Sju piratspel för dig som hatar Sea of Thieves

Robot
Sju piratspel för dig som hatar Sea of Thieves

Internet har sagt att Sea of Thieves är skräp så därför tipsar vi om ett gäng andra piratspel - sju stycken närmare bestämt, ett för varje världshav.

#pirater, #salta-sjöman


Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Piratandet i Black Flag är fookin' great matey! Sea chanties att samla på sig i världen som dina råbarkade mannar sjunger när du glider fram som en väloljad kastanj över vattnet. Förmodligen en av mina collectibles-favoriter genom åren.

Sjöslagen är vilda! Speciellt dem mot ett par legendariska helvetesskepp som finns i kartans hörn. Skräckinjagande! I min mening hör dem till seriens mest nerviga ögonblick.

Man får en härlig relation till skeppet Jackdaw och styrman Adéwalé.

De flesta legendariska piratjävlarna från guldåren är med i handlingen. Supertung insats av Svartskägg och Rackham med flera. Galleriet imponerar!

All in all får piratandet full groggpott av mig. Skopor med atmosfär, tokfint vatten (!) och minnesvärda pirater med attityd och substans.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Borde inte serien monkey Island varit listad också, speciellt nu när även 3:an blivit portad till steam


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Sid Meiers Pirates (2004), satan vad man älskade det. Satt och nötade sönder det, dag in dag ut. Black Flag är också toppklass.

Relik 📜

Jag vill älska Black Flag, men kontrollerna (speciellt med handkontroll) är så usla att jag bara blir förbannad och stänger av. Typ. AC-serien har verkligen bedrövlig historik på den fronten, Origins nu ska tydligen vara bättre.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Borde inte serien monkey Island varit listad också, speciellt nu när även 3:an blivit portad till steam

Den tanken slog mig också först, men sedan insåg jag att Monkey Island nog inte "platsar" på just denna lista, då de flesta spelen här är lite mer action-betonade och "open world". Men är man ute efter ett peka-och-klicka-spel i äkta pirat-anda, fullt med härlig humor och knepiga pussel så finns det enligt mig inga bättre spel än Monkey Island-serien.

Medlem

@Gustav Höglund: Det är ett UNDERBART piratspel och ett halvkass AssCreed spel.
Hade de tagit bort AssCreed biten hade det varit en solklar 7/7. Nu är det en 5/7.

Inaktiv

Om man hatar Sea of thieves hatar man piratspel. Meningslös rubrik annat än click bait.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Den tanken slog mig också först, men sedan insåg jag att Monkey Island nog inte "platsar" på just denna lista, då de flesta spelen här är lite mer action-betonade och "open world". Men är man ute efter ett peka-och-klicka-spel i äkta pirat-anda, fullt med härlig humor och knepiga pussel så finns det enligt mig inga bättre spel än Monkey Island-serien.

Nästa lista får istället handla om bäst pianospelande apa i ett pirat spel, då tror jag Monkey Island har en bra chans =).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av vbgbasse:

Borde inte serien monkey Island varit listad också, speciellt nu när även 3:an blivit portad till steam

Jag gillade siffran sju, och var inne på att byta ut Salt mot Monkey Island-serien, samtidigt vet ju varenda kotte vad det här. För mig tar inte listan slut i artikeln, utan fortsätter här i kommentarerna med alla andras bidrag.

Skrivet av anon_81726:

Om man hatar Sea of thieves hatar man piratspel. Meningslös rubrik annat än click bait.

Fast nä. De flesta som ogillar Sea of Thieves vill ju ha piratspel, fast på andra sätt. Många är dessutom duktiga på att förklara varför de vill ha det på det viset. Rubriken är ju skruvad åt just det bisarra åt att folk hatar Sea of Thieves, fastän det helt enkelt bara är ett spel som inte passar alla.


signatur
Medlem

Jag vill se kärleksbarnet mellan Sid Meiers Pirates och Sea of Thieves.
Tänk dig att ha 37 spelare på en War Galleon (eventuellt att välkodad AI tar över tomma spelarplatser), och du kan föra krig mot andra spelares skepp.
Eller hur vore det att gå ihop en grupp och välja en fredligare och fridfullare seglats i en Barque och idka sjöhandel mellan hamnarna. Köp billigt i en, segla och undvik pirater (och gräv upp en och annan kista längst vägen) och sälj dyrt i en annan. Profit.
Eller varför kan man inte få kontrakt av en eller annan guvernör och bli piratjägare i en Frigate och få en gemensam stor summa pengar om man lyckas sänka ett känt piratskepp med dess spelare/AI.

