Spel du klarar på en dag

Skägg.
10 Chambers
Spel du klarar på en dag

På fredagen är det röd dag och därmed en extra helgdag man kan lägga på spel (inbillar vi oss). Och ibland är det ju extra tillfredsställande att kunna dra igenom ett spel på en och samma dag. Utan att för den delen stressa igenom något. Därför vore det kul att tipsa varandra om spel, gamla som nya, vilka har en speltid som är möjlig att klämma på en lång fredag.

Mitt personliga tips är Brothers: A Tale of Two Sons.


signatur
Avstängd

MGS V: Ground Zeroes

Medlem

Jag klarar inga av de spel jag har på 1dag.

Medlem

Limbo
The Stanley Parable

Releasehästryttare

Började spela Sky force reloaded idag, mycket bra shoot em up, rekommenderas starkt!

Finns på flera plattformar inklusive steam:
http://store.steampowered.com/app/667600/Sky_Force_Reloaded/

Kontroller är ett måste!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gaara:

Jag klarar inga av de spel jag har på 1dag.

Jag kan få prestationsångest inför spel jag vet kommer ta ganska lång tid. Istället blir det att jag inte lirar alls.


signatur
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Spel som enligt mig med lätthet går att klara på en dag, ofta mindre, allt från retro till moderna klassiker. Jag skriver ner de plattformar jag spelade dem på, för några av spelen har släppts till alla möjliga plattformar.

Bastion (PC)
Fantastiskt spel med intressant narrativ. Kommer fortfarande ihåg måndagen jag la plugget åt sidan för att ägna mig åt denna pärla.
http://store.steampowered.com/app/107100/Bastion/

Castle of Illusion HD (PC)
Remastrad Mega Drive-klassiker, enligt mig bättre än originalet. Plattformsspel i 2,5D och 3D. Bra speedrunspel.
http://store.steampowered.com/app/227600/Castle_of_Illusion/

World of Illusion (Mega Drive)
Uppföljaren till Castle of Illusion till Mega Drive, mycket roligt coop-spel.

Chip n Dale: Rescue Rangers (NES)
Ett av mina favoritspel till NES, kul och frustrerande i coop. Bra speedrun, men även ett riktigt nostalgiframkallande att spela i den takt som önskas.

Duck Tales (NES)
Klassiker från NES-tiden, då licensspel var bra. Lite problem med käpp-pogotekniken, men det funkar och tar inte lång tid att gå igenom.

Duck Tales 2 (NES)
Dyr efterföljare till Farbror Joakims oförglömliga klassiker nämnd ovan. Enligt mig det bättre spelet, lite längre, lite bättre, men båda är bra upplevelser.

Shovel Knight: Shovel of Hope (PC/Switch)
Spela som Shovel Knight i en av de bästa plattformsspelen i nyretrovågen. Redan en klassiker.
http://store.steampowered.com/app/250760/Shovel_Knight_Treasu...

Shovel Knight: Scepter of Torment (PC/Switch)
Följ med på resan och upplev bakgrunden till Spectre Knight. Lite kortare än Shovel Knight-delen, men minst lika bra, om inte bättre imo. I Treasure Trove ovan får du alla Shovel Knight-kampanjer.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mitt personliga tips är Brothers: A Tale of Two Sons.

Mycket bra tips! Skulle ha tagit med det på min lista om du inte redan nämnt det. Det är lagom långt, det är utmanande, men inte straffar inte spelaren att testa då checkpointsen är precis innan pusslen. Det är väldigt roligt att spela det som ett co-op-spel också. Två personer som tar kontroll över en broder var. Rätt frustrerande, men kul!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

Firewatch och Superhot

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan få prestationsångest inför spel jag vet kommer ta ganska lång tid. Istället blir det att jag inte lirar alls.

Jag håller med dig fullständigt. Spel som är 6-8 timmar långa, ibland ännu kortare, är guld värda.

Söder om söder-hipster

Pga tidsbrist har jag mestadels kört korta spel senaste åren!
T ex Gone Home, Dear Esther, Inside, Journey, Abzu...


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Beror på hur man vill spela spelen, finns många spel man kan klara av på 6 timmar eller 40 timmar.

Men kanske Hammerwatch, Ghost Of A Tale, Half-Life, Duke 3D, Resident Evil 2, What Remains Of Edith Finch eller Quake.

Gillar mest att köra gamla spel när man har lite tid på sig, alltid lika roligt och de går fort.

