Recension – Far Cry 5 vet inte hur man har tråkigt

Robot
Recension – Far Cry 5 vet inte hur man har tråkigt

Med Far Cry 5 inser vi att serien aldrig varit öppen på riktigt. Inte förrän nu, vill säga.

#far-cry, #far-cry-5, #ubisoft


Medlem

Har förbokat på PC, och nu är det äntligen dags! Woooo!


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Geeks Gaming

Någon aning om PvP kommer få community servrar eller är det samma system som dom hade i fc3 som aldrig funka?

Tråddemonen
Testpilot

Snyggt och bra skrivet Bamse! Ska frälsa Montana efter tolvslaget i natt! Hur kändes sekten inom spelet? Var det starka karaktärer i Seed familjen? Eller kändes de mer menade för att ha en kort roll och sedan utrotas lika fort som de tog rampljuset?

Redaktör
Ponny

@Zimpan: Tack! (Fick nästan in "Bamseponny" i min första recension men fick nöja mig med "bamsebjörn"... nåväl!)

Sekten var, tyvärr, storyns svaga punkt. Kändes mest som klyschor med fantasiknark. Väldigt over the top men, okej, det är ju Far Cry. Då förväntar väl många sig mer popcorn än djup, men jag tycker det är djupt fascinerande med religiösa sekter, så hade hoppats på starkare porträtt. Då var faktiskt motståndskaraktärerna betydligt lättare att tycka om.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

@Jinxswe: Har ingen koll på det faktiskt. Under rec-fasen var det ju co-op som gällde då det var tomt med folk på servrarna. Nån annan som vet? Jag ska luska lite.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk

Verkar lovande! Känns som om spelet var nära och nosade på en femma eller?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny

@tricky: Inte superlångt ifrån kanske, men skitkul och en solklar fyra är det helt klart.


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Ahh längtar så då jag kan få tid i mitt pressade spelschema att spela!
Preloadar just nu iallafall hehe.

Sen lär de ha fixat de stora buggarna innan jag sätter igång. Win/Win situation.

Medlem

17 timmar kvar enligt steam Det blir perfekt då jag går av mitt nattpass klockan nio imorgon bitti Vet vad jag ska göra hela dagen imorgon!!

Medlem

@Fredrik Eriksson:

Tror inte du nämnde nått om det, men hur kändes det rent prestandamässigt, rätt ok dator det spelades på, och Ubispel är ju inte direkt kända för väloptimerade spel när de släpps.

Fungerade det bra, optimerat, relativt buggfritt osv?

Redaktör
Ponny

@DeFeCT: Kändes väldigt stabilt för min del på det planet. Bra flyt och skitsnyggt. FPS:en droppade lite i co-op, men annars var det mest en handfull tokiga open world-buggar: en bil som försvann plötsligt, t.ex. Men absolut inga stora problem. Vet dock t.ex. att en kompis med nästan samma datorkraft som jag hade stora problem med AC Origins, medan jag hade inga alls. Kan med andra vara värt att kolla in lite fler pc-recensioner.

Kuriosa: I början var jag lite orolig över hur dimmigt det var, men när dimman väl försvann insåg jag att den faktiskt var en vädereffekt . Riktigt imponerande att stå i ett torn när dimman drog bort.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Inga sketna ubitorn!?!? Är det sant? HALLELUJAH!!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Har köpt Far Cry 5 till Steam för 3 veckor sedan och längtat rejält efter releasedagen men så tog jag upp Sniper Elite 4 igen efter att jag bara provat det snabbt 1 timma vid launch i fjol, för att sedan lägga det på hyllan. Nu gav jag det en riktigt chans och jäklar vad jag torskat dit så skoj som det är. Riktigt nice känsla när man ligger dold bredvid en buske och tar ett djupt andetag o med kikarsiktets hjälp drar av ett perfekt skott i huvudet på en patrullerande soldat. Så trevligt att jag köpte season pass för att få lite extra missions. Blir dock inte klar i tid med spelet då jag är på mission 5 av totalt 12 (alla DLC inräknat). Så FC5 får snällt vänta något. Det trodde jag aldrig skulle ske för en månad sedan. Det ser dock riktigt bra ut och jag blir nog inte besviken.