Det fanns många olika skepp under pirateran, och många olika vapen. Jag tycker Sea of Thieves missar på att inte ha mångfald med i spelet, samt att inte ha någon som helst sorts handel. Större karta med större spelarantal skulle inte skada, och fler spelare per skepp. Men jag misstänker att just nu är det Xbox-döden som bestämmer hur hårt de kan pressa spelet och sina servrar. Hade det varit utvecklat endast till PC så hade vi nog sett ett mycket större spel.

Hur som, sjukt kul har jag haft den senaste veckan, och har spelat med både Norrmän och Amerikaner sent in på natten

Medlem

@Sapiens: Aaah....ljuva nostalgiska toner

Skägg.
10 Chambers

Jag var lite sugen att skriva upp Elite: Dangerous på listan, då det egentligen är ett sjöfararspel, fast i rymden.


signatur
Medlem

@Gustav Höglund: Håller med dig. Tokspelade det när de bjöd på det härom månaden. Ett bra, mycket bra lir som känns tidlöst kul.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Makkapakka:

@gh0glund: Det är ett UNDERBART piratspel och ett halvkass AssCreed spel.
Hade de tagit bort AssCreed biten hade det varit en solklar 7/7. Nu är det en 5/7.

Då borde ju kommande Skull & Bones vara något för dig


signatur
Medlem
Skrivet av anon_81726:

Om man hatar Sea of thieves hatar man piratspel. Meningslös rubrik annat än click bait.

Haha, nu får du ge dig. Ge mig ett bra piratspel så skulle jag spela det konstant, Sea of thieves är skräp.

Medlem

Spelar själv Sea of Thieves med brorsan och några bekanta, vilket i sig är betydligt roligare än att spela själv eller med randoms.
- Vi har inte haft en enda lugn stund med gapskratt både här och där.

Man kan väl inte hata ett spel? Då har du ju valt något som inte passar dig helt enkelt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Piraten88:

Spelar själv Sea of Thieves med brorsan och några bekanta, vilket i sig är betydligt roligare än att spela själv eller med randoms.
- Vi har inte haft en enda lugn stund med gapskratt både här och där.

Man kan väl inte hata ett spel? Då har du ju valt något som inte passar dig helt enkelt.

Satt i lördags med två polare i spelrummet, vi hade riktigt kul i cirka två timmar. Sen lockade VR-rummet på andra sidan väggen. Önskar att grabbarna var liite äldre, då hade vi kunnat köra egna söndagsseglatser.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Elixx:

@Carl Johansson-Sundelius: Jag har följt FZ längre än mitt konto. Som jag sa i vår diskussion här om dagen, FZ är inte längre vad det var.

Trist att du känner så, för mig har FZ haft en glimt i ögat till saker och ting. Utveckla gärna i PM, minns inte vad vi kom fram till i annan tråd. Jag borde förövrigt avgå till sängen istället för att spåra iväg tråden.

Mer fokus på pirattips!

Det här listas som "bäststäljare" i Steams listning av piratspel. Samtidigt är recensionerna inte så glada (fastän de anses vara mest positiva).


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag som kände mig speciell, du har säkert flera som du PM´ar

Skägg.
10 Chambers

@Elixx: Haha, jag vet att vi snackade synth men FZ-snacket måste ha fasats bort av 303:s och 808:s.


signatur
rav
Medlem

(Insåg att detta kanske var fel ställe att skriva detta på, ber om ursäkt isåfall)
Angående Sea of Thieves.
Jag tycker absolut att spelet är tunt på innehåll för 649kr.
Att spela på PC innebär en skräpig Windows Store och en ännu skräpigare Xbox Live app.

Detta är, enligt mig, inget singleplayer spel där man utforskar öar och gör uppdrag. Det är bara tråkig utfyllnad.

Detta är ett PvP spel, inget annat.
PvP delen ihop med 3-4 polare är oerhört roligt. Jag har spelat hela Fredag t.om Måndag.
Om man vill ha tips för att ha kul i spelet, kör med en grupp polare och så fort man ser döskallen uppe i himlen, åk dit! Slåss för allt ni är värda!

Det är dock lite motigt att rekommendera spelet till någon för 649kr i sitt nuvarande stadie.

Men hur många Early Acess spel har man inte sjunkigt in massa stålar i?
Nej, de säljer inte detta som ett early access spel, men det är precis vad det är. Ett väldigt mysigt vackert och väloptimerat sådant, i alla fall flyter det på galant på min dator. (GTX1080)

Det är få spel idag där vem som helst kan hoppa in när som helst och ha samma chans att åstadkomma allt som alla andra kan (visst, det blir väldigt svårt när man är ensam). Bortsett från att man saknar erfarenheten. Men här finns inga levels, inga Talents trees som ger dig fördelar i form av snabbare reload, mer ammo i magget, inga unlocks som ger fördelar i form av bättre vapen.