Skrivet av Jakob:

Pga tidsbrist har jag mestadels kört korta spel senaste åren!
T ex Gone Home, Dear Esther, Inside, Journey, Abzu...

Har du kört What Remains Of Edith Finch eller Little Nightmares? Gör det annars.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Precis som @Fr0gg0. skriver är What Remains Of Edith Finch ett måste, går utan problem att spela igenom under en (relativt lång) spelsession. 3DS-titlar som Kirby: Planet Robobot och Triple Deluxe går att köra igenom på en sittning, men det blir ganska långa sittningar då, eller New Yoshi's Island. Myspysiga spel till PS4 som Journey, Flower och ABZÛ kan också spelas igenom på en sittning och har man inte upplevt dessa rekommenderar jag dem varmt.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan få prestationsångest inför spel jag vet kommer ta ganska lång tid. Istället blir det att jag inte lirar alls.

Herre gud.. det är så jag funkar idag också. Hade ett nyårslöfte att klara 1 spel i månaden vilket jag mäktat med hittils i alla fall.
Men nu börjar jag komma in på spel som tar tid, Nioh, Horizon Zero dawn, Kingdom hearts 1.5 + 2.5... och det tar emot att dra igång dem.

Skribent

Jag spelade nyss igenom Starbo, ett kort men ganska intressant litet svenskt indiespel. Det tar inte mer än en timme, så även med kort om tid går det att ta sig igenom.

Geeks Gaming

Spel som jag anser man inte bör missa (utöver de som redan nämnts i tråden) är:

To the moon, går på 3-5 timmar (ha näsdukar redo)

SOMA, tar runt 8h och har en väldigt existensiell story

Spec ops: the line, lite osäker här men jag tror man kan köra genom det på 5-6h. Shooter med en sinnessjuk bra story.

Event[0], 2-4h(?) och din bästa kompis och värsta fiende är en dator

That dragon, cancer, ännu ett spel som berör, tar 2-4h. Här bör man vara beredd på att det inte passar alla.

Kommer säkert på fler snart

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan få prestationsångest inför spel jag vet kommer ta ganska lång tid. Istället blir det att jag inte lirar alls.

Exakt samma sak händer mig. Fastnat tidigt i The Witcher 3 ett flertal gånger för att jag blir ängslig över hur mycket tid jag måste lägga ner på det. För några år sedan var det inte alls ett problem. Om det här är att bli vuxen så vill jag inte det!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Fr0gg0: Solklart ja till What Remains of Edith Finch, riktigt stämningsfullt och speciellt!

Vill också lyfta Transistor. Väldigt välsvarvat och går att klara av på en dag. Supergiant Games är mästare på korta spel, case in point: Bastion, detta och Pyre.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Suttit och funderat ett tag nu, men jag kommer inte på något. Anledningen är för att jag spelar fan inte klart spelen jag äger. Spelar någon timme och tänker nä.. nu borde jag spela något annat. Det slutar alltid med att jag lirar ett multiplayerspel istället haha.

MEG
Medlem

Harpan


signatur

Death is only the beginning

KoP
Medlem
Medlem

Första Homefront, tog ungefär bara 2½ timme. Det kortaste singleplayerspelet som jag spelat.

Testpilot

Portal och MGS 1.

Medlem

Kingdom: Classic och Kingdom: New Lands.

Sjukt beroendeframkallande

Medlem

The Swindle är inte jättelångt, men är kanske mer ett helgspel än något man kör igenom på 1 kväll. 6-8 timmar har jag för mig. Väldigt underskattad stealth-plattformare, rekommenderas!
Deadlight - 4 timmar. Plattformsshooter med zombietema. Är dock rätt gammalt, så skulle bara köpa på rea.
SUPERHOT tar runt 3 timmar, väldigt unik shooter.

Brukar annars inte köpa spel som jag vet inte kommer ge mig minst 6-10 timmar speltid, då många korta spel kostar lika mycket som längre spel(€15+). Sen får man väl väga utifrån kvalitet också, förstås. Återkommer om jag hittar fler spel

Tråddemonen
Testpilot

Little Nightmares och Tearaway är bra och korta spel.

Redaktör

Call of Duty 4: Modern Warfare-kampanjen. Konceptet kan ha urvattnats, men den var rejält bra en gång i tiden.


signatur
Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@NordhNet: Ooh, ja, SOMA är en alldeles utmärkt rekommendation. Grymt stämningsfullt, lite jobbigt och kan definitivt spelas igenom om man kan lägga en dag på det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

123
Skriv svar