Folk som spelar mycket spel har lika många vänner som de som inte gör det

Robot
Folk som spelar mycket spel har lika många vänner som de som inte gör det

Alla barnen hade vänner utom Olander, han stank koriander.

#forskning, #vänner


Medlem

115 elever, det magiska numret för en tillförlitlig studie.

Medlem

Kan bara säga att jag har förlorat sjukt mycket vänner/kontakter/möjligheter pga spel beroende. Kan inte klaga, jag har skit kul hela tiden.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Vad förvånande resultat. Not!

Medlem

Hade förmodligen haft fler vänner om jag inte hade spelat dock.

Högst troligen.

phi
Medlem

The joke's on them. Jag har inga vänner.

Medlem

Varför hänga med ett gäng tråkiga jävlar som aldrig säger något intellektuellt stimulerande när jag kan utforska virtuella världar från 30+ år sedan fram till idag som inspirerar och underhåller? Lyckligtvis känner jag åtminstone ett annat fanskap som också gillar att köra deathmatch i Bomberman '94 på soffan.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Koriander luktar rätt gött.


signatur

Nämen!

Geeks Gaming

Tycker mest Olander luktar fesk, men är kanske bara jag...

Ambassadör
Xbox

Vänner kommer och går, men The Witcher består.


signatur

Jump in.

Medlem

Världens bästa sitcom i prisförslaget under artikeln <3

Medlem

Har väl med individen att göra oavsett om man spelar spel eller inte.. Vet folk som inte spelar spel som har väldigt få vänner och jag vet folk som spelar spel som har väldigt få vänner?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av LARRYLUKE:

Världens bästa sitcom i prisförslaget under artikeln <3

Det där är inte Seinfeld!

Medlem

@Sisyr: sant, men jag håller Seinfeld riktigt högt också! Ligger till och med o tittar om den nu )

Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Världens bästa sitcom i prisförslaget under artikeln <3

"Vänner: Complete Box - Säsong 1-10" ??????
Ok offtopic.

Om studien så låter det lite som att det är för få deltagare för att ge ett vettigt resultat (men vad vet jag?) men jag tror nog att det stämmer ändå, spelande var något som förenade mig och mina vänner under skoltiden, och idag har jag ett gäng vänner som jag spelar med varje vecka, men även en hel del vänner utanför "spelvärlden" som jag gör annat med, och jag spelar ändå rätt mycket.

Däremot kan jag tänka mig att vissa isolerar sig mer med spel etc. Men i min erfarenhet handlar det snarare om andra personlighetsdrag som lika gärna hade kunnat få personen att isolera sig helt med böcker eller nåt pyssel eller annat istället.

Medlem

Varför håller ni på och mobbar han Ollander lite då och nu, jobbar han ens här längre? Kickade ni inte honom för att han var från Göteborg?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd
Skrivet av Banzeken:

Varför hänga med ett gäng tråkiga jävlar som aldrig säger något intellektuellt stimulerande när jag kan utforska virtuella världar från 30+ år sedan fram till idag som inspirerar och underhåller? Lyckligtvis känner jag åtminstone ett annat fanskap som också gillar att köra deathmatch i Bomberman '94 på soffan.

Varför inte hänga med ett gäng intressanta jävlar som faktiskt säger intellektuellt stimulerande saker?
Går att göra både det OCH spela spel.

Medlem

Under min period av gaming så hade jag två typer av polare, dom man delade intresse med eller något annat socialt OCH gamer/internet dudes. Var på den tiden fast uppkoppling var lyx. Men de jag vill komma till är att dom jag spelande med har jag ingen direkt socialanknytning till nu senare i livet å därmed väldigt kass kontant medans dom man hade intresse med eller annat socialt har man bättre kontakt med.

Tror dels de beror på att vi som lira ihop hoppa av en efter en och tillslut så var de typ två pers kvar av tio. Varpå dom 8 andra hittat annat att göra i livet.

Så frågan är består vänskapen som sker digitalt lika bra som den man tex växer upp med? Fördelen kanske med den digitala kan vara att folk kanske öppnar upp sig och snacka om sådant dom inte vågar annars eftersom dom kanske är rädda för att utsättas.

Avstängd

Jaha... Vad ska jag då skylla på?

Medlem

Jag har 45 steamvänner. Take that society!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Varför håller ni på och mobbar han Ollander lite då och nu, jobbar han ens här längre? Kickade ni inte honom för att han var från Göteborg?

Uppenbarligen är det inte skäl nog för avsked...


signatur
Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Elixx:

115 elever, det magiska numret för en tillförlitlig studie.

Sample size för den här typen av undersökningar är klurigare än så. 115 elever kan räcka beroende på typen av data man försöker få ut och hur stor populationen är.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Många umgås ändå via nätet nuförtiden så varför inte göra det roligare och spela ett spel tillsammans.
Dom som inte spelar sitter säkert och chattar t.ex.

Spel var ett av dom gemensamma intressen som fick folk att umgås och snacka när jag var yngre och gick i skolan och gymnasiet. Ångrar inte en sekund att jag spelat så mycket. Bästa minnena jag har typ.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ni får ta upp det med facket.

Inaktiv

Lögn. Det är en gammalt att geymers är asociala varelser med dålig personhygien och försmak till energidryck.

Medlem

@PrinceToadstool Jag får väl försöka hitta en klubb full av lika nördiga jävlar som mig själv i framtiden.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Elixx:

115 elever, det magiska numret för en tillförlitlig studie.

Skrivet av Gustav Höglund:

Sample size för den här typen av undersökningar är klurigare än så. 115 elever kan räcka beroende på typen av data man försöker få ut och hur stor populationen är.

Jag vill väldigt gärna höra Elixx motivera varför studien inte skulle vara tillförlitlig. Jag har läst igenom den och ser inga håligheter. Forskarna konstaterar själva i sin studie att underlaget är för tunt för att man ska kunna dra slutsatser rörande exempelvis den svenska befolkningen, och det var heller inte syftet med studien.

Notera också att studiens syfte heller inte var att se vem som hade flest vänner; det är bara ett bihang i studien.

Skribent

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag skriver lite då och då. Mest för att hata och håna övriga i redaktionen. Mycket jobb och privatliv, men även starkt förakt så det är svårt att låta bli.

Obs: Jag skojar. Eller?


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Spel tog bort en från utelivet/verkligheten, helt klart. Har alltid varit en enstöring ändå sen -0års ålder. Varför ha vänner när man har sig själv? Och en docka.

Medlem
Skrivet av nils45:

Spel tog bort en från utelivet/verkligheten, helt klart. Har alltid varit en enstöring ändå sen -0års ålder. Varför ha vänner när man har sig själv? Och en docka.

Ensam är stark.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar