en viss positiv känsla inför Far Cry 5. Storyn och skurken känns intressant. Miljöerna känns inbjudande. Har de lyckats med side quests som de gjorde i Assassins Creed Origins så kan det bli kul. Blir det bara massvis av identiska baser som ska tas över, collectibles som ska samlas in utan anledning och radiotorn som måste bestigas så hoppar jag nog över.

Har för mig att utvecklarna sa att radiotornen kommer att plockas bort. Är inte helt hundra dock

Medlem

Vet vi ännu hur upplevelsen kommer vara för den personen som joinar sin vän i multiplayer (dvs att man själv inte är hosten)?

Till exempel, kommer den spelaren kunna customizera sin karaktär som får vara med hosten's gjorda karaktär?

Samt, vi vet att man kommer kunna "äga" fordon, kommer till exempel min kompis (host) kunna ta ut ett plan för att vara "death from above" och jag som bara är gun for hire kunna ta ut muskelbilen till exempel? Eller kommer bara hosten kunna ta fram ett fordon och that's it?


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Tråddemonen
Testpilot

@Tapiwen: Om man tar gamla Far Cry 4 i jämförelse med Co-op så hade ju spelaren tillgång till sina vapen även om man själv inte var host. Tror att man kommer kunna plocka fram allt själv på en annans server samt Customize lär man väl alltid ha tillgång till så vitt jag vet. Men inget är ju spikat försen release.

Det vore ju dumt om man spelar igenom spelet tillsammans men inte har tillgång till sina grejer.

Medlem

@Zimpan @Tapiwen Vad jag har förstått kommer du ha med dig din karaktär med all utrustning och customization även om din vän hostar, men man progressar endast quests/story för hosten, medan den som anslutit ändå fortfarande utvecklar sin gubbe och får med sig diverse vapen som fixas osv.

Medlem

Älskar grafiken i spelet!

KoP
Medlem

FC 5 blir bra om jag ska gå efter personliga erfarenheter.

FC 1 - Bra
FC 2 - Dåligt
FC 3 - Bra
FC 4 - Dåligt
FC 5 - Bra (?)

fue
Medlem

Är väldigt sugen, har inget direkt spel att spela igenom just nu. Inte lirat Far Cry sedan trean. Har förhoppningar på detta. Men avvaktar en pre-order till att köpa det nästa vecka efter recensionerna.

Gen
Medlem

Är mest intresserad av prestandan. FC spelen har aldrig varit superoptimerade om man har velat dra upp alla grafikinställningar.

Tråddemonen
Testpilot

@Gen: Ettan var väl ändå riktigt bra grafisk sätt när den kom. Minns att min polare bytte gamer dator i samband och vi jämförde grafiken på den tiden mellan hans gamla och nya. Jag tyckte det såg riktigt bra ut på den tiden.

Avstängd
Skrivet av fue:

Är väldigt sugen, har inget direkt spel att spela igenom just nu. Inte lirat Far Cry sedan trean. Har förhoppningar på detta. Men avvaktar en pre-order till att köpa det nästa vecka efter recensionerna.

Far Cry 4 är otroligt bra och roligt! 149kr nu på PS store. No-brainer för de som inte spelat det än!
https://store.playstation.com/en-se/product/EP0001-CUSA00462_...

Ubisoft har också rea, dryga hundringen på PC
https://store.ubi.com/uk/game?pid=56c4947a88a7e300458b45e2&dw...

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=woc4sqtfKKQ

Ubisoft ska ha någon pre-launch om några minuter.

Medlem

det finns en ny far cry 5 serie icke tecknad släppt nu på amazon films appen.
säkert skit men ville bara säga att den finns.

Skrivet av Bennii:

Jag har en viss positiv känsla inför Far Cry 5. Storyn och skurken känns intressant. Miljöerna känns inbjudande. Har de lyckats med side quests som de gjorde i Assassins Creed Origins så kan det bli kul. Blir det bara massvis av identiska baser som ska tas över, collectibles som ska samlas in utan anledning och radiotorn som måste bestigas så hoppar jag nog över.

Det är detta jag är rädd för. Ubisoft imponerar verkligen vad gäller stora ytor! Men i spel som Ghost recon Wildlands och Watchdogs så måste man göra en massa skit som känns otroligt repetetivt och meningslöst för att bättra på förmågor och vapen. Önskar att de kunde fylla de storslagna miljöerna med lika starka stories. Nåväl jag har förhoppningar om att detta spelet blir 8 eller 9/10. Avvaktar dock recensionerna

Tråddemonen
Testpilot

Verkar vara en hel del snack kring de äldre Far Cry spelen inom serien. Måste ändå säga att 1an och 3an var absolut bäst. Men sen fanns det även Primal som är mycket intressant för att vara ett Far Cry spel, men tror spelet skapar extra mycket intresse om spelaren själv är intresserad utav Stenålderns historia. Det är mycket jakt, crafting och tämja djur.

