Recension – Sea of Thieves

Robot
Recension – Sea of Thieves

Ett strålande stentrist spel – vi sätter betyg på Rares piratäventyr!

#game-pass, #microsoft, #play-anywhere, #rare, #recension, #sea-of-thieves, #windows-10, #xbox-one


Medlem

Om man sänker ett skepp med skatter på eller spelarba ombord quittar så ligger skatterna och flyter, så det är värt att attackera
Tycker.också man ska kunna ta över skeppen och ev sälja dom eller köra med 2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

@Molotov: bra feedback, skrev oklart, förtydligar. Men att quitta mitt i strid straffar sig inte överhuvudtaget, knappt att dö heller. Borde gå att lösa sånt, tycker jag.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Ja, jag kollade det officiella forumet och där fanns det flera bra förslag på olika saker.
Jag hoppas rare tar till sig.
Det var tex att ta över skepp genom att hissa sin flagga uppe i örnnästet på fiendens båt.
När man blir sänkt så skeppet som spawnar saknar resurser och spawnar långt bort från där man sänktes.
Just för att man inte direkt ska kunna fara och attackera dom som raidar lika snabbt. Utan man måste först besöka lite.öar osv för att.plocka på sig resurser.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Du nämner End game, vad gör man och hur fungerar det? Det är ju a och o i MMORPG. Det låter som content redan är snålt. Är det lika repetivt end game?

Medlem

Nu undra man bara när det här early access liret kommer bli free2play och införa mikrotransaktioner.

Medlem

Varför får alltid dessa spel som är överhypade, snygga och massor av potential men är i stort besvikelser alltid 3 av 5? Några spel jag kan komma på är No man's Sky, BF4, The Division, Sim City.

Jag upplever att recensenter och diverse spelsidor alltid ger dessa "förlåtande betyg" för att inte trampa fel folk på tårna.

Ambassadör
Xbox

@Tomas Helenius: Bra recension(er)! Hoppas att ni återvänder till spelet längre fram i form av de återblickar på "spel som förändras över tid" som det ryktas om!

Personligen har jag skitkul med det som finns i spelet redan och ser med tillförsikt på framtiden. Backat av MS så kommer spelet förmodligen peppras med nytt content i en stadig ström framöver och bli ännu bättre. Har inte haft så kul i ett MP-spel på bra länge!


signatur

Jump in.

eld
Medlem
Skrivet av kallelindberg:

Du nämner End game, vad gör man och hur fungerar det? Det är ju a och o i MMORPG. Det låter som content redan är snålt. Är det lika repetivt end game?

Endgame är lite som mitten av galaxen i no mans sky ungefär.

Redaktör

@kallelindberg: det är inte ett MMORPG, utan ett spel helt utan progression (man har de skepp, vapen och förmågor man har). Jag har inte nått endgame (tar gissningsvis några veckor för de snabbaste), men man får titeln Legendary Pirate, en fast hemmahamn, eget skepp och nya uppdrag.


signatur
Redaktör

@employed: jag kan svara med en motfråga: varför vill så många att recensenter ska lustmörda spel som inte infriar hypen?

Sea of Thieves ärpå vissa plan svinbra, på andra riktigt kasst. Om jag bortser från en av de två sakerna gör jag ett dåligt jobb. Man kan diskutera var betyget ska landa, men jag hoppas verkligen att recensionerna klargjorde att Sea of Thieves har både höga toppar och djupa dalar.

Om vi var rädda att trampa branschen på tårna skulle vi inte recensera dess produkter. Ingen som gör storspel är nöjd eller skyltar med en trea, även när den betyder ”Bra”.


signatur
Redaktör

@Mortaigne: det här är definitivt ett spel vi kommer hålla ögonen på.


signatur
Medlem
Skrivet av employed:

Varför får alltid dessa spel som är överhypade, snygga och massor av potential men är i stort besvikelser alltid 3 av 5? Några spel jag kan komma på är No man's Sky, BF4, The Division, Sim City.