Spelet lämnar en hel del att önska. Men så länge de pumpar ut mer innehåll i form av gratis content patchar så kommer jag fortsätta spela och ha kul!

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: haha, så jävla hård nästan omusikaliskt imo, känns mer techno än synt

Ambassadör
Xbox

Jag gillar Sea of Thieves ordentligt, det är en stor hit i både familjen och vänkretsen. Det är väl just det som avgör kanske, är man ensam av sig så kanske det inte är så kul.

Jag ser det för vad det är, ett casual games-as-a-service-spel som kommer att uppdateras och förbättras konstant i åratal framöver. Det är ingen liten upstart-studio, de har backning av Microsoft som satsar stenhårt på Game Pass, där detta är det första spelet för den tjänsten. Många diskuterar pris hit och dit, jag har gett upp att försöka förklara, men det är ett Game Pass-spel i första hand.

Kritiken mot spelet är i många fall befogad, det är inte späckat med klassiskt innehåll med ! och ? överallt på kartan och progression lämnar kanske lite att önska. Det är dock kritiken som kommer från de som faktiskt provat spelet. Mindre befogad är kritiken, baserat på posthistorik här och en hel del andra ställen, från de som har intresse av att spy galla över Microsoft alldeles oavsett vad det handlar om. Det finns också de som klagar på priset, utan att ens fundera över faktumet att spelet har 14 dagars gratis testperiod...så ingen behöver betala ett öre mer än vad de tycker det är värt. Men klagas ska det på en imaginär situation där de hade behövt betala fullpris!

Precis som den här artikeln försöker illustrera så är hatet ganska töntigt, har man inget intresse av spelet så är det väl bara att gå vidare. Gärna till något annat piratspel, som de i artikeln tex!


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne

Jag förstår kritiken mot Game Pass om man inte har Xbox One. Utbudet till PC är minimalt, 8 titlar listas som Play Anywhere men två av dem (Halo Wars Definitive och 2) har inte PC-logon så jag vet inte med dem. Är man inte intresserad av de andra 5(7) spelen så blir det ganska dyrt för ett spel.
Bor man i ett euroland så kostar Game Pass dessutom ca 25% mera (9,99€).

Hoppas Forza 7 och Forza Horizon 3 släpps till Game Pass (även PC). Windows Store har konstant höga priser och de betydligt billigare fysiska versionerna är inte Play Anywhere. Då blir Game Pass värt för mig någon månad då man har mycket tid över.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

@anon_81726: Problemet med sea of thieves i dagsläget är content, och den totalt avstannade progressen runt lvl 30. Hade gärna sett en större levande värld, levande npc städer och skepp, factions, mer "hemligheter" som går att utforska. Andra typer av ammunition till kanonerna som skadar segel, besättning osv. Mer typer av skepp.

I det hela så känns det lite väl tunt med content för en release. Däremot så är gameplayet riktigt jäkla bra, så jag håller tummarna att det händer lite på content fronten snart.

Just nu så så är det fort hunting de luxe, pga rewardsen och allt annat är så otroligt random. Man vet att lägger man 30min på ett fort så har du 13-18k i loot. Lägger du samma tid på något annat så kommer du inte i närheten tyvärr.

Medlem

På tal om piratspel så lirade jag ett spel kallat "world of pirates" som kom ut 2006. Det är typ byggt efter hur pirates såg ut med bättre grafik. Tyvärr så blev aldrig spelarbasen särskilt stor och efter 1 år så var spelet relativt dött. Dock är det intressant att min character åldras i realtid fast typ x 10 så min gubbe är närmare 200 år nu när jag loggar in på kontot ^_^

Nåt som iaf var bra med spelet var att man fick 1 gratis vecka för att prova på och sen kostade spelet 20 euro för att köpa det, ingen månadsavgift


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Kan rekommendera Overboard på PS1an. Roligt shoot em up med piratskepp

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag har sneglat på det, men det verkar bara vara MP strider?

Medlem

@rav: därför man börjar med Xbox gamepass trial och spelar gratis i 14 dagar 😉
Spelade första gången igår och hade sjukt kul, bryr mig inte om något annat än att ha kul så passar mig.

Om topic, tycker pixel pirates car kul ett tag

12
Skriv svar