::::EDiT:::: Synd att det inte kommer med achievments till Steam som AC: Origins gjorde. Märkligt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Nice. Inte lika orolig längre, FC Primal gav mig avsmak för FC som serie. Men jag förbokade Gold Edition för 625kr genom en tidsbegränsad discount (finns fortfarande kvar men inte lika mycket). Var sugen på FC5 länge men ville försöka hålla mig tills releasen, men dlc innehållet och att kunna spara drygt 300kr blev mitt downfall.
Hade i för sig kunnat avboka spelet om det visade sig vara uselt men videos på youtube har också visat det jag är ute efter... att ha roligt samtidigt som man spränger skit i luften =3.
bara 10 timmar kvar enligt Uplay (dvs om jag tolkar dem och PS STORE rätt).

Skrivet av Uplay Store:

Be the first to play !
Play your game at 00h00 CET
Preload available on March 23rd.
...
Playstation Store:
play Far Cry 5 immediately at launch: Midnight ET on March 27.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@DeFeCT: Kändes väldigt stabilt för min del på det planet. Bra flyt och skitsnyggt. FPS:en droppade lite i co-op, men annars var det mest en handfull tokiga open world-buggar: en bil som försvann plötsligt, t.ex. Men absolut inga stora problem. Vet dock t.ex. att en kompis med nästan samma datorkraft som jag hade stora problem med AC Origins, medan jag hade inga alls. Kan med andra vara värt att kolla in lite fler pc-recensioner.

Kuriosa: I början var jag lite orolig över hur dimmigt det var, men när dimman väl försvann insåg jag att den faktiskt var en vädereffekt . Riktigt imponerande att stå i ett torn när dimman drog bort.

Tack för svaret, AC Origins fungerade riktigt bra på min maskin också, så kanske har lika stor tur i detta också

Medlem

Gött att dom kan nyskapa tillräckligt mycket för ett såpass fint omdöme efter så många spel. Föredrog dock 2an över 3an och 4an. Saknar den seriösa, atmosfäriska känslan som det spelet hade, bara såna saker som att kartan inte var en meny utan man höll den i händerna hjälpte en med en inlevelse som jag känner att dom senare spelen saknar. Själva gameplayet har blivit bättre och mer raffinerat dock.

Gen
Medlem
Skrivet av Fuidama:

Nice. Inte lika orolig längre, FC Primal gav mig avsmak för FC som serie. Men jag förbokade Gold Edition för 625kr genom en tidsbegränsad discount (finns fortfarande kvar men inte lika mycket). Var sugen på FC5 länge men ville försöka hålla mig tills releasen, men dlc innehållet och att kunna spara drygt 300kr blev mitt downfall.
Hade i för sig kunnat avboka spelet om det visade sig vara uselt men videos på youtube har också visat det jag är ute efter... att ha roligt samtidigt som man spränger skit i luften =3.
bara 10 timmar kvar enligt Uplay (dvs om jag tolkar dem och PS STORE rätt).

Bra pris, 749 är det billigaste jag hittar Gold för. Samtidigt är ju Euron över 10 SEK nu så det har ju aldrig varit dyrare att köpa spel som nu.

Jaha, alla verkar övertygade om detta spel så det är väl dags att köpa. Varvat både FC:Primal och nu senast AC:Origins så lär väl göra samma sak med FC5.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det här är ett actionäventyr som fullständigt skiter i att less borde vara more. More är more ju! Oftast är Far Cry 5 ett kaos av explosioner, skurkar med basebollträn och hovrande helikoptrar i skyn.

Hinner man någonsin andas mellan varven? Jag tjuvspelade 40 minuter tidigare idag och blev bombarderad av fiender, vilda djur och civila fartdårar om vartannat. Är sugen på att köpa detta, men jag vill vara den som trycker på Michael Bay-knappen när det passar.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Redaktör
Ponny

@Gustav Höglund: Jag är en kronisk stealthspelare så jag varvade tokig action med att smyga i buskarna. Sedan finns ju för all del fiske och jakt, och att bara flanera runt på de ställen man fritagit är fint.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Låter väldigt lovande! Spelet är förbokat och nedladdat. Är supertaggad

Medlem

Kanske blir första farcry för mig sen... farcry 1 som gjordes av crytek
Detta farcry verkar intressant.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr

Gissar att jag kommer tröttna efter ett par timmar som vanligt när jag kör Far Cry, men jag tänker ändå ge femman en chans tack vare miljön.

