Hellblade: Senua's Sacrifice släpps till Xbox One i april

Robot
Hellblade: Senua's Sacrifice släpps till Xbox One i april

Ett av förra årets bästa spel går snart att uppleva på ytterligare ett sätt.

#nyhetstips


Medlem

Only on Playstation


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd

Ett av fjolårets bästa spel håller jag inte med om. Tyckte det var riktigt överskattat när jag lirade det efter att ha läst recensioner.

Ambassadör
Xbox

Ser fram emot detta! Är väldigt nyfiken på att uppleva det de gjort med ljudet som många pratar om.
Att spela den definitiva konsolversionen på Xbox One X blir ju inte tråkigt heller Nu är frågan om man ska gå på 4K eller 60 fps, eller mittemellan...

Som en bonus får man dessutom 10% rabatt på spelet om man förbokar eller köper inom en vecka efter release som plåster på såren för att vi fick vänta.


signatur

Jump in.

Medlem

Sinnessjukt vackert och känslospäckat äventyr. Älskade spelet, och jag måste påpeka att det är viktigt att man är medveten om att det inte är ett "vanligt" spel, utan det är en linjär historia där man inte kan göra mycket annat än att följa spelets handling.

Se även till att spela med hörlurar, och ifall du har ett gamingheadset är det viktigt att du stänger av surroundfunktionen.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Ambassadör
Xbox

@marsson90: Yes, det är det som lockar så mycket. Det verkar vara en spektakulär upplevelse! Bra tips där med hörlurarna, läste att de jobbat väldigt mycket med ljudet för att de ska ge en specifik upplevelse i stereo. Can't wait!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Se även till att spela med hörlurar, och ifall du har ett gamingheadset är det viktigt att du stänger av surroundfunktionen.

Varför inte högtalare?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Ambassadör
Xbox
Skrivet av marcus8958:

Varför inte högtalare?

Som jag förstår på det så simulerar de huvudpersonens upplevelser/tillstånd på ett specifikt sätt via ljudet som är gjort för hörlurar. Det ska vara en stor del av spelupplevelsen. jag följer rådet, hehe.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Only on Playstation

*First on Consoles on PlayStation


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Varför inte högtalare?

Som en annan användare redan påpekat så kör de med binaural sound, där Senua's inre röster "viskar" dig i öronen med jämna mellanrum. Den effekten går helt förlorad med högtalare eller hörlurar med surroundfunktionen påslagen. Det är riktigt effektivt, och stundtals rätt så obehagligt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Som en annan användare redan påpekat så kör de med binaural sound, där Senua's inre röster "viskar" dig i öronen med jämna mellanrum. Den effekten går helt förlorad med högtalare eller hörlurar med surroundfunktionen påslagen. Det är riktigt effektivt, och stundtals rätt så obehagligt.

Tråkiga är att det inte går att testa det i surround på högtalare då det är inspelat i stereo. Så blir omöjligt att testa skillnaden.
I alla andra spel på marknaden där det finns stöd för 5.1 eller 7.1 har ljudet varit överlägset mycket bättre på högtalare och därför min fråga.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

@marsson90: det var rejält obehagligt med stereoljud från min hemmabio. Vetetusan om ens mentala hälsa pallat med hörlurar 😀

Medlem
Skrivet av marcus8958:

https://www.youtube.com/watch?v=gFdPXCzxMg8

Tråkiga är att det inte går att testa det i surround på högtalare då det är inspelat i stereo. Så blir omöjligt att testa skillnaden.
I alla andra spel på marknaden där det finns stöd för 5.1 eller 7.1 har ljudet varit överlägset mycket bättre på högtalare och därför min fråga.

Absolut, "vanliga" spel med stöd för surroundljud låter givetvis bättre på en större rigg, men det här spelets binaural sound (som i det här fallet är gjort för att låta som om någon viskar dig rätt i örat) låter bäst i stereolurar


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

1
Skriv svar