Gen
Medlem

@Zimpan: Jag menade som sagt var optimeringen, inte den grafiska kvalitén De har ju historiskt sett varit tungdrivna spel som sett bra ut men inte megaultrafantastiskt :>

Tråddemonen
Testpilot

@Gen: Jaha, kanske var lite trött när jag svarade. Ja det finns ju lite att jobba på när det kommer till spelen.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

Verkar vara en hel del snack kring de äldre Far Cry spelen inom serien. Måste ändå säga att 1an och 3an var absolut bäst. Men sen fanns det även Primal som är mycket intressant för att vara ett Far Cry spel, men tror spelet skapar extra mycket intresse om spelaren själv är intresserad utav Stenålderns historia. Det är mycket jakt, crafting och tämja djur.

Börjar bli ett återkommande tema detta; att rangordna saker. Jag står ju fast vid att det är helt omöjligt att jämföra t.ex alla Far Cry titlar för att bestämma vilken som är "bäst" jag menar, när ettan kom blev man ju blown away. Herregud, min stackars PC på den tiden brummade på max, jag fick ta med tom CD-skiva till ett internt café för att ladda ner patchar och bränna dem, sedan ta hem dem och uppdatera spelet. (hade inget internet hemma just då)
Primal som var en mod/hobbyprojekt internt på Ubisoft och byggt helt på 4ans heightmap blev greenlightat som en good-will.
Far Cry 3, som många listar som "bäst" har de glömt att man bara var typ 70% klar när Vas dör? Det finns en hel till Ö. Kolla noga på den den är horribel. De fick panik bygga den på kort tid, jag har pratat med utvecklare. Den ser ut som ett slafsjobb. Jag håller med om att hela första ön t.o.m. att man dödar Vas är grym. Men spela hela 3an från början till slut idag.... It did not age well. Ska dock testa PS4 versionen man får med i 5an nu, måste se hur grafiken scale:ar på PS4Pro/4K TV.

Jag har iallafall aldrig sett fram emot ett Far Cry lika mycket som 5an på tisdag smäller det, fick precis mail från webhallen att ordern är packad. Frågan är vad man ska dricka till, någon sunkig Bourbon kanske?

Tråddemonen
Testpilot

@CommandoNinja: Märkligt med Primal, anser att det var mest jobb kring det spelet inom Far Cry serien. De utvecklade ett eget uråldrigt språk just för spelet i sig bara.

Om du ska dricka något i tema till Far Cry 5 så skulle jag nog säga en flaska Jack Daniels, med eller utan cola eller mineral vatten och Blue ribbon. Käka nuggets eller burgare också.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@CommandoNinja: Märkligt med Primal, anser att det var mest jobb kring det spelet inom Far Cry serien. De utvecklade ett eget uråldrigt språk just för spelet i sig bara.

Om du ska dricka något i tema till Far Cry 5 så skulle jag nog säga en flaska Jack Daniels, med eller utan cola eller mineral vatten och Blue ribbon. Käka nuggets eller burgare också.

Jag gillade ändå Primal, det var riktigt skön känsla att lubba omkring, faktiskt bra par cour feeling i movement/transition över stock & sten.
Men så fort jag var klar så startade jag Horizon Zero Dawn och bah "jahaaa... Det är så det ska se ut".

JD säger du? Kanske det, men det är södern asså.... Jag ska fan research om det finns någon Montana bourbon eller iallafall norra el midwest ingen jäkla coca cola, den finns inte under systemkollapsen.
några flarror Pabst ska jag lätt haffa. Helvete vad denna påsk kommer bli dekadent.

Avstängd

Nästan all Bourbon på systemet är från Kentucky that aint big sky country.
Hittade den här snyggingen från Colorado iallafall, men verkar vara beställningsvara:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/colorado-straight-bo...

Tråddemonen
Testpilot

@CommandoNinja: Tror inte Montana har något eget. Men Jack Daniel är ju populärt inom hela landet. Annars får du väl ta något kanadensiskt med tanke på att landet ligger nära Montana.

Tråddemonen
Testpilot

@CommandoNinja: Kan ta upp till 2 veckor innan ditt närmsta systembolag få in det. Beställde själv mjöd och det tog en jäkla tid innan det kom fram.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@CommandoNinja: Tror inte Montana har något eget. Men Jack Daniel är ju populärt inom hela landet. Annars får du väl ta något kanadensiskt med tanke på att landet ligger nära Montana.

Hittade! Roughstock
https://thewhiskeywash.com/reviews/whiskey-review-roughstock-...

Som du skrev, lär ta ett tag att få hem. Dessutom lika dyrt som FC5 gold edition
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/roughstock-8439001

Får kika på nåt enklare... Men nåt blir det iallafall

Tråddemonen
Testpilot

@CommandoNinja: Det var ju ett tappert försök iaf.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@CommandoNinja: Det var ju ett tappert försök iaf.

Kanadensiskt var bra tips, nu läser jag på om kanadensisk whisky. Och de säger att spel inte är allmänbildande.
"Då – precis som i dag – låg de flesta sädesfälten och destillerierna i södra delen av staten Ontario, vid de stora sjöarna"

Det är ju rätt nära Montana. Den här skulle man ju kunna sippa mellan sammandrabbningarna:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/seven-oaks-canadian-...
Lagom sunkigt pris också

Tråddemonen
Testpilot

@CommandoNinja: Härligt! Synd att den inte var rökig bara

Skriv svar