Medlem

@Fredrik Eriksson Angående co-op. Du nämner att co-op känns "påklistrat" och att den som inte är host blir som sagt "player two". Men hur känns det att vara player two i Far Cry 5? Om du kan svara på några frågor nedanför kring det så skulle jag vara tacksam då jag planerar att köra detta 100% co-op.

  • 1 - Som player two, får man behålla sin karaktär som man skapar i början av spelet när man joinar en kompis som är host eller får man bara någon random figur att spela som?

  • 2 - Som player two, man ska kunna "äga" fordon i spelet, vet du om player one kan ha ett fordon som tex en pickup som hen äger i spelet och player two kan ha en muskelbil eller blir player two en enkel freerider som bara får tiga om player one vill ha ett flygplan istället? Om du förstår hur jag menar?

  • 3 - Co-op rent generellt, hur funkar det med resurser (skinn från djur osv) och pengar? Om du dödar en björn i coop, utkomsten ska vara 1x Bear Hide säger vi, får den som flår björnen då den looten eller blir det så att båda spelarna får då automatiskt 1x bear hide dvs bägge delar loot upp till 100%? Och gäller då samma för pengar? Hittar du 100$ får bägge då 100$ eller får bägge 50$ vardera eller den som ninja lootar först får 100$ och den andra 0$?

  • 4 - Co-op rent generellt och nog den viktigaste frågan jag har. Ubisoft har sagt att det ska finnas ett "player distance" mellan player one och player two. Dvs att man inte kan vara för långt ifrån varandra för då blir man (antagligen player two) teleporterad till player one. Det sista jag såg dem uttala sig om detta var att "The distance between each other is massive" eller liknande, men du kanske kan ge svar på tal hur stort det avståndet är? Är det något som man märker lätt eller?

Tack så mycket i förväg, kanske blev lite mycket!


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske blir första farcry för mig sen... farcry 1 som gjordes av crytek
Detta farcry verkar intressant.

What the fu*k, mr.Cocktail. Det är dags att ge sig in i leken igen och göra skäl för ditt namn. Far Cry 1 var jäkligt bra på den tiden men tycker UBiSoft gjort det bra också. Visst var det övernaturliga grejer i FC1 med monster mot slutet har jag för mig. Hehe, det slopade UBi direkt. Klarade aldrig ut FC1 som inte har åldrats väl, så kan tyvärr inte återbesöka ön för egen del.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Tråddemonen
Testpilot

@Fredrik Eriksson: Haha!

Jaha, det är ju en besvikelse i sig. Finns så många sekter med maktgalna ledare, postade en del tips på filmer och andra historiska händelser som kan ha inspirerat skurkarna under utvecklingen för Far Cry 5 inom speltråden. Synd att de inte gick mer på djupet att få fram en starkare story kring det hela, eftersom att man kan låna mycket från religioner och texter för att skapa en sekt. Det fanns oändligt med potential.

Medlem

Varför är storyn viktigt i ett spel som är så hjärndött för övrigt?
Dålig ai, casual-gameplay och Michael-bay standard-story.
Spelet gör bara vad det är designat för, eller hur?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

@CARTMAN: ja det stämmer det vart monster i slutet av farcry 1.
Spelet var jäkligt snyggt för sin tid och sen golvades allt med crysis

vad jag annars känt med farcry i ubi regi är att det varit mycket yta och lite innehåll. då menar jag inte lite egentligen utan kanske kvantitet utan kvalite
Jag har provat nått farcry men då på xbox hos kompis och vart inte imponerad men har å andra sidan aldrig gillat fps-spel på konsol.

Får väll se om man köper 5an till pc


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Tråddemonen
Testpilot

@Gustav Höglund: Du får nog lyfta fötterna så du inte snubblar på snöret. Skulle kunna tänka mig att lira co-op på PS4 om du vill ha lite ledsagning genom sekter och annat farligt. Håller på att förtanka spelet as we speak.

Medlem

Undra om dom hämtat inspiration till Joseph från RE7´s Jack?

Hur som helst, jag har varit lite kluven såvida jag ska skaffa FC5, spelade 3an och det kändes mest "grindigt" för mig, har 4an men inte orkat ta mig igenom det än. Men om detta är mera öppet och humorn är uppskruvad kanske det blir ett köp ändå.


signatur

Nämen!

123
Skriv svar