Jag upplever att recensenter och diverse spelsidor alltid ger dessa "förlåtande betyg" för att inte trampa fel folk på tårna.

Det brukar handla om strategi och psykologisk marknadsföring. Jag läste att under closed beta spelade över 300,000 spelare. Om lika många spelar Sea of Thieves nu efter släppet med xbox pass betyder det ca 79kr x 300 000 = 23 700 000 kronor bara för en enda MÅNAD!! vilket ger dom mer finansiellt utrymme till att bygga vidare, dvs fixa buggar, skapa stabilitet, förbättra prestanda och så småningom lägga till nytt content. Nästan ingen vill betala fullpris för ett halvfärdigt spel, därför kör alla xbox pass för att prova det och väldigt många tycker om spelet, när det väl "fungerar".

Jag förstår dock frustrationen över hypade spel som dessa, men dagens marknad är väldigt pressad och trenden jag ser mer av är att företag vill få ut sina spel så fort som möjligt. Företaget Rare söker folk för olika roller och har tydligen gjort ett bra tag (vad jag har hört) vilket indikerar att dom har brist på arbetskraft och troligtvis budget, därav deras lösning att släppa spelet tidigare när hypen är som bäst och jobba på det under tiden med hjälp av pengarna dom får från prenumeranter. Det är vad jag tror i alla fall.

Ta Fortnite som ett perfekt exempel, dom hakar på survival-spel trenden (som jag börjar bli väldigt trött på), spelet kostar ingenting, toppar ofta Twitch listan och spelet är väl fortfarande i early access? Men dom tjänar massor på cosmetics via mikrotransaktioner. Detta verkar vara den nya strategin som spelföretagen använder sig av, släpp spel i early access/halvfärdiga, skapa mycket hype genom beta tester och dylikt, tjäna pengar samtidigt som spelet putsas. Antingen i form av prenumeration eller mikrotransaktioner. Hade Rare väntat med släpp hade det kunnat bli en succé ändå i framtiden men ingen kan förutse framtiden och ju längre dom väntar ju mindre hype? Dessutom är tajming allt!
EA och Activision är konstant i den striden mellan varandra, släpp ett nytt Battlefield, precis innan, efter eller samtidigt som nytt Call of Duty.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

eld
Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

Det brukar handla om strategi och psykologisk marknadsföring. Jag läste att under closed beta spelade över 300,000 spelare. Om lika många spelar Sea of Thieves nu efter släppet med xbox pass betyder det ca 79kr x 300 000 = 23 700 000 kronor bara för en enda MÅNAD!! vilket ger dom mer finansiellt utrymme till att bygga vidare, dvs fixa buggar, skapa stabilitet, förbättra prestanda och så småningom lägga till nytt content. Nästan ingen vill betala fullpris för ett halvfärdigt spel, därför kör alla xbox pass för att prova det och väldigt många tycker om spelet, när det väl "fungerar".

Säkerligen mer tjänat på sea of thieves än så, fast tänk på att det ska betala igen 4 år av utveckling också.

Sen så delas antagligen gamepass intäckterna upp olika beroende på spelsläpp. Rare får nog mer nu än vad de kommer få om två månader, men intäckterna går till MS och de bestämmer sen hurvida mycket av dessa pengar kommer kunna gå till mer utveckling av sea of thieves.

Framtiden för sea of thieves ligger inte i gamepass, det ligger i microtransactions.

Medlem

Lol väntade mig inte en 3a från hur recensionen är formulerad.

Medlem
Skrivet av eld:

Säkerligen mer tjänat på sea of thieves än så, fast tänk på att det ska betala igen 4 år av utveckling också.

Sen så delas antagligen gamepass intäckterna upp olika beroende på spelsläpp. Rare får nog mer nu än vad de kommer få om två månader, men intäckterna går till MS och de bestämmer sen hurvida mycket av dessa pengar kommer kunna gå till mer utveckling av sea of thieves.

Framtiden för sea of thieves ligger inte i gamepass, det ligger i microtransactions.

Det tror jag med, var bara ett exempel för att visa vilka summor vi pratar om. Det kan absolut hända, sköter dom korten rätt blir det nog inga problem. Jag personligen älskar genre-temat: Pirater och jag är långt ifrån ensam om det. Jag kan ändå tycka det är synd att spel mer och mer släpps ofärdigt. Jag är väl medveten om att inga spel släpps felfria men vissa spel släpps för tidigt och är helt ospelbara.
Kingdom Come: Deliverance utspelar sig i medeltiden vilket också ligger varmt om hjärtat men jag kunde inte spela det och dumt nog betalade jag fullpris vid släpp, enbart pga stor hype och lång väntan. Utan att spoila något så blev jag ännu mer besviken på storyn och företagets avsiktliga upplägg.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Nuts & Bolt hade jag mer roligt i. Ush för det här

Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

Jag läste att under closed beta spelade över 300,000 spelare. Om lika många spelar Sea of Thieves nu efter släppet med xbox pass betyder det ca 79kr x 300 000 = 23 700 000 kronor bara för en enda MÅNAD!! vilket ger dom mer finansiellt utrymme till att bygga vidare, dvs fixa buggar, skapa stabilitet, förbättra prestanda och så småningom lägga till nytt content.

Inte för att vara den som är den, men du gjorde en liten miss i din kalkylering där. 79kr är vad Microsoft tar. Rare kanske får 0.01 öre av den summan, om ens det. Övrigt av de där pengarna går till servrar, chefer och aktieägare, andra spel som också ska finansieras av xbox pass, osv osv osv. Så kontentan är att spelet måste ha MÅNGA fler spelare än det där för att få in tillräckligt mycket för att kunna ha råd med utvecklare för mer kontent.

Anyhow, jag tyckte denna recension var rättvis och korrekt av det jag själv spela och upplevt. Skitkul spel, men det saknar SÅ otroligt mycket som ett 30 år äldre spel har (Sid Meiers Pirates). Det saknar hamnar som man kan raida på guld och varor, det saknar trading system där man kan köpa billigt och sälja dyrt mellan olika hamnar, det saknar crew management, huvudstory, olika svärd, osv osv osv.. Så visst, snygg grafik, men innehållsmässigt så är Sea of Thieves mycket tunnare än ett 30 år gammalt spel

Medlem

Oavsett hur lite content spelet har för tillfället så är iaf detta ett givet spel på våra LAN då jag inte känt den här spelkänslan sedan jag lirade wow första gången i början av 2005 med några vänner. Det finns helt enkelt inget motsvarande spel där ute som har dessa element i dess coop anda och skulle rare fixa till pve-delen så blir detta spelet svinbra. Kanske till och med såpass bra att det kanske konkurrerar ut warcraft 3 på våra LAN.. men det är givetvis bara ett stort kanske ^_^


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Så mycket potential... Jag tror det kommer växa till ett riktigt rackarfartyg. En uppföljare tror jag inte vi kommer se, utan Rare kommer fortsätta att arbeta på världen och addera (välbehövligt) innehåll som förhoppningsvis sätter seglen.

Medlem

Alla Cyan Beard fel också, jag kan spela spelet max 20 min innan det bryts och man tappar allt man gör, och om man hade en bra grupp randoms är de borta, för reconnect är av någon outgrundlig anledning INTE med i spelet!!!

Gnällkuk

Trist, men inte oväntat. 3/5 är antagligen en halv poäng mer än vad spelet förtjänar i nuläget. Jag vet inte om det var pengarna som tog slut eller om det var idéerna. Själva grunden i spelet tycker jag är kanon, men det är just det här vad man ska fylla sin tid med. Jag hoppas verkligen att de tar sig i kragen och får till mer innehåll i spelet så det faktiskt känns kul och intressant att starta upp fler än tre-fyra gånger.

Tänk om kartan hade varit dubbelt så stor, alla öar och liknande slumpat fram varje gång man startade. Jag hade hellre sett att det var fog of war tror jag och att det faktiskt fanns incentive för att utforska världen och öarna. Merchants utspridda lite över hela världen och chans att stöta på special-merchants ute på öarna, stora farliga ai-piratskepp och fler spelare per session. 6st skepp känns som en trött konsolbegränsning som PC snällt får finna sig i för att det inte ska vara någon skillnad mellan plattformarna.

Njae... det är lite som de flesta AAA-spel med MMORPG-fokus de senaste halvdecenniet (eller mer), grunden är bra men det finns inget endgame och väg dit blir oftast lite för grindig och enformig. Får hoppas att det går snabbare än det traditionella året innan spelet blir bra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

De släpper en tom sandlåda först för att kunna få betalt för innehållet. Vänta första DLC inom några veckor. De måste bara släcka branden som uppstod nu när den får så dåliga recensioner först.

Medlem

@tricky: Tror faktiskt inte det där med 6 skepp är en konsolbegränsning. Skulle gissa på att det mer handlar om att dom trodde de kunde förutse hur folk spelar istället. Tanken är ju att även om du bara möter 6 skepp åt gången så blir ju hela tiden dynamiskt matchad med olika spelare. Om nån av de 6 skeppen flyttar till ett nytt område eller är för passiva så byts dom ut mot spelare som då ger dig en bättre upplevelse. Målet var visst att man såg ett fiendeskepp var 15-30:e minut ute på havet.

Tror dock ett sånt system är allt för komplicerat och kan omöjligtvis räkna med vad en crew kommer föra härnäst. Ena sekunden kanske någon jagar skatt, nästa vill dom bara sänka ett skepp gör skojs skull. Följt av att någon slumpmässigt går afk.

Det hade varit ett väldigt imponerande system... hade kunnat styra och ge en mer styrd och bättre spelupplevelse, om det nu bara fungerade som de trodde det skulle göra.

Redaktör
Skrivet av Bucephalus:

De släpper en tom sandlåda först för att kunna få betalt för innehållet. Vänta första DLC inom några veckor. De måste bara släcka branden som uppstod nu när den får så dåliga recensioner först.

De har tydligt sagt (t.ex. till mig här) att allt extramaterial som säljs kommer vara kosmetiskt och inte utesluta spelare som inte köper det. Det ska komma en innehållspatch i vår, i maj har jag för mig. Den behövs.


signatur
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Inte för att vara den som är den, men du gjorde en liten miss i din kalkylering där. 79kr är vad Microsoft tar. Rare kanske får 0.01 öre av den summan, om ens det. Övrigt av de där pengarna går till servrar, chefer och aktieägare, andra spel som också ska finansieras av xbox pass, osv osv osv. Så kontentan är att spelet måste ha MÅNGA fler spelare än det där för att få in tillräckligt mycket för att kunna ha råd med utvecklare för mer kontent.

Anyhow, jag tyckte denna recension var rättvis och korrekt av det jag själv spela och upplevt. Skitkul spel, men det saknar SÅ otroligt mycket som ett 30 år äldre spel har (Sid Meiers Pirates). Det saknar hamnar som man kan raida på guld och varor, det saknar trading system där man kan köpa billigt och sälja dyrt mellan olika hamnar, det saknar crew management, huvudstory, olika svärd, osv osv osv.. Så visst, snygg grafik, men innehållsmässigt så är Sea of Thieves mycket tunnare än ett 30 år gammalt spel

Absolut, det var bara en simpel kalkyl, jag har ingen aning hur många som spelar efter släpp men jag är övertygad om att det är fler än 300K. Sen håller jag inte med om att jag gjorde någon miss för att Rare ägs av Microsoft sedan många år tillbaka, dom är under samma tak. Jag tror Rare får mer än så och jag är mycket väl medveten om att pengar skall gå till servrar, chefer, skatt osv men vi snackar också Microsoft. Så gällande budget och arbetskraft har jag fel, det finns! Anledningen till deras strategi och tidigt släpp vet jag inte varför, men återigen verkar det vara en trend flera företag följer. Men om det håller är det perfekt strategi långsiktigt.

Exempel, om en halv miljon hade köpt spelet för 649:- blir det 324 500 000 vilket är väldigt lite om vi snackar Microsoft. Om minst 300k människor spelar fortfarande efter drygt 1 år eller ca 14 månader för kostnad av xbox pass så har dom tjänat samma summa + lite till. Förutsett att inga mikrotransaktioner läggs till eller dylikt (vilket lär vara en bonus sålänge det är kosmetiskt) så är detta övertid helt lysande inkomster som jag ser det.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@employed: jag kan svara med en motfråga: varför vill så många att recensenter ska lustmörda spel som inte infriar hypen?

Tror inte att många vill se någon lustmörda spel. Jag tror många vill se betyg som representerar spelet som det är. Har svårt i minne att komma på ett AAA-spel som fått 2/5 eller liknande trots att det varit nästintill ospelbara.

Tycker även att det är tråkigt att många riktigt bra 3/5 spel ska behöva stå sida vid sida om många besvikelser.

Redaktör
Skrivet av employed:

Tror inte att många vill se någon lustmörda spel. Jag tror många vill se betyg som representerar spelet som det är. Har svårt i minne att komma på ett AAA-spel som fått 2/5 eller liknande trots att det varit nästintill ospelbara.

Tycker även att det är tråkigt att många riktigt bra 3/5 spel ska behöva stå sida vid sida om många besvikelser.

Mycket handlar om hur man tolkar vad betyg står för, vilket inte alltid ligger i fas med våra betygskritierier. Vi menar att 3 betyder "Bra", att spelet gör vad som förväntas av det. Min erfarenhet är att många stora spel gör okej ifrån sig eller bättre (överbelastade servrar vid releasen undantaget, men det går ju över). Det betyder inte att de är felfria eller jättebra, men att helhetsintrycket ändå är godkänt. Ett spel som The Division levde inte upp till allas förväntningar, och visade sig med tiden vara rejält buggigt. Men i mitt tycke var helhetsintrycket långt över en tvåa i betyg.

Sen har spel som t.ex. BF4, Sim City och Assassin's Creed: Unity lärt oss att undvika att sätta betyg innan release. Vårt recenssionsspelande funkade bra, men de packade ihop vid skarpa releasen (typ ospelbara, som du sa). Vi försöker också hålla koll på hur de utvecklas,, och där är Sea of Thieves högintressant att kika på när det fått mer innehåll.


signatur
Medlem
Skrivet av I_AM_GROOT:

Exempel, om en halv miljon hade köpt spelet för 649:- blir det 324 500 000 vilket är väldigt lite om vi snackar Microsoft. Om minst 300k människor spelar fortfarande efter drygt 1 år eller ca 14 månader för kostnad av xbox pass så har dom tjänat samma summa + lite till. Förutsett att inga mikrotransaktioner läggs till eller dylikt (vilket lär vara en bonus sålänge det är kosmetiskt) så är detta övertid helt lysande inkomster som jag ser det.

Så precis varenda krona går till Sea of Thieves?

Man behöver inte betala några skatter, skaparna av 150 andra spel som ingår i Game Pass vill inte ha betalt, tjänsten kostar ingenting att driva och marknadsföringen är gratis?

Medlem

För mig är det också faktiskt obegripligt hur fattigt spelet är på innehåll, för att annars vara så välpolerat. De måste ha blivit pushade av någon, det verkar bara så självklart när gränsen mellan välpolerat och underligt frånvarande aspekter i spelet är så skarp.

12
Skriv svar